خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

ویژگی های بوق موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
12:32:50    1399/11/28

ویژگی های بوق موتورسیکلت

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای تمامی وسایل نقیله، بوق است. استفاده از انواع بوق موتورسیکلت و یا سایر وسایل نقلیه با هدف ایجاد نوعی هشدار صوتی برای سایر افراد سواره و پیاده انجام خواهد شد و به این ترتیب می توان این اطمینان را داشت که با استفاده از آن در مواقع مورد نیاز از به وجود آمدن حوادث جلوگیری نمود. شناخت نحوه عملکرد و سازوکار انواع بوق موتورسیکلت می تواند برای رانندگان موتورسیکلت از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 

انواع بوق موتورسیکلت در کجا ریشه دارند؟

اگر بخواهیم به بررسی کلیات امر در مورد تولید انواع بوق موتورسیکلت امروزی بپردازیم، ابتدا باید با ریشه و سیر تاریخی تحول این وسایل آشنا شویم. در سالیان دور و پیش از اختراع وسایل نقلیه موتوری و در زمان رایج بودن درشکه و دوچرخه از زنگ، سوت و بوق های بادی به منظور ایجاد اخطار صوتی برای دیگران استفاده می کردند و ابداع بوق موتورسیکلت نیز الهام گرفته شده از همین مورد است.

 

بوق های مدرن موتورسیکلت چه ویژگی هایی دارند؟

تفاوت چندانی میان بوق های مدرن و بوق های قدیمی وجود ندارد و تنها نکته در مورد تفاوت انواع بوق موتورسیکلت مدرن با بوق های قدیمی تر آن است که انواع جدیدتر به انرژی الکتریکی کمتری احتیاج دارند (مصرف وات و جریان آنها پایین‌تر است)، صداهای شفاف تری تولید می کنند و به همین دلیل است که می توان از بازدهی بالاتر آن ها نسبت به انواع قدیمی تر اطمینان داشت. بوق های امروزی را می توان به طور کلی به دو دسته بوق های دیسکی و بوق های شیپور دار تقسیم کرد.

به طور کلی بوق های دیسکی صدای ظریف تری را ایجاد می کنند و این در حالی است که با در اختیار داشتن بوق های شیپور دار می توان صداهای بلند و غنی تری را به وجود آورد.

 

بوق موتورسیکلت چگونه کار می کند؟

به طور کلی مدار بوق موتورسیکلت از سه بخش جداگانه یعنی کلید بوق، رله و دستگاه اصلی بوق تشکیل شده است. در این مدار رله با بوق، کلید و منبع تغذیه در ارتباط است. هنگامی که کلید بوق موتورسیکلت را فشار می دهید، اتصال ما بین منبع تغذیه و بوق توسط رله برقرار می شود و به این ترتیب صدا تولید می شود. این حالت تقریباً در تمامی انواع بوق موتورسیکلت یکسان است.

 

ایجاد بوق ممتد نشان از چیست؟

هنگامی که صحبت از بوق ممتد به میان می آید، دو حالت کلی ممکن را می توان متصور شد که یکی ایجاد اتصالی دائمی است و دیگری خرابی همزمان رله و کلید بوق است. در واقع اگر تنها یکی از این دو قطعه خراب شده باشد، بوق به کلی کار نخواهد کرد و بوق زدن دائم نشان از مشکل در هر دو قطعه دارد.

 

ویژگی‌های مهم در زمان انتخاب بوق:

در زمان خرید یک بوق باید در بخش مشخصات فنی درج شده بر روی جعهبه بوق به چهار نکته مهم توجه نمائید:

  1. ولتاژ کاری بوق برای موتورسیکلت باید حتما 12 ولت باشد.
  2. میزان اهم درج شده بر روی بوق نباید بیشتر از 8 باشد
  3. میزان جریان مورد نیاز بوق نباید بیشتر از 0.5 آمپر باشد.
  4. هرچه میزان عدد db (دسیبل) بزرگتر باشد صدای ایجاد شده توسط بوق بلندتر می باشد.



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام ، خوبین ؟ موتورم یه بوق روش نصب شده و بوق جفت فیش هستش ، خاستم یه جفت بوق تک فیش بگیرم که نمای جلو و صدای خوبی داشته باشه . اگه بخام این کار رو انجام بدم اعدادی که در بالا توضی دادین تغییر میکنه؟؟

بجز بحث میزان جریان بقیه اعداد ثابت هستند. شما چه یک عدد چه ده عدد بوق بر روی موتورسیکلت خود نصب کنید نباید مصرف مجموع جریان بوق ها بالاتر از ۰.۵ آمپر باشد. حداکثر فشار مجازی که میتوانید به سیم کشی وارد نمایید نهایت ۱ آمپر است.

منظورم اینه برای دو بوق تک فیش، اهم هر بوق 4 و حریان هر بوق 0.25 باید باشه که جمع شون بیشتر از اعداد بالا نشه.

دقیقا درست متوجه شده اید

برند مناسبی رو سراغ دارین پیشنهاد بدین؟

خیر برند خاصی برای موتورسیکلت وجود ندارد

اگه مقاومت تو رنجی که گفتین باشه و جریان مصرفی اش زیاد باشه با نصب رله میشه مشکل رو حل کرد؟

برای موتورسیکلت های کاربراتور بله ولی برای انژکتوری نیاز به نصب یک خازن هم وجود دارد تا مدار برق دچار مشکل ولتاژ نگردد.

اگه میشه رله با چه مشخصاتی خوبه؟

بستگی به بوق مورد استفاده دارد و باید بر اساس مشخصات بوق محاسبه گردد.

موتورم ساوین 200 کاربراتوری - ممنونم

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi