خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

آموزش تعمیر کمک فنر معکوس موتورسیکلت های تریل ارسال شده توسط: حمید حساس
15:21:57    1399/12/15

آموزش تعمیر کمک فنر معکوس موتورسیکلت های تریل

کمک فنر بخش بسیار مهم سیستم تعلیق در موتورسیکلت به حساب می‌آید. کمک فنرهای موتورسیکلت همانند سایر اجزای آن نیازمند سرویس و مراقبت دوره‌ای می باشند و می بایستی به صورت دوره‌ای مورد بازدید و بررسی فنی قرار بگیرد و در صورت هر گونه تغییر در وضعیت ظاهری روغن هیدرولیک آنها یا نقشتی روغن بایستی به سرعت تعمیر و روفع ایراد شوند. کمک فنر یکی از بحش های حساس موتورسیکلت ها هستند که جان سرنشینان آن به آن بستگی دارد. امروز به دلیل درخواست های بیشمار کاربران سایت برای چگونگی تعمیر کمک فنرها بر آن شدم تا شیوه تعمیر کمک فنرهای موتورسیکلت های تریل که مجهز به سیستم کمک معکوس هستند را آموزش دهم پس در ادامه با من حمید حساس همراه باشید تا تمامی اطلاعات جامع در زمینه تعمیر کمک فنر های معکوس را فرا بگیرد.

قبل از هر چیز باید باز و بسته کردن کمک فنر در موتورسیکلت ها کاری تخصصی و نیازمند دقت بالا است پس قبل از هر اقدامی اگر برای اولین بار است میخواهید دست به آچار شوید تمام مراحل را قدم به قدم و با دقت و باهوشیاری مطالعه و در زمان انجام مراحل از کار کردن خود فیلم و عکس تهیه کنید تا اگر به مشکل مواجعه شدید بتوانید راهی برای نجات خود پیدا کنید.

هشدار 1:

جهت تعمیر کمک فنر باید همچون عمل جراحی میبایستی همه چیز و همه جا را تمیز نمائید. وارد شدن هرگونه گرد و خاک یا ذرات آلودگی به درون محفظه روغن کمک فنر باعث آسیب به تمامی بخشهای پیستون، سیلندر و کاسه نمد و واشرها خواهد شد و با نشت روغن مواجعه خواهید شد.

هشدار 2:

در تعمیر کمک فنر نیاز به استفاده از به حداقل 1 لیتر بنزین است و می‌بایستی تمامی قطعات را تک به تک توسط بنزین شست و شو داد به همین منظور میبایستی توسط یک تشت متوسط و دو قلمو (یکی برای تمیزکردن اولیه هنگام شست و شو با بنزین و یکی برای تمیزکردن پس از شست و شو برای تمیزکردن از هر گونه ذرات باقی مانده) و مقداری پارچه تمیز نخی برای خشک نمودن بزنین و قرار دادن کلیه قطعات شست و شو شده درون آن استفاده نمود.

هشدار 3:

از پارچه های نخی بدون پرز باید استفاده نماید تا هیچ گونه پرسی به قطعات نچسبد.

 

ابزار و تجهیزات لازم:

برای باز و بسته کردن کمک فنر علاوه بر آچارهای مورد نیاز به پیچ ها باید دو سطل پلاستیکی و مقداری پارچه تمیز هم محیا سازید. از سطل اول برای قرار دادن پیچ و مهره و سایر وسایل و از سطل دوم برای قرار دادن قطعات تمیز و خشک شده با بنزین استفاده نمائید.

 

شروع کار:

برای شروع به کار ابتدا می‌بایست موتورسیکلت تریل را بر روی یک جک ثابت یا یک چهار پایه قرار دهید تا سر جلو موتور در هوا آزادانه بدون هیچ مانعی بچرخد . دقت کنید موتورسیکلت در وضعیت تعادل وزی قرار داشته باشد تا یک باری موتورسیکلت تعادل خود را از دست نداده و به زمین نخورد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون میبایستی فلاپ های کمک فنر را از روی کمک ها باز نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس میبایستی قدم به قدم با باز نمودن هر پیچ ابتدا تمام قسمت ها را با یک دستمال خشک، کاملا تمیز نمود تا از هر گونه ورود ذرات آلودگی به بخش های دیگر در زمان تعمیر کمک جلوگیری به عمل آید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون می بایستی پیچ های محافظ کمک فنر را باز نمود این کار را با دقت انجام دهید اگر فشار اشتباهی به پیچ ها وارد نمائد احتمال آسیب به بخش مسیر روغن ترمز وجود دارد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون میبایستی پس از تمیز کردن زیر حفاظ کمک پیچ های اتصال بوستر ترمز به سر کمک فنر را باز نمود این اقدام را با احتیاط انجام دهید تا بوستر ترمز و شلنگ ترمز آسیب نبیند.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پس از تمیز کردن تمام قسمتها از آلودگی می‌بایستی اقدام به آزاد نمودن تایر از کمک فنر ها نمود . در موتورسیکلت های تریل به دلیل اهمیت اطمینان از جلوگیری از هر گون آزاد شدن تایر از کمک فنرها و همیچنین افزایش ایمنی و تحمل میزان فشار به کمک فنرها، بر روی بخش سر کمک فنر یک پیچ ضامن اطمینان از جلوگیری از باز شدن میل نفس در اثر ضربه یا شل شدن آن در دراز مدت استفاده شده است ابتدا باید این پیچ ضامن را باز نمود تا بتوان میل نفس را باز و تایر را از جای خود خارج نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس می بایستی پیچ میل نفس را باز و در نهایت تایر را از کمک ها آزاد نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

هشدار 4:

در موتورسیکلت های تریل جدید که دارای کیلومتر دیجیتال هستند. بخش سنسور چرخ بسیار حساس است. در هنگام باز نمودن چرخ بسیار دقت کنید. اگر کوچکترین فشاری به سیم سنسور وارد آید و یا کوچکترین فشاری به بخش سنور وارد آید باعث آسیب و عدم کارکردن سنسور خواهد شد و باید سنسور تعویض گردد و غیر قابل تعمیر است.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پس از تمیزکردن تمام قسمتها میبایستی کمک فنر معیوب را از بخش دوشاه فرمان آزاد نمود. برای این منظور می‌بایستی ایتدا پیچ دوشاخ سر و سپس پیچ های دوشاخ نگهدارنده را باز نمود. در این کار دقت کنید که به دلیل سفت بودن پیچ ها در هنگام باز نمودن تعادل موتورسیکلت بهم نخورد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

پس از باز نمودن پیچ ها به آرامی کمک فنر را از جای خود خارج نمائید و تمامی قسمت های آن را با یک پارچه تمیز تمیز کنید. سپس برای باز نمودن کمک از همدیگر باید نخست پیچ اصلی محفظه روغن کمک را باز نمائید. برای این کار نیازمند کمک شخص دیگری هستید تا کمک را گرفته و شما پیچ را باز کنید. 

هشدار 5:

از وارد آوردن هرگونه ضربه یا شوک به پیچ خودداری نماید. پیج را از جنس آلومینیوم ساخته اند تا در برای هر گونه تغییرات دمایی در اثر بازی کردن کمک فنر مقاوم بوده و بتواند در اثر گرم شدن از شل شدن آن جلوگیری به عمل آید لذا هیچ ضربه و شوکی به آن وارد نکنید. در صورت آسیب دیدن این پیچ به هیچ عنوان نمیتوانید آن را مجددا خریداری نمائید و هذینه ساخت آن حدودا یک میلون تومان است.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

حال پیستون و سیلندر ثانویه را خارج و آنها را تمیز کنید

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پس از باز شدن پیچ آن را کاملا تمیز و درون سطل تمیز خود بگذارید و از آلوده شدن آن به هر ذره آلودگی جلوگیری نمائید. سپس کمک فنر را بر عکس نمائید و روغن های درون آن را در یک بطری ریخته و روغن را در صورتی که رنگی سیاه دارد دور بریزید. روغن هیدرولیک ویژه موتورسیکلت ها قرمز یا زرد است و روغنی که دچار نشت و رطوبت به خود گرفته باشد سیاه و بوی لجن مانند دارد. معمولا ذکر میگردد که روغن هیدرولیک کمک فنرها را هر 5 سال یا هر 40.000 کیلومتر در صورتی که کمک دچار نشتی روغن نشده باشد تعویض شود.

همچنین بدانید درصورتی که یک کمک دچار نشتی روغن شده باشد باییستی هر دو کمک فنر همزمان با هم کاسه نمدهای آنها و روغن داخل آنها تعویض گردد. زیرا روغن جدید ممکن از میزان انتقال نیروی متفاوتی با روغن درون کمک فنر دیگر داشته باشد و همین امر باعث میشود یک کمک نرمتر و یکی سفت تر کار کند و همین امر باعث خطر ساز شدن در زمان عبور از مواند یا رانندگی در سرعت های بالا 60 کیلومتر بر ساعت برای سرنشینان خواهد بود. و در بسیاری از وارد باعث فوت سرنشینان شده است.

سپس بایستی کمک را کمی جمع نمودن تا سیلندر کمک بالا آمده و بتوانید پیچ میل پیستون را باز و خار زیر آن را بردارید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

زمانی که پیچ و خار مبل پیستون را باز نمودید به آرامی و با احتیاط کمک فنر موجی را از داخل سیلندر بیرون آورده و درون تشتی قراردهید که قرار است باید با بنزین آن را شست و شو دهید گذاشته و بلافاصله آن را تمیز نمائید و خشک و در سطل قطعات تمیز قرار دهید.

 

هشدار 6:

در این مرحله بسیار دقت کنید هر گونه فشار یا آسیب به میل پیستون یا خود پیستون کمک باعث میگردد تا یک کمک فنر جدید خریداری کنید و دیگر نمیتوانید لوازم آن را خریداری کنید. قیمت یک کمک فنر معکوس در تریل ها در تاریخ 1399/12/14 حدود 6 میلیون تومان است.

اکنون برای آنکه بتوانید کمک فنر را از هم باز نمائید بایستی با احتیاط کامل و بادقت زیاد محفظه کمک فنر را گرفته و سر کمک را یک باره رها نماید تا با وارد آمدن یک شوک کوچک سلندر از درون محفظه جدا شود. دقت کنید کم به زمین نخورد و آسیب نبیند.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

پس از جدا شدن سیلندر و محفظه از یکدیگرآنها را تمیز و با بنزین بشورید. سپس به آرامی و با دقت به ترتیب بوش خار مشکی تنظیم تخلیه روغن را آزاد و آن را بیرون بیاورد. سپس همین اقدام را برای بوش مسی و واشر نگه دارنده انجام دهید.

اکنون کاسه نمدی که بخاطر کارکرد خراب شده است را خارج و بادقت زیاد کاسه نمد جدید را جایگزین نمائید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

هشدار 7:

در بخش سر کمک فنر یک پیچ اتصال سر یه سیلندر وجود دارد که این پیچ در عمل یک سوپاپ اطمینان از فشار مازاد است و وظیفه جلوگیری از خروج روغن از کمک را هم بر عهده دارد لذا در صورتی که از این بخش روغن ریزی دیده نشده است تحت هیچ شرایطی به آن دست نزنید. همچنین در زمان جایگزینی کاسه نمد جدید با قدیم باید بسیار دقت کنید که کاسه نمد جدید کاملا تراز و صحیح در جای خود قرار بگیرد اگر کوچکترین اشتباه نمایید یا فشار اشتباه به کاسه نمد وارد نمائید تمام زحمات شما از بین رفته و با نشت روغن مواجه خواهید شد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

یک پیچ کوچک بر روی سر کمک وجود دارد که برای زمانی است که میخواهید سر کمک را از روی سیلندر بردارید. این پیچ را ابتدا بازنموده و سپس با چرخش سرپیچ، آرام آرام سر پیچ را که به واسطه دندانه هایی همچون یک پیچ و مهره است بر روی سیلندر باز میشود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

پس از تمیزکردن و شست و شوی کلیه قطعات و تعویض کاسه نمد می بایستی مجدد به ترتیب برعکس باز نمودن قطعات از یکدیگر آنها را منتاژ و ببنید. پی از بستن قطعات به هم میبایستی بسته به نوع و مدل کمک فنر معکوس خود حجم معینی از روغن هیدرولیک را به آرامی به درون کمک ریخته و آن را هواگیری نمائید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

برای این منظور باید برای کمک فنرهای تریلهای طرح روان 200 مانند روان 200QM، پیشرو 200 گلد و 250 گلد، نامی 200QM و ... میزان دقیق 300 میلی لیتر روغن درون محفظه روغن بریزین.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون شافت پیستون را به آرامی به بالا و پایین حرکت میدهید و این عمل را آرام انجام میدهید تا هوای درون سیلندر خارج گردد. سپس پیچ محفظه روغن کمک فنر را با دست ببنید بدون استفاده از هر گونه آچاری. کمک را به آرامی تا نیمه چندین بار جمع کنید تا هوا داخل کمک به بخش بالای آن منتقل گردد. سپس پیچ محفظه روغن را باز کنید در صورتی که کمک در زمان جمع شدن چندان درست عمل نمی کرد به آن سه سی سی روغن اضافه یا کم نمایید و مجدد پیچ محفظه روغن را ببندید باز مجدد کمک را به آرامی جمع کنید و این عمل را تا زمان نرمال شدن کمک تکرار میکنید و پس از آن پیچ محفظه را سفت کنید. عمل هواگیری تمام شد.

پس از اتمام کار برای بستن کمک باید به دقت عمل کنید. کمک را به آرامی به درون دوشاخ فرمان وارد نمائید و پیچ های آن را ببنید اما سفت نکنید به گونه ای که کمک بتواند درون آن به آرامی حرکت کند. 

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پیچ میل نفس را وارد کمک کنید تا هر دو کمک فتر در یک راستا نسبت به هم و دقیقا به موازات هم قرار بگیرند. سپس پیچ های کمک بر روی دوشاخ را سفت کنید.

 

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون چرخ را در جای خود قرارداده و چرخ را ببنید و پیچ های آن را سفت کنید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

حال بوستر ترمز را بر روی دیسک تنظیم و محل پیچهای بوستر ترمز را بر روی سوراخ کمک تنظیم و پیچ های آن را ببنید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس حفاظ کمک را بر روی سر کمک ببنید و در نهایت فلاپها را ببنید.

امیدوارم توانسته باشم مطلبی با بیان ساده را به شما آموزش داده باشم. موفق و پیروز باشید.

 





منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

مهندس جان با شرکت تماس گرفتیم گفتن تو دفترچه راهنما زدیم ، موتور رو دست دوم گرفتم و دفترچه نداره.

از شرکت تقاضای دفتر چه کنید. احتمال میدهیم به شما دروغ گفته باشند. این شرکت بارها چنین اقدامی را انجام داده است و ممکن است باز هم اینچنین باشد

واقعیتش یه جوری صحبت کردن که پیگیری زیاد خوشایند شان نبود.حدودا از فشار داخل کپسولی کمک خبر ندارین؟؟

هر کمک فنر متفاوت است و کمک فنرها هم دارای تنوع بسیار زیاد

الان هیچ فشاری نداره ( با گیج فشار باد لاستیک اندازه گیری کردم فشار صفر بود )

user

مهندس جان جای تزریق گاز داره ، فقط نمیدونم فشار گاز داخلش چقدر باید باشه و اگه فشار کمه چی باید تزریق کنم . ممنون میشم

بسته به نوع کمک فنر باید گاز نیتروژن یا اکسیژن درون آن تزریق گردد بهتراست جهت اطلاعات دقیق با شرکت سازنده تماس بگیرید

user

سلام و دورود . مهندس جان برای کمک فنرهای عقب موتورم که نوع گازی هستش محل تزریق گاز ( هوا ) وجود داره ، باید روی چه فشاری باشه؟ اگه نیاز به شارژ داشته باشه باید چی تزریق بشه؟ ممنونم.موتورم ساوین 200 مدل 95 . سپاسگزارم.

اگر کمک فنر عقب موتورسیکلت شما جای تزریق گازی ندارد پس تنها ظاهری شبیه به کمک فنر گازی دارد. این نوع کمک فنر تنها برای فریب مشتری بر روی موتورسیکلت ها نصب میگردد.

user

سلام، نحوه در آوردن کاسه نمد قبلی و جا زدن کاسه نمد جدید به په صورت است ؟ نیاز به ابزار خاص و ضربه دارد ؟ یا با دست انجام میشود؟

ابزار یا اقدام خاصی وجود ندارد و به سادگی با دست کاسه نمد قدیمی را از روی لوله خارج و جدید را سر جای آن قرار دهید

نحوه خارج کردن کاسه نمد خاک گیر بیرونی به چه صورت است ت آسیب نبیند؟

کار خاصی نیاز نیست هم با دست بیرون می آید هم با یک پیچ گوشتی دو پخ به آن فشار آورید آزاد میشود

آیا همین روغن هیدرولیک گرید VG68 مناسب است؟

بله

قرمز یا زرد تفاوتی ندارد؟

تفاوت در میزان نوع انتقال نیرو توسط روغن است که معمولا روغن های قرمز برای موتورسیکلت ها استفاده میشود تا نرمی کمک همواره حفظ شود اما روغن سفید گرانتر و همچنین قدرت انتقال نیرو توسط آن بهتر است ولی کمک دیگر آن نرمی خود را ندارد. 

حجم روغن مورد نیاز را چطور متوجه شویم ؟

یا به دفترچه فنی موتورسیکلت مراجعه کنید یا از شرکت سازنده سوال نمائید اما اگر به هیچ کدام دسترسی ندارد حجم روغن قدیمی را که از کمک خارج میکنید اندازه بگیرد و در زمان تعویض با روغن جدید کمی به آن اضافه کنید

مثلا برای کویر T2 جدید.

حدود 300 میلی لیتر

لطفا در راهنمایی ها ، مشخص کنید که فرضا در این مرحله نیاز به ضربه محکم یا آرام یا حتی با دست انجام می شود ، تا امثال من که برای اولین بار است انجام می دهیم ، تصور بهتری داشته باشیم و از آسیب به قطعات جلوگیری شود. سپاس

نگران نباشید تمام مراحت به راحتی است اما فقط در زمان جدا کردن سیلندر از بدنه باید یک شوک (ضربه) ناگهانی برای آزاد کردن آنها نسبت به هم وارد کنید. همیشه به یاد داشته باشد ابتدا با مقدار شوک کم و در صورت آزاد نشدن مقدار شوک را کمی بیشتر کنید با چند بار امتحان کردن دست شما خواهد آمد که چگونه باید این عمل را انجام دهید.

user

بیزحمت اموزش تعمیر کمک فنر عقب رو هم بزارید

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi