خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
09:53:48    1399/12/24

آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت

چند سالی است که اکثر شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در ایران اقدام به قراردادن داشبوردهای کاملا دیجیتال بر روی موتورسیکلت های خود نموده اند و کیلومترهای اکثر این موتورسیکلت ها به واسطه سنجش مقدار ولتاژ دور موتور را نمایش داده و بخش نشانگر سرعت در کیلومترهای دیجیتال هم به واسطه یک سنسور گرافیتی میزان سرعت را به مدار ECU درون کیلومتر منتقل و پس از پردازش مقدار سرعت و مصافت طی شده را نشان میدهد. امروز قصد دارم در رابطه با چگونگب بررسی و تست و شیوه تعمیر سنسورهای کیلومتر شما را آشنا نمایم پس در ادامه با من حمید حساس همراه باشید تا با چگونگی سرویس و تعمیر سنسورهای کیلومتر موتورسیکلت های دیجیتال آشنا شوید. 

همواره به یاد داشته باشید که هر وسیله الکترونیکی بر اساس قوانین الکترونیک کار میکنند پس برای سنجش و تست و دست زدن به هر قطعه الکترونیکی نیازمند ابزار و رعایت اصول پایه در الکترونیک هسیم. برای سنجش قطعات نیازمند به یک دستگاه با نام مولتی متر هستید. که وظیفه آن بررسی سلامت و تعیین مشخصات کارکرد قطعات الکترونیک است. به همین دلیل در زمانی که شما قصد دارید به یک قطعه الکترونیکی دست بزنید باید مراقب الکتریسیته ساکن موجود در بدن خود باشید که با انتقال الکتریسیته ساکن به واسطه لمس قطعات و انتقال آن به قطعات میتواند منجر به آسیب و یا از کار افتادن آن قطعه گردد و برای جلوگیری از چنین امری می‌بایست ابتدا الکتریسیته ساکن بدن خود را در درجه اول تخلیه نمود این کار را به وسیله یک دستبند استاتیک یا لمس قسمتی از بدنه فلزی موتورسیکلت که فاقط پوشش رنگ است میتوانید انجام دهید به عبارت دیگر لمس سیم سبز رنگ در سیم کشی موتورسیکلت به مانند همان دستبند آنتی استاتیک عمل مینماید و الکتریسیته بدن شما تخلیه میگردد.

برای تست سنسور کیلومتر ابتدا باید سوکت سیم اتصال سنسور کیلومتر را از سیم کشی اصلی موتورسیکلت آزاد نمائید. برای این منظور ابتدا کاسه چراغجلو متورسیکلت را باز نموده تا به بخش اتصالات سیم کشی اصلی دسترسی پیدا کرده و سپس با آزاد سازی ضامن سوکت سنسور بتوان جهت تست سنسور با مولتی متر اتصال را قطع نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

پس از آزاد سازی سوکت اگر به آن دقت کنمائید به سه پین فلزی متصل به سیم های سنسور درون سوکت مواجه میشوید. به ترتیب یک پین ولتاژ رفت، دو پین اتصال مقاومتی رفت و برگشتی وجود دارد. برای تست سنسور بسته به نوع سنسور دو وضعیت تست وجود دارد

  1.  تست اتصال کوتاه سیم
  2.  تست مقاومتی

1- تست اتصال کوتاه

معمولا بر اثر عبور از روی دست اندازها با سرعت بالا یا باز و جمع شدن مکرر کمک فنر احتمال قطعی در سیم سنسور بسیار بالا است. برای آنکه بتوان از عملکرد صحیح سنسور آگاه شد باید ابتدا مولتی متر را بر روی حالت تست دیود یا همان تست بازِر قرار دهید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس با اتصال پراب های مولتی متر به پین های درون سوکت بررسی می نمائیم که آیا قطعی سیم در سنسور وجود دارد یا خیر. اگر سیم ها وصل باشد با صدای بوق توسط مولتی متر مواجه می شویم در غیر این صورت هیچ صدایی به گوش نخواهد رسید این تست برای سنسورهای ساده انجام میگرید نه سنسورهای مقاوتی

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

 

2- تست مقاومتی

در اکثر تریل های باکیفیت و کیلومترهای درجه یک سنسورهای مقاومتی نصب شده اند که برای تیست آنها همانند مرحله قبل اقدام می نمائیم اما با ایت تفاوت که مولتی متر را بر روی وضعیت تست مقاومت و بر روی گزینه 20 یا 200 کیلو اهم قرار داده و پس با اتصال پراب مولتی متر به پین های درون سوکت و در نهایت با به چرخش در آوردن چرخ جلو بررسی میکنیم که آیا مقدار عددی مقاومت نمایشگر تغییر می نماید یا خیر. اگر مقدار شروع به تغییر نمود به معنای اتصال سیم ها و عملکرد صحیح سنصور است در غیر این صورت یا سیم قطع است یا سنسور آسیب دیده است.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

 

بررسی و تعویض سنسور

در بسیاری از موارد به دلیل عدم رسیدگی به موقعه به سنسور و گریس کاری آن پس از هر 10.000 کیلومتر به صورت یکباره سنسور از کار می افتد و دیگر کار نمیکنید. برای این منظور می بایستی ابتدا چرخ جلو را باز نموده و سپس سنسور را از جای خود خارج و درون آن را با یک دستمال تمیز به صورت آهسته تمیز نمود. در موتورسیکلت های تریل جدید که دارای کیلومتر دیجیتال هستند. بخش سنسور چرخ بسیار حساس است. در هنگام باز نمودن چرخ بسیار دقت کنید. اگر کوچکترین فشاری به سیم سنسور وارد آید و یا کوچکترین فشاری به بخش سنور وارد آید باعث آسیب و عدم کارکردن سنسور خواهد شد و باید سنسور تعویض گردد و غیر قابل تعمیر است.

هشدار: از هیچ گونه نفت، بنزین یا تینر یا هر ماده دیگری جهت تمیز نمودن درون سنسور استفاده ننمائید زیرا باعث آسیب به آن میشود.

برای شروع به کار ابتدا می‌بایست موتورسیکلت تریل را بر روی یک جک ثابت یا یک چهار پایه قرار دهید تا سر جلو موتور در هوا آزادانه بدون هیچ مانعی بچرخد . دقت کنید موتورسیکلت در وضعیت تعادل وزی قرار داشته باشد تا یک باری موتورسیکلت تعادل خود را از دست نداده و به زمین نخورد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون میبایستی فلاپ های کمک فنر را از روی کمک ها باز نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پس از تمیز کردن تمام قسمتها از آلودگی می‌بایستی اقدام به آزاد نمودن تایر از کمک فنر ها نمود. اکنون چرخ را در جای خود قرارداده و چرخ را ببنید و پیچ های آن را سفت کنید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

در موتورسیکلت های تریل به دلیل اهمیت اطمینان از جلوگیری از هر گون آزاد شدن تایر از کمک فنرها و همیچنین افزایش ایمنی و تحمل میزان فشار به کمک فنرها، بر روی بخش سر کمک فنر یک پیچ ضامن اطمینان از جلوگیری از باز شدن میل نفس در اثر ضربه یا شل شدن آن در دراز مدت استفاده شده است ابتدا باید این پیچ ضامن را باز نمود تا بتوان میل نفس را باز و تایر را از جای خود خارج نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس می بایستی پیچ میل نفس را باز و در نهایت تایر را از کمک ها آزاد نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون با باز شدن چرخ سنسور را از جای خود بیرون آورده و آن را تمیز و در نهایت با کمک مقدار اندکی گریس نسوز سفید داخل آن را روان کاری میکنیم

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

در صورتی که سنسور آسیب دیده باشد و درون آن از قطعات ریز پلاستیکی یا فلزی روئیت شد سنسور را با یک سنسور جدید جایگزین نمائید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام خسته نباشید استاد موتور من هندا ۲۰۰ همتاز هست کیلومتر موتور نیمه دیجیتال همه چیز اوکی و به خوبی کار می‌کنه ولی در حین حرکت سرعت روی 0 میمونه و حرکت نمیکنه کارکرد موتور هم صفره شده اول ۱۰۰۰ تا بود الان هم صفر شده و هیچ تغییر نمیکنه علتش از چی می‌تونه باشه ؟

احتمال قطعی سیم یا نقص در سنسور و یا بروز ایراد در ECU وجود دارد

user

سلام تبدیلی هست که به سیم کیلومتر متصل بشه وانو به دیجیتال تبدیل کنه ؟

باید طراحی کنید با مدار الکترونیکی اما مقرون به صرفه نیست

user

سلام موتور هندا دارم دیجیتال هستش سرعتش از ۵۷ تا بیشتر نمیره مشکل از کجاست

باید از نزدیک بررسی و علیت تعیین شود. به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه نمائید

user

سلام وقت بخیر من متور بنلی ۱۵۰دارم بعضی وقتا سرعت و دقیق نشون میده بعضی وقتا هم وقتی سرعت روی مثلا ۳۰تا رفت دیگه نشون نمیده مشکل از چیه ؟

احتمالا قطعی در سیم کیلومتر وجود دارد

user

سلام وقت بخیر لطف میکنید اگه راهنمایی کنید. من موتور بنلی ۱۸۰ . دارم . کیلومتر شمار نشون میده اما هرچه سرعت بیری از ۵۰ تا بالا نمیره . درست بود بارندگی بود سوار شدم اینجوری شده . کجا رو باید چک کنم ؟

سنسور داخل چرخ را باز و از نظر رطوبت، شکستگی و قطعی سیسم بررسی کنید

user

سلام وقتتون بخیر،کیلومتر موتور من نیمه دیجیتال هست و کیلومتر شمار وسرعت رو نشون نمیده مشکل چیه؟

اتصال سیم ها را بررسی، سنسور کیلومتر در چرخ بررسی و در صورت لزوم تعویض شود

موتور انژکنوری میباشد

user

سلام من یه هوندا کلیک دارم دیکمه زیرشو اتفاقی چند بار فشار داد صفحه کیلومتر p0000 نشان میدم و امپر ها و سرعت رو نشون نمیده و فقط همین رو نمایش میده راه حلش چیه ممنون میشم

باید کیلومتر را به تعمیرگاه برده تا برد آن ECU بررسی شود

user

سلام وقت بخیر من یک کلیک دلتا 150 دارم که وقتی در حال حرکت هستند سرعتش نشان نمیده و رو عدد صفر وایساده مشکل کجاست

اتصال سیم به کیلومتر تا سنسور و خود سنسور را بررسی کنید

user

سلام. چند روز بیش سیم کیلومترم از توبی اون کنده شد. جا زدم اما بعضی موقعدر سرعت بالا یهو 5-10 کیلومتر بالا و بایین می بره .

user

سلام موتور من آپاچی 160 نیو هست چراغ nکلا نشون نمیده نه رو کیلومتر ن خود چراغ

احتمالا خود LED دچار نقص است و یا سیم وضعیت خلاصی دنده قطع شده

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi