خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
09:53:48    1399/12/24

آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت

چند سالی است که اکثر شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در ایران اقدام به قراردادن داشبوردهای کاملا دیجیتال بر روی موتورسیکلت های خود نموده اند و کیلومترهای اکثر این موتورسیکلت ها به واسطه سنجش مقدار ولتاژ دور موتور را نمایش داده و بخش نشانگر سرعت در کیلومترهای دیجیتال هم به واسطه یک سنسور گرافیتی میزان سرعت را به مدار ECU درون کیلومتر منتقل و پس از پردازش مقدار سرعت و مصافت طی شده را نشان میدهد. امروز قصد دارم در رابطه با چگونگب بررسی و تست و شیوه تعمیر سنسورهای کیلومتر شما را آشنا نمایم پس در ادامه با من حمید حساس همراه باشید تا با چگونگی سرویس و تعمیر سنسورهای کیلومتر موتورسیکلت های دیجیتال آشنا شوید. 

همواره به یاد داشته باشید که هر وسیله الکترونیکی بر اساس قوانین الکترونیک کار میکنند پس برای سنجش و تست و دست زدن به هر قطعه الکترونیکی نیازمند ابزار و رعایت اصول پایه در الکترونیک هسیم. برای سنجش قطعات نیازمند به یک دستگاه با نام مولتی متر هستید. که وظیفه آن بررسی سلامت و تعیین مشخصات کارکرد قطعات الکترونیک است. به همین دلیل در زمانی که شما قصد دارید به یک قطعه الکترونیکی دست بزنید باید مراقب الکتریسیته ساکن موجود در بدن خود باشید که با انتقال الکتریسیته ساکن به واسطه لمس قطعات و انتقال آن به قطعات میتواند منجر به آسیب و یا از کار افتادن آن قطعه گردد و برای جلوگیری از چنین امری می‌بایست ابتدا الکتریسیته ساکن بدن خود را در درجه اول تخلیه نمود این کار را به وسیله یک دستبند استاتیک یا لمس قسمتی از بدنه فلزی موتورسیکلت که فاقط پوشش رنگ است میتوانید انجام دهید به عبارت دیگر لمس سیم سبز رنگ در سیم کشی موتورسیکلت به مانند همان دستبند آنتی استاتیک عمل مینماید و الکتریسیته بدن شما تخلیه میگردد.

برای تست سنسور کیلومتر ابتدا باید سوکت سیم اتصال سنسور کیلومتر را از سیم کشی اصلی موتورسیکلت آزاد نمائید. برای این منظور ابتدا کاسه چراغجلو متورسیکلت را باز نموده تا به بخش اتصالات سیم کشی اصلی دسترسی پیدا کرده و سپس با آزاد سازی ضامن سوکت سنسور بتوان جهت تست سنسور با مولتی متر اتصال را قطع نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

پس از آزاد سازی سوکت اگر به آن دقت کنمائید به سه پین فلزی متصل به سیم های سنسور درون سوکت مواجه میشوید. به ترتیب یک پین ولتاژ رفت، دو پین اتصال مقاومتی رفت و برگشتی وجود دارد. برای تست سنسور بسته به نوع سنسور دو وضعیت تست وجود دارد

  1.  تست اتصال کوتاه سیم
  2.  تست مقاومتی

1- تست اتصال کوتاه

معمولا بر اثر عبور از روی دست اندازها با سرعت بالا یا باز و جمع شدن مکرر کمک فنر احتمال قطعی در سیم سنسور بسیار بالا است. برای آنکه بتوان از عملکرد صحیح سنسور آگاه شد باید ابتدا مولتی متر را بر روی حالت تست دیود یا همان تست بازِر قرار دهید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس با اتصال پراب های مولتی متر به پین های درون سوکت بررسی می نمائیم که آیا قطعی سیم در سنسور وجود دارد یا خیر. اگر سیم ها وصل باشد با صدای بوق توسط مولتی متر مواجه می شویم در غیر این صورت هیچ صدایی به گوش نخواهد رسید این تست برای سنسورهای ساده انجام میگرید نه سنسورهای مقاوتی

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

 

2- تست مقاومتی

در اکثر تریل های باکیفیت و کیلومترهای درجه یک سنسورهای مقاومتی نصب شده اند که برای تیست آنها همانند مرحله قبل اقدام می نمائیم اما با ایت تفاوت که مولتی متر را بر روی وضعیت تست مقاومت و بر روی گزینه 20 یا 200 کیلو اهم قرار داده و پس با اتصال پراب مولتی متر به پین های درون سوکت و در نهایت با به چرخش در آوردن چرخ جلو بررسی میکنیم که آیا مقدار عددی مقاومت نمایشگر تغییر می نماید یا خیر. اگر مقدار شروع به تغییر نمود به معنای اتصال سیم ها و عملکرد صحیح سنصور است در غیر این صورت یا سیم قطع است یا سنسور آسیب دیده است.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

 

بررسی و تعویض سنسور

در بسیاری از موارد به دلیل عدم رسیدگی به موقعه به سنسور و گریس کاری آن پس از هر 10.000 کیلومتر به صورت یکباره سنسور از کار می افتد و دیگر کار نمیکنید. برای این منظور می بایستی ابتدا چرخ جلو را باز نموده و سپس سنسور را از جای خود خارج و درون آن را با یک دستمال تمیز به صورت آهسته تمیز نمود. در موتورسیکلت های تریل جدید که دارای کیلومتر دیجیتال هستند. بخش سنسور چرخ بسیار حساس است. در هنگام باز نمودن چرخ بسیار دقت کنید. اگر کوچکترین فشاری به سیم سنسور وارد آید و یا کوچکترین فشاری به بخش سنور وارد آید باعث آسیب و عدم کارکردن سنسور خواهد شد و باید سنسور تعویض گردد و غیر قابل تعمیر است.

هشدار: از هیچ گونه نفت، بنزین یا تینر یا هر ماده دیگری جهت تمیز نمودن درون سنسور استفاده ننمائید زیرا باعث آسیب به آن میشود.

برای شروع به کار ابتدا می‌بایست موتورسیکلت تریل را بر روی یک جک ثابت یا یک چهار پایه قرار دهید تا سر جلو موتور در هوا آزادانه بدون هیچ مانعی بچرخد . دقت کنید موتورسیکلت در وضعیت تعادل وزی قرار داشته باشد تا یک باری موتورسیکلت تعادل خود را از دست نداده و به زمین نخورد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون میبایستی فلاپ های کمک فنر را از روی کمک ها باز نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پس از تمیز کردن تمام قسمتها از آلودگی می‌بایستی اقدام به آزاد نمودن تایر از کمک فنر ها نمود. اکنون چرخ را در جای خود قرارداده و چرخ را ببنید و پیچ های آن را سفت کنید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

در موتورسیکلت های تریل به دلیل اهمیت اطمینان از جلوگیری از هر گون آزاد شدن تایر از کمک فنرها و همیچنین افزایش ایمنی و تحمل میزان فشار به کمک فنرها، بر روی بخش سر کمک فنر یک پیچ ضامن اطمینان از جلوگیری از باز شدن میل نفس در اثر ضربه یا شل شدن آن در دراز مدت استفاده شده است ابتدا باید این پیچ ضامن را باز نمود تا بتوان میل نفس را باز و تایر را از جای خود خارج نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس می بایستی پیچ میل نفس را باز و در نهایت تایر را از کمک ها آزاد نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون با باز شدن چرخ سنسور را از جای خود بیرون آورده و آن را تمیز و در نهایت با کمک مقدار اندکی گریس نسوز سفید داخل آن را روان کاری میکنیم

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

در صورتی که سنسور آسیب دیده باشد و درون آن از قطعات ریز پلاستیکی یا فلزی روئیت شد سنسور را با یک سنسور جدید جایگزین نمائید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام ببخشید موتور 200 کویر دارم وقتی استارت میزنم کیلومتر بنزین هیچ حرکتی نداره مشکل از جیه

شناور درون باک را بررسی کنید

user

سلام کیلومتر موترم دبجیتاله بست باطری برداشتم گذاشتم کیلومتر صفحه ش ابی شده چیزی نمایش نمیده ،مشکلش چیه ؟

شوک الکتریکی به آن وارد شده است. بیت باتری را قطع و مجدد متصل کنید اگر مشکل برطرف نگردید کیلومتر باید تعمیر گردد

user

سلام تریل روان دارم کیلومتر نو وسنسور کیلومتر نو بستم ولی کیلومتر شمارم کار نمیکنه سه سیم کیلومتر هم جابجا کردم درست نشد ممنون میشم راهنماییم کنید

سنسور را با مولتی متر باید بررسی کنید احتمال قطع شدن سیم وجود دارد

user

با سلام و عرض ادب من امروز یک موتور پیشتاز مدل 403خریدم کیلومتر یا همون ک سرعت رو نشون میده گاهی اوقات کار میکنه گاهی وقت ها اصلا کار نمیکنه و صفر هست

به فروشنده مراجعه کنید و تقاضای خدمات گارانتی را نمائید

user

من تریل روان دارم هرکاری میکنم کیلومتردیجتال بندازم روش، نمیتونم دورموتورشو راه بندازم. برق دورموتورازکجا میاد؟

سیم کشی موتور باید تعویض گردد

user

سلام وقت شما بخیر من یک پرواز ۲۰۰ صفر خریدم کیلومتر سالم بود همه چیش سالم کار میکرد قاب رویی کیلومتر شکست برده بودم قابش رو عوض کنن کیلومتر الان صفحه اش ابیه و عدد هیچی نمایش نمیده باید چیکار کنم

user

درود، موتور هوندا ۱۵۰ دارم کیلومتر نیمه دیجیتال به یکباره بخش دیجیتالش اعدادش پری. بعضی وقتها یهو میاد ولی در کل صحفش آبیه مسشه لطفا راهنمایی کنید

متوجه سوال شما نشدیم

user

سلام من 15 روز پیش یه باسل ۲۰۰ صفر خریدم اول کیلومتر نیمه دیجیتالش دقیق بود ولی این چند روزه سرعت رو کم نشون میده مثلا وقتی با ۱۳۰ تا میرم سرعت رو ۸۰ تا نشون میده

130 تا؟؟؟؟؟؟؟ چیزی مصرف میکنید؟؟؟ گیربکس این موتور نهایت توان تولید 95 کیلومتر سرعت را دارا است و شما 130 کیلومتر در ساعت با آن میروید؟

user

سلام وقت بخیر موتور احسان ۲۰۰ صفر خریدم کیلومتر دور موتور پر پر میکنه تا دور ۵ هزار بالا پایین میشه عقربه نرم نیست پرش داره به بالا و پایین ولی دور ۵ هزار به بعد درست میشه ایا از موتور کیلومتره ایراد یا از سیم کشیه؟

به فروشنده مراجعه و تقاضای تعویض کیلومتر و سنسور نمائید

user

با سلام من یه دونه کیلومتر نیمه دیجیتال انداختم روی هوندا 200 اول کار می‌کرد و سالم بود ولی بعد از چند بار سوئیچ باز و بسته کردن اعداد رووی صفحه دیجتاال نمیان بالا و فقط صفحش ابیه

ولتاژ بالا باعث اسیب شده است

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi