خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
09:53:48    1399/12/24

آموزش سرویس و تعمیر سنسور کیلومترهای دیجیتال موتورسیکلت

چند سالی است که اکثر شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در ایران اقدام به قراردادن داشبوردهای کاملا دیجیتال بر روی موتورسیکلت های خود نموده اند و کیلومترهای اکثر این موتورسیکلت ها به واسطه سنجش مقدار ولتاژ دور موتور را نمایش داده و بخش نشانگر سرعت در کیلومترهای دیجیتال هم به واسطه یک سنسور گرافیتی میزان سرعت را به مدار ECU درون کیلومتر منتقل و پس از پردازش مقدار سرعت و مصافت طی شده را نشان میدهد. امروز قصد دارم در رابطه با چگونگب بررسی و تست و شیوه تعمیر سنسورهای کیلومتر شما را آشنا نمایم پس در ادامه با من حمید حساس همراه باشید تا با چگونگی سرویس و تعمیر سنسورهای کیلومتر موتورسیکلت های دیجیتال آشنا شوید. 

همواره به یاد داشته باشید که هر وسیله الکترونیکی بر اساس قوانین الکترونیک کار میکنند پس برای سنجش و تست و دست زدن به هر قطعه الکترونیکی نیازمند ابزار و رعایت اصول پایه در الکترونیک هسیم. برای سنجش قطعات نیازمند به یک دستگاه با نام مولتی متر هستید. که وظیفه آن بررسی سلامت و تعیین مشخصات کارکرد قطعات الکترونیک است. به همین دلیل در زمانی که شما قصد دارید به یک قطعه الکترونیکی دست بزنید باید مراقب الکتریسیته ساکن موجود در بدن خود باشید که با انتقال الکتریسیته ساکن به واسطه لمس قطعات و انتقال آن به قطعات میتواند منجر به آسیب و یا از کار افتادن آن قطعه گردد و برای جلوگیری از چنین امری می‌بایست ابتدا الکتریسیته ساکن بدن خود را در درجه اول تخلیه نمود این کار را به وسیله یک دستبند استاتیک یا لمس قسمتی از بدنه فلزی موتورسیکلت که فاقط پوشش رنگ است میتوانید انجام دهید به عبارت دیگر لمس سیم سبز رنگ در سیم کشی موتورسیکلت به مانند همان دستبند آنتی استاتیک عمل مینماید و الکتریسیته بدن شما تخلیه میگردد.

برای تست سنسور کیلومتر ابتدا باید سوکت سیم اتصال سنسور کیلومتر را از سیم کشی اصلی موتورسیکلت آزاد نمائید. برای این منظور ابتدا کاسه چراغجلو متورسیکلت را باز نموده تا به بخش اتصالات سیم کشی اصلی دسترسی پیدا کرده و سپس با آزاد سازی ضامن سوکت سنسور بتوان جهت تست سنسور با مولتی متر اتصال را قطع نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

پس از آزاد سازی سوکت اگر به آن دقت کنمائید به سه پین فلزی متصل به سیم های سنسور درون سوکت مواجه میشوید. به ترتیب یک پین ولتاژ رفت، دو پین اتصال مقاومتی رفت و برگشتی وجود دارد. برای تست سنسور بسته به نوع سنسور دو وضعیت تست وجود دارد

  1.  تست اتصال کوتاه سیم
  2.  تست مقاومتی

1- تست اتصال کوتاه

معمولا بر اثر عبور از روی دست اندازها با سرعت بالا یا باز و جمع شدن مکرر کمک فنر احتمال قطعی در سیم سنسور بسیار بالا است. برای آنکه بتوان از عملکرد صحیح سنسور آگاه شد باید ابتدا مولتی متر را بر روی حالت تست دیود یا همان تست بازِر قرار دهید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس با اتصال پراب های مولتی متر به پین های درون سوکت بررسی می نمائیم که آیا قطعی سیم در سنسور وجود دارد یا خیر. اگر سیم ها وصل باشد با صدای بوق توسط مولتی متر مواجه می شویم در غیر این صورت هیچ صدایی به گوش نخواهد رسید این تست برای سنسورهای ساده انجام میگرید نه سنسورهای مقاوتی

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

 

2- تست مقاومتی

در اکثر تریل های باکیفیت و کیلومترهای درجه یک سنسورهای مقاومتی نصب شده اند که برای تیست آنها همانند مرحله قبل اقدام می نمائیم اما با ایت تفاوت که مولتی متر را بر روی وضعیت تست مقاومت و بر روی گزینه 20 یا 200 کیلو اهم قرار داده و پس با اتصال پراب مولتی متر به پین های درون سوکت و در نهایت با به چرخش در آوردن چرخ جلو بررسی میکنیم که آیا مقدار عددی مقاومت نمایشگر تغییر می نماید یا خیر. اگر مقدار شروع به تغییر نمود به معنای اتصال سیم ها و عملکرد صحیح سنصور است در غیر این صورت یا سیم قطع است یا سنسور آسیب دیده است.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

 

بررسی و تعویض سنسور

در بسیاری از موارد به دلیل عدم رسیدگی به موقعه به سنسور و گریس کاری آن پس از هر 10.000 کیلومتر به صورت یکباره سنسور از کار می افتد و دیگر کار نمیکنید. برای این منظور می بایستی ابتدا چرخ جلو را باز نموده و سپس سنسور را از جای خود خارج و درون آن را با یک دستمال تمیز به صورت آهسته تمیز نمود. در موتورسیکلت های تریل جدید که دارای کیلومتر دیجیتال هستند. بخش سنسور چرخ بسیار حساس است. در هنگام باز نمودن چرخ بسیار دقت کنید. اگر کوچکترین فشاری به سیم سنسور وارد آید و یا کوچکترین فشاری به بخش سنور وارد آید باعث آسیب و عدم کارکردن سنسور خواهد شد و باید سنسور تعویض گردد و غیر قابل تعمیر است.

هشدار: از هیچ گونه نفت، بنزین یا تینر یا هر ماده دیگری جهت تمیز نمودن درون سنسور استفاده ننمائید زیرا باعث آسیب به آن میشود.

برای شروع به کار ابتدا می‌بایست موتورسیکلت تریل را بر روی یک جک ثابت یا یک چهار پایه قرار دهید تا سر جلو موتور در هوا آزادانه بدون هیچ مانعی بچرخد . دقت کنید موتورسیکلت در وضعیت تعادل وزی قرار داشته باشد تا یک باری موتورسیکلت تعادل خود را از دست نداده و به زمین نخورد.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون میبایستی فلاپ های کمک فنر را از روی کمک ها باز نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون پس از تمیز کردن تمام قسمتها از آلودگی می‌بایستی اقدام به آزاد نمودن تایر از کمک فنر ها نمود. اکنون چرخ را در جای خود قرارداده و چرخ را ببنید و پیچ های آن را سفت کنید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

در موتورسیکلت های تریل به دلیل اهمیت اطمینان از جلوگیری از هر گون آزاد شدن تایر از کمک فنرها و همیچنین افزایش ایمنی و تحمل میزان فشار به کمک فنرها، بر روی بخش سر کمک فنر یک پیچ ضامن اطمینان از جلوگیری از باز شدن میل نفس در اثر ضربه یا شل شدن آن در دراز مدت استفاده شده است ابتدا باید این پیچ ضامن را باز نمود تا بتوان میل نفس را باز و تایر را از جای خود خارج نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

سپس می بایستی پیچ میل نفس را باز و در نهایت تایر را از کمک ها آزاد نمود.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

اکنون با باز شدن چرخ سنسور را از جای خود بیرون آورده و آن را تمیز و در نهایت با کمک مقدار اندکی گریس نسوز سفید داخل آن را روان کاری میکنیم

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت

در صورتی که سنسور آسیب دیده باشد و درون آن از قطعات ریز پلاستیکی یا فلزی روئیت شد سنسور را با یک سنسور جدید جایگزین نمائید.

آموزش تعمیر کمک فنر موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام ، خوبین؟ سون سگمنت که شمار دنده موتور رو نشون میده چند وقت پیش سوخت و سون سگمنت براش خریدم . اما متاسفانه تعداد زیادی دیود و مقاومت خیلی ریز پشت سون سگمنت خودش بود که به دلیل استفاده از عایق ( اپوکسی و رزین ) قابل تشخیص نبود. الان هم که به چند نفر الکترونیک و بازار نشون دادم ازش سر در نیاوردن. یه سرچ کردم جداگانه سون سگمنت و سیم و فیش همراه اش رو میفروشن اما محل نصب رو کیلومتر به نحویه که این جدیده نصب نمیشه . جسارتا شما از نوع و مقادیر و نحوه نصب دیدو و مقاومت های پشت خهود سون سگمنت اطلاعی دارین؟

هر کیلومتری با کیلومتر دیگر متفاوت است و سون سگمت های در کیلومترها از ولتاژهای بسیار دقیق و کمی  استفاده میکنند و هر گونه ولتاژ اضافه باعث سوختن آنها میگردد

با جایی رو سراغ دارین که این سون سگمنت رو با بصورت کامل حتی با سیم و سوکت بفروشن؟ ممنون

خیر معمولا به دلیل دقیق بودن مدار تثبیت ولتاژ در کیلومترها فقط کل برد کیلومتر عرضه میگردد

user

مهندس جان با رعایت مواردی که فرمودین عضویت در سایت امکان پذیر نیست . اروری که میده بیشتر به نام کاربریه که با تغییر مختلف بازم قبول نمیکنه.

شما یک مرتبه در مورخه 06-12-1399 در سایت ثبت نام نموده اید به همین دلیل با خطا مواجه میگردید. در صورتی که نام کاربری و رمز عبور خود را نمیدانید از بخش بازیابی رمز عبور اقدام نمائید

user

موتور سیکلت ساوین 200 کاربراتوری که شبیه به موتور سیکلت باکسر هستش . ظاهر کیلومتر بصورت دو تا استوانه چسبیده بهم می باشد و دارای نمایشگر سرعت ، دور موتور ، آمپر بنزین و راهنماها و چراغ روشن بودن موتور و چاغ نور بالا و پایین.اینجا نمیشه عکس رو بزارم اگه اجازه بدین اینستا عکس رو خدمتتون بفرستم؟؟ممنونم

با عضویت در سایت میتوانید عکس را در همین قسمت ارسال نمایید 

user

سلام |، خوبین ؟ در زیر صفحه کیلومتر که سیم پیچ استوانه ای شکل نشانگر باک وجود دارد 2 عدد مقاومت وجود دارد . با بررسی دوستان الکترونیک علت عدم نمایش را سوختن یکی از مقاومت ها اعلام کردند . اما وضعیت مقاومت به نحوی است که قابل تشخیص نیست . خاستم بپرسم شما به کیلوکمتر و قطعات آن دستررسی دارین که اندازه مقاومت رو اطلاع داشته باشین ؟ متاسفانه تو شهرمون سرویس کار و تعمیرکار کیلومتر موتور سیکلت وجود نداره و کسی نیس که اجازه بده کیلومتر رو باز کنیم و اون مقاومت را با مولتی متر بسنجیم از طرفی هم بخاطر یه ایراد کوچیک حیفه که کلا کیلومتر رو عوض کنیم.ممنون

مدل کیلومتر را ارسال کنید

user

درود، اشاره نکردید که کدام سیم ها را باید چک کنیم؟ چون سه سیم وجود دارد.

هر سه سیم

سرعت سنج تریل من دیجیتال است . تریل T2nکویر. یکی دو روز هنگام حرکت اعداد مختلف که به سرعت تغییر میکردند نشان میداد و بعد کلا صفر شد و تغییری نمیکند.

احتمال نقص در سنسور یا قطعی سیم بالا است

هیچ ضربه روی سنسور چرخ یا سیم نبوده است.

نیاز به ضربه نسیت با باز و بسته شدن کمک های جلو سیم هم کشیده میشود و احتمال قطعی بسیار بالا میرود

روی صفحه نمایش همه چیز درست است و فقط سرعت صفر نشان داده میشود. آیا قطعا سنسور خراب است یا شاید اتصالات صفحه کیلومتر قطعی داشته باشد؟ آیا باز کردن و تمیز کردن سنسور تاثیری دارد؟ موتور 1300 تا کارکرده.

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi