محمدعلى نژاديان: با توجه به قيمت بالاى موتورسيكلتهاى به اصطلاح برند و با عنایت به این که بعضی از شرکتها در تامین قطعات حتی موتورسیکلتهای طرح هوندا چینی مسئولیتپذیر نیستند، از وزارت صمت، سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان، سازمان ملى استاندارد ايران و پليس راهور ناجا پيگيرى خواهيم كرد تا با اتخاذ یک تصمیمگیری مناسب، مدت زمان خدمات پس از فروش و تامين قطعات اين محصولات و همچنين كشور سازنده خارجى را براى مردم بهصورت واضح و شفاف مشخص نمایند.
معمولا بهدليل تحريمها واردات برندهاى معروف از كشورهاى اصلى و كارخانههای مادر به ايران صورت نمىپذيرد و از كشورهاى ثالث وارد مىشود، در نتیجه حق مصرفكنندگان است كه بدانند موتورسيكلتى كه با قيمت نجومى خريداری كردهاند ساخت چه كشورى است؟ مخصوصا باید معلوم شود که موتورسیکلتهایی که با قیمتهای بالا به مردم فروخته میشوند، آیا ساخت چین است و به اسم کشور اروپایی میفروشند یا خیر؟ و اگر این اتفاق افتاده هر چه سریعتر نسبت به جبران خسارت به خریداران اقدام شود.
این در حالی است که طبق شنیدهها برخی مونتاژکنندگان، بعضی از موتورسیکلتها را به تعداد محدود از فروشگاههای کشورهای مختلف تهیه میکنند و بعد از دمونتاژ وارد ایران میکنند و ادعای اخذ نمایندگی از شرکت و کشوری را میکنند که بهدلیل تحریمها امکان واردات آن به ایران وجود ندارد که این موضوع نیز باید هر چه سریعتر بررسی و در صورت تایید اقدامات مقتضی صورت پذیرد.
براى اين موضوع سازمانهاى مذكور بايد از شركتها بخواهند كه با ارائه مدارك واقعى و درست ادعاى خود را ثابت كنند و همچنين پيشنهاد مىشود حتما ضمن اخذ تعهد از شركتها و راستى آزمايى مدارك، بخواهند تا حتما بر روى انجين و اسناد و مدارك موتورسيكلتها نام سازنده خارجى و مدت زمان (خدمات پس از فروش و تامين قطعات) را درج كنند.
قابل ذکر است که طبق ادعاهای خود تولیدکنندگان و رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران که در رسانهها منتشر شده و در ادامه این خبر نیز درج شده است، مونتاژکنندگان موتورسیکلت در واردات قطعات موتورسیکلتها بهدلیل تحریمها با مشکل مواجه هستند. حال سوال این است وقتی که خود آنها اذعان به این موضوع دارند، حال مونتاژکنندگان چه تدابیری برای تامین قطعات موتورسیکلتها اندیشیدهاند و در مقابل مسئولان چه وظایفی را در قبلال مصرفکنندگان دارند و چه تعهداتی را از مونتاژکنندگان اخذ میکنند؟
این در حالی است که به غیر از بحث تحریمها ممکن است فردا یک شرکت تصمیم بگیرد شرکت خود را منحل کند و به خارج از کشور مهاجرت کند.
در نهایت نشریه صنعت موتورسیکلت و پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز آمادگی خود را اعلام میکند تا ثابت شود بعضی از شرکتها حتی در تامین قطعات موتورسیکلتها مخصوصا قطعات مربوط به انژکتور ضعف دارند و یک عده خیلی راحت به مصرفکنندگان میگویند ما این انجین یا این موتورسیکلت را دیگر نمیآوریم و از بازار تهیه کنید. این در حالی است که معمولا در بازار قیمتها بسیار بالاتر است و شاید قطعات کیفیت مناسب را نداشته باشند و بعد از مدتی مجدد مصرفکنندگان با مشکل و هزینه جدید مواجه میشوند و از لحاظ مسائل ایمنی نیز در معرض خطر قرار میگیرند.
این رسانه منتظر پاسخگویی مسئولان مربوطه است تا نتیجه آن را به عموم مردم اطلاعرسانی نماید. از مصرفکنندگان نیز تقاضا داریم از طریق راههای ارتباطی با این دو رسانه اختصاصی صنعت موتورسیکلت، تجربیات و مشکلات خود را در خصوص خدمات پس از فروش و تامین قطعات موتورسیکلت خود، از طریق درج دیدگاه در ادامه همین خبر و یا با ارسال ایمیل با ما به اشتراک بگذارند.
منبع: motorcycletnews نویسنده: محمدعلی نژادیان