سال 96 با توقف شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری شروع شد. سال 97 نیز دو قانون جدید برای موتورسازان درنظر گرفته شد؛ قرار بود هم تولید مدلهای یورو3 متوقف شود و هم رعایت استانداردهای جدید 25گانه الزامی باشد. علیرغم فرصت به واحدهای تولیدی، هنوز هم بسیاری از موتورسازان ایرانی با استانداردهای 25گانه منطبق نیستند. البته چون در ابتدای سال 97 زمینه لازم برای اجراییشدن این دو قانون جدید، وجود نداشت، دولت با موتورسازان ایرانی راه آمد و مجوز تولید مدلهای یورو3 را تمدید کرد و رعایت استانداردهای 25 گانه را هم با لحاظ کردن یک فرصت به تعویق انداخت.
حالا بنا به گزارش جدید سازمان ملی استاندارد، مشخص شده که برای تطبیق موتورسازان ایرانی با استانداردهای 25 گانه جدید، مهلت کافی و مناسبی نبوده است. طبق گزارش این سازمان، از ابتدای تیرماه سال جاری، 42 مدل موتورسیکلت از 16 شرکت داخلی، بهعلت عدم گرفتن تاییدیه از سازمان استاندارد، تولیدشان متوقف شده است.
استانداردهای اجباری موتورسیکلتها در ابتدا تنها 17 مورد خاص بود، ولی از دیماه 96 تعدادشان به 25 مورد افزایش یافت، ولی اجراییشدنش به تعویق افتاد. از هشت استاندارد جدید اضافه شده، پنج مورد مختص همه موتورسیکلتهاست که عبارتند از:
- آینههای عقب
- باک موتور
- سازگاری الکترومغناطیسی
- معیارهای عدم دستکاری ظاهری
- برجستگیهای بیرونی
سه مورد دیگر نیز، که تنها مختص موتورسیکلتهای سهچرخ و چهارچرخ است، عبارتند از:
- شیشهها، برفپاککنهای جلو، شیشهشوی
- کمربندهای ایمنی و نقاط تکیهگاه کمربند
- کوپلینگ
منبع: جوان خودرو نویسنده: نا مشخص