از سال 1395 خط تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری در ایران متوقف گردید و جایگزین آنها موتورهای با سیستم سوخت رسانی EFI یا همان انژکتوری جهت جلوگیری از آلودگی بیشتر محیط زیست روانه بازار شده اند و اکنون پس از گذشت 6 سال از عرضه این موتورسیکلت ها متاسفانه این موتورسیکلت ها با خرابی بسیار خود باعث شدند تا علاقمندان به موتورسیکلت با صرف هزینه های بسیار و دردسرهای بسیاری در تامین قطعات این موتورسیکلت ها مجبور به کاربراتوری نمودن موتورسیکلت های خود بشوند. از این روی باشگاه موتورسواران ایران هرساله با تست و بررسی موتورسیکلت های عرضه شده در بازار ایران سعی مینماید تا اقدام به معرفی بهترین موتورسیکلت ها با بالاترین قدرت، گشتاور، کیفیت و امکانات به کلیه علاقمندان به موتورسیکلت نماید.
در مراحل تست و بررسی کلیه موتورسیکلت ها توسط باشگاه موتورسواران ایران از هر گونه تعصب در برند یا دریافت وجهی از سوی تولید کنندگان خودداری و نتایج حاصل از بررسی های خود را بدون هیچ گونه مواردی که تاثیر در آن باشد را مطابق با آنچه که در آزمون های عملی از موتورسیکلت های بازار ایران بدست آمده را در اختیار علاقه مندان گذاشته و آنها را منتشر مینماید و باشگاه موتورسواران ایران هیچ گونه حمایت مالی در این راستا توسط هیچ شخص یا نهادی نمیگردد.
پس از بررسی اولین موتورسیکلت های انژکتوری سال 1401 به دلیل تبلیغات وسیع شرکت های مونتاژ کننده و وارد کنند موتورسیکلت در کشور بر آن شدیم طبق رسم همه ساله و تقاضای علاقمندان به صنعت موتورسیکلت و موتورسواری پس از حدود 82 روز از انجام تست و بررسی بیش از 352 موتورسیکلت امروز نتایج آن منتشر گردیده است. پس در ادامه با من حمید حساس در سایت باشگاه موتورسواران ایران همراه باشید تا ببینم بهترین موتورسیکلت های عرضه شده در سال 1401 کدام هستند.
توجه:
بررسی صورت گرفته در زمان انتشار این مطلب نسبت به موتورهای موجود و مطرح تا ابتدای تیر ماه 1401 می باشد.
با توجه به نتایج حاصله عملکرد سیستم های EFI بر روی محصولات تولیدی سال 1401 و مقایسه با زمان مشابه در سال 1400 میتوان گفت بر خلاف تبلیغات و گفته های وارد کنندگان و منتاژ کننده گان صنعت موتورسیکلت، موتورسیکلت های با سیستم سوخت رسانی EFI چندان بهبود نداشته اند و متاسفانه شاهد عملکرد ضعیف در طول عمر کارکرد بخش سوخت رسانی آنها هستیم .
خبر خوب در رابطه با موتورسیکلت های تولید شده در سال 1401 و عرضه آنها به بازار این است که شاهد افزایش سطح کیفیت قطعات جانبی و افزایش بهبود امکانات وطراحی بهتر ظاهری کایت و رنگ و روشنایی در کنار کاهش مصرف سوخت، آن است. از این روی برخلاف تولید موتورسیکلت های سال 1400 امروز شاهد این هستید که موتورسیکلت های بیشتری به عنوان موتورسیکلت های برتر در فهرست بهترین ها جای گرفته اند.
لذا همچنان توصیه میکنیم اگر قصد تعویض و یا فروش موتورسیکلت های کاربراتوری برای حداقل 5 سال را ندارید بهتر است از موتورسیکلت های کاربراتی استفاده نمائید.
خوشبختانه شاهد بودیم شرکت ها با واردات موتورسیکلت های آماده بجای واردات قطعات و مونتاژ آنها به صورت یک موتورسیکلت و عرضه آن به مشتری باعث افزایش بهبود قدرت و گشتاور و در نتیجه پایداری عملکرد کلی موتورسیکلت ها شده اند. اما همچنان کاهش چشم گیر قدرت و گشتاور در موتورسیکلتهای EFI زیر حجم سیلندر 150 سی سی باعث گردیده است که در سال 1401 فقط از نظر کیفیت لوازم جانبی و امکانات و ظاهر بهتر اقدام به معرفی موتورسیکلتها به جهت خرید نمائیم. تنها موتورسیکلت هایی که از نظر ما میتوان برای آنها هزینه نمود و برترین هستند را با نماد ستاره طلایی مشخص نموده ایم. هر موتورسیکلت که دارای 5 و 6 ستاره طلایی باشد را فقط توصیه می نمایم.
بهترین موتورهای 250cc:
کویر موتور کاوازاکی کی ال 249 Kawasaki KL 249 |
کویر موتور کویر CRF 249 Kavir 249 CRF |
نیکران موتور پاسارگاد راپیدو کایو کی 6 Rapido kayo K6 |
شاهین موتور دلتا اکس 2 DELTA SX2 Rally |
نیرو محرکه نامی 249 کیو ام Nami 249 QM |
گروه صنعتی فارس پیشرو کی ام گلد 250 Pishro Golde Qm |
نیکران موتور پاسارگاد گس ای سی 249 Gas EC246 F |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
قدرت اسمی: | 24 اسب بخار | 24 اسب بخار | 24 اسب بخار | 22 اسب بخار | 22 اسب بخار | 16 اسب بخار | 16 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 21.2 اسب بخار | 21.2 اسب بخار | 20.4 اسب بخار | 17.6 اسب بخار | 17.1 اسب بخار | 15.4 اسب بخار | 13.4 اسب بخار |
گشتاور: | 20.4 نیوتن متر | 16.8 نیوتون متر | 19.2 نیوتون متر | 16.7 نیوتون متر | 16.5 نیوتون متر | 14.1 نیوتون متر | 18.3 نیوتون متر |
گیربکس: | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 6 دنده |
خنک کننده: | آب خنک | آب خنک | آب خنک | روغن خنک | روغن خنک | روغن خنک | آب خنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 120 کیلومتر | 116 کیلومتر | 114 کیلومتر | 112 کیلومتر | 104 کیلومتر | 102 کیلومتر | 100 کیلومتر |
مصرف سوخت: | 3.1 لیتر | 3.1 لیتر | 3.0 لیتر | 3.2 لیتر | 3 لیتر | 3 لیتر | 3 لیتر |
ترمز جلو;: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
وزن: | 138 کیلوگرم | 140 کیلو گرم | 123 کیلو گرم | 145 کیلو گرم | 139 کیلو گرم | 140 کیلو گرم | 145 کیلو گرم |
مسافت طولانی: | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10: | 9.5 | 9 | 9.5 | 8 | 8.5 | 8 | 8.5 |
ارزش خرید از 10: | 9.5 | 9 | 10 | 8 | 8 | 7.5 | 8 |
نیکران موتور پاسارگاد بنلی Z 4 249 T |
کویر موتور کاوازاکی Versys-X 249 |
کویر موتور کی تی ام Adventure 249 |
کویر موتور کی تی ام دوک Duke 250 ABS |
کویر موتور کاوازاکی Kawasaki Z1 |
همتاز موتور بلنتا زد 249 Blenta 249 Z |
نیکران موتور پاسارگاد بنلی 249 اس Beneli TNT 249 S |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
قدرت اسمی: | 32 اسب بخار | 32 اسب بخار | 32 اسب بخار | 32 اسب بخار | 32 اسب بخار | 32 اسب بخار | 32 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 32.8 اسب بخار | 29.8 اسب بخار | 29.7 اسب بخار | 32.8 اسب بخار | 32.4 اسب بخار | 32 اسب بخار | 31.5 اسب بخار |
گشتاور: | 21.2 نیوتون متر | 25.2 نیوتون متر | 24.5 نیوتون متر | 21.2 نیوتون متر | 21.5 نیوتون متر | 21.5 نیوتون متر | 21.2 نیوتون متر |
گیربکس: | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده |
خنک کننده: | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک / روغن خنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 124 کیلومتر | 128 کیلومتر | 128 کیلومتر | 126 کیلومتر | 125 کیلومتر | 125 کیلومتر | 122 کیلومتر |
مصرف سوخت: | 2.4 لیتر | 2.9 لیتر | 3.4 لیتر | 2.5 لیتر | 2.9 لیتر | 3.4 لیتر | 2.4 لیتر |
ترمز جلو: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | ABS | ABS | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | ABS | ABS | دیسکی | دیسکی |
وزن: | 185 کیلو گرم | 173 کیلو گرم | 156 کیلو گرم | 143 کیلو گرم | 133 کیلو گرم | 152 کیلو گرم | 183 کیلو گرم |
مسافت طولانی: | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10: | 9.5 | 10 | 10 | 10 | 10 | 9.5 | 9.5 |
ارزش خرید از 10: | 9.5 | 10 | 10 | 10 | 10 | 9.5 | 9.5 |
تولیدی نیرومحرکه نامی آر ایکس 250 Nami RX250 |
شاهین موتور لیفان کی پی اس 250 Lifan KPS 250 |
نیکران موتور پاسارگاد بنلی لیونسینو 249 Beneli Leoncino 249 |
نیکران موتور پاسارگاد بنلی تی ان تی 25 Beneli TNT25 |
کویر موتور زونتس 250 Zontes 250 |
همتاز موتور هانوی ان کی Hanway nk 250 |
شاهین موتور کی پی اس KPS 250 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
قدرت اسمی: | 26 اسب بخار | 26 اسب بخار | 26 اسب بخار | 25 اسب بخار | 25 اسب بخار | 25 اسب بخار | 24 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 24.8 اسب بخار | 24.8 اسب بخار | 24.8 اسب بخار | 24.4 اسب بخار | 24.1 اسب بخار | 23.2 اسب بخار | 20.6 اسب بخار |
گشتاور: | 22 نیوتن متر | 22 نیوتن متر | 18.9 نیوتن متر | 18.8 نیوتن متر | 18.7 نیوتون متر | 19.8 نیوتون متر | 21.2 نیوتن متر |
گیربکس: | 6 دنده | 6 دنده | 5 و 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده |
خنک کننده: | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | روغن خنک | روغن خنک | آب خنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 119 کیلومتر | 118 کیلومتر | 118 کیلومتر | 120 کیلومتر | 120 کیلومتر | 120 کیلومتر | 118 کیلومتر |
مصرف سوخت: | 2.8 لیتر | 3 لیتر | 2.8 لیتر | 2.8 لیتر | 2.7 لیتر | 2.9 لیتر | 2.8 لیتر |
ترمز جلو: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
وزن: | 175 کیلوگرم | 150 کیلوگرم | 155 کیلوگرم | 150 کیلوگرم | 138 کیلو گرم | 140 کیلو گرم | 150 کیلوگرم |
مسافت طولانی: | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10: | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 10 | 9 |
ارزش خرید از 10: | 9 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 9 | 10 | 9 |
بهترین موتورهای 200cc:
کویر موتور دوک 200 Duke 200 |
کویر موتور زونتس ان 2 ZONTES N2 230 N |
شاهین موتور دلتا ای سی 4 Delta AC4 |
ایران دوچرخ کی پی تی 200 KPT-200 |
روان سیکلت روان 200 کیو ام Ravan 200 QM |
گروه صنعتی فارس پیشرو 200 کیو ام Pishro 200 QM |
نیرو محرکه نامی 200 کیو ام Nami 200 QM |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
قدرت اسمی: | 28 اسب بخار | 18 اسب بخار | 18 اسب بخار | 18 اسب بخار | 16 اسب بخار | 16 اسب بخار | 16 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 25.4 اسب بخار | 17.1 اسب بخار | 17.0 اسب بخار | 17.6 اسب بخار | 15.1 اسب بخار | 15.0 اسب بخار | 14.9 اسب بخار |
گشتاور: | 19.1 نیوتون متر | 15.4 نیوتون متر | 14.9 نیوتون متر | 16.5 نیوتون متر | 14.2 نیوتون متر | 14.1 نیوتون متر | 14.0 نیوتون متر |
خنک کننده: | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | روغن خنک | هواخنک | هواخنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 115 کیلومتر | 108 کیلومتر | 110 کیلومتر | 105 کیلومتر | 105 کیلومتر | 100 کیلومتر | 105 کیلومتر |
گیربکس: | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده |
مصرف سوخت: | 2.6 لیتر | 3.2 لیتر | 3.2 لیتر | 2.4 لیتر | 2.9 لیتر | 3.2 لیتر | 3.0 لیتر |
ترمز جلو: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
وزن: | 140 کیلو گرم | 127 کیلو گرم | 140 کیلو گرم | 153 کیلو گرم | 128 کیلو گرم | 134 کیلو گرم | 128 کیلو گرم |
مسافت طولانی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10 | 9.5 | 9 | 9 | 9.5 | 9.5 | 9 | 8.5 |
ارزش خرید از 10 | 9.5 | 9 | 8.5 | 9.5 | 10 | 8.5 | 8.5 |
نیرو موتور شیراز گلکسی 180 ان اچ Galexy 180 NH |
نیرو موتور شیراز گلکسی 180 ان ای Galexy 180 NA |
همتاز موتور همتاز ان بی Hamtaz NB200 |
نیرو موتور احسان ای اف آی 200 Ehsan 200 EFI |
گروه صنعتی کبیر کبیر کی ال دی Kabir K200i |
ایران دوچرخ آزما ای اف آی 200 Azma 200 EFI |
ایران دوچرخ ارشیا ای اف آی 200 Arshia 200 EFI |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
قدرت اسمی: | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 14.2 اسب بخار | 13.8 اسب بخار | 13.7 اسب بخار | 12.4 اسب بخار | 12.6 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار |
گشتاور: | 15.8 نیوتون متر | 15.6 نیوتون متر | 14.8 نیوتون متر | 11.6 نیوتون متر | 11.2 نیوتون متر | 11.4 نیوتون متر | 11.4 نیوتون متر |
خنک کننده: | آب خنک | آب خنک | آب خنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 110 کیلومتر | 110 کیلومتر | 108 کیلومتر | 105 کیلومتر | 100 کیلومتر | 105 کیلومتر | 104 کیلومتر |
گیربکس: | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده |
مصرف سوخت: | 2.9 لیتر | 2.6 لیتر | 2.8 لیتر | 2.8 لیتر | 2.8 لیتر | 2.3 لیتر | 2.3 لیتر |
ترمز جلو: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای |
وزن: | 134 کیلو گرم | 134 کیلو گرم | 127 کیلو گرم | 106 کیلو گرم | 108 کیلو گرم | 102 کیلو گرم | 100 کیلو گرم |
مسافت طولانی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10 | 9 | 9.5 | 9 | 8.5 | 9 | 8.5 | 8.5 |
ارزش خرید از 10 | 9.5 | 9 | 9 | 8 | 8.5 | 8 | 8 |
بهترین موتورهای 150cc:
گروه صنعتی فارس احسان EH 150 Ehsan 150 EH |
زمرد کویر کاشان زمرد سی دی آی Zomorod 150 |
گروه صنعتی فارس تیزتک Tiztak 150 EFI |
کویر موتور کویر سی دی آی Kavir 150 CDI |
ایران دوچرخ اکس وای بی ای اف آی XY150-10B EFI |
همتاز موتور Hamtaz 150 |
شاهین موتور لیفان سی دی آی Lifan CDI 150 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- | - | |
قدرت اسمی: | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 11.1 اسب بخار | 11.0 اسب بخار | 10.9 اسب بخار | 10.6 اسب بخار | 10.5 اسب بخار | 10.4 اسب بخار | 10.2 اسب بخار |
گشتاور: | 10.4 نیوتون متر | 9.5 نیوتون متر | 9.95 نیوتون متر | 9.8 نیوتون متر | 9.8 نیوتون متر | 9.8 نیوتون متر | 9.9 نیوتون متر |
خنک کننده: | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هوا خنک | هوا خنک | هوا خنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر |
گیربکس: | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده |
مصرف سوخت: | 2.9 لیتر | 2.9 لیتر | 2.8 لیتر | 2.9 لیتر | 2.6 لیتر | 2.6 لیتر | 2.5 لیتر |
ترمز جلو: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای |
وزن: | 110 کیلو گرم | 101 کیلو گرم | 100 کیلو گرم | 107 کیلو گرم | 104 کیلو گرم | 104 کیلو گرم | 96 کیلو گرم |
مسافت طولانی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10 | 8.5 | 9 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 |
ارزش خرید از 10 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 8.5 |
بهترین موتورهای 125:
گروه صنعتی فارس تیزتک 125 سی در آی Tiztak 125 EFI |
نیرو محرکه نامی 125 سی در آی Nami 125 EFI |
صنعتی کثیر رهرو 125 EFI Rahro 125 EFI |
گروه صنعتی فارس پیشرو 125 سی در آی Pishro 125 CDI S |
زمرد کویر کاشان زمرد 125 Zomorod 125 CDI |
شاهین موتور لیفان 125 سی در آی Lifan 125 CDI |
نیرو موتور شیراز احسان 125 سی در آی Ehsan 125 CDI S |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
قدرت اسمی: | 11 اسب بخار | 11 اسب بخار | 10 اسب بخار | 11 اسب بخار | 11 اسب بخار | 11 اسب بخار | 11 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 10.2 اسب بخار | 10.1 اسب بخار | 9 اسب بخار | 10 اسب بخار | 9.7 اسب بخار | 9.8 اسب بخار | 9.7 اسب بخار |
گشتاور: | 9.1 نیوتون متر | 8.7 نیوتون متر | 8.7 نیوتون متر | 8.7 نیوتون متر | 8.3 نیوتون متر | 8.7 نیوتون متر | 8.3 نیوتون متر |
خنک کننده: | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | هندلی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 98 کیلومتر | 95 کیلومتر | 92 کیلومتر | 95 کیلومتر بر ساعت | 95 کیلومتر بر ساعت | 95 کیلومتر | 95 کیلومتر بر ساعت |
گیربکس: | 4 دنده | 4 و 5 دنده | 2.6 لیتر | 5 دنده | 5 دنده | 4 و 5 دنده | 5 دنده |
مصرف سوخت: | 2.4 لیتر | 2.6 لیتر | 4 دنده | 2.6 لیتر | 2.5 لیتر | 2.4 لیتر | 2.4 لیتر |
ترمز جلو: | کاسه ای | دیسکی | کاسه ای | دیسکی | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای |
ترمز عقب: | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای |
وزن: | 96 کیلوگرم | 97 کیلو گرم | 98 کیلو گرم | 100 کیلوگرم | 99 کیلوگرم | 105 کیلوگرم | 100 کیلوگرم |
مسافت طولانی | دارد | دارد | ندارد | دارد | دارد | ندارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10 | 9 | 9 | 8.5 | 9 | 8.5 | 8.5 | 8.5 |
ارزش خرید از 10 | 9 | 8.5 | 8 | 8.5 | 8 | 9 | 8.5 |
توجه: کلیه موتورسیکلتهای 150 سی سی به پایین که در فهرست موجود نیستند به دلیل کاهش چشمگیر سطح کیفیت و قدرت و گشتاور در فهرست بهترین موتورسیکلت های سال 1401 جایی ندارند و از بردن اسم و نام آنها در فهرست خود داری شده است.
لازم به ذکر است با توجه به تست های صورت گرفته اکثر موتورسیکلتهای EFI مدل های 99 همچنان بهتر از مدل های 1400 و 1401 از نظر سیستم سوخت رسانی EFI هستند و موتورسیکلت های انژکتوری مدل 1401 دقیقا دارای همان سیستم سوخت رسانی در موتورسیکلت های سال 1400 بوده و به طور متوسط اکثر آنها پس از طی مصافتی تقریبا بین 12000 الی 15000 کیلومتر با نقص فنی در سیستم EFI مواجه گردیده (بجز آنهایی که دارای ستاره اند).
موتورسیکلت هایی که داری 6 و 5 ستاره هستند حدود تقریبی 50.000 الی 60.000 و موتورسیکلت های دارای 3 و 4 ستاره حدودا بعد از 20.000 الی 25.000 و موتورسیکلت های دارای 1 الی 2 ستاره بعد از حدودا 12.000 الی 15.000 کیلومتر با نقص در سیستم سوخت رسانی مواجه گردیدند.
عمده نقص های وارد شده در این موتورسیکلت ها مربوط به از کار افتادن پمپ بنزین، عدم عملکرد سوزن انژکتور، از کار افتادن سنسور دما، بروز نقص و آسیب در قطعات الکترونیک بخش ECU و در نهایت غیر فعال شدن سنسور اکسیژن بود.
کاهش راندمان عملکرد این موتور سیکلت ها در بخش سیستم سوخت رسانی آنها بیشتر تحت تاثیر کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه آن شرکت ها برای حفظ ماهیت بقای شرکت مجبور به استفاده از سیستم های با درجه کیفیت پایین و عدم امکان تهیه قطعات با کیفیت بالا به دلیل وجود تحریم ها، افزایش فشارهای وارده بر شرکت های موتورسیکلت سازی بر رعایت استانداردهای بیشتر در زمینه استفاده اجباری از سیستم های سوخت رسانی EFI و همچنین افزایش نرخ ارز و ... باعث کاهش سطح کیفی موتورسیکلت ها است.
به جد توصیه میگردد اگر موتورسیکلتی با امتیاز زیر 3 ستاره را خریداری کرده اید تحت هیچ شرایطی از آن برای طی مصافت های طولانی یک سره بیش از 50 کیلومتر استفاده نکنید. همچنین در کلیه موتورسیکلت هایی که دارای زیر 5 ستاره امتیاز هستند تحت هیچ شرایطی نگزارید بنزین درون باک آنها کمتر از 4 لیتر بگردد زیرا با کاهش سطح بنزین احتمال از کار افتادن پمپ بنزین در نتیجه دمای بالای آن و عدم خنک شدن توسط بنزین درون باک بسیار بالا است. همچنین قبل از هر سوخت گیری در پمپ بنزین ها حداقل 15 دقیقا باید موتورسیکلت شما خاموش باشد در غیر این صورت به دلیل کاهش دمای یک باره پمپ بنزین درون باک احتمال از کار افتادن پمپ بنزین بسیار بالا است.
از شست و شوی موتورسیکلت های با ستاره های کمتر از 4 ستاره توسط کارواشها جدا خودداری نماید زیرا نفوذ رطوبت و آب به بخش ECU و سایر قسمت های الکترونیک این موتورسیکلت ها باعث آسیب و عدم روشن شدن آنها میگردد.
تحت هیچ عنوان از مکمل سوخت یا بنزین سوپر برای موتورسیکلت های زیر حجم 200 سی سی یا فاقط سیستم خنک کننده رادیاتور روغن یا آب و بخصوص موتورسیکلت های دارای کمتر از 3 استفاده نکنید زیرا به دلیل اکتان بالاتر بنزین سوپر و در نتیجه انفجار قوی تر در محفظه سیلندر و تولید دمای بالاتر در انجین احتمال آسیب به انجین و قطعاتی چون سیلندر، رینگ پیستون، سرسیلندر و همچنین خراب شدن ساختار مولکولی سریع روغن موتور باعث آسیب به انجین میگردید.
افزایش دمای بالای انجین کلیه موتورسیکلت های بررسی شده همانند موتورسیکلت های مدل 1400 بوده و همگی حداقل بین 10 تا 15 درجه بالاتر از مدلهای قبلی خود کار (1399) می نمودند و موتورسیکلت های کاربراتوری همچنان دارای دمای پایین تری نسبت به تمام انژکتوری ها هستند. در اکثر موتورسیکلت های تست گرفته شده (بجز آنهایی که بیش از 4 ستاره اند) پس از طی حدود 6000 الی 8000 کیلومتر با آسیب شمع یا طی حدود 1600 الی 2200 کیلومتر با کاهش سطح روغن به دلیل افزایش دمای انجین مواجه شدند به همین منظور در موتورسیکلت های انژکتوری باید حداکثر پس از طی 1800 کیلومتر حتما روغن موتور تعویض گردد. زیرا دمای بالای انجین باعث تخریب مولکولی روغن میشود.
توجه دمای بالای انجین در فصل گرم سال بررسی شده و ممکن است در فصول سرد مشکلی برای روغن به وجود نیاید. توصیه میشود برای فصول گرم از روغن با توان حرارتی 20W/50W که توانایی کارکرد در درجه دماهای بالا را دارد استفاده شود.
همچنین بر روی این موتورسیکلت ها اقدام به فعال نمودن سیسم استارت دزدگیر (سیم رنگ آبی) نموده و همچنین با اعمال تغییرات در سیستم روشنایی موتورسیکلت با استفاده از لامپ های Osram متوجه شدیم اکثرا موتورسیکلت های برند ایرانی با نقص در عملکرد ECU یا با سوختن فیوز مواجه میگردند. این امر نشان میدهد که بخش ECU در موتورسیکلت های EFI بازار ایران بسیار به نوسانات ولتاژ در مدار حساس است و هر گونه اعمال تغییرات در مدار برق این موتورسیکلت ها میتواند منجر به خاموشی موتورسیکلت و توقف آن گردد.
در زمان بررسی تغییرات میزان تاثیر جریان کشیده شده از مدار متوجه شدیم استفاده از شارژرهای USB چینی بی کیفیت در این موتورسیکلت ها باعث ایجاد مشکلاتی در بخش ECU گردیده و موتورسیکلت با ریپ زدن مواجه میگرد
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

سلام عرض ادب و احترام قصد خرید موتور سیکلت از مدل های زیر دارم از بین موتور سیکلت های شکاری و تریل و CGL فقط فرقشوم رو نمی دونم ، به ترتیب کدومشون ، قدرت
به ترتیب تریل، شکاری و cgl
و سرعت کافی
به ترتیب cgl و تریل و شکاری
و برای مسافت طولانی
به ترتیب شکاری، cgl و تریل
و بیرون شهری (طبیعت ) مناسب تر هست ؟
به ترتیب تریل، شکاری و cgl

سلام عرض ادب و احترام میخام موتور سیکلتی بخرم برای مسافت ۸۰ کیلومتر به بالا خوب باشه
موتورهای دارای استارت را پیشنهاد میکنیم
و همچنین سرعت قابل قبول در حد ۱۲۰ نهایتا
در بازار ایران موجود نیست مگر موتورهای اسپرت
و اینکه قدرت کافی داشته باشد ،
مثلا چقدر؟
نظر خودم تریل هست
تریلها فقط قدرتی هستند و برای 80 کیلومتر در ساعت طراحی شده اند
یا شکاری
قدرتی و برای 85 کیلومتر بر ساعت طراحی شده اند
یا بنلی به نظر شما چی بگیرم ، ممنون میشم راهنماییم کنید
سایر موتورهای درون شهری برای نهایت 95 کیلومتر در ساعت طراحی شده اند

سلام. بین بنلی 250 تک سیلندر و sym ولف ( لاکی 250) کدوم پیشنهاد میکنید.
لاکی ارجحیت دارد
تعریف لاکی رو زیاد شنیدم میگن خرابی و استهلاکش خیلی پایینه. تجربه ای دارید؟
هر وسیله ای نیازمند سرویس و مراقبت است

عرض ادب و احترام، نیکتاز طرح ایکس ال ۲۵۰ رو برای رفت و آمد شهری و تجربه لذت سواری یک شاسی بلند چطور ارزیابی میکنید؟
معمولی

سلام موتور ۱۵۰ بهرو کیفیت شون خوبه هست
متوسط

باسلام و وقت بخیر.برای خرید موتور در رنج قیمتی ۱۰۰ میلیون و شرایط کویر موتور،بین زونتس n2 230N و مگلی موندم.زونتس رو در رتبه بندیتون دیدم.اگه میشه در مورد مگلی هم نظرتون رو بگین.و اینکه انتخاب شما کدومه.ممنون
معیارهای خود را ابتدا برای انتخاب بیان کنید

عرض ادب و احترام. تمام زندگی من نه موتورسواری بلکه تریل سواری هست و حتی بهترین موتورهای روز و گران قیمت سبک ریس و استریت هم برای من جذاببتی ندارند در حالیکه حتی یک تربل چینی گمنام هم حس هیجان و زندگی رو در من ایجاد میکنه. متاسفانه بنابر اشتباه خودم بخاطر کمردرد در سن ۳۲ سالگی عمل دیسک کمر انجام دادم که نه تنها بهبود پیدا نکردم که حتی بدتر شدم و الان به زور استخر و مراقبت و ... سرپا هستم و فعالیت های عادی میکنم. حتی قبل از عمل به جراح نابخرد خودم گفتم من تنها یک دلخوشی در زندگی دارم و اونم تریل سواری هست، آیا میتونم بعد از عمل موتورسواری کنم؟
ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک اجازه داد سپس از موتورهای تریل درون شهری میتوانید استفاده نمائید.
با اطمینان گفت بعد از سه ماه میتونی.... متاسفانه الان با گذشت دو سال نسبت به قبل عمل بدتر شده م. اینها رو عرض کردم که به اینجا برسم که بگم: از اونجایی که بعد از عمل هر موتور تریلی سوار شدم کمر دردم تحریک شده تصمیم گرفته م از سبک تریل های تک کمک عقب به سمت تریل ایکسل که جفت کمک هست مهاجرت کنم( البته نه ایکسل های صد سال پیش بلکه مشخصا طرح ایکسل نیکتاز ۲۵۰ جفت کمک). از نظرم طرح ایکسل ها بخاطر نرمی کمک عقب نسبت به تک کمک ها بسیار راحت ترند و ضربه ها رو به خوبی و آرامی دفع میکنند.
درک شما از سیستم کمک موتورهای تریل صحیح است
جسارتا نظرتون در مورد نیکتاز ۲۵۰ طرح ایکسل چیه؟
معمولی
(( با این توضیح که لطفا شکاری پیشنهاد ندید هرگز حاضر نیستم موتورهای شکاری بازار رو سوار شم. واقعا آدم خنده ش میگیره، شکاری های موجود در بازار همون طرح هوندا cgl هستند که گلگیر جلوشون در ارتفاع نصب شده و دور موتور گارد کشی کرده اند!!!))

با سلام نظرتون راجب بهپر ۲۰۰ چیه
متوسط
بین پیشرو رهرو هردو ۲۰۰ از لحاظ موتوری کدامه راستش هردو داشتم رهرو بنظرم قوی تره
رهرو به دلیل چهار سوپاپ بودن ارجحیت دارد
و ایا پیستون زنجیر تایم با دنده تایم فرق داره برای کبیر ۱۸۰ میگم ممنون
پیستون ربطی به زنجیر یا دنده تایم بودن ندارد

سلام دنبال یه موتور برای جاده میگردم رفت و آمد زیاد دارم جاده قدیم روزی 300 کیبومتر دستکم رفت و آمد دارم 150 ت دارم ممنون میشم راهنمایی کنید هم داخل شهر و هم جاده قدیم
روان QM با حجم 200

Kps 200 چطوره از نظر کیفیت و کارایی؟
متوسط رو به خوب
اینکه میگن انجینش بنزین سوپر میخواد یعنی چی؟
صحت ندارد
بنزین معمولی خرابش میکنه یا در قدرت و شتاب تاثیر داره ؟
بنزین سوپر و معمولی تنها در درجه اکتان آنها متفاوت هستند