حشتمی، معاون محیط ز یست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: از ۲۵ میلیون خودرو و موتورسیکلت ۱۷ میلیون در مرز فرسودگی قرار دارند و ۱۰ و نیم میلیون از این وسایل نقلیه را موتورسیکلت تشکیل میدهد، هر موتورسیکلت هم چند برابر یک خودروی استاندارد آلودگی دارد حال سؤال این است اگر پول موردنیاز هم باشد آیا صنعت خودروسازی توان خدمت دهی در این وسعت را دارد؛ مثلاً الآن بخش زیادی از اتوبوسها فرسودهاند آیا خودروسازی میتواند تعدادی اتوبوس تولید کند که این نیاز را برطرف کند، اگر پول هم باشد نمیتواند چون این ظرفیت را ندارد.
وی تأکید کرد:
اتوبوسها به ویژه در کلانشهرها به حدی آلاینده هستند که حتی نمیتوان بر روی آنها کاتالیست نصب کرد. اکنون به برخی صنایع پیشنهاد میدهیم که برای رفع آلایندگی از صندوق ملی محیطزیست وام دریافت کنند اما استقبال نمیکنند بنابراین وقتی صنعت برای دریافت وام اقدام نمیکند و هیچ الزامی هم به لحاظ اجرایی برای آن وجود ندارد قطعاً دست ما به عنوان محیطزیست خالی میماند. با توجه به اهمیت موضوع باید استانداردی تدوین کنیم تا هر جا که لازم است به بخش قضایی ورود کنیم تا صنایع ملزم شوند به تکالیف قانونی خود عمل کنند، بنابراین مشکل فقط پول نیست بلکه حرکت به سمت تولیدات سالم و بدون و آلایندگی است.وی درباره طرحهای انتقال آب گفت: از نظر سازمان محیطزیست انتقال آب همیشه آخرین گزینه است، مدیریت منابع آبی، استفاده از آبهای بازیافتی و باز چرخانی آب اولویت ما است، البته تخصیص آب توسط وزارت نیرو اعلام میشود.
منبع: روزنامه ستاره صبح نویسنده: نا مشخص