نقد و بررسی موتور سیکلت تریل روان RAVAN QM-R200
امروزه عده کثیری از جوانان برومند کشورمان با عشق به موتور سواری اقدام به ورزشی میکنند که قدمتی بر ربع قرن را دارد. یکی از سبک های ورزشی موتور سواری سبک Off-road بوده سبکی که بسیار طرفدار دارد سبکی که جهت رانندگی سخت و خارج از جاده میباشد. رانندگی در آفروید ( off-road ) علاوه بر قدرت بدنی مناسب و قدرت تمرکز و تصمیم گیری و دانش فنی نیازمند یک موتورسیکلت یا خودرویی مناسب بوده که با دارا بودن قدرت موتوری بالا، شاسی محکم، ترمز های مطمئن، وزن مناسب وسیله، لاستیک هایی با آج بزرگ و بلند، کمک های نرم و .. میباشد.
انتخاب یک وسیله مناسب و ایده آل همیشه یکی از بزرگترین نکاتی است که بسیار در ایجاد آدرنالین در بدن برای ایجاد احساسی شگرف و ایجاد خاطرات بسیار زیبا همیشه سخت و دشوار بوده است. امروز میخواهیم یکی از نام آشناترین موتورسیکلت های موجود در بازار ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید در انتخاب و خرید یک موتورسیکلت تریل در رده آفروید تصمیمی مناسب بگیرید. پس در ادامه با حساس کامپیوتر همراه باشید.
معرفی شرکت سازنده:
روان سیکلت :
شرکت روان سيِکلت در 1382/01/26 تاسیس شد. کارخانه این شرکت واقع در شهر صنعتی البرز ( قزوین ) در زمینی به مساحت ٩٠٠٠ متر مربع و تعداد ٣ سالن به مساحت ٦٠٠٠ متر مربع و ساختمان اداری به مساحت ٩٧٢٠ متر مربع تجهیز و در ١٣٨٢ راه اندازی شد.
اولین تولید این شرکت با نام روان ١٢٥ با همکاری شرکت Qingqi چین تولید و در بازار عرضه شد.
مدل RAVAN 125 , 3C 110 این کارخانه در تارخ ١٣٨٢ به تولید انبوه رسید. مدل RAVAN GY 200 این شرکت که ساخت کشور چین می باشد، یک مدل Off road بوده و مجهز به انجین 200cc می باشد.
آدرس دفتر مرکزی: تهران ، بلوار میرداماد ، شماره ٢٢٤
تلفن : ٢٦٤٠٤٠٨٠ - ٠٢١ / فکس : ٢٦٤٠٤٠٩٠ – ٠٢١
وبسایت: www.ravancyclet.com
تریل روان مدل کیو ام آر 200 (Ravan QM-R200):
شرح مختصر به بیان شرکت روان سیکلت سازنده:
موتور سیکلت QM _ R 200 در کلاس تریل دارای قدرت و شتاب بالا جهت سواری در مناطق سخت و ناهموار.
قیمت:
- 310.000.000 ریال در مورخه 1398/06/15 در تهران
- 312.500.000 ریال در مورخه 1398/06/15 در مشهد
- 310.500.000 ریال در مورخه 1398/06/15 در قم
- 313.000.000 ریال در مورخه 1398/06/15 در اصفهان
- 313.500.000 ریال در مورخه 1398/06/15 در شیراز
- 315.500.000 ریال در مورخه 1397/05/15 در بوشهر
مشخصات فنی درج شده شرکت روان سیکلت: |
مشخصات فنی درج شده شرکت Qingqi چین: |
||
قوای محرکه |
تک سیلندر-چهارزمانه - هواخنک با رادیاتور روغن OHV |
Single-cylinder, four-stroke, oil-cooled, vertical, EFI |
Engine Type |
حجم اتاق |
199 سی سی |
199.1ml |
Displacement |
قطر سیلندر,طول کورس پیستون |
58.2x66 میلی متر |
66.0 * 58.2 |
Bore * Stroke (mm) |
نسبت تراکم |
9.4:1 |
9.4: 1 |
Compression ratio |
سیستم استارت |
الکتریکی- هندلی |
PEI digital transistor type |
Ignition |
گیربکس |
5 دنده |
5 Speed |
Transmission |
حداکثر گشتاوری |
14.5 نیوتن متر/7000 (R/دقیقه) |
14.5 / 7000 Nm (r/min) |
Maximum torque |
حداکثر قدرت |
11.5 کیلو وات / 8000 (R/دقیقه) |
11.5 / 8000 kw (r/min) |
Maximum power |
حداکثر توان |
16 اسب بخار |
15.4 |
Maximum Ph(S) |
کلاچ |
قوته ور در روغن |
Wet multi-plate |
Clutch(F/R) |
سیستم جرقه |
تخلیه الکتریکی- CDI |
Electric start / kick start |
Starting method |
طول |
2125 میلی متر |
2200 |
L (mm) |
عرض |
815 میلی متر |
830 |
W (mm) |
ارتفاع |
1285 میلی متر |
1180 |
H (mm) |
فاصله بین دو چرخ |
1405 میلی متر |
1405mm |
Wheelbase |
وزن خالص |
128 کیلوگرم |
128kg |
Vehicle Quality |
سیستم تعلیق جلو |
تلسکوپی |
Telescopic |
Front suspension |
سیستم تعلیق عقب |
تک کمک فنر قابل تنظیم |
Single shock adjustable |
Rear suspension |
ترمز جلو |
ترمز دیسکی |
Front disc |
Brake Front |
ترمز عقب |
ترمز دیسکی |
Rear disc |
Brake Rear |
لاستیک جلو |
21-3.00 |
2.75-21 |
Tyre Front |
لاستیک عقب |
18-4.10 |
4.10-18 |
Tyre Rear |
ظرفیت باک |
14 لیتر |
10.6 Liter |
Fuel capacity |
مصرف سوخت |
3 لیتر در هر 100 کیلومتر |
2.8 Liter/100Km |
Fuel consumption |
حداکثر سرعت اسمی |
110 کیلومتر بر ساعت |
≥100 km / h |
Maximum speed |
داشبورد |
سرعت سنج دیجیتال الکترونیکی |
Analogue |
Dashboard |
رنگ بدنه |
مشکی, نارنجی, زرد, سفید |
Black, Orange, Yellow, White |
Color |
نکته: هر 1 کیلووات-ساعت برابر با 1.34102 اسب بخار میباشد.
آلبوم تصاویر:
دفترچه های راهنما:
مقدمه:
تا اینجا سخنان شرکت سازنده این موتورسیکلت و تصاویر آن را ملاحظه فرمودید، اینک موقع آن شده تا این موتورسیکلت زیبا و گران قیمت را مورد ارزیابی قرار دهیم تا ببینیم چند مرده حلاج است.
نگاه اول:
در نگاه اول ظاهری براق، پرقدرت شما را خیره کرده و نسبت به تمام موتور های موجود رده تریل در بازار نظر شما را جلب خواهد کرد. رینگ ها و دو شاخ طلایی رنگ، شل گیرهای نشکن، زین بلند و کشیده صاف، چراغ جلو مستطیلی، اگزوز مشکی دارای حفاظ، رکاب های تا شونده کاملا بزرگ، صفحه کیلومتر کاملا جدید دیجیتال که دارای دور موتور برقی و نمایشگر کاملا دیجیتالی سرعت همراه با آمپر بنزین و ساعت و مسافت شمار، شمارنده دنده، چراغ هشدار راهنما و نور، دارای چراغ سلام و نور بالا و پایین و نور کوچک، راهنما های بسیار زیبای نشکن جدید LED، چراغ خطر زیبا، دارای ترک دست برای سرنشین دوم، انجین نقره ای بزرگ و پرقدرت، گیربکس پنج دنده، استارت الکتریکی، دارای رادیاتور روغن به همراه یک حفاظ در روبروی آن، دارای سیستم آلاینده Euro 2، باک بزرگ با ظرفیت 14 لیتر، دارای ترمز های دیسکی، دارای سنسور جک بقل برای عدم روشن شدن تا زمانی که موتور بر روی جک میباشد، جعبه ابزار کوچک، کایت های براقی که تمامی رنگ های آن زیبا و جذاب هستند، در کل یک موتورسیکلت کاملا مجهز زیبا که هیچ از امکانات کم ندارد و کمتر کسی هست که با دیدن چنینی امکاناتی عاشق این موتور دلربا نشه و آرزوی داشتنش رو نداشته باشه.
اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید مدتها قصد خرید یک موتورسیکلت تریل را دارید و اینکه اصلاعاتی از مشخصات علمی و فنی یک انجین ندارد بدون شک با دیدن این موتور حتما اقدام به خرید آن خواهید نمود. این موتورسیکلت گران قیمت ترین موتورسیکلت تریل در رده 200 تا 250 سی سی موجود در بازار ایران میباشد موتوری که به لحاظ قیمت و امکانات رقیبی نداشته و ندارد و شرکت های سازنده دیگر در ایران با قیمت هایی بین شش صد هزار تا یک میلیون تومان پایین تر از آن با امکاناتی مشابه اقدام به فروش میکنند.
کیفیت ساخت:
وقتی در حال دیدن این موتورسیکلت هستید کیفیت ساخت کلیه قطعات آن با چشم نظر شما را بر آورده میسازد و میتوانید تشخیص دهید کیفیت ساخت قطعات خوب بوده و با توجه به قیمت آن ارزش خرید را دارد.
تحقیقات اولیه:
در تحقیقات اولیه که از فروشندگان بازار راسته خیابان فردوسی در شیراز نمودیم تمامی فروشندگان در بهترین بودن موتور روان QMR200 حرفی ندارند و آن را به اتفاق تحسین میکنند.
نتیجه اول:
با توجه به امکانات، ظاهر، کیفیت ساخت و رده تریل بودن آن یک موتور ایده آل و جوان پسند بوده و هر کسی را دلباخته خود مینماید و موتور سیکلتی است که در بازار رقیبی نداشته و بی درنگ آن را خریداری می نمائید.
پس تا به اینجای کار از 10 امتیازش 10 میباشد.
نقد و بررسی تخصصی:
خوب تا به اینجا موتوری در پیش روی داریم که به لحاظ قدرت، سرعت، ظاهر، امکانات، کیفیت ساخت و استایل موتوری بی رقیب و رویایی میباشد که هر موتور سواری آرزوی آن را دارد. این ویژگی ها ما را بر آن داشت تا با تحقیق و بررسی های دقیق این موتور را مورد آزمایش قرار دهیم تا ببینیم آیا حرف ها و شنیده ها و تبلیغاتی که درباره QM-R200 روان میشود آیا در عمل هم اینچنین هست یا خیر.
نگاه اول:
از لحاظ تخصصی و یک موتور سوار با علم و آگاهی و دید فنی در نگاه اول به ظاهر:
چراغ جلو اندازه متوسطی دارد و دارای نور تقریبا مناسبی بوده و چشم رانندگان روبرو را در تاریکی شب ناراحت نمیکند. پوشش نور در جلوی موتور به نسبتا یکنواخت است و با نور پایین تا 6 متر را به خوبی پوشش داده و با نور بالا فاصله ای حدودی تا 20 متر را به خوبی پوشش میدهد. اما به عنوان یک موتور جاده ای میزان نور این موتور کم میباشد ولی چون کلاس این موتور تریل و طراحی شده برای آفرود می باشد میزان نور قابل قول است.
چراغ خطر عقب بسیار شفاف و روشن بوده و نور را به خوبی بازتاب می دهد اما میزان اندازه کاسه آن تقریبا کوچک بوده و جا داشت کمی بزرگتر ساخته می شد. و در هنگام ترمز گرفتن نور استاپ ترمز به خوبی و به وضوح قابل رویت بوده.
راهنماهای آن با قابلیت انعطاف پذیری و با و جود سطح کوچک دارای نوری بسیار واضح و قوی میباشد و نکته بسیار جالب آن تکنولوژی ساخت آن از دیوید های ال ای دی میباشد که دارای عمر بسیار زیاد و مقاوم در شرایط بسیار سخت می باشد. اما به دلیل استفاده از پایه های لاستیکی بی کیفیت با خم شدن بیش از 30 درجه در اصطلاح پایه های راهنماها قیچی می شود. که با توجه به مبلغی که برای خرید چنین موتوری صورت می گیرد اصلا خوب نیست.
باطری اصلی موتور از نوع آبی با قدرت 7 آمپر 12 ولت بوده که ساخت کشور چین و از درجه کیفیت متوسط ساخته شده است و در طی گذشت دو سال از کار خواهد افتاد اما با تعویض آن با یک باطری آبی با کیفیت و یا یک باطری لیتیومی ( به اشتباه معروف به اتمی ) در بازار با قدرت 7 آمپر و 12 ولت عمر باطری تا 4 سال افزایش خواهد یافت که عمری کاملا مناسب میباشد.
جعبه ابزار در سمت چپ در عقب نصب شده که دارای بدنه پلاستیکی بوده تقریبا محکم و دارای آچار های اولیه ای چون آچار شمع، پیچ گوشتی، آچار 17-14، دسته زور که دارای کفیت بالایی است ، به همراه یک کیف پلاستیکی با کیفیت بسیار پایین میباشد. که در مقابل بهای موتور و نسبت به کیفیت ساخت قطعات جای بحث دارد .
رینگ های موتور با ظاهری زیبا و به ظاهر با کیفیت مطمئن میتوانند در هر جاده ای به خوبی دوام بیاورند و هر ضربه ای را تحمل کنن. لاستیک های آن ساخت ایران متعلق به شرکت ایران یاسا بوده و دارا آج های پهن و عمق متوسط هم مناسب تردد در شهر و هم در جاده های خاکی می باشد. این لاستیک ها کمی در حفظ تعادل در پیچ ها شما را دچار مشکل خواهند کرد بیشترین هدف از قرار دادن این لاستیک ها بر روی این موتور گذراندن مرحله آب بندی موتور و حداقل طی نمودن 10.000 کیلومتر میباشد که بعد از آن میبایستی با لاستیک های مناسب با شرایط مورد استفاده شما تعویض شوند.
محافظ های مچی روی فرمان بسیار کار آمد بوده و در صورت برخوردهای نچندان قوی با هر جسمی به خوبی جلو آسیب ها را خواهد گرفت اما چیزی که باعث کمی اذیت است جنس محافظ ها میباشد که متاسفانه از آلومینیوم نرم میباشد و در صورت برخورد های قوی همانند افتادن خود موتور از روی جک باعث از بین رفتن آن میشود.
دسته نگهدارنده سرنشین عقب در ظاهربسیار با کیفیت می باشد اما با کمی دقت خواهید دریافت که جنس آن از نظر ساخت از آلومینوم خشکه می باشد و دارای کیفیت پایینی نیز می باشد.
کیلومتر موتور الکترونیکی بوده و دارای دقت خوبی در به نمایش گذاشتن دور موتور و یا سرعت و یا مسافت میباشد و به دلیل بزرگی در نمایش اعداد در نور روز کاملا خوانا بود اما در شب به دلیل نور آبی رنگ پس زمینه کمی خوانا بودن حروف کم میشود اما باز قابل خواندن میباشد دور موتور به صورت عقربه ای اما برقی بوده که هم در روز و هم در شب کاملا واضح میباشد. شماره دنده کاملا خوانا و درشت میباشد. علامت میزان وجود بنزین کمی کوچک است اما باز هم قابل خواندن.
رکاب ها و پدال ترمز پایی و پدال تعویض دنده کاملا در زیر پا قرار داشته و به آنها کاملا مسلط خواهید بود. و به دلیل سیستم تا شونده در هنگام زمین خوردن میزان آسیب های وارد شده بر آنها بسیار ناچیز خواهد بود. اما شاسی و حفاظهای آهنی رادیاتور روغن ضعیف هستند و در برخوردهای نچندان محکم به راحتی آسیب جدی خواهند دید.
شل گیر های جلو و فلاپ های دو شاخ و کایت های بقل از جنس فایبرگلاس بوده و حالت انعطاف پذیری برخوردارند و در صورت برخورد با جسمی به راحتی آسیب نخواهند دید.
شکل اورگانومیک زین بسیار مناسب بوده و در هنگام سوار شدن شما را کاملا مسلط بر موتور و محیط اطراف خواهد کرد و کمترین میزان فشار به ستون فقرات را وارد می سازد و به دلیل پهنی و نرمی آن در رانندگی های طولانی خیلی دیرتر دچار خستگی خواهید شد. و چون کاملا مسطح بود به راحتی قادر خواهید بود تا دو نفر دیگر را هم سوار کنید اما توجه داشته باشید که این موتور دارای حداکثر ظرفیت استاندارد دو نفر میباشد.
از نظر در دسترس بودن قطعات چون ترانزیستور ( شارژر )، باتری، بوبین، کنتاکت راهنما، و .. به راحتی در دسترس بوده و بسیار سریع میتوان اقدام به تعویض آنها نمود.
شکل طراحی کایت های بدنه موتور در قسمت باک به صورتی میباشد که همچون یک بادبان عمل کرده و جریان هوای مقابل را با کمترین اصطکاک ممکن به قسمت پایین به سمت هدسینگ های ( بادگیرها ) انجین و قسمت رادیاتور روغن هدایت میکند و این به نوبه خود باعث افزایش ضریب خنک شدن موتور میشود. علاوه بر هوا خنک بودن انجین یک رادیاتور 7 اینچی باعث میشود که بسیار سطح تبادل گرمایی موتور با محیط اطراف بالا برود و این امر علاوه بر خنکی انجین باعث افزایش طول عمر قطعات داخلی انجین میگردد مخصوصا در طی مسافت های طولانی در جاده ها و یا نقاط گرم کشور و یا در فصل تابستان و یا زمان هایی که موتور در حالت حرکت نمیباشد ( همانند توقف در ترافیک ).
نکته مهم در اینجاست با اینکه یک حفاظ جهت جلوگیری از ضربه برای رادیاتور روغن در نظر گرفته شده است اما در صورت بروز هرگونه آسیبی به رادیاتور عملا موتور از حرکت باز ایستاده و قادر به طی ادامه مسیر نمیباشد در صورتی که از سال 2004 میلادی اکثر شرکت های موتورسیکلت سازی اقدام به جایگزین نمودن رادیاتور آبی به جای رادیاتور روغنی نموده اند که در ایران در طی دو سال گذشته شاید دو شرکت فقط در رده تریل مدل ( SX200 ) اقدام به منتاژ این موتورها نموده اند. اما در اکثر موتورهای مدرن امروزی از رادیاتور آب جایگزین رادیاتور روغن گشته، تجربه و کارایی نشون داده آب بهتر میتونه عمل خنک سازی را انجام بدهد اما نیاز به کانال کشیهای خاصی داخل سیلندر و سر سیلندر می باشد که بتوان مسیر آب را از مسیر روغن جدا نمود اما وقتی در یک موتور از رادیاتور روغن استفاده میشود دیگر نیازی به مسیر مجزا (و صرف هزینه و وقت طراحی دوباره ) ندارد و با قرار دادن یک رادیاتور سر راه کانال اصلی روغن و تعبیه آن در جلوی موتور، جایی که بیشترین مقدار جریان هوای عبوری را دارد، قرار داده و سپس روغن را که با فشار پمپ روغن به سمت قطعات اصلی( میل لنگ، شاتون، پیستون، سیلندر و .. ) هدایت و پس از جذب گرما در انتهای مسیر به رادیاتور انتقال داده تا عمل خنک سازی روغن صورت بگیرد پس از آن با کاهش دما دوباره روغن وارد انجین میگردد. در داخل رادیاتور روغن، از همان روغن داخل انجین استفاده میشود، که در صورت آسیب رسیدن به رادیاتور عملا به دلیل کاهش میزان سطح روغن در انجین نمیتوان موتور را روشن نمود و اقدام به حرکت کرد در صورت عدم رعایت این نکته دمای انجین بالا رفته قطعات داخلی به دلیل عدم روغن کاری مناسب و افزایش سطح اصطکاک پیستون با بنده سیلندر رینگ ها آسیب دیده و دچار چسبندگی گردیده و موتور در اصطلاح جام مینماید. اما در رادیاتور های آبی این عمل اتفاق نمی افتد و شما قادر خواهید بود تا مسافتی را جهت رسیدن به اولین محل برای رفع نقص طی نمایید.
انجین موتور از حجم 200 سی سی برخوردار بوده که این خود باعث افزایش قدرت در موتور میشود و با وجود یک گیربوکس 5 دنده لرزش کاهش و عمل کنترل سرعت در موتور افزایش یافته و میتوان در درون شهر ها و یا جاده های خاکی با تنظیم نمودن دنده مناسب از یک سرعت مطمئن جهت کنترل هرچه بهتر موتور اقدام نمود از نظر کیفیت ساخت پوسته انجین میتوان گفت که کیفیت ساخت در حد خوبی بوده و میتواند با موتورهای شرکت هایی چون هوندا، یاماها، سوزوکی و ... برابری کند. این موتور هم با استارت و هم با هندل پایی جهت راه اندازی طراحی شده است.
اگزوز موتور دارای صدای بسیار کمی بوده و به دلیل داشتن حفاظ بر روی لوله منیفولد باعث سوختن شلوار نشده و چون رنگ مشکی نسوز بر روی آن زده شده است دیگر تغییر رنگی در آن به وجود نخواهد آمد.
شاسی موتور سیکلت روان QM-R200 تقریبا ضعیف به نظر میرسد به گونه ای که این شاسی بجز برای تردد در شهر و یا جاده های خاکی بیشتر مناسب نیست و در مقابل شاسی موتورهای رادیسون شرکت کویر موتور تقریبا حرفی برای گفتن ندارد و میتوان پیش بینی نمود در سواری های Off-road در صخره ها و پرش هایی با ارتفاع بیش از یک متر باید انتظار آسیب دیدیگی در آن را داشته باشیم.
در زیر انجین این موتور بر روی قسمت شاسی یک حفاظ سینی با قطر 2 الی 3 میلیمتری وجود دارد که به خوبی میتواند از بروز هرگونه آسیبی حتی شدید به قسمت بدنه انجین جلوگیری نماید.
از نظر نرمی کمک فنر باید گفت نرمی لازم برای سواری های Off-road را ندارد اما بسیار مناسب برای سواری های شهری و جاده های خاکی بوده و به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم میتوان ارتفاع موتور را به راحتی تنظیم و کمی به نرم دست پیدا نمود که این خود یک امتیاز میباشد.
سیستم ترمزها در این موتور از نوع دیسکی بوده که این به نوبه خود بسیار ارزشمند میباشد چرا که در ترمز های دیسکی ترمز های مکرر صورت گرفته که باعث افزایش دما در سطح لنت و دیسک میگردد، بر خلاف ترمز های کاسه ای با سرعت بسیار بالایی خنک گشته و باعث عمل متوقف سازی در موتور شده و حتی نسبت به ترمز های کاسه ای عمل توقف سازی را با سرعت تقریبی 2 برابر انجام میگیرد. در یک مقایسه کوچک زمانی که شما با سرعت 100 کیلومتر در ساعت رانندگی مینماید با اقدام به گرفتن ترمز در یک موتور با ترمز های کاسه ای پس از طی نمودن 360 متر متوقف میشود در صورتی که ترمز نمودن با موتوری که دارای ترمز دیسکی میباشد شما پس از طی نمودن126 متر متوقف میگردد.
برجسب های نصب شده بر روی موتور با کوچکترین آب گرم و یا شست و شو در کارواش ها به راحتی کنده شده و از بین خواهند رفت.
فیلتر روغن مورد استفاده شده در این موتور از نوع 1.5 اینچی کاغذی میباشد که به معنای این بوده که عمل پاک سازی روغن با بهترین سطح ممکن صورت می گیرد.
کیفیت ساخت:
در کلیه قطعاتی که میتوان آنها را مشاهده نمود ( منظور کلیه قطعات بجز قطعات اصلی و حیاتی که در درون انجین بکار رفته اند) سطح کیفیت ساخت نسبت به سایر تولیدات شرکت های داخل ایران تقریبا خوب بوده و دارای کیفیتی برابر و یا نسبتا بالاتر از تمامی موتورهای موجود در بازار میباشد. اما در مقابل با قیمت این موتور میبایستی سطح کیفیت ساخت کمی بالا تر می بود.
تحقیقات فنی اولیه:
در بین تحقیقات برآمده از تعمیر کاران موجود در بازار و اکثر کسانی که خود دارای این موتور بوده اند و جستجو های اینترنتی به نتایجی رسیدیم که باعث تعجب ما شد.
گفته های مالکین:
اکثر غریب به اتفاق مالکین موتور روان QM200 از مصرف بالای سوخت، سنگینی موتور، عدم تعادل کنترلی، مشکل در قدرت، مشکل در دنده 3، بعضا در موارد کمی از کار افتادن کیلومترهای دیجیتالی را بیان مینمودند.
گفته های تعمیر کاران:
اکثر تعمیر کاران بیان مینمودند که که تحت هیچ شرایطی اقدام به خرید موتورهای رده تریل ساخت کشور چین موجود در بازار ایران را ننمائید زیرا که این موتورها دارای مشکلات گیربوکس در دنده های 3، مصرف بالای سوخت و عدم سطح کیفیت حداقل در قطعات داخلی انجین میباشد و اکثرا با خورد شدن چرخ دنده های گیربوکس و جام نمودن به آنها مراجعه می نمایند. و از نظر قدرتی برخلاف تصور عموم قدرت این موتورها با اختلاف های بسیار کمی از قدرت یک موتور 125 در بازار وجود دارد.
گفته های کاربران سایت ها:
کاربران اکثر سایت ها همگی به بیان مشکلاتی در سطح انجین موتور QM-R200 روان نموده اند که بیشتر در زمینه عدم تعادل کنترلی، مشکل در قدرت، مشکل در دنده 3 می باشد.
نتیجه دوم:
پس از بررسی های حضوری از کیفیت، امکانات بر روی این موتور و جلب نظر ما و شنیدن حرف هایی که توسط تعمیرکاران، مالکین و کاربران سایت ها صورت گرفت، شک و تردیدی را ایجاد نمود که آیا چنین چیزی ممکن است که گران قیمت ترین و خوش نام ترین و بهترین موتورسیکلت رده تریل در بازار ایران تا این حد مشکل ساز باشد؟ پس بر آن شدیم تا وارد عمل شویم تا به همه این شک و تردید ها پاسخ دهیم که آیا دیده هایمان درست است یا شنیده هایمان! پس در پست بعد با کالبد شکافی موتور روان QM-200 همراه حساس کامپیوتر باشید.
قسمت اول: نقد و بررسی تجهیزات و امکانات موتور روان QM200
قسمت دوم: نقد و بررسی تخصصی کارایی و عملکرد موتور روان QM200
قسمت سوم: نقد و بررسی تخصصی قطعات داخلی انجین موتور روان QM200
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

منم با نظر دوستمون موافقم چرا از دلتا نقد و بررسی نمیزارید؟ علت خاصی داره؟

سلام مجدد ممکن هست یه نقد و بررسی اجمالی از تریل دلتا SX2 بزارید؟
خیر

سلام. در نظرات خوندم در مورد تریل دلتا sx2 225 نوشتید که بدرد تردد شهری میخوره و قابلیت پرش نداره و شاسی ضعیفی داره.... جساراتا شما دلتا sx2 از نزدیک دیدید؟؟؟ من چون خودم یکدستگاه دارم میخوام اطلاعات درست در اختیارتون بزارم، اولا که شاسی فوق العاااااااااااده محکم تر از روان هست.(شاسی محیطی داره) . دوما یه موتور شتر گاو پلنگ نیست مل کویر T2 یا همین روان یا تریل های مشابه... بعد از کایو در بازار ایران حرف اول رو دلتا می زنه.هم از نظر قدرت هم شاسی هم شتاب و همه چی... روان موتور خوبیه اما اصلا دلتا رو لطفا با روان مقایسه نکنید مشابه قیاس پراید با دنا پلاسه. اونهایی که دارن میدونن من چی میگم. تریل دلتا SX2 مال کارخونه LONCIN هست که تحت لیسانس BMW داره در سطح خودش موتور تولید میکنه. شاهین موتور هم داره واردش میگنه (وارداتیه) نه اسمبل کارخونه ایرانی... ممنون از همه سئالی بود من درخدمتم.

سلام موتورسیکلت روان ۲۰۰ مدل ۹۳ کاربراتور هستش زمانی که باطری برداشته شود موتور ریپ میزنه حرکت نمیکنه
شارژر و بوبین موتور را بررسی کنید

سلام و سپاس نمیدونم این مقایسه درست هست یا نه، اما میشه روان را با احسان شکاری ۲۰۰ مقایسه کرد ؟
قابل مقایسه نیستند
انتخاب شما در نهایت برای استفاده های ترکیبی شهری و خارج شهری کدام موتور است ؟
هر دو خوب هستند

سلام مهندس. خسته نباشید. با توجه به راهنمایی شما در اخر روان 200 خریدم. موتور خوبی هست. یک موتور دنده یک موقع شروع حرکت خیلی بد جا میره بعصی وقتا لازمه کلاچ رو یک دفه ول کنی و بگیری موتورو ت* بدی که جا بخوره. این طبیعیه؟
کلاچ را ناگهانی رها نکنید بلکه وضعیت چرخ دندها در حالت خلاص هستید و به همین دلیل وقتی در دنده یک میگذارید چرخ دندها درست در گیر نمیشوند. همیشه کلاچ را بگیرید و دنده یک را با پا به پایین فشار داده و نگه دارید و کمی موتور را به عقب یا جلو ببرد تا چرخد دنده ها در وضعیت درگیری قرار بگیرند و سپس کلاچ را رها کنید. همچنین سیم کلاچ را هم تنظیم کنید
و -اینکه کجاهای موتور باید گریس کاری بشه با گریس پمپ؟
فقط قسمت دوشاخ عقب در زیر موتورسیکلت زیر کمک فنر قسمت مخصوص گریس کاری وجود دارد
میگن باید اچارکشی کنیم. دقیقا منظورشون چیه؟
تمام پیچ های موتور باید یکی یکی بررسی و در صورت شل بودن سفت شوند
با توجه به هزینش آیا لازمه انجام بدم؟
خودتان این کار را بکنید

سلام وقتتون بخیر روان 200 مدل 88 دارم کاربرات بدون رادیات موقعی که موتور روشنه درجا چراغ جلو رو روشن میکنم صدای راندمان موتور عوض میشه مث اینکه از قدرت موتور کم میشه دلیلش چی میتونه باشه
باطری موتور را بررسی کنید احتمالا جریان لازم برای سیستم برق کاهش و باعث جرقه زدن ضعیف شمع میشود
سوال دومم هم لامپ ال ای دی اضاف نصب کردم حالت نور ثابتش چشمک میزنه از چیه موتور هم باتری داره
لامپ نصب شده جریان زیادی در مدار میکشد

چرا تریل دلتا 225 را میگید برای تردد شهری مناسب است؟
از نظر قدرت و گشتاور پایین تر از روان و همچنین سیستم تعلیق آن برای پرش یا دفع ناگهانی ضربات قوی مناسب نبوده و تنها قادر به دفع لرزش های عبوری در مسیر های خاکی روستایی می باشد و همچنین شاسی آن مقاومت لازم برای پرش با ارتفاعات بیش از یک متر را دارا نمیباشد. همچنین از نظر آیرو دینامیک این موتورسیکلت در سرعت های بالای 100 کیلومتر کم کم با دور گرفتن و در نتیجه افزایش سرعت با موج برداشتن باعث کاهش کنترل آن شده و خطر زمین خوردن در سرعت بالا را به دنبال دارد.
همچنین مصرف سوخت در این موتور در حدود 0.1 الی 0.15 لیتر بیشتر از روان است.
میشه بگید چرا توضیح بدی لطفا تمام مشخصات فنی از روان بهتر است

سلام در مورد دلتا 225 نظرتون چیه. قیمتش ی مقدار بالاس الان 107 تومن. ارزش داره؟ خیلی ازش تعریف میکنن
برای تردد درون شهری مناسب است

سلام . بین روان qm200 با فلات200طرحcrf کدام را انتخاب میکنید ؟ و چرا؟ ممنون از توضیحتون
مقایسه روان 200 با فلات مشابه مقایسه سمند (روان) با پراید (فلات) است