خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
قسمت دوم: نقد و بررسی موتورسیکلت تریل روان RAVAN QM-R200 ارسال شده توسط: حمید حساس
17:15:50    1393/09/19

قسمت دوم: نقد و بررسی موتورسیکلت تریل روان RAVAN QM-R200

کالبد شکافی:

تا به اینجای کار اکثر مالکین و کاربران از کیفیت قطعات ظاهری (کمک فنر ها، کایت ها، ترمز، چراغ ها، ...) تریل روان QM200 آن تکذیبی نکرده اند و سطح کیفیت آن رضایتشان را جلب نموده، اما اکثر مشکلات گزارش شده از قلب تپنده (انجین) این موتور میباشد. پس ما هم به سراغ این قلب تپنده میرویم تا از اسرار درون آن آگاه شویم.

 

به دلیل پلاستیکی بودن قالپاق روی خورشیدی جلو انجین یک امتیاز از کیفیت ساخت کم می نمائیم.

 

امتیاز کیفیت ساخت قطعات از 10 نمره 7.5

 

اقدام به تهیه یک موتور روان QM-R200 مدل 1393 نمودیم و اقدام به گرفتن تست های قدرت، سرعت، لرزش، تعادل، مانور، حرارت و ... نمودیم که نتیجه این تست ها به صورت زیر میباشد.

کلیه امتیازات از 10 و بر اساس موتورهای هم رده خود ساخت چین موجود در بازار ایران میباشد
عدد های نزدیکتر به 10 به معنای بهتر بودن میباشد

شرایط انجام تست:

 

مشخصات راننده اول:

مشخصات راننده دوم:

مشخصات راننده سوم:

وزن:

75 کیلوگرم

88 کیلوگرم

120 کیلوگرم

قد:

178

178

188

سطح مهارت در رانندگی:

خوب

خوب

خوب

مدت تجربه رانندگی:

10 سال

8 سال

7 سال

شروع به حرکت:

زمانی که برای اولین بار سوار این موتور شدیم اولین نکه ای که نظر هر سه راننده را به خود جلب نمود وزن زیاد این موتور بود که این امر خود میتواند در کنترل موتور تاثیر بسزایی داشته باشد.

اعداد کمتر به معنای سنگینی بیشتر می باشد

امتیاز هر سه راننده درباره وزن

راننده اول

1.5

راننده دوم

1.5

راننده سوم

1.3

جمع 1.5

امتیاز سنگینی موتور از 10 نمره 9

موتور با تک استار به بهترین صورت روشن شد اما با هندل پایی توسط هر راننده با دو تا سه بار هندل زدن روشن شد.

حرکت:

تعویض دنده های به خوبی و بدون صدا و به نرمی صورت میگیرد. شیوه تعویض دنده ها برای حرکت به صورت یکی پایین و چهار تا بالا میباشد. تنها نکته آزار دهنده در هنگام خلاص نمودن میباشد. زمانی که شما میخواهید موتور را در حالت N قرار دهید عمل خلاصی به راحتی صورت نمی پذیرد که در هنگام معکوس کردن دنده ها یا به وضعیت دنده یک میروید و یا از دنده یک به دو منتقل میشود که با کمی تغییر وضعیت در دنده ها به حالت N میرسید.

تعادل:

در هنگام رانندگی در درون شهر و اقدام به دادن مانور های متعدد در عبور بین ماشین ها و پیادرو ها در خیابان های شیراز به نتیجه زیر دست یافتیم.

حفظ تعادل در رانندگی و عبور از موانع شهری

سرعت

20

30

50

70

راننده اول

9.5

8.5

7

5

راننده دوم

9.5

8.5

7

6

راننده سوم

9.5

8.5

7

6.5

جمع 8 8.5 7 5.8

امتیاز حفظ تعادل در رانندگی و عبور از موانع شهری از 10 نمره 7.3

حفظ تعادل در رانندگی و عبور از جاده های خاکی روستای حسین آباد واقع در جاده شیراز - بوشهر

سرعت

20

30

50

70

راننده اول

8

8

8

6

راننده دوم

8.5

8.5

8

6

راننده سوم

9

8.5

8

6

جمع 8.5 8.3 8 6

امتیاز حفظ تعادل در رانندگی و عبور از جاده های خاکی از 10 نمره 7.7

میزان تعادل در پیچ ها:

حفظ تعادل در کوچه های پشت بازار وکیل و بریدگی های بلوار ها

سرعت

15

20

30

60

راننده اول

9

8

6

5

راننده دوم

9

8

6

5

راننده سوم

9

8

6

5

جمع 9 8 6 5

امتیاز حفظ تعادل در پیچ ها از 10 نمره 7

حفظ تعادل در معالی آباد کوه دراک

سرعت

15

20

30

60

راننده اول

7

7

6

4

راننده دوم

6

6

5

4

راننده سوم

7

7

6

4

جمع 6.6 6.6 5.6 4

امتیاز حفظ تعادل در Off-road از 10 نمره 5.7

پس از تست های تعادی متوجه شدیم که این موتور به دلیل سنگینی و عدم میزان چرخش بیش از 35 درجه ای به خوبی قادر نیست در سرعت های بیش از 20 کیلومتر در ساعت در بریدگی های خیابان ها و یا مابین ماشین های در ترافیک دور بزند زیرا که موتور دچار لغزش شده و امکان زمین خوردن در آن زیاد است اما با تعویض لاستیک های این مشکل تا حد قابل قبولی برطرف شد.

میزان قابلیت مانور:

قابلیت مانور دادن در ترافیک و پیاده رو ها

سرعت

20

30

40

50

راننده اول

8

7

5.5

3

راننده دوم

8

7

5.5

3

راننده سوم

8

7

5.5

3

جمع 8 7 5.5 3

امتیاز قابلیت مانور دادن در ترافیک و پیاده رو ها از 10 نمره 5.8

قابلیت مانور دادن در بستر رودخانه خشک شیراز

سرعت

20

30

40

50

راننده اول

9

8

8

7

راننده دوم

9

8

8

7

راننده سوم

9

8

8

7

جمع 9 8 8 7

امتیاز قابلیت مانور دادن در جاده های با پوشش خورده سنگی از 10 نمره 8

نرمی کمک ها:

برای تست نرمی و کارایی کمک ها، موتور را در سه شرایط اول در سطح خیابان های شهر شیراز و بیشتر بر روی برامدگی ها و چاله جوله ها تست کردیم و دوم در دامنه کوه دراک شیراز به صورت off road  و سوم در خیابان روبروی حافظیه به دلیل سنگ فرش بودن آنجا با متوسط سرعت 45-60 کیلومتر در ساعت تست نمودیم. از نظر کیفیت ساخت کمک ها باید گفت که کمک های با کیفیتی میباشند و از نظر عملکرد به شرح زیر میباشند.

تست نرمی کمک ها با سرعت متوسط 60-45 کیلومتر در ساعت

  درون شهر off road  حافظیه

راننده اول:

9.5

7.5

7.5

راننده دوم:

9.5

7.5

7.5

راننده سوم:

9.5

7.5

7.5

جمع

9.5

7.5

7.5

امتیاز نرمی کمک ها از 10 نمره 8.1

لرزش:

هنگام رانندگی در شهر به سرعت های متفاوت لرزش موتور مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به صورت زیر میباشد.

توجه: اعداد بیشتر به معنای لرزش کمتر میباشد.

تست لرزش در چهار سرعت بلوار چمران

سرعت

30

50

70

90

راننده اول

10

10

9

8

راننده دوم

10

10

9

8

راننده سوم

10

10

9

8

جمع 10 10 9 8

امتیاز لرزش در جاده های آسفالت از 10 نمره 9.2

قابلیت کنترل لرزش در بستر رودخانه خشک شیراز

سرعت

20

30

50

65

راننده اول

8.5

7.5

6

4

راننده دوم

8.5

7.5

6

4

راننده سوم

8.5

7.5

6

4

جمع 8.5 7.5 6 4

امتیاز لرزش در جاده های خاکی از 10 نمره 6.5

شتاب:

شتاب این موتور همانند موتور های هم رده دیگر خود خوب بوده به صورتی که شتاب برای هر سه راننده از صفر به هشتاد کیلومتر بر ساعت به شرح زیر میباشد.

مدت زمات رسیدن به سرعت 0 به 80 بر حسب ثانیه

راننده اول

13.4 ثانیه

راننده دوم

12.9 ثانیه

راننده سوم

12.1 ثانیه

جمع 12.8 ثانیه

شتاب متوسط موتور از 0 تا 80 کیلومتر بر ساعت  12.8 ثانیه 

امتیاز شتاب از 10 نمره 8

گشتاوری RAVAN QM-R200 برابر با 14.5 نیوتن متر/7000RPM حدود 0.7 کمتر از رقیب خود KAVIR STR-200 با گشتاور15.27 نیوتن متر/6012RPM می باشد که این بدین معناست که شتاب موتور STR-200 کویر بیشتر از موتور روان QM-R200 میباشد آنهم با اختلاف 988 دور در دقیقه کمتر، که این عمر در کاهش مصرف سوخت هم تاثیر بسزایی دارد. این اختلاف گشتاوری با اختلاف قیمت حدود 6.000.000 ریال کمتر از موتور روان QM200R میباشد.

اما چون موتور روان در 7000RPMبه حداکثر گشتاوری میرسد شما نیز تا قبل از رسیدن دور موتور تا 7000RPM دارای شتاب میباشید که در اطلاح موتور شما از جا کنده میشود و بعد از 7000 دور دیگر موتور دارای آن شتاب اولیه نبوده و در اصلاح موتور دور میگیرد. اما در موتور کویر شما خیلی سریع تر شتاب را از دست می دهید و موتور در مرحله دور گرفتن قرار میگیرد. به عبارت دیگر برنده رقابت در شتاب گیری روان QM200 می باشد.

البته این را باید بدانیم که موتور هر خودرویی در یک دور موتور مشخص حداکثر خروجی گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد و این دور موتور که به صورت بازه و یا عددی خاص بوده است را ، بهترین زمان تعویض دنده بوده و بهترین حالت مصرف سوخت خودرو را اکثرا در این دور موتور بدست می آورند .  پس دانستن حداکثر گشتاور این موتور در چه دور موتوری در اختیارمان قرار خواهد گرفت به ما کمک نموده تا بتوانیم ، بهترین زمان تعویض دنده را انتخاب نماییم و به بهترین سیکل مصرف سوخت برسیم.

سرعت:

حداکثر سرعت در طی سه مسیر در جاده های اطراف شیراز:

تست سرعت

مصافت

راننده اول

راننده دوم

راننده سوم

 

5 کیلومتر

سرعت

سرعت

سرعت

جاده صدرا

از 109

از 105

از 105

106.3

جاده شیراز - سپیدان

118

115

111

114.6

جاده شیراز - بوشهر

97

94

93

94.6

حداکثر سرعت متوسط در جاده های خارج از شهر 105 کیلومتر در ساعت میباشد

امتیاز سرعت در جاده ها از 10 نمره 9

قدرت:

در چهار مسیر در شیراز اقدام به گرفتن تست قدرت در باره این موتور نمودیم که به ترتیب در بلوار رحمت با شیب 0 درجه با طول 2 کیلومتر و جاده صدرا با شیب 8 درجه با طول 2 کیلومتر و خیابان ارم کوچه جنب دانشگاه با شیب 15 درجه به طول 200 متر و جاده سنگی بابا کوهی واقع در خیابان جمهوری جنب منابع طبیعی با شیب 20 درجه نمودیم که میزان سرعت، و مقدار دنده در هر مرحله به شرح زیر میباشد.

تست قدرت

شیب

راننده اول

راننده دوم

راننده سوم

0-8-15

شماره دنده

سرعت

شماره دنده

سرعت

شماره دنده

سرعت

بلوار رحمت (0%)

5

114

5

112

5

از 109

جاده صدرا (8%)

4

87

4

81

4

76

خیابان ارم (15%)

2

23

2

23

2

22

امتیاز قدرت در سربالایی ها تا شیب 15 درصد از 10 نمره 7.5

شیب 30%

حداکثر مسافت طی شده با دنده 1

راننده اول

7.6 متر

راننده دوم

6.4 متر

راننده سوم

6 متر

امتیاز قدرت در Off-road تا شیب 40 درصد از 10 نمره 6.5

متاسفانه باید گفت قدرت این موتور با خورشیدی های پیش فرض 36T-12T نسبت به هزینه صورت گرفته برای خرید آن و همینطور کلاس تریل بودنش نسبتا پایین بوده. قدرتی که شرکت روان سیکلت بر آن ادعا نموده است در عمل کمتر میباشد. برچسب انرژی نصب شده بر روی موتور که توسط سازمان استاندار ایران اقدام به بررسی تست قدرت در این موتور نموده است میزان قدرت این موتور را 10.6 کیلو وات تعیین نموده است که این مقدار با تست های صورت گرفته توسط ما برابری میکند. تست قدرت را با تغییر خورشیدی ها دوباره انجام دادیم که حاصل آن در جدولی به شرح زیر مشاهد مینماید.

ردیف خورشیدی جلو خورشیدی عقب سرعت در
8000RPM
درصد فشار به موتور
8000RPM
قدرت
برحسب hp
1 T12 T36 111 %0.0 15.42
2 T13 T36 120 %7.67 14.24
3 T14 T36 130 %14.33 13.21
4 T12 T38 105 %5.67 16.29
5 T13 T38 114 %2.67 15.10

 

محاسبه اندازه خورشیدی

 

مثلا میزان فشار وارده بر انجین موتور با خورشیدی های 13T-38T برابر با 2.67 درصد میباشد. که با توجه به دور بالاتر از 8000RPM خطر آسیب در شاتون افزایش میبابد.

 

هشدار:درصورت تمایل به تغییر خورشیدی فقط در حالت T13-T38 با قدرت 16.29اسب اعمال نمائید.

حداکثر قدرت واقعی موتورسیکلت تریل روان QM200R در 8000RPM برابر با  15.42hp و در 7500RPM برابر با 10.6 کیلو وات معادل با 14.5 اسب بخار میباشد.

در هنگام انجام مراحل تست ها مسائل کوچکی رخ داده که برای شما شرح میدهیم:

در هنگام تست قدرت در باباکوهی شیراز تعادل خود را از دست دادیم و موتور  تقریبا آرام به سمت راست افتاد پس از بلند کردن موتور شاهد بودیم حفاظ مچی، میل فرمان و رکاب با وجود قطر 12 میلیمتری خم شده است. نکته در اینجاست که رکاب با چنین قطری که به شاسی متصل است به این راحتی و خم شده که این بدین معناست که در صورت وارد آمد ضربه در هنگام سواری های آفرود با پرش های با ارتفاع نچندان بلند بیشتر از 2-1.5 متر امکان آسیب به شاسی وجود دارد.

امتیاز مقاومت شاسی در برابر ضربات از 10 نمره 9 

توجه:

طبق گفته های کارشناس فنی شرکت روان سیکلت در یک تماس تلفنی قدرت این موتور 16 اسب میباشد در صورتی که طبق مشخصات شرکت Qingqi در چین 15.42 اسب میباشد. اما حداکثر قدرت این موتور با بنزین معمولی 10.6 کیلو وات / 8000rpm برابر با 15.4 اسب میباشد که این میزان قدرت برای موتوری با قدرت 200 سی سی در سطح متوسط میباشد زیرا که برای نمونه میتوان مقایسه نمود که یک موتور درون شهری 125cc مربوط به همین شرکت (روان سیکلت) با دارا بودن10.2 کیلوگرم برابر با 7.6 کیلو وات / 8700rpm قدرتی برابر با 10.45 اسب قدرت ایجاد می نمادید.

این بدین معناست که تفاوت قدرت یک موتورسیکلت درون شهری 125cc در صورت مصرف بنزین معمولی با یک موتورسیکلت تریل 200cc تنها 4.97 اسب قدرت اضافه تر میباشد. که این میزان تفاوت قدرت در مقایسه با اختلاف قیمت 4 میلیون تومانی چندان به صرفه نمی باشد .

 11.5×1.34102=15.42 Hp(S)
 7.6×1.34102=10.19 Hp(S)

اما لازم به ذکر است که قدرت RAVAN QM-R200 حدود 1.06 اسب بیشتراز رقیب خود KAVIR STR-200 با قدرت 10.71 کیلووات برابر با 14.36 اسب بخار است. که با اختلاف قیمت حدود شش صد هزار تومان موتورسیکلت روان ارزش خرید را دارد.

توجه: قدرت موتور های 200cc شرکت های Suzuki, Honda,Yamaha,... در رده های تریل دو منظوره ( Dual Sport ) از 14 تا 18 اسب میباشد با قیمت هایی حدود 4.800 دلار تا 6.900 دلار در سال 2016 میباشد.

تصویر زیر مشخصات فنی یک موتور درون شهری 125cc متعلق به شرکت روان سیکلت ساخت شرکت Qingqi کشور چین میباشد.

در طی مراحل انجام تست متوجه شدیم که چرا اکثر تعمیرکاران و کاربران و مالکین این موتور از دنده 3 موتور گزارش مشکل داده اند. در هنگام رانندگی با سرعت های بالا زمانی که شما می خواهید به یکباره سرعت خود را کاهش دهید به دلیل یک عمل غیر ارادی و ناخداگاه در تعویض دنده ها در معکوس دادن از دنده 5 به دنده های پایین تر به یک باره شما از 5 به 3 تغییر وضعیت میدهد که این عمل با رها نمودن کلاچ و عدم پایین آمدن دور موتور باعث ایجاد یک ضربه ناگهانی به دنده 3 گیربکس میشود که این عمل در طی دفعات مکرر باعث ایجاد آسیب جدی در عملکرد گیربکس شده و در اصطلاح کچل می کند.

امتیاز کلی قدرت از 10 نمره 8.5

مصرف سوخت:

بر خلاف گفته های سازنده باک این موتور بجای 14 لیتر تنها 10.5 لیتر ظرفیت دارد. مصرف سوخت این موتور را مورد ارزیابی قرار دادیم بر خلاف گفته های شرکت سازنده و علامت مصرف سوخت نصب شده بر روی باک این موتور نه تنها مصرف سوخت این موتور در هر از 100KM برابر 2.6 لیتر نمیباشد بلکه این میزان با سرعت متوسط 80km در100kmبه طور متوسط 3.89 لیتر میباشد که مصرف بسیار بالایی است. این میزان به صورت تقریبی در رانندگی های درون شهر 3.5 لیتر و در جاده 4.8 لیتر به حداکثر خود می رسد. یعنی شما با 10.5 لیتر در یکبار سوخت گیری تنها قادر به طی حدود 215 الی 280 کیلومتر خواهید بود.

امتیاز مصرف سوخت با سرعت 80km طی 100km از 10 نمره 7

 

تا اینجا امتیاز کل موتورسیکلت تریل روان QM200 بطور میانگین

از 10 نمره 8

 

قسمت اول: نقد و بررسی تجهیزات و امکانات موتور روان QM200

قسمت دوم: نقد و بررسی تخصصی کارایی و عملکرد موتور روان QM200

قسمت سوم: نقد و بررسی تخصصی قطعات داخلی انجین موتور روان QM200

قسمت دوم: نقد و بررسی موتورسیکلت تریل روان RAVAN QM-R200



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام توی جدول بالا شما توضیح دادید که روان خورشیدی ۱۲ و عقب ۳۶ هست ولی من چک کردم روان من فابریک ۳۹ هست

مدل های کاربراتوری با انژکتوری متفاوت است

عقبش حالا سوالم اینه که اگه دنده عقب رو سایز ۴۵ بندازم برای آفرود ایا اصولی هست و مشکلی بوجود نمیاد؟ یا اینکه ۴۲ بندازم

بزرگ کردن خورشیدی عقب تا هر میزانی هیچ مشکلی ندارد

user

سلام لطفاً نقد بررسی از تریل های جدید بازار مثل فلات 200، پرواز200 ،،کویر t4،، برمودا ،،بهرو200،،دایچی150 و... بذارید تشکر

user

سلام،بنده قصد دارم یه ایران دوچرخ مدل ایکس ۲ خریداری کنم،میخواستم بدونم لوازم موتوری و لوازم بدنه مثل کمک فنر هاش تو بازار پیدا میشه یا خیر؟

بله موجود است

user

سلام و خسته نباشید باطری موتورم رو درآوردم بعد که روشن کردم روشن شد ولی خیلی ریپ میزد بعد که چراغ رو روشن کردم درست شد و حرکت کرد. بنظر شما علت چی میتونه باشه؟ ضمنا موتور من هم جتروqm200 هستش بسیار ممنون از سایت خوبتون.

موتور شما دچار نوسان ولتاژ و جریان است و تا بطری نصب نکنید موتور عادی کار نخواهد کرد

user

با سلام ایا یکی از دلایل اصلی شکستن دنده3 روان تغییر خورشید ان می باشدکه بر اثر فشار زیاد شکسته میشود؟

خیر. اما در صورت تغییر غیر اصولی خورشیدی ها میتواند یکی از دلایل هم باشد

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi