خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
قسمت سوم: نقد و بررسی موتورسیکلت تریل روان RAVAN QM-R200 ارسال شده توسط: حمید حساس
17:30:00    1393/09/19

قسمت سوم: نقد و بررسی موتورسیکلت تریل روان RAVAN QM-R200

توجه:

بنا به دلایلی نمیتوان برخی از عکس های اصلی گرفته شده از داخل انجین را در مطالب قرار داد لذا برای رفع این مشکل از تصاویر موجود در سایت های دیگر استفاده شده است و بخش هایی از مطالب به اجبار حذف گردیده است.

 

قبل از آنکه به تشریح انجین روان بپردازیم میخواهیم نتایج آخرین تست خود را در یک تست در پیست شنی آفرود واقع در جاده امیرکبیر شیراز مورخه 1393/12/15 ساعت 14:00 را به اطلاع برسانیم. ابتدا از اینکه کیفیت تصاویر پایین میباشد از شما پوزش میخواهیم چرا که با موبایل عکس گرفته شده است. نتایج این تست شما را شگفت زده خواهد نمود.

 

پس از حدود دو ساعت رانندگی در پیست متوجه شدیم که انجین این موتور هر 45 دقیقه رانندگی در پیست که سرعت شما حداکثر میتواند به 55km در ساعت برسد دما انجین این موتور به اوج خود میرسد و شما مجبور خواهید بود تا برای خنک شدن انجین این موتور نیم ساعت استراحت کنید. این بدین معنا می باشد که این موتور در پیست های شنی به خوبی میتواند به شما لذت رانندگی را بدهد یعنی همان لذتی که شما تصور میکنید حتما باید یک موتور سبک کراس 20 تا 50 میلیون تومانی داشته باشید تا لذت ورزش آفرود را ببرد.

نکته دیگر آنکه در پیست های شنی این موتور علارقم قدرت پایینی که در جاده های آسفالت دارد با قدرتی بسیار باور نکردنی قادر خواهد بود تا از تمامی تپه ها و موانع در پیست های شنی عبور کند. قدرتی که باعث گردید تا سایر موتور سوارن در این پیست با موتور های گران قیمت خود تعجب نمایند و نظر آنها را جلب کند.

نکته سوم آن که بر خلاف تمامی لذت هایی که این موتور به شما میتواند در یک پیست بدهد به خوبی میتواند حال شما را بگیرد زیرا که به دلیل عدم مقاومت کافی شاسی و لوازم جانبی در این موتور شما نمیتوانید با خیال آسود به رانندگی بپردازید زیرا که اگر شما اقدام به پرش های نجندان بلد نمائید (حداکثر تا یک متر و نیم ) احتمال آسیب جدی و شدید به شاسی این موتور موجود دارد. همین علت در کیفیت ساخت قطعات پلاستیکی جون گلگیر جلو، فلاپ های جلو، بادگیر های روی حفاظ موجی فرمان، راهنما های موتور با زمین خوردن شما میشکنند و باعث میشوند حال شما در پیست گرفته شود.

نکته چهارم آنکه به دلیل وزن بالای این موتور کنترل موتور برای افراد سبک وزن مشکل خواهد بود اما افرادی که دارای قدرت و توان کنترل این موتور را داشته باشند لذتی بسیار را از سواری با این موتور را خواهند برد.

اما این شما هستید که باید تصمیم بگیری لذت یک سواری در پیست برای شما مهمتر است یا نشکستن قطعات و لوازم جانبی در این موتور

قیمت کلیه کایت های اصلی این موتور در صورت خرید تکی فهرست شده اند اما طی یک خرید کامل در تاریخ 1395/11/10 از فروشگاه مرکزی شرکت روان 1.800.000 ریال میباشد و کایت های پلاستیکی و درجه دو ساخت ایران حدود 1.350.000 ریال میباشد.

شماره تماس با فروشگاه مرکزی روان: 55384770-021

ردیف شرح (قیمت ها در تاریخ 1400/04/10 بروز گردید) قیمت اصلی (تومان) قیمت ایرانی (تومان)
1 برچسب 80.000 50.000
2 گارد مچی فرمان 350.000 250.000
3 کایت چراغ جلو 250.000 120.000
4 گلگیر جلو 200.000 160.000
5 فلاپ دوشاخ جلو 100.000 60.000
6 کایت بقل باک 250.000 120.000
7 کایت بقل اکزوز و باطری 400.000 160.000
8 کایت گلگیر عقب 200.000 120.000
9 میله فرمان 200.000 140.000
10 موچی های گاز و استارت + راهنما و چراغ 350.000 250.000
11 کاسه چراغ جلو 350.000 280.000
12 کاسه چراغ عقب 280.000 200.000
13 چراغ راهنما 440.000 280.000
14 باک 600.000 480.000
15 رادیات روغن 1.800.000 900.000
16 کاربراتور 2.800.000 2.10.000
17 زین 600.000 500.000
18 کمک دوشاخ جلو 4.800.000 3.900.000
19 کمک عقب 4.000.000 3.200.000
20 دوشاخ عقب 2.300.000 1.800.000
21 رینگ جلو 1.350.000 950.000
22 رینگ عقب 1.100.000 900.000
23 سینی حفاظ انجین 600.000 400.000
24 ترک فلزی اصلی 380.000 180.000
25 ترک آلومینیومی 400.000 220.000
26 سیم کشی کامل 1.400.000 1.100.000
27 فیلتر هوا 140.000 80.000
28 فیلتر روغن 60.000 40.000
29 لنت ترمز جبو 220.000 80.000
30 لنت ترمز عقب 320.000 50.000
31 روغن ترمز 60.000 40.000
32 باتری آبی 7 آمپر 12 ولت 650.000 420.000
33 اگزوز 1.350.000 950.000
34 شارژر باطری 300.000 120.000
35 کنتاکت راهنما 60.000 50.000
36 کنتاکت استارت 350.000 140.000
37 بوستر روغن ترمز 450.000 380.000
38 گلگیر عقب 350.000 100.000
39 انجین 72.500.000 ---
40 شاسی 8.000.000 4.500.000

 

 

 

 

 

امتیاز از 10 برای سواری در پیست

به خود شما می سپاریم

 

تا به اینجای کار امتیاز این موتور از 10 نمره 7.5 را به خود اختصاص داده است حال زمان آن رسیده تا قلب تپنده این موتور را بررسی نمائیم. پس از مدتی توانستیم تا اقدام به باز نمودن انجین موتور روان کیو ام 200 نمائیم و از اسرار درون آن با خبر گردیم.

اول میریم بر سر قسمت حفاظت از انجین این موتور:

انجین این موتور توسط یک سپر (سینی) با ضخامت 2 میلیمتری از جنس آلیاژ آهن و آلومینیوم برای مقاوت بالا و سبکی در ابعاد 23 در 35 سانتیمتری یا قوس 110 درجه ای با وزن تقریبی 630 گرم حفاظت شده این سپر از بهترین و باکیفیت ترین نوع سپر های تولیدی و استفاده شده بر روی موتورهای رده Dul Sport و Cross هست و میتوان این سپر را بر روی موتوری چون Honda CRF250L و ... هم مشاهده نمود. این سپر با قابلیت دفع ضرباتی تا 500 کیلوگرم در کسری از ثانبه را قادر میباشد. و به دلیل قرار گیری آن به جای اتصال به انجین به خود شاسی موتور میتواند به خوبی از پس کلیه ضربه های وارده به کف انجین بر آید.

سیستم خنک کننده این انجین بر پایه سیستم هوا خنک میباشد و برای دفع حرارت و خنک سازی هرچه بهتر انجین در ترافیک های شهری از یک راداتور 7 اینچی از جنس برنج و مس استفاده شده کیفیت ساخت این رادیاتور روغن با کیفیت برند های معروف موتورسیکلت سازی یکی میباشد. و میتواند به خوبی از پس دفع حرارت روغن انجین بر آید. نکته قابل توجه این است که در صورتی که هر گونه آسیبی به این راداتور وارد گردد میتوان آن را از مدار گردشی روغن خارج نمود و موتورسیکلت را به صورت هواخنک و تا طی 60 کیلومتر رانندگی با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت به رانندگی ادامه داد.

کاربراتور: کاربراتور این موتور از نوع ترکیبی هوا و بنزین نیمه انژکتوری میباشد به این معنا که با وجود یک سنسور کوچک میزان نسبت هوا و بنزین بسته به سرعت و دمای انجین تنظیم و به درون محفظه سیلندر تزریق میگردد که این عمل به کاهش مصرف سوخت و هرچه بیشتر شدن میزان قدرت موتور تاثیر بسزایی دارد. نسبت تراکم در این انجین 9.4:1 میباشد که به معنای سطح تراکم بهتر سوخت میباشد. کاربراتور این موتور ساخت کشور چین تحت لیسانس کشور ژاپن میباشد از بهترین سطح کیفیتی در محصولات به کار رفته در بازار را برخوردار است اما کیفیت آن با کیفیت شرکت ها چون هوندا و سوزوکی و ... برابر نبوده ولی میتوان گفت کمتر از آنها هم نیست. میزان حجم هوای مکش شده در این کاربراتور به میزان یک چهارم کمتر از موتورهای 200 سی سی هم رده خود میباشد که این امر یکی از دلایل کاهش قدرت این موتور است.  سیستم گاز دهی در این موتور از نوع دو سیم میباشد که برای کنترل دقیق تر و برگشت بهتر به حالت اولیه توسط راننده طراحی شده است تا راننده بتواند میزان سرعت خود را به راحتی و دقت بیشتری تنظیم نماید.

 

 

در طراحی قالپاق سرسیلند دو قسمت تعبیه شده تا در کمترین زمان ممکن و به راحتی بتوان با تغییر فصل های سال اقدام به عمل فیلر گیری در این موتور نمود.

برخلاف موتور های رده 70 تا 180 سی سی طراحی انجین به گونه ای صورت گرفته است که اگر مصرف کننده نیاز باشد تا اقدام به تعویض بادامک های سوپاپ نماید احتیاجی به باز نمودن کامل انجین نباشد و با باز نمودن قالپاق سرسیلند بتوانند به راحتی بادامک و سوپلپ های انجین را تعویض نماید.

سیستم کلاچ این موتور از نوع قوطه ور در روغن و با 6 صفحه طراحی شده است. صفحه کلاچ های استفاده شده در این موتور از نوع سرامیکی با درجه کیفیت A میباشد. این صفحه کلاچ ها با بالا ترین سطح کیفیت ممکنه تولد و با عمری حدود 50 هزار کیلومتر میباشند.

 

سمت چپ صفحه کلاج و دیسک دنده هستش که سیستم کلاج موتور را تشکیل میدهد البته چهار شاخ کلاج هم هستش که اینجا هنوز رویش سوار نکردیم صفحه های کلاج که در داخل دیسک قرار میگیرند چهار شاخ کلاج بر رویش سوار میشود تا در موقع قطع و وصل کلاج صفحه ها در داخل دیسک جابه جا شوند تا ارتباط میل لنگ و گیربکس در موقع کلاج گرفتن قطع و در موقع رها کردن کلاج وصل شود وسطیه فلایویل هستش فلای ویل هم رابط میان میل لنگ و گیربکس هست و در انجین های تک سیلندر مثل همین انجین علاوه بر این یک کار دیگر هم انجام میدهد اونم اینه که وقتی احتراق داخل سیلندر انجام میشود و پیستون با شدت احتراق به پایین می اید میل لنگ نیم دور میچرخد فلای ویل در این موقع با میل لنگ دوران میکند سپس وقتی چرخش میل لنگ به اتمام میرسد فلای ویل با همان دورانی که از میل لنگ گرفته سه نیم دور دیگر میل لنگ را میچرخاند تا پیستون حرکت رفت و برگشتی خود را در زمان ها مکش ,تراکم و تخلیه انجام دهد سمت راستی هم پولی زنجیر تایم هستش که کارش اینه که با دورانی که از میل لنگ میگیرد به وسیله زنجیر تایم میل سوپاپ را در سرسیلندر بچرخاند تا سوپاپ ها باز و بسته شوند اونی هم که اون پایین زیر فلای ویل قرار گرفته اویل پمپ یا پمپ روغن هستش کارش هم که از اسمش معلومه روغن را در داخل موتور به گردش در میاورد

جنسه بدنه انجین از آلیاش چدن و آلومینیوم می باشد که در کاهش وزن، مقاومت بدنه، کاهش دما نقش بسیار بسزایی دارد جنس بدنه از نوع درجه یک میباشد جنسی که از بهترین مواد اولیه ساخته شده است فرمول ساخت آلیاژ بدنه محرمانه بوده و هر شرکتی بسته به فرمول و کارایی موتورسیکلت اقدام به ساخت این آلیاژ مینماید.

حال میرسیم بر سر دو قسمت اصلی موجود در انجین این موتور یعنی میل لنگ و شاتون و گیربوکس. پس از باز نمودن انجین با مشاهده میل لنگ و شاتون در همان نگاه اول دریافتیم که کیفیت ساخت و جنس میل لنگ و شاتون و گیربوکس از جنس های درجه یک و باکیفیت میباشد همین کیفیت ساخت در بلبرینگ ها، واشرها و کاسه نمد های به کار رفته در انجین هم صادق بود و هیچ گونه شکی در ساخت آن وجود ندارد.

 

اما با بررسی و محاسبه اندازه های چرخ دنده های گیربوکس این موتور دریافتیم که نقصی وجود دارد نقصی که مطمئن هستیم که بنا به دلایل خواصی در آن ایجاد گردید.

 

در محاسبات گیربکس مشاهده نمودیم برای آنکه سرعت موتورسیکلت بیش از 90 کیلومتر افزایش نیابد میزان نسبت های چرخ دنده های مقابل هم در دنده 5 به صورت عمدی محدود گریده است و به همین دلیل نهایت سرعت این موتورسیکلت 105 کیلومتر توسط فروشنده عنوان میگردد که در صورت شیب موافق و جهت وزش باد موافق و حداکثر وزن سرنشین 100 کیلومتر باشد پس از طی مصافتی حدودا 6 کیلومتری با دور گرفتن موتورسیکلت به حداکثر سرعت ثبت شده تا به کنون (127 کیلومتر بر ساعت) قادر است حرکت نماید.

 

به دلیل تعویض نامناسب دنده ها چرخ دنده شماره 3 گیربکس دچار پریدگی و شکستگی خار شده است. 99% آسیب هایی که به گیربکس تمامی موتورسیکلت های تریل وارد می گردد توسط رانندگان آنها در تعویض دنده نامناسب نسبت به سرعت اتفاق می افتد و با دنده معکوس دادن باعث آسیب جدی به گیربکس آن می شوند و نشان میدهد متاسفانه اکثر موتورسواران در کشورمان بدون دانش فنی و مهارت های علمی رانندگی اقدام به موتورسواری می نمایند

در تصویر زیر پیچ شماره یک ( 1 ) پیچ تخلیه روغن میباشد که این پیچ بر روی یک صفحه به قطر 5 میلیمتر قرار دارد و این صفحه توسط شه پیچ به بدنه انجین متصل گردید علت این عمر فقط برای این میباشد که اگر پیچ کارتر روغن بر اثر فشار زیاد دچار بریدگی گردید شما بتوانید به راحتی آن را تعویض نمائید بدون آنکه احتیاج به تعویض پوسته انجین باشد

 

و اما پیچ شماره 2 چیست؟

 

این انجین کپی برداری شده از انجین سوزوکی DR200 است. برخی از انجین ها توسط پیج شماره 2 که در تصویر زیر مشاهده مینمائید یک پیچ فیکس کن توپی دنده در پوزیشنهای گوناگون گیربکس هست. به عبارت دیگر: این پیچ بترتیب بعد از فنر و استوانه هدایتگر و یه ساچمه فرمان فیکس شدن دنده رو تو وضعیتهای خلاص -یک -دو -سه-چهار-پنج به توپی دنده میده وباعث میشه توپی دنده در دنده مورد نظر استیبل بمونه و از آن دنده خارج نشود که البته این ساختار یکمی قدیمی هست و در انجینهای جدیدتر وظیفه قفل کننده توپی دنده برعهده یه ساچمه بالشتکی قرار گرفته است که در انجین روان 200 در پشت صفحه کلاچ طراحی گردیده و این انجین به گونه ای طراحی و ساخته شده است که جای کافی برای گیربکس هایی با چرخ دنده های تا حداکثر 6mm بزرگتر و گیربکس های قوی تر و سرعتی تر را برای زمانی که بخواهید آن را تغییر دهید تعبیه گردیده است.

 

 

از نظر کیفیت ساخت قطعات داخلی انجین از 10 نمره 9.5

از نظر طراحی و راحتی تعویض قطعات از 10 نمره 9.5

ارزش خرید موتور از 10 نمره 9

 

در کل امتیاز این موتور از 10 نمره 9.3

 

 

نکته ها:

در رابطه با انجین سری های QM تولید شده برای بازار های داخل ایران توسط چین به سفارش تمامی شرکت های ایرانی چند نکته گفتنی میباشد:

1- انجین موجود کپی برداری شده از انجین Suzuki DR200s می باشد اما حدود 5% کیفیت آن کاهش پیدا نموده

2- به دلیل بعضی از قوانین جاری کشور با اعمال تغیراتی در بدنه سیلندر و هوای ورودی به کاربراتور، درنتیجه شاهد کاهش نسبی سرعت و قدرت این موتورسیکلت گردیده است.

سرعت و قدرت اسمی با حجم 200cc  برای موتورسیکلت شرکت سوزوکی در این مدل حداکثر تا 140km و با حداکثر قدرت16.5hp  میباشد. که حداکثر سرعت , قدرت واقعی آن به ترتیب 130km و 15.9hp می باشد.

لازم به توجه است در رده موتورسیکلت های دو منظوره ( Dual Soprt ) محصولات  کلیه شرکت های تولید کننده در حال حاضر، بالاترین سرعت برای چنین موتورسیکلت هایی از 90km الی 110km با قدرتی از 14hp الی 18ph  می باشد.

3- به دلیل وابسته بودن هزینه های تولید به نرخ روزانه ارز بازار آزاد در ایران شرکت های ایرانی با کاهش کیفیت و حذف برخی امکانات سعی در متعادل نگه داشتن نرخ تمام شده تولید تا به مصرف رسیدن کالاهای خود را دارند. 

4- برای درک بهتر مشخصات فنی موتور روان QM-R200 را با Suzuki DR200s در زیر مشاهد نمائید.

مشخصات فنی درج شده شرکت روان سیکلت
QM-R200

مشخصات فنی درج شده شرکت Suzuki
DR200S

قوای محرکه

تک سیلندر-چهارزمانه - هواخنک با رادیاتور روغن  OHV

4-stroke, 1-cylinder, air-cooled,SOHC

Engine Type

حجم اتاق

199 سی سی

199 cc

Displacement

قطر سیلندر,طول کورس پیستون

58.2x66 میلی متر

66.0 * 58.2

Bore * Stroke (mm)

نسبت تراکم

9.4:1

9.4:1

Compression ratio

سیستم استارت

الکتریکی- هندلی

Electric start

Ignition

گیربکس

5 دنده

5 speed

Transmission

حداکثر گشتاوری

14.5 نیوتن متر/7000(R/دقیقه)

17.7 @ 7000 RPM

Max torque

حداکثر قدرت

11.5 کیلو وات / 8000 (R/دقیقه)

12.3 / 8500 kw (r/min)

Max power

حداکثر توان اسمی

16 اسب بخار

16.5 hp

Max Ph(S)

حداکثر توان واقعی 15.42 اسب بخار 15.9 hp

Max Ph(S) RMS

کلاچ

قوته ور در روغن

Wet multi-plate

Clutch(F/R)

سیستم جرقه

تخلیه الکتریکی-  CDI

Electronic ignition

Starting method

طول

2125 میلی متر

2150 mm

L (mm)

عرض

815 میلی متر

830

W (mm)

ارتفاع

1285 میلی متر

805 mm

H (mm)

فاصله بین دو چرخ

1405 میلی متر

1185 mm

Wheelbase

وزن خالص

128 کیلوگرم

126kg

Vehicle Quality

سیستم تعلیق جلو

تلسکوپی

Telescopic

Front suspension

سیستم تعلیق عقب

تک کمک فنر قابل تنظیم

Single shock adjustable

Rear suspension

ترمز جلو

ترمز دیسکی

Single hydraulic disc

Brake Front

ترمز عقب

ترمز دیسکی

Mechanical drum

Brake Rear

لاستیک جلو

21-3.00

 70/100-21 44P

Tyre Front

لاستیک عقب

18-4.10

100/90-18 56P

Tyre Rear

ظرفیت باک  واقعی

10.6 لیتر

12.5 Liter

Fuel capacity

مصرف سوخت

2.8 لیتر در هر 100 کیلومتر

2.8 Liter/100Km

Fuel consumption

حداکثر سرعت اسمی

120 کیلومتر بر ساعت

140 km/h

maximum speed

حداکثر متوسط سرعت  105 کیلومتر بر ساعت

108 km/h

speed RMS

حداکثر سرعت ثبت شده 127 کیلومتر بر ساعت 128 Km/h

max speed RMS

داشبورد

دیجیتال الکترونیکی

Analogue

Dashboard

رنگ بدنه

مشکی, نارنجی, زرد, سفید

Solid Special White

Color

خورشیدی جلو 12 دندانه 14 teeth Final Drive Front
خورشیدی عقب 36 دندانه 43 teeth Final Drive Rear
قیمت ( 1395/11/12 )
62.000.000 ریـال (تهران)
4.199$ (14.200.000 Rials)
Price ( 2015-06-18 )


 

توصیه ما به شما:

اگر قصد خرید یک موتور Dual Sport یا همان تریل را دارید بی شک برند های تولید داخل ایران بهترین گزینه برای خرید میباشند و تحت هیچ شرایطی پول خود را فقط برای نام شرکت تولید کننده و یا به اسم کیفیت و سرعت و قدرت بیشتر بی دلیل برای موتور های صفر و یا کارکرده ای چون DR200, AX1, KTM , ... این شرکت ها به دور نریزید زیرا که موتور های تولید بازار ایران با توجه به قیمت و سطح کیفیت هزینه سرویس و نگهداری و ظاهر و مهمتر از همه قوانین و مقررات کشور واقعا بهترین هستند.

 

بهترین موتورهای 200 تا 250 ساخت کشور چین موجود در بازار ایران
به ترتیب اولویت در کیفیت ساخت و قدرت

نکته: موتور های زیر از لحاظ سرعتی با هم برابرند و اختلاف سرعت چندانی با هم ندارند و اکثرا سرعت آنها 105KM میباشد.

ردیف نام حجم موتور
 سی سی
کیفیت انجین
از 10

قدرت اسمی
اسب بخار

قدرت واقعی
اسب بخار

 ارزش خرید میانگین مصرف واقعی
100KM/Litr
1 پیشرو Golde QM 250 8.5 16.7 15.2     9    4.3
2 پیشرو Black 250 7.5 18.7 15.7     8    4.2
3 فلات 250 250 7.5 15 14   7.5   4.6
4 روان QM-R200 200  9.5 15.4 14.8   9.6   3.8
5 جترو QM200 200 9.4 15.0 14.4   9.3   3.8
6 کویر STR200 200 9 14.5 14.2     9    3.8
7 متین QM200 200 9 14.5 14     8    3.9
8 پیشرو QM200 200 9 12.2 12   8.5   3.9
9 احسان 200 8.5 12.2 11.8     8    3.2
10 پیشرو Zip Star 200 8.5 12.2 11.8     8    3.4
11  پرواز 200GY 200 8.5 12.2 11.6     8    3.5
12 فلات 200 200 8 12.1 11.5     7     3.8
13 فلات DT200 200 7.5 11 9.8     6     3.2

 

قسمت اول: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل روان QM200

قسمت دوم: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل روان QM200

 

 

نقد و بررسی تریل کویر 250 Kavire T2

نقد و بررسی تریل فلات Falat 250

نقد و بررسی تریل احسان Ehsan GY200

نقد و بررسی تریل پیشرو گلد کیوام Pishro Golde 250

 

گالری تصاویر:

 

حمید حساس - استان بوشهر - بندر بوشهر - ساحل خلیج فارس 1394

حمید حساس - استان بوشهر - بندر بوشهر - ساحل خلیج فارس 1394

حمید حساس - استان بوشهر - بندر بوشهر - ساحل خلیج فارس 1394

حمید حساس - استان بوشهر - بندر گناوه - ساحل خلیج فارس 1394

حمید حساس - استان بوشهر - بندر ریگ - ساحل خلیج فارس 1394

حمید حساس - استان بوشهر - بندر ریگ - ساحل خلیج فارس 1394

حمید حساس - استان بوشهر - بندر ریگ - ساحل خلیج فارس 1394

 

 

 

 

 

 

قسمت سوم: نقد و بررسی موتورسیکلت تریل روان RAVAN QM-R200



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام عرض ادب یه نمایندگی خوب جهت تعمیر متور روان معرفی میکمید

در کدام شهر؟  تهران: در تهران به آدرس تهران، میدان رازی، کوچه اردستانی، جنب مجتمع تجاری رضا، تعمیرگاه اسماعیلی، مراجعه نمایید. شماره تماس ۰۹۱۲۸۳۸۰۷۱۰ ساعت کار ۹ الی ۲۰، لطفاًً قبل از هر اقدامی بدون مشورت با ما موتور را تعمیر نکنید.

user

سلام وعرض ادب ضمن تشکرازراهنمایی های آموزنده خواستم بپرسم تریل کویرطرح روان ازنظرقدرت وکیفیت چطوره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید باتشکر

برای تردد شهری مناسب است

user

سلام وقت بخیر بنده تریل روان دارم و 2 ساله مشکل استارت خوردن داره همچی هم تعویض و تعمیر شده انجین هم کاملا تعمیر شده ازجمله استارت و باطری اما باز مشکلش رو داره و موقع استارت در سیکل کمپرس گیر میکنه و دیگه میچرخه کلا با زور میکرخونه و گیر میکنه انگار باطری شارژ نداره کسی هم عیبش رو نفهمید ممنون میشم راهنمایی کنید

فیلم بگیرید و ارسال کنید

user

سلام خسته نباشید ببخشید بنده میخواستم موتور روان 200cc تهیه کنم به نظر شما مدل های جدید مانند 1401 کیفیت مناسبس دارند

بله

و یه سوال دیگتر انزکتور بودن موتور باعث دردسر و اذیت کردن نمیشود ممنون میشم راهنماییم کنید

باتوجه به تست ها کمترین میزان مشکالات را در رقبای خود دارد

user

سلام و تشکر از مطالب آموزنده شما . روان 200 من در دنده 5 تقه میزنه - گیرباکس رو باز کردم چرخ دنده ها و ماهک ها همه سالم ن -کاربرات رو با دقت شستم و سرویس کردم - فلکه برق هم نو گذاشتم اما مشکل هنوز هست.نظر شما چیست؟

با توجه به توضیحات شما باید حضوری بررسی گردد بهتر است در تهران به آدرس تهران، میدان رازی، کوچه اردستانی، جنب مجتمع تجاری رضا، تعمیرگاه اسماعیلی، مراجعه نمایید. شماره تماس ۰۹۱۲۸۳۸۰۷۱۰ ساعت کار ۹ الی ۲۰، لطفاًً قبل از هر اقدامی بدون مشورت با ما موتور را تعمیر نکنید.

user

تشکر بابت وقتی که گذاشتید.

user

سلام روز بخیر تشکر مجدد از مطالب خوب، دقیق و علمی سایتتون یه موردی تو تست های تعادلی اشاره کرده بودین و اون این بودش که تو سرعتهای بالای ۲۰ بدلیل اینکه امکان چرخش بیش از ۳۵ درجه فرمان وجود نداره و همچنین سنگینی موتور،کنترل موتور سخت هستش و امکان لغزش و زمین خورن وجود داره ( شایدم این امکان زیاد باشه)(هم شهر و هم جاده و آفرود)، حالا خواستم بدونم با این تفاسیر برای یه شخصی که حدود ۱۷۰ سانت قد و ۷۵ کیلو وزن داره یه همچین موتوری پیشنهاد میشه

خیر پیشنهاد نمیگردد

و در صورت تهیه روان ۲۰۰ ریسک خطر واسش زیاد هستش؟

با تمرین مداوم کمتر میشود

مورد دوم اینکه تعویض لاستیک ها چقدر این ضعف رو کم میکنه

حدود 30 درصد

و اصولاً لاستیک با چه برند، سایز و مشخصاتی بایستی تهیه بشه.

لاستیک های فابریک خود موتور بهتریت گزینه هستند اما یک شماره پهن تر بهبود بیشتری دارد

مورد بعدی اینکه امکانش هست جدای از بحث تعویض لاستیک، با تنظیم ارتفاع موتور روان تعادل و هندلینگ رو بهتر کرد؟

میشود اما محسوس نیست

مورد آخر، با توجه به تجربه شخصی خودتون که موتور روان رو مسافت زیادی روندین، آیا واسه روندن موتورهایی مثل روان ۲۰۰ بایستی آموزش ببینیم یا اینکه تجربه روندن طرح cg ها و طرح ویو ها کفایت میکنه؟

نیاز به تجربه بیشتر از 125 دارد

عذرخواهی بنده رو بابت طولانی شدن سئوالات بپذیرید. تشکر از لطفتون

user

سلام کجا میشود سر سیلندر روان رو بلبرینگی کرد

این عمل باعث آسیب به موتور میشود

user

سلام وقت شما بخیر یه دنیا ممنون از پاسخگویی شما موفق و پیروز باشید و البته از همه مهمتر آرزوی سلامتی برای شما دارم

user

سلام ممنون از پاسخگویی شما من سوالم را اصلاح میکنم در مورد گیربکس فرمودید که با محاسبه اندازه چرخ دنده های گیربکس دریافتید که نقصی وجود دارد، نقصی که به عمد قرار داده شده است!

در محاسبات گیربکس مشاهده نمودیم برای آنکه سرعت موتورسیکلت بیش از 90 کیلومتر افزایش نیابد میزان نسبت های چرخ دنده های مقابل هم در دنده 5 به صورت عمدی محدود گریده است و به همین دلیل نهایت سرعت این موتورسیکلت 105 کیلومتر توسط فروشنده عنوان میگردد که در صورت شیب موافق و جهت وزش باد موافق و حداکثر وزن سرنشین 100 کیلومتر باشد پس از طی مصافتی حدودا 6 کیلومتری با دور گرفتن موتورسیکلت به حداکثر سرعت ثبت شده تا به کنون (127 کیلومتر بر ساعت) قادر است حرکت نماید.

از طرفی مصرف کنندگان این موتور از آسیب دیدن دنده ۳ گله مند بودند، چه بسا اندازه چرخ دنده ها باعث بروز این مشکل می شود!

به دلیل تعویض نامناسب دنده ها چرخ دنده شماره 3 گیربکس دچار پریدگی و شکستگی خار شده است. 99% آسیب هایی که به گیربکس تمامی موتورسیکلت های تریل وارد می گردد توسط رانندگان آنها در تعویض دنده نامناسب نسبت به سرعت اتفاق می افتد و با دنده معکوس دادن باعث آسیب جدی به گیربکس آن می شوند و نشان میدهد متاسفانه اکثر موتورسواران در کشورمان بدون دانش فنی و مهارت های علمی رانندگی اقدام به موتورسواری می نمایند

در توضیحات بالا در مورد پیچ شماره ۲ که راهنمایی می کردید قبل از اون پاراگراف قید کردید که این انجین کپی برداری شده از انجین سوزوکی dr200 میباشد! با این تفاسیر میتوان گیربکس این موتور را با سوزوکی جابجا کرد؟

بله

یا روشی هست که از خرابی دنده ۳ جلوگیری کرد؟

رانندگی اصولی را فرا مگیرید

چه با اصلاح گیربکس و یا با اصلاح زمان و نوع تعویض دنده!

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi