خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

×

توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود

آموزش آب بندی موتورسیکلت بروز شده توسط: حمید حساس
09:25:07    1396/02/15

آموزش آب بندی موتورسیکلت

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به تازگی موتوری را خریداری نموده اید و میخواهید آن را به خوبی آب بندی کنید و دوس دارد خودتان بتوانید به صورت صحیح و اصولی اقدام به سرویس و نگهداری و حتی برطرف سازی عیب موتورسیکلت خود نمائید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا برای اولین بار در دنیای اینترنت به خوبی و اصولی همه چیز را فرا بگیرید.

 

مقدمه:

موتور هوندا ۱۲۵ کاربردی‌ترین برند مورد استفاده در ایران و است. بجز این برند موتور ایژ نیز کاربرد زیادی دارد. البته بیشتر ۱۲۵ها موجود در بازار ایران چینی بوده و دارای کیفیت پایینی هستند و قیمت آنها حدود دو میلیون تومان است که نسبت به کیفیت از قیمت زیاد برخوردار میباشند. در ۲ سال گذشته شرکت کویر موتور ایران اقدام به وارد کردن موتور ۲۵۰ سی سی و سند دار کردن موتورهایی مانند مگلی ۲۵۰ چینی و دیلیم ۲۵۰ کره‌ای و کی تی ام ۲۵۰٫۱۲۵ اتریشی نموده است. البته شرکت های دیگری هم هستند که با وارد کردن موتورهای دیگری اقدام به در دست گرفتن بازار موتور سیکلت ها کرده اند. موتور هوندا ۱۲۵ در ایران با نام‌های کارخانجات محلی تولید می‌شوند.

موتور گازی ( یا نام دیگر آن پژو) نوعی خاصی از موتور است که جعبه دنده ندارد به رنگ آبی در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. موتورسیکلت‌های سبک مانند تولیدات شرکت نیرو محرکه و موتورهای وسپا نیز در ایران استفاده کنندگان ویژه خود را دارند.

در ایران تعداد زیادی موتورسیکلت سنگین مثل سوزوکی ۱۰۰۰ مدل ۱۹۸۰ و هوندا سی بی ار ۱۰۰۰ مدل ۲۰۰۵ و... وجود دارد که در پیست‌های موتور سواری استفاده می‌شوند.

یکی از معروف و افسانه‌ای ترین موتورسیکلت‌های وارد شده به ایران سوزوکی جی اس ۱۰۰۰ مدل ۱۹۸۰ می‌باشد که موتورسیکلتی خیابانی است که چهار سیلندر و ۹۰ اسب بخار قدرت دارد و ۲۲۰ کیلومتر سرعت حداکثر آن است. این موتور سیکلت در سال ۱۳۵۶ توسط فردی بنام گلابچی برای اولین بار به ایران وارد شد و بخاطر شتاب بالا ظاهری زیبا و پر ابهت و صدایی بسیار زیبا به یک موتور افسانه‌ای تبدیل شد. همچنین این موتور بخاطر شتاب بالا برای تک چرخ زدن و تیکاف کردن بسیار مناسب بود و یکی از دلایل تبدیل شدن آن به افسانه ۱۰۰۰ همین است. قیمت این موتور با سند قبل از انقلاب در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. از دیگر موتورهایی که در ایران پر طرفدار هستن می‌توان به سوزوکی ار اف ۴۰۰ ۱۹۹۴ و یاماها اف زد ار ۴۰۰ ۱۹۹۶ نام برد که تقریبا ۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ کیلومتر سرعت دارند و برای شروع موتور سواری حرفه‌ای مناسبند و قیمتی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان دارند البته با برگه مزایده گمرک یا ارگان‌ها.

در ۲۰ سال گذشته موتورهای سنگین زیادی با برگه سبز گمرکی در پیست‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند:

  • Suzuki gsx hayabusa ۱۳۰۰ ۲۰۰۵
  • Honda cb ۱۳۰۰ ۲۰۰۳
  • Honda cbr ۱۰۰۰ repsol ۲۰۰۷

از برندهای موتورسیکلت می‌توان هوندا - یاماها - سوزوکی - کاوازاکی ژاپن، کی تی ام اتریش، ایژ - ام زد روسیه، هارلی دیویدسون امریکا، دوکاتی ایتالیا و بی ام و آلمان اشاره کرد. از موتورسیکلت‌های سبک تر می‌توان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.

موتور سیکلت دارای اجزای اصلی زیر می‌باشد که هریک به نوبه خود در طول عمر، کیفیت، قدرت، سرعت، سواری راحت و غیره تاثیر بسزایی دارند:

۱. موتور      ۲. سیلندر (تا ۶ سیلندر مانند هوندا گولد وینگ ۱۸۰۰ سی سی)      ۳. سر سیلندر

۴. اگزوز      ۵. صفحه کلاچ      ۶. زین      ۷. باک بنزین      ۸. رادیاتور اب یا روغن

 

اصطلاح آب بندی چیست؟

منظور از آب بندی عمل صحیح عملکرد و قرار گیری قطعات و اجزای خودرو میباشد که پس از منتاژ قطعات به دلیل وجود اصطحکاک هایی که بین اجزای منتاژ شده وجود دارد این قطعات در اثر کارکرد در جای خود با عمل سایشی اقدام به قرارگیری صحیح در جای خود مینمایند که در اصطلاح آب بندی گفته میشود. اما تازمانی که این قطعات به صورت درست در جای خود قرار نگرفته اند هرگونه فشار کاری که به آنها وارد گردد باعث میگردد که عمل سایش صورت نگیرد و عمل شکستگی و یا ایجاد ترک هایی باعث گردد که قطعات آسیب ببیندد و در طی مدت کوتاهی از کار بیوفتند و عملا باعث ایجاد هزینه و آسیبهای بعضا جبران ناپذیری گردند.

 

اصول پایه آب بندی انجین:

شرکت های سازنده موتورسیکلت و ماشین های معروفی چون Yamaha, Honda,Susuki,BMW,Benz , ... قبل از فروش مرحله اول آب بندی را انجام و پس از اطمینان از صحت عملکرد و رفع عیب های احتمالی اقدام به فروش مینمایند. عمل آب بندی در موتور سیکلت ها سه مرحله ای میباشد. اما در کشور ایران چنین رویه ای توسط هیچ یک از سازندگان طی نمیشود و این امر به مشتری واگذار میگردد. که متاسفانه شاهد هستیم که اکثر عموم مردم با ذهنیت های اشتباه و نظرات بی پایه و اساس بدون داشتن هیچ دانش فنی اقدام به آب بندی مینمایند. شاید بار ها شنیده باشید که عموم مردم مخصوصا تعمییرکاران گفته اند آنقدر برانید تا موتور شما هار شود. آب بندی صحیح انجین افزایش عمر موتورسیکلت را تضمین میکند. در این بخش روش آب بندی صحیص توضیح داده میشود.

زمانی که شما یک موتورسیکلت را خریداری مینمائید توسط کارخانه سازنده روغنی در موتور ریخته شده است این روغن از بهترین و مرغوب ترین روغن های موتور میباشد زیرا که اولین استارت یک انجین نیازمند یک روغن بسیار با کیفیت میباشد که به خوبی بتواند اصطحکاک اولیه بین قطعات را کاهش دهد. زمانی که برای اولین بار انجین استارت میشود میبایستی حدود 1 دقیقه انجین در حالت عادی ( در اصطلاح درجا ) کارکند تا کلیه قطعات به صورت کامل روغن کاری شوند سپس به آرامی با افزایش میزان سوخت دور موتور را از 1000rpm تا حداکثر 2500rpm رسانده تا با افزایش فشار روغن ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت انجین بر اثر سایش از قطعات جدا شده اند در سطح روغن به حرکت در آیند سپس انجین را در حالت عادی رها نموده تا 3 دقیقه.  پس از صحت عملکرد انجین و عملیات سوخت رسانی نسبت به تکنولوژی ساخت و نوع فیلتر روغن انجین موتورسیکلت پس از طی حداکثر 50 الی 100 کیلومتر با حداکثر دور موتور 3500rpm الی 4000rpm میبایستی روغن انجین تعویض گردد.

توجه در زمان آب بندی موتور میبایستی از بهترین نوع روغن موتور موجود در بازار استفاده نمائید روغن موتورمتناسب با انجین موتورسیکلت یا ماشین خود را بایستی استفاده نمائید.

  • در موتورسیکلت هایی که دارای فیلتر های فلزی هستند و دارای حجم موتور 50cc تا 180cc می باشند می بایستی از روغن هایی با درجه حداقل کیفیت SF و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 50 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 3500rpm برسد.
  • در موتورسیکلت هایی که دارای فیلتر های کاغذی هستند و دارای حجم موتور 200cc تا 2000cc می باشند می بایستی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین از روغن هایی با درجه کیفیت حداقل SG و بالا ترین کیفیت تا به امروز SM و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 100 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 4000rpm برسد.
  • در موتورسیکلت هایی که فاقد نشانگر دور موتور هستند و دارای حجم موتور 50cc تا 140cc می باشند می بایستی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین از روغن هایی با درجه کیفیت حداقل SF و بالا ترین کیفیت تا به امروز SM و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 100 کیلومتر اول سرعت آنها نبایستی بیش از 45Km/h برسد.

در زمان آب بندی نبایستی دور موتور شما ثابت بماند و میبایستی مدام با تغییر دور موتور باعث شوید تا حرارت در موتور بالا نرود و در هر حال نبایستی دور موتور از حد مجاز فراتر رود و اقدام به رانندگی نمائید.

اخطار: در زمان آب بندی نبایستی دسته گاز به آخر برسد. و یا دور موتور از حد مجاز فراتر رود

در موتور سیکلت ها عملیات آب بندی اصلی و حیاتی موتور سیکلت 0 تا 300 کیلومتر اول صورت می گیرد که عمر انجین و عملکرد صحیح آن در مرحله اول میباشد در مرحله دوم آب بندی که بسته به تکنولوژی ساخت انجین کمی متفاوت است تقریبا از 800 تا 1600 کیلومتر ادامه دارد که با نام مرحله ریسک معرفی می گردد که در این مرحله هرگونه ایراد احتمالی انجین موتورسیکلت در آن نمایان خواهد شد و در بیش از 1600 به بعد مرحله اطمینان از عملکرد میباشد و می توانید حداکثر قدرت و سرعت را از موتور انتظار داشته باشید.

در مرحله اول تحت هیچ شرایطی نبایستی دمای انجین بالا رود و یا به انجین فشار وارد گردد و یا دور موتور از حد معینی فراتر رود اما افزایش سرعت هیچ گونه مشکلی ندارد یعنی اگر دور موتور یک موتورسیکلتی بر روی 5000 دور در دقیقه باشد و سرعت آن 100 کیلومتر در ساعت بود هیچ گونه مشکلی وجود ندارد تنها در زمان آب بندی مرحله اول که مربوط به انجین می باشد دور موتور از اهمیت برخوردار میباشد یعد از مرحله اول که با افزایش دور موتور، سرعت نیز افزایش می یابد و عملکرد  ترمز ها و کاربراتور و سوپاپ ها و پمپ روغن و شاتون و میل لینگ در مرحله حساسی هستند زیرا که اگر ایرادی در مرحله اول به وجود آمده باشد در مرحله دوم نمایان میگردد.

نکته:

ویژه موتورسیکلت های دارای فیلتر های فلزی:

در زمان آب بندی تا 300 کیلومتر اول  به ازای هر یک لیتر روغن به میزان 20 تا 40 سی سی اضافه در درون انجین روغن بریزید. این میزان اضافه برای این منظور میباشد که میزان غلظت روغن به دلیل جذب ذرات کاهش پیدا کرده و از روان کنندگی کمتری برخوردار خواهد شد با افزایش روغن میزان غلظت یکسان باقی خواهد ماند.

ردیف میزان حجم روغن موتور بر حسب سی سی
ویژه موتورهای تک سیلندر
نوع موتور
1 940 الی 1000 50cc - 125cc
2 960 الی 1000 130cc - 200cc
3 1200 الی 1400 250cc - 400cc
4 1600 الی 1990 500cc - 750cc

توجه: میزان روغن موتور در هر موتورسیکلت 50cc تا 220cc به صورت استاندارد حداکثر 1000cc می باشد که در صورتی که اگر موتورسیکلت دارای فیلتر کاغذی باشد بین 20cc تا 50cc باید روغن موتور اضافه درون انجین اضافه گردد. در موتورسیکلت های 250cc تا حدودا 400cc میزان روغن بین 1000cc تا 1400cc می باشد که این تغییر میزان بستگی به نوع انجین و دارا بودن و یا فاقد رادیاتور روغن بودن انجین متغیر است.

جهت آب بندی صحیح و اصولی نسبت به

تکنولوژی ساخت و حجم موتور از سه جدول زیر استفاده نمائید.
 

تعویض روغن را میبایست تا 1600 کیلومتر و رانندگی را با دور موتور مشخص طبق جدول زیر انجام دهید.

 

    تعویض روغن برای موتورهای دارای فیلتر فلزی    

ردیف شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM  دور موتور RPM نوع موتور کیفیت روغن
1 50 3500 50cc - 250cc SF ~ SG
2 200 5000 50cc - 250cc SF ~ SG
3 400 5000 50cc - 250cc SF ~ SG
4 600 5000 50cc - 250cc SF ~ SG
5 1100 6500 50cc - 250cc SF ~ SG
6 1600 7500 50cc - 250cc SF ~ SG
7 بر اساس کارکرد روغن 9500 50cc - 250cc SF ~ SG

 

    تعویض روغن برای موتورهای دارای فیلتر کاغذی    

ردیف شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM  دور موتور RPM نوع موتور کیفیت روغن
1 100 4000 160cc - 2000cc SG ~ SM
2 800 5000 160cc - 2000cc SG ~ SM
3 1600 7500 160cc - 2000cc SG ~ SM
4 بر اساس کارکرد روغن 10000 160cc - 2000cc SG ~ SM

 

    موتورسیکلت های فاقد نشانگر دور موتور    

ردیف شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM حداکثر سرعت
Km/h
نوع موتور کیفیت روغن
1 100 45 50cc - 140cc SF~ SJ
2 300 55 50cc - 140cc SF~ SJ
3 800 65 50cc - 140cc SF~ SJ
4 1200 100 50cc - 140cc SF~ SJ
ویژه موتورسیکلت های درون شهری کاب، اسکوتر، وویو و بی کلاچ

توجه:

از خرید روغن موتورهایی که تاریخ تولید آنها
بیش از یک و نیم سال می باشد خوداردی کنید.

 

 در فصل سرد روغن با گرانروی 10W/40w 

 در فصل گرم روغن با گرانروی 20w/50w
 

سطوح کیفیت روغنهای بنزینی در API  بر اساس تکنولوژی ساخت

SN عرضه به بازار مصرف، سال ۲۰۱۰ كاربرد در كلیه خودروهای مدرن تا سال ۲۰۱۵، دارای مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 650cc~4000cc)
(حداکثر کیفیت مجاز برای موتورسیکلت های با حداقل حجم 450cc و بالاتر )
SM عرضه به بازار مصرف، سال ۲۰۰۵ كاربرد در كلیه خودروهای مدرن تا سال ۲۰۱۰، دارای خاصییت پایداری خوب در برابر اكسیداسیون و سایش، محافظت بهتر در مقابل رسوب گذاری بر روی قطعات و كارایی بهتر روغن در دمای پایین. گریدهای سبك این روغن صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای را در مصرف سوخت فراهم می‌آورند.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 200cc~4000cc)
(بهترین گذینه برای موتورسیکلت های با حداقل حجم 450cc و بالاتر )
SL برای مصرف در خودروهای سال ۲۰۰۴ و قدیمی تر و طبق خط مش و قابلیت های مورد انتظار API برای آزمون درجه گرانروی SAE در موتورهای بنزینی مدرن.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین موتورسیکلت های 1800cc~2800cc)
(حداکثر کیفیت مجاز جهت موتورسیکلت های آپاچی و پالس تا حجم 240cc ویژه تولید اروپا، آمریکا، ژاپن، تایوان و هند)
SJ برای مصرف در خودروهای طراحی سال ۲۰۰۱ و قدیمی تر.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 160cc~2000cc)
(بهترین گذینه جهت موتورسیکلت های آپاچی و پالس تا حجم 240cc ویژه تولید اروپا، آمریکا، تایوان، ژاپن و هند)
SG برای مصرف در خودروهای سال ۱۹۹۳ و قدیمی تر، نسبت به SF دارای مقدار بیشتری از موادافزودنی.
(منسوخ شده و مناسب موتورسیکلت های دارای فیلتر های کاغذی از 125cc~250cc)
(حداکثر کیفیت مجاز جهت موتورسیکلت های طرح هندا و تریل تا حجم 250cc ویژه تولیدات ایران، ژاپن، چین و هند)
SF برای مصرف در خودروهای طراحی سال ۱۹۸۸ و قدیمی تر.
(منسوخ شده و مناسب موتورسیکلت های دارای فیلتر های فلزی از 50cc~150cc)
(بهترین گذینه جهت موتورسیکلت های طرح هندا و تریل تا حجم 200cc ویژه تولیدات ایران، ژاپن، چین و هند)
SA - SB - SC - SD - SE
(منسوخ شده و اصلا توصیه نمی گردد)

 

 

نوع روغن موتورهایی که در بازار ایران وجود دارد بسیار است اما روغن موتور هایی که مناسب موتورسیکلت های تولید ایران است به ترتیب کیفیت استاندارد API و قیمت از بهترین تا متوسط در جدول زیر فهرست شده اند.

توجه: جدول زیر بهترین روغن موتورها ویژه موتورسیکلت ها از بهترین کیفیت با توجه به کمترین قیمت فهرست شده اند در صورت استفاده برای خودروها میبایستی بر اساس استاندارد API پیشنهاد شده توسط سازنده خودرو روغن موتور مورد نظر خود را انتخاب نمائید.

ردیف

شرکت

نام

درجه گرانروی
(SAE)

درجه کیفیت
API

کارکرد واقعی
به Km

پیشنهاد ما

1

شرکت نفت سپاهان

اسپیدی طلایی

20W50

SF

1500

2

ایرانول

 ایرانول 6000

20W50

SF

1500

3

شرکت نفت سپاهان

آریا اسپیدی

20W50

SG

2000

4

ایرانول

 ایرانول 8000

20W50

SG

2000

5

بهران

بهران تکتاز

20W50

SG

2000

6

شرکت نت لوب ایران

کاسترول GP

20W50

SG

2000

7

شرکت نفت سپاهان

کیمیا اسپیدی

20W50

SJ

3000

8

ایرانول

ایرانول 12000

20W50

SJ

3000

9

بهران

بهران پیشتاز

20W50

SJ

3000

10

شرکت نت لوب ایران

کاسترول GTX

20W50

SJ

3000

11

شرکت نفت سپاهان

سوپر اسپیدی

20W50

SL

4000

12

ایرانول

ایرانول Racing

20W50

SL

4000

13

ایرانول

ایرانول 16000

20W50

SL

4000

14

ایرانول

بهران سوپر پیشتاز

20W50

SL

4000

15

بهران

 Racing

20W50

SL

4000

16

شرکت نفت سپاهان

لیزویل ™Lizoil

20W50

SM

4000

17

ایرانول

ایرانول Royal

20W50

SM

4000

توجه: میزان کارکرد واقعی در جدول بالا ویژه موتورسیکلت ها بیان گردید شده و برای خودروها 2 برابر می باشد.

 

فهرست روغن موتور مناسب موتورسیکلت ها بر اساس شرکت سازنده

 

پس از طی نمودن 300 کیلومتر اول کلیه قسمت های موتورسیکلت خود را با دست آچارکشی نماید این عمل را دوباره در 1000 کیلومتر و 3000 کیلومتر تکرار نمائید.

 

سرویس و نگهداری:

مواردی که در جدول زیر بیان شده اند در صورت رعایت کردن آن باعث افزایش طول عمر و ایمنی در موتور سیکلت می گردند. موارد * دار به معنای این میباشند بهتر است توسط نمایندگی های مجاز وسایل نقلیه مورد سرویس قرار بگیرند.

 

شمع:

بعد از 1000 کیلومتر و هر 3000 کیلومتر کربن رسوب شده را که به شمع جسبیده شده است را با یک برس سیمی نرم تمیز کنید. فاصله الکترود شمع را با یک گیج فاصله سنج ( آچار فیلر ) تنظیم کنید. میزان فاصله پلاتین شمع میبایستی چیزی حدود 0.5 الی 0.8 میلیمتر باشد که در موتور های 50cc تا 180cc بین 0.5 الی 0.6 میلیمتر و در موتور های 200 به بالا 0.6 الی 0.8 میلیمتر میباشد.

توجه داشته باشید تحت هیچ شرایطی از شمع های کارکرده و یا تقلبی در بازار استفاده نکنید زیرا که شمع های غیر استاندارد و تقلبی میتواند باعث آسیب و کارکرد بد و عدم احتراق مناسب سوخت گردند.

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام. ببخشید من متوجه نشدم. یعنی تا آب بندی کامل یه موتور سیکلت 125 باید 7 بار روغنش تعویض بشه؟!

بله

user

سلام مهندس. روان ۲۰۰ صفر خریدم و طبق گفته های شما آب بندیش کردم. فقط یه جیزی خیلی اذیتم میکنه. دنده های موتور چندروز اول خیلی خیلی نرم جا میرفتن. تا اینکه روغنصو عوض کردم و اینکه روغن اسپیدی طلایی ریختم. از اون روز به بعد دنده های موتور صفت میرن جا و بیشتر مواقع هم صدا میدن. این موضوع وقتی موتور داغ میشه خیلی خیلییییی بدتر میشه.

روغن استفاده شده را بررسی کنید اگر با کاهش حجم دچار بود سریع آن را تعویض کنید احتمالا روغن خراب بوده است و همچنین باید بدانید کلاچ باید هر 500 کیلومتر تنظیم شود زیرا در نتیجه گرفتن اهرم کلاچ پیچ تنظیم آن شروع به چرخیدن از تنظیم خارج میگردد

و وقتیم که موتور کار میکنه و داغ میشه موقع نیم کلاچ یه صدای قیریچی میده.

درست است

وقتی سرده این صدارو نمیده. لطفا درمورد این موضوعا منو راهنمایی ننید تا بفهمم مشکل چیه و چطور حلش کنم

در فصل تابستان که هوا گرم است و یا زمانی که قصد طی مصافت های طولانی بالای 100 کیلومتر را دارید بهتر است از روغن با درجه کیفیت SG استفاده کند و برای زمستان و بهتر روشن شدن در فصل سرد برای تریل روان بهتر است از روغن با درجه کیفیت SF استفاده کنید

همچنین در فصل گرم سال تحت هیچ شرایطی از روغن های 10w/40w در این موتورسیکلت استفاده نکنید زیرا حرارت انجین در این موتورسیکلت بالا است و باعث از دست دادن کیفیت روغن و در نتیجه آسیب به انجین می شود.

user

سلام و عرض ادب وقت بخیر.

دوست عزیز شما در سایت عضو شده اید و باید پس از عضویت وارد حساب کاربری خود شوید و سپس اقدام به طرح سوال نمائید در غیر این صورت پاس سوالات شما پس از 3 روز داده خواهد شد.

همچنین پس از ورود به حساب کاربری خود در سمت راست میتوانید کلیه پاسخ هایی که به پیام های شما داده شده است را مطالعه نمائید.

بنده به تازگی موتور تریل mkz صفر خریدم و تا ۱۳۰ کیلومتر آب بندی را به طور کامل رعایت کردم . نگرانی دارم چون مجبور شدم یه مسیر دو سه دقیقه ای را سربالایی با دنده یک باهاش برم دو نفره .

نوع موتور شما چیست؟

میترسم خیلی فشار اومده باشه و آب بندی به مشکل خورده باشه . خیلی نگرانم راهنمایی کنید ممنون میشم .

user

سلام مهندس معذرت اصلاح میکنم متور هزارتا کار کرده. متورم ۱۴۰۰و الان هزارتا کارکرد داره. حدود یک ماه دست یه نفر دیگه بوده من خبر ندارم که چطور ابندیش کرده ولی متور پر قدرت و پرشتابه خودم الان دارم طبق قوانین ابندی سایت باهاش رفتار میکنم که برسه حداقل به ۲۰۰۰تا.بنظر شما متور از لحاظ ابندی اون خطراتشو پشت سر گذاشته که الان از هر نظر سرحاله

مراحل آب بندی را ادامه دهید تا اتمام یابد. انشالله که مشکب وجود نخواهد داشت

user

سلام. متورم ۱۴۰۰و الان ۱۰هزارتا کارکرد داره. حدود یک ماه دست یه نفر دیگه بوده من خبر ندارم که چطور ابندیش کرده ولی متور پر قدرت و پرشتابه خودم الان دارم طبق قوانین ابندی سایت باهاش رفتار میکنم که برسه حداقل به ۲۰۰۰تا.

موتورسیکلتی که 10 هزار کیلومتر حرکت نموده است دیگر آب بندی آن تمام شده است 

بنظر شما متور از لحاظ ابندی اون خطراتشو پشت سر گذاشته که الان از هر نظر سرحاله؟

user

سلام مهندس. یه متین ۲۰۰خشک اوردم که پیشنهاد میکنن که روغن کاسترول استفاده کنم و تاکید هم دارن که یک لیترو ۳۰۰بریزم واسه تعویض. لطفا راهنمایی کنید که چه نوع شرکتی و به چه اندازه روغن بریزم. ممنون

SF/SG و حداکثر 1 لیتر

user

سلام مهندس. واسه آب بندیه روان ۲۰۰ هردفعه که روغن عوض میشه فیلترم عوض کنم؟

خیر

user

سلام استاد من در حال آب بندی موتور کویر ۱۲۵ کاربراتور مدل ۹۵ در کیلومتر ۸۴۰ هستم موقعی که تک سوارم خیلی قدرت زیادی داره و تا سرعت ۹۰ تا میره اما وقتی یک نفر ترک نشین سوار میکنم به زور میره مشکلی داره موتورم؟

به دلیل وارد آوردن فشار به موتورسیکلت خود با وزن زیاد دیگر انتظار زیادی از موتور خود در آینده نداشته باشید

user

شما در بحث آببندی و تعویض روغن موتورهایی که انجین با رادیاتور روغنی گردشی دارن یک نکته رو در نظر بگیرید که انجین این موتورها مثل انجین توربو خودروها روغن همیشه در حال گردش هست و بهتره استاندارد بالاتر از سطحی که کارخونه معرفی کرده ریخته مخصوصا انجین موتورهای چینی و هندی و

به جای انتشار اطلاعات غیر علمی و نادرست کمی مطالعه نمایید

یک سوال در بحث آببندی موتوری که 6 دنده داره بنظرتون اگر دور موتور اگر روی 4 تا 5 باشه بهتر نیست دنده ها همیشه سبک باشند؟ مثلا سرعت 80 باشه اما با دنده 5 یا 6 صدای انجین بیاد پایین

سرعت به هیچ عنوان مهم نیست و فقط رعایت عدم وارد آمدن فشار و چلو گیری از افزایش دما مطرح است

user

سلام با توجه به خرید موتور صفر از کجا میشه متوجه شد روغن انجینی که کارخونه ریخته درجه کیفیت اون چیه؟

در دفترچه راهنمای فنی همراه موتورسیکلت ذکر شده است

الان من یه زونتس R دارم 300 تا کارکرده به خدمات پس از فروش متین خودرو زنگ میزنم میگه روغن sn بریز  میگم فیلترروغن رو تو 300 کیلومتر تعویض کنم گفت خیر

در انجین های تولید هند وارداتی SM و در انجین های چینی منتاژ ایران SL و بقیه موارد کاملا صحیح است

بعدش گفت 1.5 لیتر بدون تعویض فیلتر روغن بریز

بر اساس شرکت سازنده 1.9 لیتر بدون تعویض فیلتر روغن و با تعویض فیلتر روغن 2.1 لیتر روغن باید درون انجین ریخته شود.

 

خوب حالا اون 200 سی سی روغنی که بابت حجم فیلتر روغن قدیمی هست داخل انجین مونده با روغن جدید ترکیب بشه نتیجه اش چی میشه؟

هیچ چیزی نمیشود

چون دفترچه راهنمای موتور به اشتباه ترجمه شده خدمات پس از فروش هم اصرار داره که شما باید sn بریزی

بله درست است و روغن پیشنهادی کارخانه SL است

user

قبلا یه مقاله درباره نگهداری موتور انژکتور بود الان پیداش نمیکنم میشه لینک بدین ممنون

"دلایل آسیب دیدن ECU در موتورسیکلت‌ها انژکتوری" و "

باید و نبایدها در استفاده از موتورسیکلت‌های انژکتوری"

user

سلام استاد سوال اینه که من ۲۰۰ همتاز خشک گرفتم و سرعت رو بین ۴۰ تا ۶۰ تقسیم میکنم برای آب بندی خوبه؟

ارتباطی به سرعت ندارد

در ضمن کدوم روغن بهترینه برا تعویض در مرحله ۳۰۰ کیلومتر اولیه؟ممنون از شما

SF/SG

 

user

سلام وقت بخیر برای sym گلکسی na180، روغن بهران تکتاز بهتر است یا پیشتاز و یا سوپر پیشتاز؟

SG/SJ و بهتر است SG یعنی بهران استفاده شود اما میتوانید بهران پیشتاز با درجه کیفیت SJ هم استفاده نمائید

سوال دوم این که همان درجه گرانروی که گفته بودید تابستان 20-50 و زمستان 10-40 برای این موتور هم صحیح است؟

برای تمام وسایل نقلیه یکسان است

و سوال بعدی این هست که چرا به تکتاز یک ستاره دادید در جدول در حالیکه در پست روغن مناسب هر موتورسیکلت خودتون پیشنهادش کرده بودید؟ ممنون

متاسفانه به دلیل قیمت مناسب بهران در اثر فروشگاه ها این روغن  دارای تقلبی بسیار زیادی است ولی شرکت نفت اصفهان با قیمت بالاتر از آن فاقد تقلبی است.

user

سلام استاد در صورتی که فقط دنده تایم هندا تعویض بشه نیاز به اب بندی داره؟

بله

user

سلام یعنی تو نمایندگی نباید موتور تست کنیم روشن کنیم

باید این کار را بنمایید

اول حتما موقع آبندی باید روشن شه لطفاً جواب بدین ؟

بله

user

سلام استاد توی قسمت برنامه های مراقبتی یه مورد روغن تعویض دنده هست منظورتونو نفهمیدم میشه یه توضیحی در این باره بدین ممنون

منظور روغن موتور است. روغن موتور با روغن گیربکس یکی است

user

سلام، ببخشيد براي شست و شوي موتور هاي انژكتوري بايد كار خاصي صورت بگيره؟

خیر

نظير پوشاندن و بستن ECU براي عدم نفوذ آب يا خير؟ لطفا توضيح بديد بنده وارد نيستم

user

سلام‌ میخاسنم ببینم اگه تا ۳۰۰ کیلومتر اول که میگید نباید سریع رفت

در کجا گفته ام که نباید سریع رفت؟

و ۶۰۰کیلومتر که باید یکم بیشتر کنیم تا بعد اون موتور تنبل بار نمیاد

کی همچین حرفی را زده ایم؟

چون همش اروم راه رفتیم طی این مدت

لطفا از سمت ما حرف نسازید

و ایا بعد از این ۶۰۰ کیلومتر میشه دیگه گاز داد بعد از طی چند گیلومتر باید گاز بدیم تا موتور وحشی یشه

اینجا حوزه علمیه نیست که از ما طلب فتوا میکنید. مطالب را آنگونه که است مطالعه نمائید نه آنگونه که در ذهن شما است

user

سلام،آیا بعد از اتمام ابندی موتور لازم هست موتور رو گاز بدیم تا نفس موتور باز بشه،آیا صحيح هست این حرف

بعد اتمام آب بندی هر کاری دلتان خواست انجام دهید.

user

سلام.اگر در موتورهای ایرانی 150 سی سی از روغن موتورهای با سطح کیفیت API SJ یا SL استفاده کنیم مشکلی پیش می آید؟لطفا راهنمایی بفرمائید.

استفاده از SJ چندان مشکل ساز نیست اما بعد از آن باعث بروز مشکل در دراز مدت میشود

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi