خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آموزش آب بندی موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
10:04:44    1393/11/04

آموزش آب بندی موتورسیکلت

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به تازگی موتوری را خریداری نموده اید و میخواهید آن را به خوبی آب بندی کنید و دوس دارد خودتان بتوانید به صورت صحیح و اصولی اقدام به سرویس و نگهداری و حتی برطرف سازی عیب موتورسیکلت خود نمائید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا برای اولین بار در دنیای اینترنت به خوبی و اصولی همه چیز را فرا بگیرید.

 

مقدمه:

موتور هوندا ۱۲۵ کاربردی‌ترین برند مورد استفاده در ایران و است. بجز این برند موتور ایژ نیز کاربرد زیادی دارد. البته بیشتر ۱۲۵ها موجود در بازار ایران چینی بوده و دارای کیفیت پایینی هستند و قیمت آنها حدود دو میلیون تومان است که نسبت به کیفیت از قیمت زیاد برخوردار میباشند. در ۲ سال گذشته شرکت کویر موتور ایران اقدام به وارد کردن موتور ۲۵۰ سی سی و سند دار کردن موتورهایی مانند مگلی ۲۵۰ چینی و دیلیم ۲۵۰ کره‌ای و کی تی ام ۲۵۰٫۱۲۵ اتریشی نموده است. البته شرکت های دیگری هم هستند که با وارد کردن موتورهای دیگری اقدام به در دست گرفتن بازار موتور سیکلت ها کرده اند. موتور هوندا ۱۲۵ در ایران با نام‌های کارخانجات محلی تولید می‌شوند.

موتور گازی ( یا نام دیگر آن پژو) نوعی خاصی از موتور است که جعبه دنده ندارد به رنگ آبی در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. موتورسیکلت‌های سبک مانند تولیدات شرکت نیرو محرکه و موتورهای وسپا نیز در ایران استفاده کنندگان ویژه خود را دارند.

در ایران تعداد زیادی موتورسیکلت سنگین مثل سوزوکی ۱۰۰۰ مدل ۱۹۸۰ و هوندا سی بی ار ۱۰۰۰ مدل ۲۰۰۵ و... وجود دارد که در پیست‌های موتور سواری استفاده می‌شوند.

یکی از معروف و افسانه‌ای ترین موتورسیکلت‌های وارد شده به ایران سوزوکی جی اس ۱۰۰۰ مدل ۱۹۸۰ می‌باشد که موتورسیکلتی خیابانی است که چهار سیلندر و ۹۰ اسب بخار قدرت دارد و ۲۲۰ کیلومتر سرعت حداکثر آن است. این موتور سیکلت در سال ۱۳۵۶ توسط فردی بنام گلابچی برای اولین بار به ایران وارد شد و بخاطر شتاب بالا ظاهری زیبا و پر ابهت و صدایی بسیار زیبا به یک موتور افسانه‌ای تبدیل شد. همچنین این موتور بخاطر شتاب بالا برای تک چرخ زدن و تیکاف کردن بسیار مناسب بود و یکی از دلایل تبدیل شدن آن به افسانه ۱۰۰۰ همین است. قیمت این موتور با سند قبل از انقلاب در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. از دیگر موتورهایی که در ایران پر طرفدار هستن می‌توان به سوزوکی ار اف ۴۰۰ ۱۹۹۴ و یاماها اف زد ار ۴۰۰ ۱۹۹۶ نام برد که تقریبا ۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ کیلومتر سرعت دارند و برای شروع موتور سواری حرفه‌ای مناسبند و قیمتی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان دارند البته با برگه مزایده گمرک یا ارگان‌ها.

در ۲۰ سال گذشته موتورهای سنگین زیادی با برگه سبز گمرکی در پیست‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند:

  • Suzuki gsx hayabusa ۱۳۰۰ ۲۰۰۵
  • Honda cb ۱۳۰۰ ۲۰۰۳
  • Honda cbr ۱۰۰۰ repsol ۲۰۰۷

از برندهای موتورسیکلت می‌توان هوندا - یاماها - سوزوکی - کاوازاکی ژاپن، کی تی ام اتریش، ایژ - ام زد روسیه، هارلی دیویدسون امریکا، دوکاتی ایتالیا و بی ام و آلمان اشاره کرد. از موتورسیکلت‌های سبک تر می‌توان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.

موتور سیکلت دارای اجزای اصلی زیر می‌باشد که هریک به نوبه خود در طول عمر، کیفیت، قدرت، سرعت، سواری راحت و غیره تاثیر بسزایی دارند:

۱. موتور      ۲. سیلندر (تا ۶ سیلندر مانند هوندا گولد وینگ ۱۸۰۰ سی سی)      ۳. سر سیلندر

۴. اگزوز      ۵. صفحه کلاچ      ۶. زین      ۷. باک بنزین      ۸. رادیاتور اب یا روغن

 

اصطلاح آب بندی چیست؟

منظور از آب بندی عمل صحیح عملکرد و قرار گیری قطعات و اجزای خودرو میباشد که پس از منتاژ قطعات به دلیل وجود اصطحکاک هایی که بین اجزای منتاژ شده وجود دارد این قطعات در اثر کارکرد در جای خود با عمل سایشی اقدام به قرارگیری صحیح در جای خود مینمایند که در اصطلاح آب بندی گفته میشود. اما تازمانی که این قطعات به صورت درست در جای خود قرار نگرفته اند هرگونه فشار کاری که به آنها وارد گردد باعث میگردد که عمل سایش صورت نگیرد و عمل شکستگی و یا ایجاد ترک هایی باعث گردد که قطعات آسیب ببیندد و در طی مدت کوتاهی از کار بیوفتند و عملا باعث ایجاد هزینه و آسیبهای بعضا جبران ناپذیری گردند.

 

اصول پایه آب بندی انجین:

شرکت های سازنده موتورسیکلت و ماشین های معروفی چون Yamaha, Honda,Susuki,BMW,Benz , ... قبل از فروش مرحله اول آب بندی را انجام و پس از اطمینان از صحت عملکرد و رفع عیب های احتمالی اقدام به فروش مینمایند. عمل آب بندی در موتور سیکلت ها سه مرحله ای میباشد. اما در کشور ایران چنین رویه ای توسط هیچ یک از سازندگان طی نمیشود و این امر به مشتری واگذار میگردد. که متاسفانه شاهد هستیم که اکثر عموم مردم با ذهنیت های اشتباه و نظرات بی پایه و اساس بدون داشتن هیچ دانش فنی اقدام به آب بندی مینمایند. شاید بار ها شنیده باشید که عموم مردم مخصوصا تعمییرکاران گفته اند آنقدر برانید تا موتور شما هار شود. آب بندی صحیح انجین افزایش عمر موتورسیکلت را تضمین میکند. در این بخش روش آب بندی صحیص توضیح داده میشود.

زمانی که شما یک موتورسیکلت را خریداری مینمائید توسط کارخانه سازنده روغنی در موتور ریخته شده است این روغن از بهترین و مرغوب ترین روغن های موتور میباشد زیرا که اولین استارت یک انجین نیازمند یک روغن بسیار با کیفیت میباشد که به خوبی بتواند اصطحکاک اولیه بین قطعات را کاهش دهد. زمانی که برای اولین بار انجین استارت میشود میبایستی حدود 1 دقیقه انجین در حالت عادی ( در اصطلاح درجا ) کارکند تا کلیه قطعات به صورت کامل روغن کاری شوند سپس به آرامی با افزایش میزان سوخت دور موتور را از 1000rpm تا حداکثر 2500rpm رسانده تا با افزایش فشار روغن ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت انجین بر اثر سایش از قطعات جدا شده اند در سطح روغن به حرکت در آیند سپس انجین را در حالت عادی رها نموده تا 3 دقیقه.  پس از صحت عملکرد انجین و عملیات سوخت رسانی نسبت به تکنولوژی ساخت و نوع فیلتر روغن انجین موتورسیکلت پس از طی حداکثر 50 الی 100 کیلومتر با حداکثر دور موتور 3500rpm الی 4000rpm میبایستی روغن انجین تعویض گردد.

توجه در زمان آب بندی موتور میبایستی از بهترین نوع روغن موتور موجود در بازار استفاده نمائید روغن موتورمتناسب با انجین موتورسیکلت یا ماشین خود را بایستی استفاده نمائید.

  • در موتورسیکلت هایی که دارای فیلتر های فلزی هستند و دارای حجم موتور 50cc تا 180cc می باشند می بایستی از روغن هایی با درجه حداقل کیفیت SF و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 50 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 3500rpm برسد.
  • در موتورسیکلت هایی که دارای فیلتر های کاغذی هستند و دارای حجم موتور 200cc تا 2000cc می باشند می بایستی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین از روغن هایی با درجه کیفیت حداقل SG و بالا ترین کیفیت تا به امروز SM و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 100 کیلومتر اول دور موتور نبایستی بیش از 4000rpm برسد.
  • در موتورسیکلت هایی که فاقد نشانگر دور موتور هستند و دارای حجم موتور 50cc تا 140cc می باشند می بایستی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین از روغن هایی با درجه کیفیت حداقل SF و بالا ترین کیفیت تا به امروز SM و گرانروی 50-20 استفاده نمایند و حتما می بایستی دقت شود که تا قبل از طی 100 کیلومتر اول سرعت آنها نبایستی بیش از 45Km/h برسد.

در زمان آب بندی نبایستی دور موتور شما ثابت بماند و میبایستی مدام با تغییر دور موتور باعث شوید تا حرارت در موتور بالا نرود و در هر حال نبایستی دور موتور از حد مجاز فراتر رود و اقدام به رانندگی نمائید.

اخطار: در زمان آب بندی نبایستی دسته گاز به آخر برسد. و یا دور موتور از حد مجاز فراتر رود

در موتور سیکلت ها عملیات آب بندی اصلی و حیاتی موتور سیکلت 0 تا 300 کیلومتر اول صورت می گیرد که عمر انجین و عملکرد صحیح آن در مرحله اول میباشد در مرحله دوم آب بندی که بسته به تکنولوژی ساخت انجین کمی متفاوت است تقریبا از 800 تا 1600 کیلومتر ادامه دارد که با نام مرحله ریسک معرفی می گردد که در این مرحله هرگونه ایراد احتمالی انجین موتورسیکلت در آن نمایان خواهد شد و در بیش از 1600 به بعد مرحله اطمینان از عملکرد میباشد و می توانید حداکثر قدرت و سرعت را از موتور انتظار داشته باشید.

در مرحله اول تحت هیچ شرایطی نبایستی دمای انجین بالا رود و یا به انجین فشار وارد گردد و یا دور موتور از حد معینی فراتر رود اما افزایش سرعت هیچ گونه مشکلی ندارد یعنی اگر دور موتور یک موتورسیکلتی بر روی 5000 دور در دقیقه باشد و سرعت آن 100 کیلومتر در ساعت بود هیچ گونه مشکلی وجود ندارد تنها در زمان آب بندی مرحله اول که مربوط به انجین می باشد دور موتور از اهمیت برخوردار میباشد یعد از مرحله اول که با افزایش دور موتور، سرعت نیز افزایش می یابد و عملکرد  ترمز ها و کاربراتور و سوپاپ ها و پمپ روغن و شاتون و میل لینگ در مرحله حساسی هستند زیرا که اگر ایرادی در مرحله اول به وجود آمده باشد در مرحله دوم نمایان میگردد.

نکته:

ویژه موتورسیکلت های دارای فیلتر های فلزی:

در زمان آب بندی تا 300 کیلومتر اول  به ازای هر یک لیتر روغن به میزان 20 تا 40 سی سی اضافه در درون انجین روغن بریزید. این میزان اضافه برای این منظور میباشد که میزان غلظت روغن به دلیل جذب ذرات کاهش پیدا کرده و از روان کنندگی کمتری برخوردار خواهد شد با افزایش روغن میزان غلظت یکسان باقی خواهد ماند.

ردیف میزان حجم روغن موتور بر حسب سی سی
ویژه موتورهای تک سیلندر
نوع موتور
1 940 الی 1000 50cc - 125cc
2 960 الی 1000 130cc - 200cc
3 1200 الی 1400 250cc - 400cc
4 1600 الی 1990 500cc - 750cc

توجه: میزان روغن موتور در هر موتورسیکلت 50cc تا 220cc به صورت استاندارد حداکثر 1000cc می باشد که در صورتی که اگر موتورسیکلت دارای فیلتر کاغذی باشد بین 20cc تا 50cc باید روغن موتور اضافه درون انجین اضافه گردد. در موتورسیکلت های 250cc تا حدودا 400cc میزان روغن بین 1000cc تا 1400cc می باشد که این تغییر میزان بستگی به نوع انجین و دارا بودن و یا فاقد رادیاتور روغن بودن انجین متغیر است.

جهت آب بندی صحیح و اصولی نسبت به

تکنولوژی ساخت و حجم موتور از سه جدول زیر استفاده نمائید.
 

تعویض روغن را میبایست تا 1600 کیلومتر و رانندگی را با دور موتور مشخص طبق جدول زیر انجام دهید.

 

    تعویض روغن برای موتورهای دارای فیلتر فلزی    

ردیف شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM  دور موتور RPM نوع موتور کیفیت روغن
1 50 3500 50cc - 250cc SF ~ SG
2 200 5000 50cc - 250cc SF ~ SG
3 400 5000 50cc - 250cc SF ~ SG
4 600 5000 50cc - 250cc SF ~ SG
5 1100 6500 50cc - 250cc SF ~ SG
6 1600 7500 50cc - 250cc SF ~ SG
7 بر اساس کارکرد روغن 9500 50cc - 250cc SF ~ SG

 

    تعویض روغن برای موتورهای دارای فیلتر کاغذی    

ردیف شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM  دور موتور RPM نوع موتور کیفیت روغن
1 100 4000 160cc - 2000cc SG ~ SM
2 800 5000 160cc - 2000cc SG ~ SM
3 1600 7500 160cc - 2000cc SG ~ SM
4 بر اساس کارکرد روغن 10000 160cc - 2000cc SG ~ SM

 

    موتورسیکلت های فاقد نشانگر دور موتور    

ردیف شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM حداکثر سرعت
Km/h
نوع موتور کیفیت روغن
1 100 45 50cc - 140cc SF~ SJ
2 300 55 50cc - 140cc SF~ SJ
3 800 65 50cc - 140cc SF~ SJ
4 1200 100 50cc - 140cc SF~ SJ
ویژه موتورسیکلت های درون شهری کاب، اسکوتر، وویو و بی کلاچ

توجه:

از خرید روغن موتورهایی که تاریخ تولید آنها
بیش از یک و نیم سال می باشد خوداردی کنید.

 

 در فصل سرد روغن با گرانروی 10W/40w 

 در فصل گرم روغن با گرانروی 20w/50w
 

سطوح کیفیت روغنهای بنزینی در API  بر اساس تکنولوژی ساخت

SN عرضه به بازار مصرف، سال ۲۰۱۰ كاربرد در كلیه خودروهای مدرن تا سال ۲۰۱۵، دارای مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 650cc~4000cc)
(حداکثر کیفیت مجاز برای موتورسیکلت های با حداقل حجم 450cc و بالاتر )
SM عرضه به بازار مصرف، سال ۲۰۰۵ كاربرد در كلیه خودروهای مدرن تا سال ۲۰۱۰، دارای خاصییت پایداری خوب در برابر اكسیداسیون و سایش، محافظت بهتر در مقابل رسوب گذاری بر روی قطعات و كارایی بهتر روغن در دمای پایین. گریدهای سبك این روغن صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای را در مصرف سوخت فراهم می‌آورند.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 200cc~4000cc)
(بهترین گذینه برای موتورسیکلت های با حداقل حجم 450cc و بالاتر )
SL برای مصرف در خودروهای سال ۲۰۰۴ و قدیمی تر و طبق خط مش و قابلیت های مورد انتظار API برای آزمون درجه گرانروی SAE در موتورهای بنزینی مدرن.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین موتورسیکلت های 1800cc~2800cc)
(حداکثر کیفیت مجاز جهت موتورسیکلت های آپاچی و پالس تا حجم 240cc ویژه تولید اروپا، آمریکا، ژاپن، تایوان و هند)
SJ برای مصرف در خودروهای طراحی سال ۲۰۰۱ و قدیمی تر.
(مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 160cc~2000cc)
(بهترین گذینه جهت موتورسیکلت های آپاچی و پالس تا حجم 240cc ویژه تولید اروپا، آمریکا، تایوان، ژاپن و هند)
SG برای مصرف در خودروهای سال ۱۹۹۳ و قدیمی تر، نسبت به SF دارای مقدار بیشتری از موادافزودنی.
(منسوخ شده و مناسب موتورسیکلت های دارای فیلتر های کاغذی از 125cc~250cc)
(حداکثر کیفیت مجاز جهت موتورسیکلت های طرح هندا و تریل تا حجم 250cc ویژه تولیدات ایران، ژاپن، چین و هند)
SF برای مصرف در خودروهای طراحی سال ۱۹۸۸ و قدیمی تر.
(منسوخ شده و مناسب موتورسیکلت های دارای فیلتر های فلزی از 50cc~150cc)
(بهترین گذینه جهت موتورسیکلت های طرح هندا و تریل تا حجم 200cc ویژه تولیدات ایران، ژاپن، چین و هند)
SA - SB - SC - SD - SE
(منسوخ شده و اصلا توصیه نمی گردد)

 

 

نوع روغن موتورهایی که در بازار ایران وجود دارد بسیار است اما روغن موتور هایی که مناسب موتورسیکلت های تولید ایران است به ترتیب کیفیت استاندارد API و قیمت از بهترین تا متوسط در جدول زیر فهرست شده اند.

توجه: جدول زیر بهترین روغن موتورها ویژه موتورسیکلت ها از بهترین کیفیت با توجه به کمترین قیمت فهرست شده اند در صورت استفاده برای خودروها میبایستی بر اساس استاندارد API پیشنهاد شده توسط سازنده خودرو روغن موتور مورد نظر خود را انتخاب نمائید.

ردیف

شرکت

نام

درجه گرانروی
(SAE)

درجه کیفیت
API

کارکرد واقعی
به Km

پیشنهاد ما

1

شرکت نفت سپاهان

اسپیدی طلایی

20W50

SF

1500

2

ایرانول

 ایرانول 6000

20W50

SF

1500

3

شرکت نفت سپاهان

آریا اسپیدی

20W50

SG

2000

4

ایرانول

 ایرانول 8000

20W50

SG

2000

5

بهران

بهران تکتاز

20W50

SG

2000

6

شرکت نت لوب ایران

کاسترول GP

20W50

SG

2000

7

شرکت نفت سپاهان

کیمیا اسپیدی

20W50

SJ

3000

8

ایرانول

ایرانول 12000

20W50

SJ

3000

9

بهران

بهران پیشتاز

20W50

SJ

3000

10

شرکت نت لوب ایران

کاسترول GTX

20W50

SJ

3000

11

شرکت نفت سپاهان

سوپر اسپیدی

20W50

SL

4000

12

ایرانول

ایرانول Racing

20W50

SL

4000

13

ایرانول

ایرانول 16000

20W50

SL

4000

14

ایرانول

بهران سوپر پیشتاز

20W50

SL

4000

15

بهران

 Racing

20W50

SL

4000

16

شرکت نفت سپاهان

لیزویل ™Lizoil

20W50

SM

4000

17

ایرانول

ایرانول Royal

20W50

SM

4000

توجه: میزان کارکرد واقعی در جدول بالا ویژه موتورسیکلت ها بیان گردید شده و برای خودروها 2 برابر می باشد.

 

فهرست روغن موتور مناسب موتورسیکلت ها بر اساس شرکت سازنده

 

پس از طی نمودن 300 کیلومتر اول کلیه قسمت های موتورسیکلت خود را با دست آچارکشی نماید این عمل را دوباره در 1000 کیلومتر و 3000 کیلومتر تکرار نمائید.

 

سرویس و نگهداری:

مواردی که در جدول زیر بیان شده اند در صورت رعایت کردن آن باعث افزایش طول عمر و ایمنی در موتور سیکلت می گردند. موارد * دار به معنای این میباشند بهتر است توسط نمایندگی های مجاز وسایل نقلیه مورد سرویس قرار بگیرند.

 

شمع:

بعد از 1000 کیلومتر و هر 3000 کیلومتر کربن رسوب شده را که به شمع جسبیده شده است را با یک برس سیمی نرم تمیز کنید. فاصله الکترود شمع را با یک گیج فاصله سنج ( آچار فیلر ) تنظیم کنید. میزان فاصله پلاتین شمع میبایستی چیزی حدود 0.5 الی 0.8 میلیمتر باشد که در موتور های 50cc تا 180cc بین 0.5 الی 0.6 میلیمتر و در موتور های 200 به بالا 0.6 الی 0.8 میلیمتر میباشد.

توجه داشته باشید تحت هیچ شرایطی از شمع های کارکرده و یا تقلبی در بازار استفاده نکنید زیرا که شمع های غیر استاندارد و تقلبی میتواند باعث آسیب و کارکرد بد و عدم احتراق مناسب سوخت گردند.

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

آموزش آب بندی موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

اینطوری که من از جدولی که دادین فهمیدم 50 کیلومتر اول باتوجه به دور موتوری که گفتین

درست است

باید تا دنده 3 استفاده کرد و بعد پشت سر گذاشتن 50 کیلومتر میشه دوتا دنده دیگرم استفاده کرد درسته؟!

ربطی به شماره دنده ندارد و میزان دور موتور مطرح است. ممکن است شما با دور موتور 5000 بتوانید با دنده یک یا دنده 6 حرکت کنید.

بعد اینکه من زنگ زدم خود شرکت سازنده موتورم گفت که آب بندی دو هفته طول می‌کشه و باید سر گاز بِرونی معنی سرگاز رفتن درک نکردم ینی چی؟؟؟.

اگر شما موتور را خریدید بعد هر چند روز یک بار آن را روشن کنید به معنی آب بندی پس از 2 هفته است؟ شرکت سازنده‌ای وجود ندارد بلکه شرکت مونتاژ کننده هستند و حتی کارشناسان فنی اکثر این شرکت ها هنوز هیچ اطلاعات فنی و علمی در باره ساده ترین قطعات محصولات خود را هم ندارند بهتر است خودتان از مطالب علمی در نشریات استفاده کنید. حتی یک مکانیک با حداقل معلومات تجربی بهتر از آنها به شما پاسخ میدهد. اگر دفترچه راهنمای خود موتورسیکلت را مطالعه کنید با گفته مسئولین این شرکت ها متفاوت است.

و اینکه 50 کیلومتر طی کردم فک کنم بخمای حساب کنی میشه همون 2 هفته که شرکت بهم گفته درسته داداش یه سوال مهم دیگم دارم میگن تا قبل 300 کیلومتر اصلا فشار نیارین اما شما زدیم تو جدول بعد طی شدن 50 کیلومتر دور موتور ببرین بالا اینم برام مشخص کنیم ممنونتون میشم♥️

user

سلام داداش خوبی سلامتی مرسی بابت مطالب مفیدت 200 متین خشک دارم قبل از 50 کیلومتر روغن باکیفیت ریختم همون اسپید طلایی الان بعد اینکه زنگ زدم شرکت سازنده گف دو هفته طول می‌کشه آب بندی بعد اینکه الان چیزی ذهنم درگیر می‌کنه من تا چه مدت باید از دور موتور پایین استفاده کنم و چه مدت باید از چه دنده های استفاده کنم خدای نکرده به موتور فشار نیاد و خرابی نیار

مدت زمان مطرح نیست  بر اساس کیلومتر طی شده باید حداکثر دور موتور و دنده رعایت شود به جدول مربوط به موتورسیکلت های دارای فیلتر فلزی توجه کنید.

user

وقتتون بخیر. موتور بنده احسان 150 هستش ، مدل 1400 ، دقیقا روغن چ برندی رو توصیه میکنید؟!؟

SF

user

سلام پالس ان اس ۲۰۰ مدل ۹۵ کاربرات خریدم چقدر روغن نیازداره

1 تیر

وچه مارکی

ایرانی

با چه گرانروی بریزم با توجه به اینکه ۴ سوپاپه؟

ارتباطی به چهار سوپاپ بودن ندارد و گرانروی 20w/50w مناسب آن است

روغن اترود ۲۰ ۵۰ خوبه؟

user

سلام داداش ببخشید من ۲۰۰خشک اوردم بعد در مراحل اب بندی هستم با دنده یک شده ۳۰تا پر کنم مشکلی نداره ن زیاد فقط یکی دو بار

وارد آوردن فشار به موتور در زمان آب بندی باعث آسیب به قطعات اصلی میگردد .

بعد ک موتور هنگامی ک تو دنده هست خاموشش کنی هنگامی ک سرعت میاد پایین خاموش بشه در مراحل اب بندی اون چطور ؟

مشکلی ندارد

user

سلام داداش اگه موتور ۲۰۰ انژکتور را بشوری به سیستم انژکتور آسیبی وارد میشه یانه؟

اگر آب وارد ECU نگردد ایرادی ندارد

user

سلام میخاستم بدونم وقتی با موتور یه مسافتی میری وقتی میخای موتور خاموش کنی نیاز است موتور چند ثانیه درجا کار کنه یا نه؟

خیر نیازی نیست

و درسته که وقتی موتور تازه روشن میکنی باید بزاری یک دقیقه درجا کار کنه و بعد حرکت کنی؟

بله

user

سلام من موتور کویر ۱۵۰مدل۹۹ چند روز خریدیم دارم طبق جدول اول اببندی میکنم و روغن عوض میکنم. رفتم در تعویض روغنی برای سومین بار روغن بخرم بهم گفت تو دوره اببندی اینقد زود روغن موتور تو عوض میکنی موتورت عادت میکنه به روغن نو باید دیگه همش روغن نو توش باشه.ایا این حرف صحیح است یانه؟

بنده خدا نیست خیر داشته است اما مطالعه علمی نداشته است.

و در کل چه دوره اببندی چه بعد اببندی روغن موتور زودتر عوض شود موتور عادت میکنه به روغن نو یانه؟

مگر بدن انسان است که هر جور رفتار کنید عادت میکند

user

سلام من دارم یه لاکی 180 میگیرم چون موتور اتومات هست چطور باید آب بندی کنم تا حالا هیچ جا هم ندیدم توضیح بدن

طبق جدول  سوم یعنی موتورسیکلت های فاقد نشانگر دور موتور اقدام نمایید

user

سلام موتور کویر 150 انژکتوری مدل 99 تا حالا 62 کیلومتر باهاش رفتم ودارم مراحل اببندی طی میکنم همین چند ساعت پیش مجبور شدم یه 5 کیلو متری دو پشته برم اشکالی نداره؟

توصیه میگردد این اقدام را دیگر تکرار نکنید.

در ضمن وقتی با مو تور میرم وقتی از دست انداز رد میشم یا از یه چاله چوله رد میشم یه صدای تق از فرمون یا کمک از جلوی موتور میاد این صدای چی است بخاطر نو بودن موتور است یانه؟ با تشکر

احتمالا پیچ گلویی فرمان شل است

user

سلام موتور هندا کویر 150 انژکتوری مدل 99 الان چهار روز خریدم طبق دستور شما دارم اببندی میکنم . الان 52 کیلومتر باهاش رفتم دور موتور هم نزاشتم 3/5 بالا تر بره ایا از الان به بعد دور موتور تا روی 5 بیاد اشکال داره یا نه ؟

ایرادی ندارد

در ضمن باتریش اسیدی هست هر چند وقت یکبار اسید باتری چک کنم؟

هر ماه یک بار

و چقد که باهاش رفتم زنجیرش روغن بزنم؟

روغن نباید بزنید و هر 500 کیلومتر باید از اسپری زنجیر استفاده نمایید

در ضمن من رو موتور صافی بنزین بیرون باک نصب کردم همین صافی بنزین نصب شد چراغ انژکتور تو کیلومتر شروع کرد چشمک زدن بعد صافی برداشتم درست شد چرا صافی بیرون باک که نصب میکنم چراغ انژکتور چشمک میزنه امکان داره اشتباه نصب کرده باشم لطفا بهم بگید  چکار کنم ؟

صافی نصب شده باعث افت فشار سوخت شده است و صافی باید قبل از پمپ نصب شود

و باک موتور هم شیر بنزین نداره وپمپ بنزین داره درسته یا نه چون هرچی نگاه کردم شیر بنزین نیست

به مسیر شلنگ بنزین توجه کنید

user

سلام موتور هوندا کویر ۱۵۰ انژکتوری طبق دستورات شما دارم اببندی میکنم. شما فرمودید تا ۵۰ کیلومتر اول دور موتور از ۳۵۰۰rpm بالا تر نرود. من الان همین کار رو انجام میدم ولی موتور تا دنده ۳ بیشتر نمیشه رفت اگه با دنده ۴ و۵ بخام برم میشه دنده مرده چون دور موتور ۳۵۰۰ بالاتر نباید برود

کاملا صحیح است

سوال من اینه دنده ۴ و۵ باهاش نمیرم مشکل پیش نمیاد

خیر

چون اگر بخام دنده ۴و۵ برم دور موتور بیشتر از ۳۵۰۰ میشود لطفا راهنمایی کنید که مشکل نداره تا دنده ۳ بیشتر نمیرم ؟ یا باید دنده ۴ و۵ هم رفت؟

user

سلام گفتم یه موتور انژکتور ۹۹ واسه دادشم دیروز خریدیم نو خریدیم خیلی سریع موتور داغ میشه یعنی همین روشن میکنی چند کیلومتر کم که باهاش می ریم داغ میکنه ولی اگزوزش خیلی سریع داغ میشه  روغن هنوز عوض نشده امکان داره به خاطر روغن که کارخانه ریخته باشه یا نه

ممکن است از روغن باشد ولی با توجه به توضیحات شما میتواند از فیلر باشد

سلام شما فرمودید سریع روغن موتور عوض کنم و ببینم قطعات ریزی در روغن یا فیلتر هست یانه؟ همین الان روغن موتور عوض کردم روغن کاملا سالم و شفاف بود هیچ چیزی هم در روغن نبود فیلتر هم نگاه کردم فیلتر هم تمیز بود. الان روغن موتور عوض کردم موتور مثل ساعت دقیق کار میکنه تک استارت هم روشن میشه ؟ نظرتون الان چیه مشکلی ندارد؟

تا اتمام مراحل آببندی وضعیت صدای موتور را به دقت تحت نظر داشته باشید و در هر بار تعویض روغن، به دقت در آن به مشاهده ذرات و بررسی قطعات بسیار ریز بپردازید و در صورت پیدا شدن قطعات تصویر آن را ارسال کنید. در غیر این صورت صدای شنیده شده از انجین نبوده و جای نگرانی ندارد.

user

سلام من از شما پرسیدم موتور هوندا کویر 150 انژکتور دارم و روغن فوکس SF ریختم داخلش همین روغن مناسبه یا بهران تکتاز بریزم ؟ شما فرمودید اسپیدی طلایی SF ارجعیت دارد.ولی بر اساس شرکت سازنده روغن مناسب برای موتور من SE یا SG میباشد دلیل بهتر بودن اسپیدی طلایی چیست ؟

رنج روغن مناسب موتورسیکلت شما از درجه کیفیت SE تا SG می باشد بعنی SE و SF و SG را میتوانید استفاده نمائید. روغن با درجه SF در بازار ایران و خاورمیانه و آسیا به لحاظ امتیاز کیفیت و مشخصات کارایی محصول شرکت نفت اصفهان با نام اسپیدی طلایی با بالاترین امتیاز و گرید میباشد.

و ایا روغن SF و SG خیلی با هم تفاوت دارد یا نه ؟

هر یک از درجه های کیفیت روغن نسبت به درجه های قبل یا بعد خود دارای تفاوت های استاندارد واضحی هستند و هر کدام میتواند در عملکرد خروجی توان موتور تاثیر بگذارند

اگه تفاوت داره تفاوت در چیست ؟

اولین مشخصه آنها غلظی مولکولی آنها است برای کسب اطلاعات بیشتر مشخصات فنی روغن ها را مطالعه نمائید. "شناخت روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن موتور"

و طبق فرموده شما من اسپیدی طلایی ریختم. باتشکر

 

user

سلام. ببخشید من متوجه نشدم. یعنی تا آب بندی کامل یه موتور سیکلت 125 باید 7 بار روغنش تعویض بشه؟!

بله

user

سلام مهندس. روان ۲۰۰ صفر خریدم و طبق گفته های شما آب بندیش کردم. فقط یه جیزی خیلی اذیتم میکنه. دنده های موتور چندروز اول خیلی خیلی نرم جا میرفتن. تا اینکه روغنصو عوض کردم و اینکه روغن اسپیدی طلایی ریختم. از اون روز به بعد دنده های موتور صفت میرن جا و بیشتر مواقع هم صدا میدن. این موضوع وقتی موتور داغ میشه خیلی خیلییییی بدتر میشه.

روغن استفاده شده را بررسی کنید اگر با کاهش حجم دچار بود سریع آن را تعویض کنید احتمالا روغن خراب بوده است و همچنین باید بدانید کلاچ باید هر 500 کیلومتر تنظیم شود زیرا در نتیجه گرفتن اهرم کلاچ پیچ تنظیم آن شروع به چرخیدن از تنظیم خارج میگردد

و وقتیم که موتور کار میکنه و داغ میشه موقع نیم کلاچ یه صدای قیریچی میده.

درست است

وقتی سرده این صدارو نمیده. لطفا درمورد این موضوعا منو راهنمایی ننید تا بفهمم مشکل چیه و چطور حلش کنم

در فصل تابستان که هوا گرم است و یا زمانی که قصد طی مصافت های طولانی بالای 100 کیلومتر را دارید بهتر است از روغن با درجه کیفیت SG استفاده کند و برای زمستان و بهتر روشن شدن در فصل سرد برای تریل روان بهتر است از روغن با درجه کیفیت SF استفاده کنید

همچنین در فصل گرم سال تحت هیچ شرایطی از روغن های 10w/40w در این موتورسیکلت استفاده نکنید زیرا حرارت انجین در این موتورسیکلت بالا است و باعث از دست دادن کیفیت روغن و در نتیجه آسیب به انجین می شود.

user

سلام و عرض ادب وقت بخیر.

دوست عزیز شما در سایت عضو شده اید و باید پس از عضویت وارد حساب کاربری خود شوید و سپس اقدام به طرح سوال نمائید در غیر این صورت پاس سوالات شما پس از 3 روز داده خواهد شد.

همچنین پس از ورود به حساب کاربری خود در سمت راست میتوانید کلیه پاسخ هایی که به پیام های شما داده شده است را مطالعه نمائید.

بنده به تازگی موتور تریل mkz صفر خریدم و تا ۱۳۰ کیلومتر آب بندی را به طور کامل رعایت کردم . نگرانی دارم چون مجبور شدم یه مسیر دو سه دقیقه ای را سربالایی با دنده یک باهاش برم دو نفره .

نوع موتور شما چیست؟

میترسم خیلی فشار اومده باشه و آب بندی به مشکل خورده باشه . خیلی نگرانم راهنمایی کنید ممنون میشم .

user

سلام مهندس معذرت اصلاح میکنم متور هزارتا کار کرده. متورم ۱۴۰۰و الان هزارتا کارکرد داره. حدود یک ماه دست یه نفر دیگه بوده من خبر ندارم که چطور ابندیش کرده ولی متور پر قدرت و پرشتابه خودم الان دارم طبق قوانین ابندی سایت باهاش رفتار میکنم که برسه حداقل به ۲۰۰۰تا.بنظر شما متور از لحاظ ابندی اون خطراتشو پشت سر گذاشته که الان از هر نظر سرحاله

مراحل آب بندی را ادامه دهید تا اتمام یابد. انشالله که مشکب وجود نخواهد داشت

user

سلام. متورم ۱۴۰۰و الان ۱۰هزارتا کارکرد داره. حدود یک ماه دست یه نفر دیگه بوده من خبر ندارم که چطور ابندیش کرده ولی متور پر قدرت و پرشتابه خودم الان دارم طبق قوانین ابندی سایت باهاش رفتار میکنم که برسه حداقل به ۲۰۰۰تا.

موتورسیکلتی که 10 هزار کیلومتر حرکت نموده است دیگر آب بندی آن تمام شده است 

بنظر شما متور از لحاظ ابندی اون خطراتشو پشت سر گذاشته که الان از هر نظر سرحاله؟

user

سلام مهندس. یه متین ۲۰۰خشک اوردم که پیشنهاد میکنن که روغن کاسترول استفاده کنم و تاکید هم دارن که یک لیترو ۳۰۰بریزم واسه تعویض. لطفا راهنمایی کنید که چه نوع شرکتی و به چه اندازه روغن بریزم. ممنون

SF/SG و حداکثر 1 لیتر

ادامه نظرات
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi