خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

×

توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود

تشخیص ایرادهای موتورسیکلت و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت ها بروز شده توسط: حمید حساس
09:58:41    1400/05/05

تشخیص ایرادهای موتورسیکلت و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت ها

در این اینجا سعی میکنیم صداهای اضافی که از انجین و دیگر قسمتهای موتورسیکلت شنیده میشه رو براساس تجربه و یا گرفتن اطلاعات از مکانیک های حرفه ای بیان کنیم. در صورت داشتن راه حل و یا جلوگیری از بوجود اومدن این صداها تجارب خودتون را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

ردیف ایراد نوع صداها یا ایرادات
1 ترمزها
  • صدای جیر جیر غیر ممتد : تاب داشتن دیسک یا قسمتی بر روی دیسک برجسته تر از بقیه دیسک هست
  • صدای جیر جیر ممتد : نزدیک بودن لنتها به دیسک
  • صدای جیر جیر هنگام ترمز گیری : نو بودن لنتها و یا برعکس فرسوده بودن لنتها
  • صدای جیغ کشیدن هنگام ترمز گیری : شیشه کردن لنتها ( سیقلی شدن ، براق شدن لنتها )
2 زنجیر چرخ
  • صدای ویز ویز کردن : سفت بودن زنجیر
  • صدای شلق شلق کردن : شل بودن زنجیر
  • صدای شلق شلق و یا ویز ویز غیر ممتد : خراب بودن زنجیر
  • صدای جیر جیر کردن: خشک بودن زنجیر و نیاز به روغن کاری
  • مشاهده افزایش فاصله بین مهره های زنجیر: کشیدگی زنجیر و خراب شدن ان
3 باتری
  • صدای تیک تیک از استارت هنگام استارت زدن : باتری ضعیف
  • صدایی بسیار ضعیف همچون بخار آب: داغ شدن اسید باتری
  • مشاهده حباب های بسیار ریز در باطری ( جوشیدن اسید درون باتری): درحال و یا خراب شدن باتری به دلیل ولتاژ زیاد جهت شارژ شدن توسط شارژر
  • مشاهده شوره زدن کنار بسط های باطری: گرفتگی خروجی اصلی بخار اسید باتری
4 اگزوز
  • صدای زیرینگ زیرینگ درون اگزوز: ریختن پره های ااگزوز و یا افتادن جسمی درون اگزوز
5 کیلومتر
  • صدای ویز ویز: صدای خوردن کلید های سویچ
  • صدای ویز ویز به همراه تیک تیک: عدم وجون روغن در داخل سیم کیلومتر
  • مشاهده گیج زدگی دور موتور: خراب شدن فنر درجه دور موتور یا شل شدن پیچ دورموتور متصل به کیلومتر
  • مشاهده گیج زدن کیلومتر سرعت: خراب شدن فنر سرعت سنج یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
  • مشاهده عدم کارکردن مصافت شمار: سابیدگی چزخ دنده های سرعت شمار و یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
  • مشاهده عدم نمایش سرعت و مصافت شمار: خراب شدن مهره یا سنسور درون توپی چرخ یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
  • مشاهده عدم نمایش میزان صحیح سرعت: ضعیف یا قوی بودن فنر سرعت سنج
  • مشاهده عدم روشنایی درون کیلومتر: سوختن لامپ های درون کیلومتر
  • مشاهده عدم نمایش صحیح میزان بنزین در باک: خراب شدن و یا ضعیف شدن شناور درون باک
6 انجین
  • صدای تاق تاق کردن در هنگام روشن شدن انجین برای چند دقیقه: عدم مناسب بودن روغن در شرایط هوایی محل شما
  • صدای تق و توق کردن در حالت خاموشی(همانند جنگ کردن با شمشیر): خنک شدن انجن و یا تغییرات رطوبتی و دمایی هوا
  • صدای تقه کردن در هنگام تعویض دنده ها: خراب شدن روغن براثر کارکرد زیاد و یا گرمای زیاد انجین و یا تنظیم نبودن سیم کلاچ
  • صدای جر جر یا جینگ جینگ یا جیک جیک کردن بسیار ریز و ممتد یا چلق چلق یا چق چق: عدم تنظیم بودن فیلر های سوپاپ نسبت به فصل های سال و یا گرم شدن بیش از حد انجین
  • صدای تاق تاق یا لق لق کردن از مرکز انجین: صدای شاتون که بصورت ممتد در هر بالا و پایین کردن پیستون و بسیار واضح شنیده میشود به دلیل گرمای بالای انجین یا کم بودن روغن و یا آسیب دیدن یاتاقان های میل لنگ
  • صدای جیر جیر از سمت درب راست انجین درب کلاچ : از بلبرینگ کلاچ هست
  • صدای غژ غژ کردن از درب سمت چپ انجین (درب برق): بریدن خار خورشیدی جلو که با سرعت گیری بیشتر هم میشه
  • صدای دینگ دینگ در سرسیلندر هنگام شتاب گیری یا سربالایی (والف زدن): رینگ پیستون ضعیف یا دور موتور نامناسب با دنده مورد درگیر
  • صدای آهن روی آهن زدن در هنگام استارت: کوبش پیستون ( تنظیم نبودن سوپاپ ها و یا بنزین با اکتان پایین
  • صدای تق تق کردن در حال حرکت: عدم تنظیم سرعت با میزان دنده درحال حرکت
  • مشاهده بخار روغن در درز های انجین: زیاد بودن سطح روغن در موتور یا خراب بودن واشرها و اورینگ های انجین
  • مشاهده تغییر رنگ پوسته انجین: افزایش بیش از حد انجین به دفعات زیاد
  • مشاهده لرزش زیاد در سرعت های بالا: عدم کیفیت خوب روغن و یا دنده تایم بودن انجین
7 کاربرات
  • صدای ترقه دادن هنگام رها کردن گاز : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات
  • صدای عطسه دادن هنگام استارت زدن : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات
  • مشاهده حالت ریپ زدن: کثیف بودن فیلتر هوا و یا کاهش میزان بنزین یا گرفتگی سوزن ژیگلور یا کثیف شدن کاربراتور
  • مشاهده ریپ زدن در سرعت های بالا: باز بودن ساسات
  • مشاهده رسوبات در کارتر کاربراتور: کثیف بودن باک یا زنگ زدگی در باک بنزین
  • مشاهده دوده در کاربراتور: عدم تنظیم بودن میزان هوا و سوخت
8 شمع
  • صدای ترقه دادن از اگزوز هنگام سرعت گرفتن: تنظیم نبودن دهنه شمع
  • مشاهده سخت روشن شدن و بد کار کردن انجین: تمام شدن پلاتین شمع
9 کمک فنر
  • صدای ضربه زدن در هنگام ترمز: خراب شدن و کاهش سطح روغن در کمک
  • مشاهده بخار روغن بر روی کمک: خراب شدن کاسه نمد های کمک فنر
  • مشاهده عدم بازی کردن کمک: جام کردن و یا زنگ زدگی در قسمت سیلندر کمک
  • مشاهده پرش کمک بر روی دس انداز ها: خراب شدن غلظت روغن
10 شارژر
  • مشاهده عدم نواسان در نور چراغ ها: خراب شدن شارزر
11 لامپ
  • سوختن سریع لامپ ها: خراب بودن شارژر به دلیل افزایش ولتاژ زیاد یا تقلبی بودن لامپ ها
  • سیاه شدن حباب لامپ ها: عدم تهویه هوای مناسب در کاسه چراغ به دلیل افزایش بالای دما
12 روغن موتور
  • مشاهده عدم تغییر رنگ ( رنگ روغن همانندن قبل از استفاده آن) روغن پس از طی 150 کیلومتر: عدم کیفیت مناسب و پاک کنندگی در انجین
  • مشاهده تغییر رنگ شدید روغن پس از طی 150 کیلومتر: تقلبی بودن روغن ( روغن بازیافتی)
  • مشاهده عدم تغییر غلظت در هنگام گرم بودن انجین: تقلبی بودن روغن
  • مشاهده رقیق شدن بسیار زیاد و غیر طبیعی در هنگام گرم بودن انجین: تقلبی بودن روغن
13 روغن ترمز
  • مشاهده تغیر رنگ از شفافی به تیرگی: جذب رطوبت محیط و خراب شدن روغن ترمز
  • مشاهده عدم قدرت در ترمز جهت توقف: وجود هوا در شلنگ یا پیستون ترمز
  • مشاهده تغییر غلظت در روغن ترمز: فاسد شدن ترکیبات شیمیایی روغن ترمز

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

آموزش فیلرگیری موتورسیکلت

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام مهندس وقت بخیر سوالی داشتم خدمتتون من یک موتور کویر 150 دارم و اگزوز فابریکی ان نسخه 200 هست و صدای خیلی بلند و ازار دهنده ای داره سوال اولم این که میشه کاری کرد که صداش کمتر بشه لازم به ذکره که موتور کاملا فابریکی هست و دست کاری نشده

از اگزوزهایی که دارای خمره با حجم بیشتری هستند می توانید استفاده کنید

سوال دومم این که اگزوز 200 کم صدا تری سراغ دارید که تهیه کنم اگزوز فابریکی موتور دهنه گشاد هست

پیشنهاد نمی شود که اگزوز را تغییر دهید

و سوال سومم این که میشه از اگزوز های 125 استفاده کرد ممنون میشم پاسخ بدید

اگزوز 125 و 150 و 200 یکی است

user

وقتی با دنده یک سرعت رو شول میکنم بدون اینکه ترمز بگیرم یک لرزش ریز کوتاه مدت یک ثانیه ای اتفاق می‌افتد

طبیعی است

و بعد تلق تلق میکند

کدام قسمت؟

تا زمانی که کامل بایستید اما در حال حرکت صدا نداره

user

سلام بزرگوار من موتور شیرو ۱۲۵ مدل ۸۳ دارم که دو سال بیشتر سوار نشدم و تر و تمیزه. از ابتدا که موتور رو خریدم یه ایراد داره که شاید بنظر خنده دار بیاد! اونم اینکه موقع وزش باد ، وقتی باد از سمت چپ موتور میزنه ، موتور کله میزنه انگار که برق درست نمیرسه یا حالتی مثل تموم شدن بنزین که مجبور میشیم بزنیم رو زاپاس. ولی اگه مسیر باد از سمت روبرو ، پشت سر یا سمت راست موتور باشه راحت به حرکت ادامه میده و مشکلی پیش نمیاد. هیچ اوستاکاری هم نتونست ایراد این موتور رو پیدا کنه! اگه نظری دارین ممنون میشم راهنمایی کنین ،

احتمالا جعبه فیلتر هوا را بررسی کنید احتمال شکستگی یا روزنه ای بر روی جعبه وجود دارد که وقتی وزش باد از سمت چپ موتور است از طریق شکافی وارد جعبه هوا میشود و به دلیل افزایش فشار هوا در محفظه فیلتر و انتقال آن به کاربراتون، نسبت ترکیبی هوا و بنزین دچار تغییر میگردد و حالت خفگی به موتور دست می دهد.

خسته شدم از این حالت لازمه بگم ترانزیستور ، کویل ، ژیگلور ، سوزن کاربرات و خیلی از لوازمش رو برام عوض کردن ولی همش هزینه الکی بود و فایده نداشت

بهتر بود کل کاربراتور را تعویض و بررسی کنید زیرا نقص های پیستون کاربراتور برای پیدا شدن نیاز به ابزارهای بسیار دقیق دارد تا اندازه های ورودی روزنه هوا، سوخت و ... در میزان صدم ویلیمتر بررسی گردد

user

سلام طرح ویو رادیسون کاربراتوری دارم.توی دور موتور پایین صاف گاز نمیخوره و پرپر میکنه.دلیلش چیه؟

پیستون کاربراتور را بررسی و کاربراتور را تنظیم کنید

user

چند روزپیش رفتم تعمیرگاه اجرت تعویض رینگ و پیستون و سوپاپ برای طرح ویو رو سوال کنم گفتم 700 تومن میگیرم بدون قطعات خواستم بپرسم قیمت واقعی بر اساس قیمت اتحادیه اجرت تعمیر چقدره؟

بر اساس نرخ نامه مصوب سال 1399 حداکثر عجرت تعمیر کامل انجین موتورسیکت تک سیلند طرح هندا 150.000، طرح پالس و آپاچی 180.000، انواع تریل 200.000، انواع ویو 160.000  تومان می باشد. با توجه  به قانون اصناف کشور مبالغ فوق در هر سال تا حداکثر 20% افزایش برای سال بعد میتواند افزایش یابد.

و اینکه آدرس اتحادیه تعمیرکاران موتور سیکلت در شیراز کجاست؟

فلکه غدیر - روبروی سه راه مهرزاد - 07132230089 واحد شکایات 32230089

باتشکر

user

سلام میشه نحوه تعویض کاسه نمد کمک فنرچرخ جلو طرح ویو رو آموزش بدید باتشکر

مطلب "آموزش تعمیر کمک فنر معکوس موتورسیکلت های تریل" را مطالعه نمائید

user

سلام موتور هندا دارم روشن نمیشه وقتی هندل میزنم هندلش راحت میره پایین و صدای تق تق میده

باید از نزدیک بررسی گردد به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید

user

سلام، چطوری فرمون موتورسیکلت رو تنظیم کنم؟ موتور خورده زمین فرمونش کمی به سمت راست میکشه، مدل موتور هم باکسر 150 هستش. ممنون

پیچ گلویی فرمان را کمی شل کنید و سپس چرخ را در امتداد طول بدنه قرار داده و فرمان را کاملا عبود بر آن قرارداده و پیچ را سفت کنید

user

سلام مهندس. من یه موتور ۲۰۰ طرح هندا دارم که خیلی سالم و صحیح کار میکنه.اما چند وقته که مثلا وقتی میرم بیرون وقتی یزرع میگردم باهاش، یهویی میبینم وقتی دارم ثابت حرکت میکنم موتور به حالت خیلی خفیف ریپ زدن میفته، ینی شدید نیست. و وقتی این حالت شروع میشه دیگه وقتی گازو هم ول میکنم هی از اگزوز ترقه میزنه.

مدل موتورسیکلت را باید ذکر کنید

میخوام بدونم از چیه؟

اگر کاربراتوری مدل بین 1390 تا 1395 است مشکلی ندارد و مبروط به قطعه Euro 3 است و اگر انژکتوری میباشد مشکلی ندارد.

چرا یهو اینحوری میشه؟

فیلتر هوا باید هر 1000 کیلومتر با بنزین شست و شو شود. همچنین شیوه رانندگی در موتورسیکلت های دارای Euro 3 کاربراتوری باید در زمان کاهش سرعت ناگهانی اصولی باشد در غیر این صورت حجم سوخت کم به انجین در زمان دور موتور بالا وارد شده و به دلیل کمبود سوخت در سیلندر موتورسیکلت دچار خالت خاموشی موقت می گردد.

تو دوربالا مشکلی ندارع اصن. فیلتر هوا هم تازه عوض کردم،جرقه سرشمع هم ابیه.

پس نگران مشکلی نباشد

user

سلام استاد موتورمن 125 کاربرات هست صفحه کلاچ نو هست و موتورسه ماهه تعمیرشده رینگ پیستون وسوپاپ عوض شده مشکلی که هست اینه که موتور توهر دنده ای که باشه دور موتور از 5ونیم تانهایتش 6 بالاتر نمیاد خورشیدی ها فابریکه38.15 علتش چیه به نظرشما

دور موتور مطرح نیست بلکه میزان حدکثر سرعت شما در حداکثر دنده باید تا نهایت 95 کیلومتر بر ساعت برسد در غیر این صورت تراکم در سیلندر بله خوبی صورت نگرفته و یا نقصی در کاربراتور یا سیستم جرقه زنی و ... وجود دارد

user

سلام یه طرح ویو دارم جدیدا کالیپر ترمز روغن کم میکنه بعضی اوقات کتی ترمز رو میگیرم ترمز خالی میکنه رفتم مخزن روغن رو دیدم اصلا داخل مخزن روغن هیچی نبود درصورتیکه ماه گذشته مخزن رو با dot3 پر کردم بنظرتون علت از چیه؟

نشتی روغن را بررسی کنید یا روغن خریداری شده بی کیفیت بوده یا تقلبی بوده است

آیا هواگیری لازم داره؟

با هر بار تعویض روغن نیاز به هواگیری می باشد

شیلنگ هم سالمه

user

مهندس جان موتورسیکلت های که ساخت داخل نیستن و واداتی هستن که در بازار ایران وجود دارند بازم مشکلات سیستم انژکتوری رو دارن؟

شرکت های وارد کننده اکثرا هیچ موتورسیکلتی را به طور کامل مونتاژ شده وارد نمی کنند و همگی این موتورها در ایران مونتاژ میشوند و بسیاری از قطعات آنها از قطعات چینی یا تولید داخل بر روی آنها نصب میشود. اگر شرکتی بیان می کند این موتورسیلکت به طور کامل و مونتاژ شده وارد شده است تقریبا در اکثر موارد برای تبلیغ است. مثلا هیچ موتورسیکلتی به یک باره لاستیک ایرانی بر روی آن نصب نمیشود و یا لامپ های درون سیستم روشنایی آنها معمولی نیست و ... و شرکت ها برای کاهش مبلغ یک موتورسیکلت مجبور به چنین اقداماتی هستند.

سوال دومم اینه که از بین مدل های باجاج پالس ( 180 و 200 و 220 ) کدوم رو پیشنهاد میدین؟ ( از نظر تعمیرات ، وضعیت تامین قطعات یدکی و ... ) موتور رو برای تردد شهری روزی کمتر از 20 کیلومتر نیاز دارم. ممنونم

همگی با هم برابر اند

user

سلام ، مهندس جان نظرتون در مورد کیفیت و وضعیت موتورسیکلت های هندی مانند باجاج ( پالس 180 و 200 و 220 ) با توجه به اینکه دیگه از مدل 95 دیگه وارد نشدن چیه؟

مدل های جدید آن در بازار وجود دارد.

منظورم کیفیت و ساخت قطعات انجین و طول عمر و دوام موتورهاست.ممنون میشم

خوب

user

مهندس ممنون از پیش داوری قاطع و سریع شما در مورد وزن بالا و رد شدن از دست انداز ها با سرعت بالا. بنده حدود هشتاد کیلو وزن دارم و همیشه تک سرنشین اقدام به موتور سواری می کنم؛ خلاف نظر شما زنجیر کاملا تمیز هست و اینکه منظور بنده از شل کردن در محور زمان نبود بلکه در مدت زمان بسیار کوتاه ... جوری که الان سفت کنید هفته بعد شلق شلق میکنه موقع تعویض دنده و وقتی بدون قاب زنجیر به حرکت زنجیر نگاه می کنید در بعضی قسمت ها سفت و در بعضی قسمت ها شل می شود و گردش منظم ندارد.

پاسخ گذشته را مجددا و صحیح مطالعه نمائید

user

سلام داغ کردن زیاد شمع موتورسیکلت نشانه عدم تنظیم سوخت توسط کاربراتورهست یا شمع نامرغوب؟

به دلیل افزایش دمای انجین است. همچنین اگر شمع بی کیفیت باشد یا کوئل خراب باشد شمع دچار سوختن الکترود می شود.

user

زنجیر تاب دارد و مدت کوتاهی بعد از سفت کردن شل می شود؛ در حرکت صدای خر خر کوتاهی هم دارد... حالتی که انگار فشاری روی زنجیر بوده و باعث تاب گرفتن آن شده. آیا بدون تعویض زنجیر هم میشه این مشکل رو برطرف کرد؟

با توجه به توضیحات شما مشخص است هیچ گونه اطلاعاتی در ضمینه سرویس و مراقبت از موتورسیکلت ندارند. شل شدن زنجیر باید صورت بگیرد. دلیل شل شدن زنجیر وزن راننده و سرنشین و عبور از روی دست اندازها با سرعت است و شل بودن زنجیر تا میزان خلاصی 4 الی 5 سانتیمتر طبیعی و نیاز به تنظیم ندارد. تعویض زنجیر باید برای موتورسیکلت های درون شهری حدودا در هر 20 هزار کیلومتر صورت بگیرد. 

صدای حاصل از زنجیر نشان از کثیف بودن آن دارد و زنجیر باید به طور کامل درن نفت شسته شود و عاری از هرگونه روغن کاری باشد. خر خر زنجیر نشان از کثیف بودن به ذرات خاک و زنگ زدگی و همچنین کش آمدن بیش از اندازه طول کل دارد که به عبارتی زنجیز با افزایش طول بسیار بالا مواجه شده است و به دلیل بزرگ شدن دانه های زنجید عمل سایش دندانه های خورشیدی ها دارد صورت می گیرد.

user

سلام مهندس. من یه موتور ۲۰۰ طرح هندا دارم ک امروز خواستم شمعشو عوض کنم. شمعو باز کردم و درحالی که شمع باز بود و روی سیلندر نبود،سرشمع رو گذاشتم روش و هندل زدم. الان این واسم سوال شده که چرا با شمع معمولی وقتی هندل میزدم جرقه شمع به رنگ ابی بود ولی وقتی با شمع سوزنی هندل میزدم جرقه زرد بود.

جرقه شمع باید آبی باشد و اگر رنگ دیگری داشت نشان از نقص شمع دارد و جرقه ضعیف است. شرکت های بسیاری شمع معمولی را با تراش الکترود به شکل سوزنی تغییر می دهند و به فروش می رسانند.

مهندس جان اینو درحالی امتحان کردم که شمع روی موتور نبود و فقط سرشمع به شمع وصل بود و داشتم شمعا رو امتحان میکردم. بنظرتون دلیل این چیه؟ ینی شمع معمولی جرقش قوی تره یا قضیه چیز دیگس؟

نوع جسش آلیاژ شمع نیز در رنگ جرقه شمع هم تاثیر دارد اما در اکثر موارد جرقه آبی است

user

تو دنده ۵ سرعت ۸۰ کیلومتر دور موتور تقریباً روی ۸هزار میرسه گاز خور داره ولی خیلی دور موتور و لرزش زیاد میشه جوری که موتور میخواد بترکه

موتور شما مشکل خاصی ندارد. ابتدا موتور را آچارکشی نمائید. باد لاستیک ها را تنظیم و زنجیر چرخ را هم تنظیم کنید. فیلتر هوا و روغن هر دو تمیز شوند. شمع را تمیز و دهنه پلاتین را تنظیم کنید یا آن را تعویض کنید. کاربراتور را هم تمیز و فیلرها را تنظیم کنید.

user

مهندس سلام و ارادت در مورد تاب گرفتن زنجیر بفرمایید که چی میشه که تاب میگیره و چطور میشه برطرفش کرد؟

بیشتر توضیح دهید

در ضمن ما همچنان منتظر انتشار مطلب بررسی موتور ها در سال 1400 هستیم.

سه موتورسیکلت جدید دیگر برای تست ارائه شده اند و در حال انجام تست آنها هستیم روز یک شنبه هفته آینده (30 خرداد) ماه بر روی سایت قرار میگرد.

user

سلام من موتورم 125 دور موتور از نهایتش6بالاتر نمیاد علتش چیه کیلومترم درسته و خورشیدی جلو رو از15 به 16 تغییر دادم میتونه ازاون باشه؟

احتمالا علت تغییر همان خورشیدی است که باعث تغییر در میزان قدرت گردیده است

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi