خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
تشخیص ایرادهای موتورسیکلت و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت ها ارسال شده توسط: حمید حساس
11:11:16    1393/11/30

تشخیص ایرادهای موتورسیکلت و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت ها

در این اینجا سعی میکنیم صداهای اضافی که از انجین و دیگر قسمتهای موتورسیکلت شنیده میشه رو براساس تجربه و یا گرفتن اطلاعات از مکانیک های حرفه ای بیان کنیم. در صورت داشتن راه حل و یا جلوگیری از بوجود اومدن این صداها تجارب خودتون را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

ردیف ایراد نوع صداها یا ایرادات
1 ترمزها
  • صدای جیر جیر غیر ممتد : تاب داشتن دیسک یا قسمتی بر روی دیسک برجسته تر از بقیه دیسک هست
  • صدای جیر جیر ممتد : نزدیک بودن لنتها به دیسک
  • صدای جیر جیر هنگام ترمز گیری : نو بودن لنتها و یا برعکس فرسوده بودن لنتها
  • صدای جیغ کشیدن هنگام ترمز گیری : شیشه کردن لنتها ( سیقلی شدن ، براق شدن لنتها )
2 زنجیر چرخ
  • صدای ویز ویز کردن : سفت بودن زنجیر
  • صدای شلق شلق کردن : شل بودن زنجیر
  • صدای شلق شلق و یا ویز ویز غیر ممتد : خراب بودن زنجیر
  • صدای جیر جیر کردن: خشک بودن زنجیر و نیاز به روغن کاری
  • مشاهده افزایش فاصله بین مهره های زنجیر: کشیدگی زنجیر و خراب شدن ان
3 باتری
  • صدای تیک تیک از استارت هنگام استارت زدن : باتری ضعیف
  • صدایی بسیار ضعیف همچون بخار آب: داغ شدن اسید باتری
  • مشاهده حباب های بسیار ریز در باطری ( جوشیدن اسید درون باتری): درحال و یا خراب شدن باتری به دلیل ولتاژ زیاد جهت شارژ شدن توسط شارژر
  • مشاهده شوره زدن کنار بسط های باطری: گرفتگی خروجی اصلی بخار اسید باتری
4 اگزوز
  • صدای زیرینگ زیرینگ درون اگزوز: ریختن پره های ااگزوز و یا افتادن جسمی درون اگزوز
5 کیلومتر
  • صدای ویز ویز: صدای خوردن کلید های سویچ
  • صدای ویز ویز به همراه تیک تیک: عدم وجون روغن در داخل سیم کیلومتر
  • مشاهده گیج زدگی دور موتور: خراب شدن فنر درجه دور موتور یا شل شدن پیچ دورموتور متصل به کیلومتر
  • مشاهده گیج زدن کیلومتر سرعت: خراب شدن فنر سرعت سنج یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
  • مشاهده عدم کارکردن مصافت شمار: سابیدگی چزخ دنده های سرعت شمار و یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
  • مشاهده عدم نمایش سرعت و مصافت شمار: خراب شدن مهره یا سنسور درون توپی چرخ یا شل شدن پیچ سیم کیلومتر به کیلومتر
  • مشاهده عدم نمایش میزان صحیح سرعت: ضعیف یا قوی بودن فنر سرعت سنج
  • مشاهده عدم روشنایی درون کیلومتر: سوختن لامپ های درون کیلومتر
  • مشاهده عدم نمایش صحیح میزان بنزین در باک: خراب شدن و یا ضعیف شدن شناور درون باک
6 انجین
  • صدای تاق تاق کردن در هنگام روشن شدن انجین برای چند دقیقه: عدم مناسب بودن روغن در شرایط هوایی محل شما
  • صدای تق و توق کردن در حالت خاموشی(همانند جنگ کردن با شمشیر): خنک شدن انجن و یا تغییرات رطوبتی و دمایی هوا
  • صدای تقه کردن در هنگام تعویض دنده ها: خراب شدن روغن براثر کارکرد زیاد و یا گرمای زیاد انجین و یا تنظیم نبودن سیم کلاچ
  • صدای جر جر یا جینگ جینگ یا جیک جیک کردن بسیار ریز و ممتد یا چلق چلق یا چق چق: عدم تنظیم بودن فیلر های سوپاپ نسبت به فصل های سال و یا گرم شدن بیش از حد انجین
  • صدای تاق تاق یا لق لق کردن از مرکز انجین: صدای شاتون که بصورت ممتد در هر بالا و پایین کردن پیستون و بسیار واضح شنیده میشود به دلیل گرمای بالای انجین یا کم بودن روغن و یا آسیب دیدن یاتاقان های میل لنگ
  • صدای جیر جیر از سمت درب راست انجین درب کلاچ : از بلبرینگ کلاچ هست
  • صدای غژ غژ کردن از درب سمت چپ انجین (درب برق): بریدن خار خورشیدی جلو که با سرعت گیری بیشتر هم میشه
  • صدای دینگ دینگ در سرسیلندر هنگام شتاب گیری یا سربالایی (والف زدن): رینگ پیستون ضعیف یا دور موتور نامناسب با دنده مورد درگیر
  • صدای آهن روی آهن زدن در هنگام استارت: کوبش پیستون ( تنظیم نبودن سوپاپ ها و یا بنزین با اکتان پایین
  • صدای تق تق کردن در حال حرکت: عدم تنظیم سرعت با میزان دنده درحال حرکت
  • مشاهده بخار روغن در درز های انجین: زیاد بودن سطح روغن در موتور یا خراب بودن واشرها و اورینگ های انجین
  • مشاهده تغییر رنگ پوسته انجین: افزایش بیش از حد انجین به دفعات زیاد
  • مشاهده لرزش زیاد در سرعت های بالا: عدم کیفیت خوب روغن و یا دنده تایم بودن انجین
7 کاربرات
  • صدای ترقه دادن هنگام رها کردن گاز : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات
  • صدای عطسه دادن هنگام استارت زدن : تنظیم نبودن پیچ هوای کاربرات
  • مشاهده حالت ریپ زدن: کثیف بودن فیلتر هوا و یا کاهش میزان بنزین یا گرفتگی سوزن ژیگلور یا کثیف شدن کاربراتور
  • مشاهده ریپ زدن در سرعت های بالا: باز بودن ساسات
  • مشاهده رسوبات در کارتر کاربراتور: کثیف بودن باک یا زنگ زدگی در باک بنزین
  • مشاهده دوده در کاربراتور: عدم تنظیم بودن میزان هوا و سوخت
8 شمع
  • صدای ترقه دادن از اگزوز هنگام سرعت گرفتن: تنظیم نبودن دهنه شمع
  • مشاهده سخت روشن شدن و بد کار کردن انجین: تمام شدن پلاتین شمع
9 کمک فنر
  • صدای ضربه زدن در هنگام ترمز: خراب شدن و کاهش سطح روغن در کمک
  • مشاهده بخار روغن بر روی کمک: خراب شدن کاسه نمد های کمک فنر
  • مشاهده عدم بازی کردن کمک: جام کردن و یا زنگ زدگی در قسمت سیلندر کمک
  • مشاهده پرش کمک بر روی دس انداز ها: خراب شدن غلظت روغن
10 شارژر
  • مشاهده عدم نواسان در نور چراغ ها: خراب شدن شارزر
11 لامپ
  • سوختن سریع لامپ ها: خراب بودن شارژر به دلیل افزایش ولتاژ زیاد یا تقلبی بودن لامپ ها
  • سیاه شدن حباب لامپ ها: عدم تهویه هوای مناسب در کاسه چراغ به دلیل افزایش بالای دما
12 روغن موتور
  • مشاهده عدم تغییر رنگ ( رنگ روغن همانندن قبل از استفاده آن) روغن پس از طی 150 کیلومتر: عدم کیفیت مناسب و پاک کنندگی در انجین
  • مشاهده تغییر رنگ شدید روغن پس از طی 150 کیلومتر: تقلبی بودن روغن ( روغن بازیافتی)
  • مشاهده عدم تغییر غلظت در هنگام گرم بودن انجین: تقلبی بودن روغن
  • مشاهده رقیق شدن بسیار زیاد و غیر طبیعی در هنگام گرم بودن انجین: تقلبی بودن روغن
13 روغن ترمز
  • مشاهده تغیر رنگ از شفافی به تیرگی: جذب رطوبت محیط و خراب شدن روغن ترمز
  • مشاهده عدم قدرت در ترمز جهت توقف: وجود هوا در شلنگ یا پیستون ترمز
  • مشاهده تغییر غلظت در روغن ترمز: فاسد شدن ترکیبات شیمیایی روغن ترمز

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

آموزش فیلرگیری موتورسیکلت

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

تشخیص ایرادهای موتورسیکلت و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت ها



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام علتش چی باتری نو ایرانی و چینی که میخریم بعد از 6 ماه باتری ضعیف میشه به شارژ هم درست نمیشه درپوش باتری رو که بر میداریم یه قطره آب اسید داخلش نیست و اینکه وقتی آب مقطر اضافه میکنیم یک هفته خبه اما دوباره باتری خراب در میاد این باتری ها رو از چی درست میکنن که شرکت های ایرانی فقط 6 ماه اینا رو گارانتی میکنن همشم افت ولتاژ دارن

از بازیافت باتری های قدیمی

user

با سلام شارژر یا همون ترانزیستور موتور طرح ویو بنده خراب شد چون موقع کار کردن دینام عدد 18.5 ولت سر باتری نشون میداد شارژر نو خریدم گذاشتم4 ماه خوب بود ولتاژ 14 ولت نشون میداد اما دوباره باتری ضعیف شده خواستم بگم ولتاژ دینام چقدره و اگه دینام خراب بشه آیا اضافه ولتاژ تولید میکنه؟

خراب شدن دینام باعث کاهش ولتاژ میگردد

وقتی برق از دینام سر شارژ میاد این شارژر چقدر تحمل داره؟

تا حداکثر 6 ولت یعنی نهایت 18 الی 19 ولت مشکلی ندارد

user

سلام و خسته نباشید موتور هوندا، در حالت خاموش چراغ ها پر نور هستند اما موقع استارت صدای تق تق از باتری میاد و استارت نمیخوره؛ مشکل از باتری هست آیا؟ چون نور لامپ ها خوبه شک کردم شاید باتری سالمه

آمپر باتری کم است و قدرت لازم برای استارت زدن را ندارد

user

سلام موتورم ایروکس هست صدای تق تق در حال حرکت از قسمت تسمه تایم دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

پولی تسمه تایم بررسی کنید

user

سلام قربان یک پیچ بلند، از سه پیچ فیلتر روغن آپاچی 180 به جهت زیاد سفت کردن هرز شده؛ جسارتا چه کاری میشه کرد تا بدون باز کردن درب کلاچ این مسئله رو برطرف کرد؟ (عرض کنم که فعلا وقتی با دست میبندید گیر میکنه و نشتی نداره ولی به مرور شل میشه، و چون پیچ بلند و سایز خاصی هست نمیدونم با اون مشخصات پیچ نیم سانت بلند تر هست توی بازار که جای این ببندیم یا خیر)

به تراشکاری مراجعه کنید راهنمای دقیق و اصولی به شما خواهد داد

user

روغن انجین زونتس 250 رو بهمراه فیلتر قدیمی عوض کردم فیلتر روغن نو گذاشتم از کجا مشخص میشه فیلتر قدیمی دیگه رسوبات روغن رو نمیگیره شکل ظاهری اون چیزی نشون نمیده

خیر توسط شکل ظاهری نمیتوان متوجه شد بلکه فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است

آیا اگه فیلتر کهنه رو با بنزین بشوریم میشه دوباره استفاده کرد؟

خیر نمیتوان چون در نتیجه رسوبات روزنه های ریز میکروسکوپی با افزایش مقطع دچار میشوند 

تعویض فیلتر روغن در صورت استفاده نکردن زیاد از موتور هر چند ماه باید باشه؟

به مدت زمان نیست به میزان کارکرد است و هر 5 تعویض روغن یا 10.000 کیلومتر کارکرد

user

سلام علت نشست بنزین از کاربراتور طرح ویو روان چیه؟

توضیح بیشتری باید دهید

همینطور کیپ شدن درب باک که وقتی تا خرخره باک رو از بنزین پر میکنم اینجوری میشه

شیر تخلیه بخار از بنزین پر شده و باعث میشود فشار گاز بنزین در نتیجه گرم شدن باک اجازه باز شدن در باک را ندهد

آیا بخاطراینه که بنزین در فصل گرما باعث میشه بخاربنزین داخل باک جمع بشه و به دریچه های کاربراتور فشار بیاد؟

ارتباطی به دریچه کاربراتور ندارد

وقتی شیر بنزین کنار کاربرات رو میبندم با بنزین ذخیره شده در پیاله کاربرات انجین مدتی روشن میشه بعدش خاموش و این بخار رفع میشه خواستم بدونم این جمع شدن بخاطر در فصل گرما امریست طبیعی ؟

مشکلی ندارد

راه حل نداره؟

پر کردن باک هر وسیله نقلیه بنزینی تنها تا بخش گلویی مخزن سوخت مجاز است و بعد از آن باعث ایجاد خطر میشود

چون تو باک بنزین خودروها هم این مورد رو دیدم

user

سلام.موتورم هوندا ۱۲۵ هست هر دوتا چرخش ترمز کاسه ای هست.وقتی که با موتور مسافتی رو طی میکنم بعد به توپی ها دست میزنم توپی جلو خنک هست ولی توپی عقب مقداری گرم هست میخواستم بدونم این داغی طبیعی هست؟

مشکلی ندارد

user

آیا طرح ویوها هم دو تا سوراخ تعویض روغن دارن؟

در برخی بله دو راه تخلیه روغن دارند

یه پیچ کوچکتراز پیچ آچار 17 کنارپیچ کارتر هست اون برای چیه؟

عکس گرفته ارسال کنید

و سوال دیگه: پیچ و مهره زنگ زده رو که حتی با زدن اسپری w40 نشه باز کرد چطوری باید باز کنم؟ باتشکر

به تراشکاری مراجعه کنید

user

سلام بر شما.دوتا سوال داشتم.

۱-چرا هوندا سی جی دوتا پیچ تخلیه روغن دارد کاربرد هر کدوم چیه؟

پیچ کنار انجین سمت پدال تعویض دنده برای تعویض روغن و پیچ زیر انجین به جهت تخلیه رسوبات درون انجین است. معمولا توصیه میگردد پس از هر ده بار تعویض روغن از پیچ تخلیه روغن یک بار روغن از پیچ تخلیه رسوبات تخویض گردد تا اگر رسوباتی در کارتل انجین بود خارج شود.

۲-همیشه امکان داره لاستیک های موتور پنچر بشه این مورد برای سرعت های بالا میتونه برای راکب خیلی خطرناک باشه مخصوصا زمانی که چرخ جلو پنچر میشه.میخواستم بدونم در این مواقع در اصل چه کارهایی باید انجام بدیم تا تعادل ما بهم نخوره و از ضررهای مالی و جانی جلوگیری کنیم؟ تشکر

1- به تاریخ انقضا لاستیک توجه کنید 2- فشار باد لاستیک را همیشه تنظیم نسبت به فصل سال قرار دهید. اگر لاستیک جلو ترکید به هیچ عنوان ترمز نکنید و تنها با محکم در دست گرفتن فرمان اجازه دهید با کاهش سرعت توسط خود موتورسیکلت متوقف گردید. اگر لاستیک جلو ترکید باید بدانید در 80% موارد در سرعت های زیر 60 کیلومتر بر ساعت بدون هیچ خط جانی موتور متوقف و تنها لاستیک و تیوپ خسارت مالی است اما اگر سرعت بالاتر از 60 کیلومتر باشد نسبت به مهارت راننده و وزن موتورسیکلت و شیب و جهت وزش باد و اسفالت یا خاکی بودن مسیر، ترافیک مسیر و ... میزان آسیب به سرنشین و راننده میتواند تا فوت افزایش یابد

ادامه نظرات
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi