خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
قسمت اول: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200 ارسال شده توسط: حمید حساس
09:45:24    1394/01/14

قسمت اول: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200

نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200

در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در عرصه صنعت موتورسیکلت سازی، تغییرات عمده ای را در نگرش استفاده از این وسیله نقلیه به وجود آورده و بازار این محصولات را بیش از پیش متنوع کرده است.

انتخاب یک وسیله مناسب و ایده آل همیشه یکی از بزرگترین نکاتی است که بسیار در ایجاد آدرنالین در بدن برای ایجاد احساسی شگرف و ایجاد خاطرات بسیار زیبا همیشه سخت و دشوار بوده است. امروز میخواهیم یکی دیگر از نام آشنا‌ترین موتورسیکلت های موجود در بازار ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید در انتخاب و خرید یک موتورسیکلت تریل در رده آفروید تصمیمی مناسب بگیرید. پس در ادامه با حساس کامپیوتر همراه باشید.

 

معرفی شرکت سازنده:

مدیران و سرمایه گذاران شرکت یکتاز سیکلت کویر با تجربه ای بیش از 40 سال در زمینۀ موتورسیکلت و با درک نیاز روزافزون اقشار گوناگون به این نوع وسیلۀ نقلیه می کوشد به انواع سلایق در این زمینه پاسخ دهد. تنوع بخشی محصولات و پاسخ دهی به طیف گوناگون سلایق مشتریان و ایجاد بستری مناسب برای اشتغال جوانان فعال و کوشا در زمرۀ تلاش های این شرکت بوده است.

کویر موتور با اخذ نمایندگی های رسمی تعدادی از کمپانی های معتبر اروپایی و آسیایی مفتخر گردیده است تا نام خود را به عنوان تحول آفرین در تاریخچۀ صنعت موتورسیکلت در ایران از سال 1388 به ثبت رساند.

استقبال بسیار خوب استفاده کنندگان از موتورسیکلت که غالباً از جوانان ورزشکار جامعه بوده اند ما را بر آن داشت تا با کوشش زیاد اولین موتورسیکلت کلاس 250 سی سی را پس از 30 سال محرومیت در این کلاس در سال 1388 وارد و تولید نموده و بستر را برای ورود فناوری های مرتبط به آن هموار نماییم.

همچنین، این شرکت در سال 1392 اقدام به واردات خودروی بسیار خاص X-BOW GT از کمپانی KTM اتریش نمود که در نوع خود اقدام کم نظیری محسوب می شود.  

کویر موتور با دارا بودن متنوع ترین طیف تولیدات به ویژه در کلاس 250 سی سی و تنها واردکننده محصولات اروپایی مفتخر و با برپایی دومین خط تولید انواع موتورسیکلت در شهر اصفهان به وسعت 50 هکتار با تجهیزات مدرن و به روز و نیز با اقدام بر برپایی تعمیرگاه مرکزی برای تمام محصولات، به حفظ تمایز در مقابل سایر رقبا در ایران گشته و اقدام به اخذ نمایندگی رسمی محصولات برندهای معتبر اروپایی و آسیایی در ایران نموده است از جمله:

  • کی تی ام (KTM) اتریش؛
  • پیاجیو (PIAGGIO) ایتالیا؛
  • وسپا (VESPA) ایتالیا؛
  • آپریلیا (APRILIA) ایتالیا؛
  • ام وی آگوستا (MV AGUSTA) ایتالیا؛
  • دربی (DERBI) اسپانیا؛
  • ریجو (RIEJU) اسپانیا؛
  • مگلی (MEGELLI) انگلستان؛
  • دایلیم (DAELIM) کره جنوبی؛
  • هیوسانگ (HYOSUNG) کره جنوبی؛
  • تی جی بی (TGB) تایوان؛
  • کی وِی (KEEWAY) مجارستان.
  • زد نن (ZNEN) چین؛
  • راتو (RATO) چین؛
  • هایسان (HISUN) چین؛
  • هنسیم (HENSIM) چین؛

و عرضه کنندۀ محصولات شرکت های معتبر فعال در زمینۀ سیالات شیمیایی، قطعات، و لوازم جانبی همچون:.

  • موتورکس (MOTOREX) سوئیس، تولیدکنندۀ سیالات شیمیایی موتورسیکلت و خودرو؛
  • موتول (MOTUL) فرانسه، تولیدکنندۀ انواع سیالات شیمیایی موتورسیکلت؛
  • داینز (DAINESE) ایتالیا، تولیدکنندۀ انواع پوشاک حرفه ای موتورسیکلت؛
  • اِی. جی. وی (AGV) ایتالیا، تولیدکنندۀ انواع کلاه های ایمنی موتورسیکلت؛
  • اینترفون (INTERPHONE) ایتالیا، تولیدکنندۀ وسایل ارتباطی الکترونیک موتورسیکلت؛
  • تی سی ایکس (TCX) ایتالیا، تولیدکنندۀ چکمه های حرفه ای موتورسیکلت؛
  • آی. ایکس. اِس. (IXS) ایتالیا، تولیدکنندۀ پوشاک حرفه ای موتورسیکلت؛
  • آیرو (AIROH) ایتالیا، تولیدکنندۀ کلاه های ایمنی حرفه ای موتورسیکلت؛
  • آرو (ARROW) ایتالیا، تولیدکنندۀ لوازم حرفه ای اگزوز و سایلنسر؛
  • جی پی آر (GPR) ایتالیا، تولیدکنندۀ لوازم حرفه ای اگزوز و سایلنسر؛
  • توین ایر (TWIN AIR) هلند، تولیدکنندۀ انواع فیلتر هوای موتورسیکلت؛
  • یوآسا (YUASA) ژاپن، تولیدکنندۀ انواع باتری موتورسیکلت؛
  • مِتزِلِر (METZELER) ایتالیا، تولیدکنندۀ تایر و تیوب؛
  • بایک لیفت (BIKE LIFT) ایتالیا، تولیدکنندۀ لیفت و جک های پنوماتیک تعمیرگاهی؛
  • اِل وی اِیت (LV8) ایتالیا، تولیدکنندۀ ابزارآلات صنعتی و تعمیرگاهی خودرو و موتورسیکلت؛
  • گازی ساسپنشن (GAZI SUSPENSION) تایلند، تولیدکنندۀ کمک فنر و سیستم تعلیق؛

و عرضه کنندۀ انواع دوچرخه با نشان های تجاری JEEP, YADEA ، KAWASAKI، FERRARI، LAMBORGHINI

 

دفتر مرکزی : 
تهران - خیابان ولیعصر پایین تر از خیابان مطهری ساختمان شماره 903 طبقه سوم واحد 9     تلفن :  (50 خط) 88916111-21-98+
واحد خدمات پس از فروش : 
تهران - میدان قزوین- خ قلمستان- خ مدرس - پاساژ ماهان
تلفن :   55368668-21-98+

 

فروشگاه و نمایشگاه دائمی : 
1- تهران - بزرگراه آفریقا، بالاتر از جهان کودک، نبش دیدار شمالی  تلفن : 15 الی 88678810-21-98+
 2- اصفهان - پل فردوسی ، بلوار آینه خانه شرقی، جنب بانک سرمایه   تلفن : 36676444-31-98+
 3- تهران - بزرگراه نواب صفوی، خیابان هلال احمر، چهارراه عباسی، نبش ابراهیمی، پلاک 452  تلفن : 55461800-21-98+

 

وب سایت: http://www.kavirmotor.com

 

قیمت:

  1. 238.000.000 ریال در مورخه 1398/02/10 در تهران
  2. 239.800.000 ریال در مورخه 1398/02/10 در مشهد
  3. 248.000.000 ریال در مورخه 1398/02/10 در قم
  4. 241.000.000 ریال در مورخه 1398/02/10 در اصفهان
  5. 242.500.000 ریال در مورخه 1398/02/10 در شیراز
  6. 244.500.000 ریال در مورخه 1398/02/10 در بوشهر

 

مشخصات فنی درج شده شرکت کویر موتور
STR-200

مشخصات فنی درج شده شرکت روان سیکلت
QM-R200

قوای محرکه

تک سیلندر-چهارزمانه - هواخنک با رادیاتور روغن  OHV

تک سیلندر-چهارزمانه - هواخنک با رادیاتور روغن  OHV

Engine Type

حجم اتاق

199 سی سی

199 سی سی

Displacement

قطر سیلندر,طول کورس پیستون

58.2x66 میلی متر

58.2x66 میلی متر

Bore * Stroke (mm)

نسبت تراکم

9.4:1

9.4:1

Compression ratio

سیستم استارت

الکتریکی- هندلی

الکتریکی- هندلی

Ignition

استاندارد آلایندگی یورو 3 یورو 3 Emission Standard

گیربکس

5 دنده

5 دنده

Transmission

حداکثر گشتاوری

15.27 نیوتن متر/6012 (R/دقیقه)

14.5 نیوتن متر/7000(R/دقیقه)

Maximum torque

حداکثر قدرت

10.71 کیلو وات /7533 (R/دقیقه)

11.5 کیلو وات /8000(R/دقیقه)

Maximum power

حداکثر توان

14.5 اسب بخار

15.4 اسب بخار

Maximum Ph(S)

کلاچ

قوته ور در روغن

قوته ور در روغن

Clutch(F/R)

سیستم جرقه

تخلیه الکتریکی-  CDI

تخلیه الکتریکی-  CDI

Starting method

طول

2120 میلی متر

2125 میلی متر

L (mm)

عرض

840 میلی متر

815 میلی متر

W (mm)

ارتفاع

1120 میلی متر

1285 میلی متر

H (mm)

فاصله بین دو چرخ

1400 میلی متر

1405 میلی متر

Wheelbase

وزن خالص

124 کیلوگرم

128 کیلوگرم

Vehicle Quality

سیستم تعلیق جلو

تلسکوپی

تلسکوپی

Front suspension

سیستم تعلیق عقب

تک کمک فنر قابل تنظیم

تک کمک فنر قابل تنظیم

Rear suspension

ترمز جلو

ترمز دیسکی

ترمز دیسکی

Brake Front

ترمز عقب

ترمز دیسکی

ترمز دیسکی

Brake Rear

لاستیک جلو

110/70-17 , SAWA or DURO

21-3.00

Tyre Front

لاستیک عقب

130/70-17 , SAWA or DURO

18-4.10

Tyre Rear

ظرفیت باک

9 لیتر

10.5 لیتر

Fuel capacity

مصرف سوخت اسمی:

2.76 لیتر در هر 100 کیلومتر

2.8 لیتر در هر 100 کیلومتر

Fuel consumption

مصرف متوسط سوخت:

3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر

3.8 لیتر در هر 100 کیلومتر

Fuel consumption

حداکثر سرعت اسمی

120 کیلومتر بر ساعت

120 کیلومتر بر ساعت

maximum speed

حداکثر سرعت واقعی در جاده  116 کیلومتر بر ساعت

 118 کیلومتر بر ساعت

maximum speed RMS

حداکثر متوسط سرعت متوسط در جاده  100 کیلومتر بر ساعت  105 کیلومتر بر ساعت

maximum speed RMS

داشبورد

دیجیتال الکترونیکی

دیجیتال الکترونیکی

Dashboard

رنگ بدنه

مشکی،نارنجی،سفید، سبز، قرمز

مشکی،نارنجی،سفید، زرد

Color

خورشیدی جلو 12 دندانه 12 دندانه Final Drive Front
خورشیدی عقب 36 دندانه 36 دندانه Final Drive Rear
قیمت ( 1394/01/10 )
58.000.000 ریـال (تهران)
61.500.000 ریـال (تهران)
Price ( 2015-02-28 )

نکته: هر 1 کیلووات-ساعت برابر با 1.34102 اسب بخار میباشد.

 

آلبوم تصاویر:

 

 

 

 

 

مقدمه:

تا اینجا سخنان شرکت سازنده این موتورسیکلت و تصاویر آن را ملاحظه فرمودید، اینک موقع آن شده تا این موتورسیکلت زیبا و گران قیمت را مورد ارزیابی قرار دهیم تا ببینیم چند مرده حلاج است.

 

نگاه اول:

در نگاه اول ظاهری براق، پرقدرت و دارای یک شاسی زیبا، تناسب رنگ قرمز و سشکی و سفید که شما را خیره میکند و نسبت به تمام موتور های هم رده خود در بازار یکی از گذینه هایی خواد بود که بدون شک نظر شما را جلب خواهد کرد. رینگ ها و دو شاخ طلایی رنگ، شل گیرهای نشکن، زین بلند و قوص دار، چراغ جلو ذوزنقه ای، اگزوز مشکی دارای حفاظ، رکاب های تا شونده کاملا بزرگ، صفحه کیلومتر کاملا جدید دیجیتال که دارای دور موتور برقی و نمایشگر کاملا دیجیتالی سرعت همراه با آمپر بنزین و ساعت و مسافت شمار، شمارنده دنده، چراغ هشدار راهنما و نور، دارای چراغ سلام و نور بالا و پایین و نور کوچک، راهنما های بسیار زیبای نشکن جدید LED، چراغ خطر زیبا، دارای ترک دست برای سرنشین دوم، انجین نقره ای بزرگ و پرقدرت، گیربکس پنج دنده، استارت الکتریکی، دارای رادیاتور روغن به همراه یک حفاظ در روبروی آن، دارای سیستم آلاینده Euro 3، باک بزرگ با ظرفیت 9 لیتر، دارای ترمز های دیسکی،  عدم وجود سنسور جک بقل برای عدم روشن شدن تا زمانی که موتور بر روی جک میباشد، جعبه ابزار کوچک، کایت های براقی که تمامی رنگ های آن زیبا و جذاب هستند، در کل یک موتورسیکلت کاملا مجهز زیبا و کمتر کسی هست که با دیدن چنینی امکاناتی آن را یکی از گذینه های خود جهت خرید انتخاب خواهد نمود.

 

کیفیت ساخت:

وقتی در حال دیدن این موتورسیکلت هستید کیفیت ساخت کلیه قطعات آن با چشم نظر شما را بر آورده میسازد و میتوانید تشخیص دهید کیفیت ساخت قطعات خوب بوده و با توجه به قیمت آن ارزش خرید را دارد. از همه مهمتر نمای ظاهری شاسی موتور است که به دلیل پهنی و خم های مطابق داده شده با قسمت های کایت های بقل احساس پرقدرت بودن و با دوام بودن شاسی را تداعی میکند. کیفیت شاسی در این موتور خوب است و بهترین و بادوام ترین نوع شاسی در تمامی موتورهای ساخت چین موجود در بازار ایران است.

 

تحقیقات اولیه:

در تحقیقات اولیه که از فروشندگان بازار راسته خیابان فردوسی در شیراز نمودیم تمامی فروشندگان یکی از بهترین های موجود در بازار را کویر اس تی آر 200 معرفی مینمودند و آن را موتوری ایده آل برای درون شهر میخواندند و آن را به اتفاق تحسین میکردند.

 

نتیجه اول:

با توجه به امکانات، ظاهر، کیفیت ساخت و رده تریل بودن آن یک موتور ایده آل و جوان پسند بوده و موتور سیکلتی است که در بازار جزء بهترین ها خوانده میشود و مطمئنن یکی از گذینه های خرید برای هر شخصی خواهد بود.

 

نقد و بررسی تخصصی:

خوب تا به اینجا موتوری در پیش روی داریم که به لحاظ قدرت، سرعت، ظاهر، امکانات، کیفیت ساخت و استایل موتوری زیبایی میباشد که هر موتور شخصی آن را برای خرید در فهرست خود قرار میدهد. این ویژگی ها ما را بر آن داشت تا با تحقیق و بررسی های دقیق این موتور را مورد آزمایش قرار دهیم تا ببینیم آیا حرف ها و شنیده ها و تبلیغاتی که درباره تریل کویر اس تی آر 200 میشود آیا در عمل هم اینچنین هست یا خیر.

 

نگاه اول:

چراغ جلو اندازه متوسطی دارد و دارای نور تقریبا مناسبی بوده و چشم رانندگان روبرو را در تاریکی شب ناراحت نمیکند. پوشش نور در جلوی موتور به نسبتا یکنواخت است و با نور پایین تا 5 متر را به خوبی پوشش داده و با نور بالا فاصله ای حدودی تا 15 متر را به خوبی پوشش میدهد. اما به عنوان یک موتور جاده ای میزان نور این موتور کم میباشد ولی چون کلاس این موتور تریل و طراحی شده برای آفرود می باشد میزان نور قابل قول است.

چراغ خطر عقب بسیار شفاف و روشن بوده و نور را به خوبی بازتاب می دهد اما میزان اندازه کاسه آن تقریبا کوچک بوده و جا داشت کمی بزرگتر ساخته می شد. و در هنگام ترمز گرفتن نور استاپ ترمز به خوبی و به وضوح قابل رویت بوده.

راهنماهای آن با قابلیت انعطاف پذیری و با و جود سطح کوچک دارای نوری بسیار واضح و قوی میباشد و نکته بسیار جالب آن تکنولوژی ساخت آن از دیوید های ال ای دی میباشد که دارای عمر بسیار زیاد و مقاوم در شرایط بسیار سخت می باشد. اما به دلیل استفاده از پایه های لاستیکی بی کیفیت با خم شدن بیش از 30 درجه در اصطلاح پایه های راهنماها قیچی می شود. که با توجه به مبلغی که برای خرید چنین موتوری صورت می گیرد اصلا خوب نیست.

باطری اصلی موتور از نوع آبی با قدرت 5 آمپر 12 ولت بوده که ساخت کشور چین و از درجه کیفیت خوبی ساخته شده است و در طی گذشت سه سال از کار خواهد افتاد.

جعبه ابزار در سمت چپ در عقب نصب شده که دارای بدنه پلاستیکی بوده تقریبا محکم و دارای آچار های اولیه ای چون آچار شمع، پیچ گوشتی، آچار 17-14، دسته زور که دارای کفیت بالایی است ، به همراه یک کیف پلاستیکی با کیفیت بسیار پایین میباشد. که در مقابل بهای موتور و نسبت به کیفیت ساخت قطعات جای بحث دارد .

رینگ های موتور با ظاهری زیبا و به ظاهر با کیفیت مطمئن میتوانند در هر جاده ای به خوبی دوام بیاورند و هر ضربه ای را تحمل کنن. لاستیک های آن ساخت ایران متعلق به شرکت ایران یاسا بوده و دارا آج های پهن و عمق متوسط هم مناسب تردد در شهر و هم در جاده های خاکی می باشد. این لاستیک ها کمی در حفظ تعادل در پیچ ها شما را دچار مشکل خواهند کرد بیشترین هدف از قرار دادن این لاستیک ها بر روی این موتور گذراندن مرحله آب بندی موتور و حداقل طی نمودن 10.000 کیلومتر میباشد که بعد از آن میبایستی با لاستیک های مناسب با شرایط مورد استفاده شما تعویض شوند.

متاسفانه بر روی این موتور هیچ گونه محافظی از جمله حفاظ های مچی فرمان و از همه مهمتر سینی حفاظ زیر انجین وجود ندارد و میبایسی خود آن را خریداری و بر روی آن نصب نمائید. اما بر روی این موتور یک سری بادگیرهایی بر روی موچی فرمان نصب گردیده که بیشتر جنبه زیبا سازی موتور را دارا میباشد.

دسته نگهدارنده سرنشین عقب در ظاهربسیار با کیفیت می باشد اما با کمی دقت خواهید دریافت که جنس آن از نظر ساخت از آلومینوم خشکه می باشد و دارای کیفیت متوسطی نیز می باشد.

کیلومتر موتور الکترونیکی بوده و دارای دقت خوبی در به نمایش گذاشتن دور موتور و یا سرعت و یا مسافت میباشد و به دلیل بزرگی در نمایش اعداد در نور روز کاملا خوانا بود اما در شب به دلیل نور آبی رنگ پس زمینه کمی خوانا بودن حروف کم میشود اما باز قابل خواندن میباشد.

رکاب ها و پدال ترمز پایی و پدال تعویض دنده کاملا در زیر پا قرار داشته و به آنها کاملا مسلط خواهید بود. و به دلیل سیستم تا شونده در هنگام زمین خوردن میزان آسیب های وارد شده بر آنها بسیار ناچیز خواهد بود. اما شاسی و حفاظهای آهنی رادیاتور روغن ضعیف هستند و در برخوردهای نچندان محکم به راحتی آسیب جدی خواهند دید.

شل گیر های جلو و فلاپ های دو شاخ و کایت های بقل از جنس فایبرگلاس بوده و حالت انعطاف پذیری برخوردارند و در صورت برخورد با جسمی به راحتی آسیب نخواهند دید.

شکل اورگانومیک زین بسیار مناسب بوده و در هنگام سوار شدن شما را کاملا مسلط بر موتور و محیط اطراف خواهد کرد و کمترین میزان فشار به ستون فقرات را وارد می سازد و به دلیل پهنی و نرمی آن در رانندگی های طولانی خیلی دیرتر دچار خستگی خواهید شد. و چون کاملا مسطح بود به راحتی قادر خواهید بود تا دو نفر دیگر را هم سوار کنید اما توجه داشته باشید که این موتور دارای حداکثر ظرفیت استاندارد دو نفر میباشد.

از نظر در دسترس بودن قطعات چون ترانزیستور ( شارژر )، باتری، بوبین، کنتاکت راهنما، و .. به راحتی در دسترس بوده و بسیار سریع میتوان اقدام به تعویض آنها نمود.

شکل طراحی کایت های بدنه موتور در قسمت باک به صورتی میباشد که همچون یک بادبان عمل کرده و جریان هوای مقابل را با کمترین اصطکاک ممکن به قسمت پایین به سمت هدسینگ های ( بادگیرها ) انجین و قسمت رادیاتور روغن هدایت میکند و این به نوبه خود باعث افزایش ضریب خنک شدن موتور میشود. علاوه بر هوا خنک بودن انجین یک رادیاتور 7 اینچی باعث میشود که بسیار سطح تبادل گرمایی موتور با محیط اطراف بالا برود و این امر علاوه بر خنکی انجین باعث افزایش طول عمر قطعات داخلی انجین میگردد مخصوصا در طی مسافت های طولانی در جاده ها و یا نقاط گرم کشور و یا در فصل تابستان و یا زمان هایی که موتور در حالت حرکت نمیباشد ( همانند توقف در ترافیک ).

نکته مهم در اینجاست با اینکه یک حفاظ جهت جلوگیری از ضربه برای رادیاتور روغن در نظر گرفته شده است اما در صورت بروز هرگونه آسیبی به رادیاتور عملا موتور از حرکت باز ایستاده و قادر به طی ادامه مسیر نمیباشد در صورتی که از سال 2004 میلادی اکثر شرکت های موتورسیکلت سازی اقدام به جایگزین نمودن رادیاتور آبی به جای رادیاتور روغنی نموده اند که در ایران در طی دو سال گذشته شاید دو شرکت فقط در رده تریل مدل ( SX200 ) اقدام به منتاژ این موتورها نموده اند. اما در اکثر موتورهای مدرن امروزی از رادیاتور آب جایگزین رادیاتور روغن گشته، تجربه و کارایی‌ نشون داده آب بهتر میتونه عمل خنک سازی را انجام بدهد اما نیاز به کانال کشی‌‌های خاصی‌ داخل سیلندر و سر سیلندر می باشد که بتوان مسیر آب را از مسیر روغن جدا نمود اما وقتی‌ در یک موتور از رادیاتور روغن استفاده میشود دیگر نیازی به مسیر مجزا (و صرف هزینه و وقت طراحی دوباره ) ندارد  و با قرار دادن یک رادیاتور سر راه کانال اصلی‌ روغن و تعبیه آن در جلوی موتور، جایی که بیشترین مقدار جریان هوای عبوری را دارد، قرار داده و سپس روغن را که با فشار پمپ روغن به سمت قطعات اصلی( میل لنگ، شاتون، پیستون، سیلندر و .. ) هدایت و پس از جذب گرما در انتهای مسیر به رادیاتور انتقال داده تا عمل خنک سازی روغن صورت بگیرد پس از آن با کاهش دما دوباره روغن وارد انجین میگردد. در داخل رادیاتور روغن، از همان روغن داخل انجین استفاده میشود، که در صورت آسیب رسیدن به رادیاتور عملا به دلیل کاهش میزان سطح روغن در انجین نمیتوان موتور را روشن نمود و اقدام به حرکت کرد در صورت عدم رعایت این نکته دمای انجین بالا رفته قطعات داخلی به دلیل عدم روغن کاری مناسب و افزایش سطح اصطکاک پیستون با بنده سیلندر رینگ ها آسیب دیده و دچار چسبندگی گردیده و موتور در اصطلاح جام مینماید. اما در رادیاتور های آبی این عمل اتفاق نمی افتد و شما قادر خواهید بود تا مسافتی را جهت رسیدن به اولین محل برای رفع نقص طی نمایید.

انجین موتور از حجم 200 سی سی برخوردار بوده که این خود باعث افزایش قدرت در موتور میشود و با وجود یک گیربوکس 5 دنده لرزش کاهش و عمل کنترل سرعت در موتور افزایش یافته و میتوان در درون شهر ها و یا جاده های خاکی با تنظیم نمودن دنده مناسب از یک سرعت مطمئن جهت کنترل هرچه بهتر موتور اقدام نمود از نظر کیفیت ساخت پوسته انجین میتوان گفت که کیفیت ساخت در حد خوبی بوده و میتواند با موتورهای شرکت هایی چون هوندا، یاماها، سوزوکی و ... برابری کند.  این موتور هم با استارت و هم با هندل پایی جهت راه اندازی طراحی شده است.

اگزوز موتور دارای صدای بسیار کمی بوده و به دلیل داشتن حفاظ بر روی لوله منیفولد باعث سوختن شلوار نشده و چون رنگ مشکی نسوز بر روی آن زده شده است دیگر تغییر رنگی در آن به وجود نخواهد آمد.

شاسی موتور سیکلت کویر STR- R200 مستحکم به نظر میرسد به گونه ای که این شاسی بجز برای تردد در شهر و یا جاده های خاکی بیشتر مناسب پیست های آفرود میباشد و در مقابل شاسی موتور کی ام شرکت روان سیکلت به مراتب بهتر میباشد و میتوان پیش بینی نمود در سواری های Off-road در صخره ها و پرش هایی با ارتفاع بیش از دو متر آسیب دیدیگی بسیار کمی را شاهد خوایم بود.

در زیر انجین این موتور بر روی قسمت شاسی حفاظ سینی وجود ندارد که از بروز هرگونه آسیبی حتی مختصر به قسمت بدنه انجین جلوگیری نماید. اما سینی حفاظ انجین بر روی مدل های ماقبل 1393 موجود میباشد اما بر روی مدل های سال 1394 حذف گردیده اند و از خود شاسی به عنوان حفاظ استفاده گردیده است.

از نظر نرمی کمک فنر باید گفت نرمی لازم برای سواری های Off-road را ندارد اما بسیار مناسب برای سواری های شهری و جاده های خاکی بوده و به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم میتوان ارتفاع موتور را به راحتی تنظیم و کمی به نرم دست پیدا نمود که این خود یک امتیاز میباشد.

سیستم ترمزها در این موتور از نوع دیسکی بوده که این به نوبه خود بسیار ارزشمند میباشد چرا که در ترمز های دیسکی ترمز های مکرر صورت گرفته که باعث افزایش دما در سطح لنت و دیسک میگردد، بر خلاف ترمز های کاسه ای با سرعت بسیار بالایی خنک گشته و باعث عمل متوقف سازی در موتور شده و حتی نسبت به ترمز های کاسه ای عمل توقف سازی را با سرعت تقریبی 2 برابر انجام میگیرد. در یک مقایسه کوچک زمانی که شما با سرعت 100 کیلومتر در ساعت رانندگی مینماید با اقدام به گرفتن ترمز در یک موتور با ترمز های کاسه ای پس از طی نمودن 360 متر متوقف میشود در صورتی که ترمز نمودن با موتوری که دارای ترمز دیسکی میباشد شما پس از طی نمودن126 متر متوقف میگردد.

برجسب های نصب شده بر روی موتور با کوچکترین آب گرم و یا شست و شو در کارواش ها به راحتی کنده شده و از بین خواهند رفت.

فیلتر روغن مورد استفاده شده در این موتور از نوع 1.5 اینچی کاغذی میباشد که به معنای این بوده که عمل پاک سازی روغن با بهترین سطح ممکن صورت می گیرد.

 

کیفیت ساخت:

در کلیه قطعاتی که میتوان آنها را مشاهده نمود ( منظور کلیه قطعات بجز قطعات اصلی و حیاتی که در درون انجین بکار رفته اند) سطح کیفیت ساخت نسبت به سایر تولیدات شرکت های داخل ایران تقریبا خوب بوده و دارای کیفیتی برابر و یا نسبتا بالاتر از تمامی موتورهای موجود در بازار میباشد. اما در مقابل با قیمت این موتور میبایستی سطح کیفیت ساخت کمی بالا تر می بود.

 

تحقیقات فنی اولیه:

در بین تحقیقات برآمده از تعمیر کاران موجود در بازار و اکثر کسانی که خود دارای این موتور بوده اند و جستجو های اینترنتی به نتایجی رسیدیم که باعث تعجب ما شد.

گفته های مالکین:

اکثر غریب به اتفاق مالکین موتور کویر STR-200 همچون سایر برند های دیگر از مصرف بالای سوخت، مشکل در قدرت، مشکل در دنده 3 را بیان مینمودند.

 

گفته های تعمیر کاران:

اکثر تعمیر کاران بیان مینمودند که که تحت هیچ شرایطی اقدام به خرید موتورهای رده تریل ساخت کشور چین موجود در بازار ایران را ننمائید زیرا که این موتورها دارای مشکلات گیربوکس در دنده های 3، مصرف بالای سوخت و عدم سطح کیفیت حداقل در قطعات داخلی انجین میباشد و اکثرا با خورد شدن چرخ دنده های گیربوکس و جام نمودن به آنها مراجعه می نمایند. و از نظر قدرتی برخلاف تصور عموم قدرت این موتورها با اختلاف های بسیار کمی از قدرت یک موتور 125 در بازار وجود دارد.

 

نتیجه دوم:

پس از بررسی های حضوری از کیفیت، امکانات بر روی این موتور و جلب نظر ما و شنیدن حرف هایی که توسط تعمیرکاران، مالکین و کاربران سایت ها صورت گرفت، شک و تردیدی را ایجاد نمود که آیا چنین چیزی ممکن است که گران قیمت ترین و خوش نام ترین و بهترین موتورسیکلت رده تریل در بازار ایران تا این حد مشکل ساز باشد؟ پس بر آن شدیم تا وارد عمل شویم تا به همه این شک و تردید ها پاسخ دهیم که آیا دیده هایمان درست است یا شنیده هایمان! پس در ادامه با ما همراه باشید تا از اسرار موتور Kavir STR-200 پرده برداری کنیم.

 

قسمت اول: نقد و بررسی تجهیزات و امکانات موتورکویر STR-200

قسمت دوم: نقد و بررسی تخصصی کارایی و عملکرد موتورکویر STR-200


نقد و بررسی تریل کویر 250 Kavire T2

نقد و بررسی تریل فلات Falat 250

نقد و بررسی تریل احسان Ehsan GY200

نقد و بررسی تریل پیشرو گلد کیوام Pishro Golde 250

نقد و بررسی تریل روان RAVAN QM-R200

 

 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

 

قسمت اول: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

با سلام یه مشاوره میخواستم در مورد خرید تریل اگه ممکنه به دو سوال زیر بر حسب تجربه خودتون پاسخ بدید 1- اگه تریل ایرانی 250 سی سی بخوام بهترین گزینه چیه؟

در تریل های انژکتوری ابتدا پیشرو گلد ۲۵۰ و در کاربراتوری ایران دوچرخ ۲۴۰

2- اگه تریل ایرانی 250 سبک ، با دوام ، پر قدرت و یه کوچولو برای آفرد و سرعتی هم باشه چیه؟ (البته کلاس افرود خیلی گرونه و منظورم CRF ها نیست همین تریل های ایرانی معمولی)

تمام تریل ها برای نهایت سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده اند چه ایرانی و چه غیر ایرانی و همچنین تریل ها دارای انواع مختلفی هستند و باید مطرح نمایید دقیقا برای چه منظور و چه مدت زمان قصد استفاده دارید و کاربراتور یا انژکتوری بودن آنها بسیار مهم است و موتورهای تریل انژکتوری حدودا ۲ اسب قدرت کمتر از کاربراتور دارند

user

سلام می خوام یه نوتور کویر۲۰۰ ..مدل ۹۱ بخرم بعد گفتم از شما بپرسم خوبع یا بد چون می گن خوب نیست

به یک تعمیرکار مراجعه و آن را نشان دهید

user

سلام. به نظر شما کدوم تریل ایرانی ارزش خرید داره الان و کیفیتش نسبت به بقیه بهتره؟

به ترتیب روان، نامی، پیشرو

قصد خرید تریل دارم و واقعا سردر گمم نظرتون راجع به هندا ایکس ال مدل ۸۳ ۲۰۰ یا ۲۵۰ چیه؟

پیشنهاد نمی شوند

و فلات دی تی ۲۰۰؟ با تشکر

اصلاً

user

سلام میخواستم ببینم بهترین موتور سیکلت در هندا چه مارکی بهتر است 125 '150 200

125

user

من نمیدونم چرا شرکت واردات این مونور رو متوقف کرد و جاش کویر T2 که بسیار بی کیفیت هست رو وارد کرد؟ واقعا موتور خوبیه.

user

ممنون از پاسخ. خرید موتوری که توقف تولید شده منطقیه؟

خیر

از لحاظ موتوری که همه چیزش هست فقط میترسم قاب ها و ... STR پیدا نشه.

کایت ها به هیچ عنوان موجود نیستند.

قبلا آرکاوی داشتم خیلی زجر کشیدم سر کمبود قطعات

user

سلام. ببخشید قیمت صفر این موتور ور از کجا میگیرید؟ به شرکت کویر زنگ زدم خودشون نداشتند. خیلی دنبال این موتورم

به تاریخ درج قیمت توجه نمایید این موتور توقف تولید گردیده است

user

درود بر شما، میبخشید کویر مدل روان هم داره مگه؟

خیر

میخوام بخرم ولی نشنیدم کویر روان داشته باشه! میخواستم ببینم روان کیو ام بهتره یا کویر روان؟

روان

user

سلام str جدیدا تولید میشه؟

خیر

user

لطفا یک موتور کراس بی ادبی نباشه ولی خرکی میخوام با قیمت مناسب

ktm 250

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi