خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
قسمت دوم: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200 ارسال شده توسط: حمید حساس
12:58:59    1394/01/14

قسمت دوم: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200

کالبد شکافی:

تا به اینجای مالکین و کاربران از کیفیت قطعات ظاهری (کمک فنر ها، کایت ها، ترمز، چراغ ها، ...) تریل کویر STR200رضایتشان را جلب نموده، اما اکثر مشکلات گزارش شده از قلب تپنده (انجین) این موتور میباشد. پس ما هم به سراغ این قلب تپنده میرویم تا از اسرار درون آن آگاه شویم.

 

به دلیل پلاستیکی بودن قالپاق روی خورشیدی جلو انجین یک امتیاز از کیفیت ساخت کم می نمائیم.

 

امتیاز کیفیت ساخت قطعات از 10 نمره 7.5

 

اقدام به تهیه یک موتور کویر STR 200 مدل 1393 نمودیم و اقدام به گرفتن تست های قدرت، سرعت، لرزش، تعادل، مانور، حرارت و ... نمودیم که نتیجه این تست ها به صورت زیر میباشد.

کلیه امتیازات از 10 و بر اساس موتورهای هم رده خود ساخت چین موجود در بازار ایران میباشد
عدد های نزدیکتر به 10 به معنای بهتر بودن میباشد

شرایط انجام تست:

 

مشخصات راننده اول:

مشخصات راننده دوم:

مشخصات راننده سوم:

وزن:

75 کیلوگرم

88 کیلوگرم

120 کیلوگرم

قد:

178

178

188

سطح مهارت در رانندگی:

خوب

خوب

خوب

مدت تجربه رانندگی:

10 سال

8 سال

7 سال

شروع به حرکت:

زمانی که برای اولین بار سوار این موتور شدیم اولین نکه ای که نظر هر سه راننده را به خود جلب نمود وزن زیاد این موتور بود که این امر خود میتواند در کنترل موتور تاثیر بسزایی داشته باشد.

اعداد کمتر به معنای سنگینی بیشتر می باشد

امتیاز هر سه راننده درباره وزن

راننده اول

2

راننده دوم

2

راننده سوم

2

جمع 2

امتیاز سنگینی موتور از 10 نمره 8.5

موتور با تک استار به بهترین صورت روشن شد اما با هندل پایی توسط هر راننده با دو تا سه بار هندل زدن روشن شد.

حرکت:

تعویض دنده های به خوبی و بدون صدا و به نرمی صورت میگیرد. شیوه تعویض دنده ها برای حرکت به صورت یکی پایین و چهار تا بالا میباشد. تنها نکته آزار دهنده در هنگام خلاص نمودن میباشد. زمانی که شما میخواهید موتور را در حالت N قرار دهید عمل خلاصی به راحتی صورت نمی پذیرد که در هنگام معکوس کردن دنده ها یا به وضعیت دنده یک میروید و یا از دنده یک به دو منتقل میشود که با کمی تغییر وضعیت در دنده ها به حالت N میرسید.

تعادل:

در هنگام رانندگی در درون شهر و اقدام به دادن مانور های متعدد در عبور بین ماشین ها و پیادرو ها در خیابان های شیراز به نتیجه زیر دست یافتیم.

حفظ تعادل در رانندگی و عبور از موانع شهری

سرعت

20

30

50

70

راننده اول

9

8.5

7

5

راننده دوم

9

8.5

7

5

راننده سوم

9

8.5

7

5

جمع 9 8.5 7 5

امتیاز حفظ تعادل در رانندگی و عبور از موانع شهری از 10 نمره 7.3

حفظ تعادل در رانندگی و عبور از جاده های خاکی روستای حسین آباد واقع در جاده شیراز - بوشهر

سرعت

20

30

50

70

راننده اول

8.5

8.5

8.5

5

راننده دوم

8.5

8.5

8.5

5

راننده سوم

8.5

8.5

8.5

5

جمع 8.5 8.5 8.5 5

امتیاز حفظ تعادل در رانندگی و عبور از جاده های خاکی از 10 نمره 7.6

میزان تعادل در پیچ ها:

حفظ تعادل در کوچه های پشت بازار وکیل و بریدگی های بلوار ها

سرعت

15

20

30

60

راننده اول

9

8

6

5

راننده دوم

9

8

6

5

راننده سوم

9

8

6

5

جمع 9 8 6 5

امتیاز حفظ تعادل در پیچ ها از 10 نمره 7

حفظ تعادل در معالی آباد کوه دراک

سرعت

15

20

30

60

راننده اول

6

6

6

4

راننده دوم

6

6

6

4

راننده سوم

6

6

6

4

جمع 6 6 6 4

امتیاز حفظ تعادل در Off-road از 10 نمره 5.5

پس از تست های تعادی متوجه شدیم که این موتور به دلیل سنگینی و عدم میزان چرخش بیش از 35 درجه ای به خوبی قادر نیست در سرعت های بیش از 20 کیلومتر در ساعت در بریدگی های خیابان ها و یا مابین ماشین های در ترافیک دور بزند زیرا که موتور دچار لغزش شده و امکان زمین خوردن در آن زیاد است اما با تعویض لاستیک های این مشکل تا حد قابل قبولی برطرف شد.

میزان قابلیت مانور:

قابلیت مانور دادن در ترافیک و پیاده رو ها

سرعت

20

30

40

50

راننده اول

8

7

5.5

3

راننده دوم

8

7

5.5

3

راننده سوم

8

7

5.5

3

جمع 8 7 5.5 3

امتیاز قابلیت مانور دادن در ترافیک و پیاده رو ها از 10 نمره 5.8

قابلیت مانور دادن در بستر رودخانه خشک شیراز

سرعت

20

30

40

50

راننده اول

9

8

8

7

راننده دوم

9

8

8

7

راننده سوم

9

8

8

7

جمع 9 8 8 7

امتیاز قابلیت مانور دادن در جاده های با پوشش خورده سنگی از 10 نمره 8

نرمی کمک ها:

برای تست نرمی و کارایی کمک ها، موتور را در سه شرایط اول در سطح خیابان های شهر شیراز و بیشتر بر روی برامدگی ها و چاله جوله ها تست کردیم و دوم در دامنه کوه دراک شیراز به صورت off road  و سوم در خیابان روبروی حافظیه به دلیل سنگ فرش بودن آنجا با متوسط سرعت 45-60 کیلومتر در ساعت تست نمودیم. از نظر کیفیت ساخت کمک ها باید گفت که کمک های با کیفیتی میباشند و از نظر عملکرد به شرح زیر میباشند.

تست نرمی کمک ها با سرعت متوسط 60-45 کیلومتر در ساعت

  درون شهر off road  حافظیه

راننده اول:

9.5

7.5

7.5

راننده دوم:

9.5

7.5

7.5

راننده سوم:

9.5

7.5

7.5

جمع

9.5

7.5

7.5

امتیاز نرمی کمک ها از 10 نمره 8.1

لرزش:

هنگام رانندگی در شهر به سرعت های متفاوت لرزش موتور مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به صورت زیر میباشد.

توجه: اعداد بیشتر به معنای لرزش کمتر میباشد.

تست لرزش در چهار سرعت بلوار چمران

سرعت

30

50

70

90

راننده اول

10

10

9

8

راننده دوم

10

10

9

8

راننده سوم

10

10

9

8

جمع 10 10 9 8

امتیاز لرزش در جاده های آسفالت از 10 نمره 9.2

قابلیت کنترل لرزش در بستر رودخانه خشک شیراز

سرعت

20

30

50

65

راننده اول

8

7

6

4

راننده دوم

8

7

6

4

راننده سوم

8

7

6

4

جمع 8 7 6 4

امتیاز لرزش در جاده های خاکی از 10 نمره 6.2

شتاب:

شتاب این موتور همانند موتور های هم رده دیگر خود خوب بوده به صورتی که شتاب برای هر سه راننده از صفر به هشتاد کیلومتر بر ساعت به شرح زیر میباشد.

مدت زمات رسیدن به سرعت 0 به 80 بر حسب ثانیه

راننده اول

12.8 ثانیه

راننده دوم

12.0 ثانیه

راننده سوم

11.2 ثانیه

جمع 12 ثانیه

شتاب متوسط موتور از 0 تا 80 کیلومتر بر ساعت  12 ثانیه 

امتیاز شتاب از 10 نمره 8.5

سرعت:

حداکثر سرعت در طی سه مسیر در جاده های اطراف شیراز:

تست سرعت

مصافت

راننده اول

راننده دوم

راننده سوم

 

5 کیلومتر

سرعت

سرعت

سرعت

جاده صدرا

106

102

104

104

جاده شیراز - سپیدان

119

116

113

116

جاده شیراز - بوشهر

94

91

88

91

حداکثر سرعت متوسط در جاده های خارج از شهر 103 کیلومتر در ساعت میباشد

امتیاز سرعت در جاده ها از 10 نمره 8.5

قدرت:

در چهار مسیر در شیراز اقدام به گرفتن تست قدرت در باره این موتور نمودیم که به ترتیب در بلوار رحمت با شیب 0 درجه با طول 2 کیلومتر و جاده صدرا با شیب 8 درجه با طول 2 کیلومتر و خیابان ارم کوچه جنب دانشگاه با شیب 15 درجه به طول 200 متر و جاده سنگی بابا کوهی واقع در خیابان جمهوری جنب منابع طبیعی با شیب 20 درجه نمودیم که میزان سرعت، و مقدار دنده در هر مرحله به شرح زیر میباشد.

تست قدرت

شیب

راننده اول

راننده دوم

راننده سوم

0-8-15

شماره دنده

سرعت

شماره دنده

سرعت

شماره دنده

سرعت

بلوار رحمت (0%)

5

110

5

109

5

105

جاده صدرا (8%)

4

85

4

78

4

73

خیابان ارم (15%)

2

24

2

24

2

24

امتیاز قدرت در سربالایی ها تا شیب 15 درصد از 10 نمره 7.5

شیب 20%

حداکثر مسافت طی شده با دنده 1

راننده اول

7.1 متر

راننده دوم

6.1 متر

راننده سوم

5.7 متر

امتیاز قدرت در Off-road تا شیب 20 درصد از 10 نمره 6.5

متاسفانه باید گفت قدرت این موتور با خورشیدی های پیش فرض 36T-12T نسبت به هزینه صورت گرفته برای خرید آن و همینطور کلاس تریل بودنش بسیار پایین بوده. قدرتی که شرکت کویر سیکلت بر آن ادعا نموده است در عمل کمتر میباشد. برچسب انرژی نصب شده بر روی موتور که توسط سازمان استاندار ایران اقدام به بررسی تست قدرت در این موتور نموده است میزان قدرت این موتور را 10.6 کیلو وات تعیین نموده است که این مقدار با تست های صورت گرفته توسط ما برابری میکند. تست قدرت را با تغییر خورشیدی ها دوباره انجام دادیم که حاصل آن در جدولی به شرح زیر مشاهد مینماید.

ردیف خورشیدی جلو خورشیدی عقب سرعت
بعد از 8000Km
درصد فشار به موتور
در 8000RPM
قدرت
برحسب Ph
1 T12 T36 104-115 %0.1 14.5
2 T12 T38 98-108 %0.15 14.7
3 T12 T40 89-98 %0.18 15
4 T12 T43 80-92 %0.2 15.4
5 T13 T36 115-130 %1.7 13.7
6 T13 T38 109-122 %1.4 13.9
7 T13 T40 108-120 %1 14.1
8 T13 T43 95-104 %0.7 14.4
9 T14 T36 128-142 %6 9.9
10 T14 T38 119-133 %5.3 10.4
11 T14 T40 112-126 %5 10.8
14 T14 T43 98-114 %4.2 11

توجه: هر 1 درصد فشار وارده بر انجین موتور در جدول بالا معادل 1.450 کیلوگرم می باشد.

هشدار:درصورت تمایل به تغییر خورشیدی فقط در حالت T12-T38 با قدرت 14.7اسب اعمال نمائید.

توجه: صورت وارد آمد ضربه در هنگام سواری های آفرود با پرش های با ارتفاع تقریبا بلند در حدود 2 متر امکان آسیب به شاسی بسیار زیاد میباشد. یعنی حدود 12% قویتر از رقیب خود روان QM200

امتیاز مقاومت شاسی در برابر ضربات از 10 نمره 8.5

 

در طی مراحل انجام تست متوجه شدیم که چرا اکثر تعمیرکاران و کاربران و مالکین این موتور از دنده 3 موتور گزارش مشکل داده اند. در هنگام رانندگی با سرعت های بالا زمانی که شما می خواهید به یکباره سرعت خود را کاهش دهید به دلیل یک عمل غیر ارادی و ناخداگاه در تعویض دنده ها در معکوس دادن از دنده 5 به دنده های پایین تر به یک باره شما از 5 به 3 تغییر وضعیت میدهد که این عمل با رها نمودن کلاچ و عدم پایین آمدن دور موتور باعث ایجاد یک ضربه ناگهانی به دنده 3 گیربکس میشود که این عمل در طی دفعات مکرر باعث ایجاد آسیب جدی در عملکرد گیربکس شده و در اصطلاح کچل می کند.

امتیاز کلی قدرت از 10 نمره 7.5

مصرف سوخت:

طبق گفته های سازنده باک این موتور ا 10.5 لیتر ظرفیت دارد. مصرف سوخت این موتور را مورد ارزیابی قرار دادیم بر خلاف گفته های شرکت سازنده و علامت مصرف سوخت نصب شده بر روی باک این موتور نه تنها مصرف سوخت این موتور در هر از 100KM برابر 2.6 لیتر نمیباشد بلکه این میزان با سرعت متوسط 80km در100kmبه طور متوسط 3.2 لیتر میباشد که مصرف بسیار بالایی است. این میزان به صورت تقریبی در رانندگی های درون شهر 3.2 لیتر و در جاده 3.79 لیتر میباشد. یعنی شما با 10.5 لیتر در یکبار سوخت گیری تنها قادر به طی حدود 220 الی 290 کیلومتر خواهید بود.

امتیاز مصرف سوخت با سرعت 80km طی 100km از 10 نمره 7.5

 

 

امتیاز قدرت7

امتیاز شتاب 8.5

امتیاز کیفیت قطعات جانبی 7.5

امتیاز کیفیت قطعات انجین 9

ارزش خرید 8.5

تاامتیاز کل موتورسیکلت تریل روان STR200 بطور میانگین

از 10 نمره 8

 

قسمت اول: نقد و بررسی تجهیزات و امکانات موتور کویر STR200

قسمت دوم: نقد و بررسی تخصصی کارایی و عملکرد موتور کویر STR200

 


نقد و بررسی تریل کویر 250 Kavire T2

نقد و بررسی تریل فلات Falat 250

نقد و بررسی تریل احسان Ehsan GY200

نقد و بررسی تریل پیشرو گلد کیوام Pishro Golde 250

نقد و بررسی تریل روان RAVAN QM-R200

 

 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

 

قسمت دوم: نقد و بررسی موتور سیکلت تریل کویر Kavir STR 200



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام زین وباک وسری کامل فلاپ موتور تریل ۲۰۰ سی سی برنگ نارنجی مدلSTR اگر مقدور باشه میخام ویا شماره تماس فروشگاهی ک لوازم کویر اس تی ار رو داره میخواهم با تشکر

با شماره 09367147548 تماس بگیرید

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi