شاید این جمله را بارها در مشخصات یک وسیله نقلیه خوانده و یا شندیده باشید که موتور این وسیله نقلیه دنده تایم یا زنجیر تایم و یا تسمه تایم میباشد. و هر کسی بخاطر این نوع تایمینگ انجین وسیله نقلیه حرف هایی گفته و ادعا هایی را کرده است. امروز میخواهیم شرحی مختصر در باره این تکنولوژی مکانیک خودرو را برای شما باز گو کنیم تا با مزیت ها و معایب آن بیشتر آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.
دنده تایم چیست؟
زنجیر تایم چیست؟
تسمه تایم یا تسمه تایمینگ چیست؟
همگی این کلمات معرف یک تکنولوژی واحد در صنعت مکانیک خودرو میباشند که دنده تایم، زنجیر تایم ، تسمه تایم، تسمه تایمینگ و یا زنجیر موتور قسمتی از موتور احتراق داخلی است که زمانبندی سوپاپهای موتور را کنترل میکند. در بعضی از موتورها برای این کار از چرخدنده ها و بعضی زنجیر و بعضی تسمه بجای یکدیگر استفاده میشود.
تاریخچه:
زمانبندی موتورها در ابتدا توسط دنده و بعضی زنجیر انجام میشد که باعث میگردید موتور ماشین با سر و صدا و اصطلاحاً سنگین کار کند. به همین دلیل و همچنین به علت سادگی استفاده، هزینه کمتر، عدم نیاز به روغن کاری و راندمان بالاتر، به تدریج چرخ دنده ها جای خود را به زنجیر ، و زنجیر جای خود را به تسمه داد.
اولین تسمه تایم در سال ۱۹۴۵ مورد استفاده قرار گرفتهاست. در سال ۱۹۶۲، خودروی آلمانی «گلاس ۱۰۰۴» اولین خودرویی بود که از تسمه تایم استفاده میکرد و به تولید انبوه رسید. سپس در سال ۱۹۶۶ پونتیاک برای اولین بار در آمریکا از تسمه تایم در محصول Tempest خود استفاده کرد. در سال ۱۹۶۶ شرکت Vauxhall تولید طراحی جدیدی از موتورهای ۴ سیلندر را آغاز کرد که در آن از تسمه تایم استفاده میشد و همین ترکیب بندی امروزه در غالب خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. البته در خودروهای گران قیمتی ( خودروهای sport) که دارای شتاب و قدرت بالایی میباشند بیشتر از زنجیرتایم برای افزایش راندمان و کاهش هزینه ها استفاده میگردد.
عملکرد:
در موتور احتراق داخلی، دنده تایم به واسطه میل تایم و یا زنجیر تایم و یا تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک (ها) متصل میکند، تا به نوبت بسته شدن و بازشدن دریچه سوپاپها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که دنده تایم به واسطه میل تایم و یا زنجیر تایم و یا تسمه تایم این کار را انجام میدهد. این تسمه دارای دندانههایی است تا بوسیله آن، میل بادامک (ها) را همزمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحیهای موتور، تسمه تایم همچنین میتواند برای به حرکت دراوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود.
مزایا دنده تایم چیست؟
- هزینه سرویس و نگهداری بالا به نفع تولید کننده.
معایب دنده تایم چیست؟
- هزینه تولید بالا
- استهلاک بالا
- ایجاد لرزش زیاد
- هزینه سرویس و نگهداری پس از کارکرد های نچندان طولانی
- کاهش تقریبی گشتاوری
- نیازمند به افراد باتجربه جهت تعویض و سرویس و نگهداری
شماتیکی از عملکرد یک سیستم دنده تایم
مزایا زنجیر تایم چیست؟
- کاهش هزینه تولید
- کاهش وزن موتور نسبت به دنده تایم
- افزایش قدرت موتور و گشتاوری موتور
- کاهش هزینه سرویس و نگهداری
- کاهش چشمگیر لزرش موتور
- کاهش صدا نسبت به دنده تایم در دراز مدت
- راحتی سرویس
- تنظیم دقیقتر تایم سوپاپها
- عمر بسیار بالا نسبت به دنده تام و تسمه تایم،
- استفاده در موتورسیکلت های با کیفیت تا قدرت 220 اسب بخار تا گشتاوری 60 نیوتون متر تا حجم 2000cc
- استفاده شده در موتور وسایل نقلیه گران قیمت و پر شتاب و پر قدرت ( بیشتر برای ماشین های مسابقه ای )
معایب زنجیر تایم چیست؟
- ایجاد صدای کم از شروع بکار موتور (قابل تشخیص فقط در موتورسیکلت ها)
موتور BMW مدل M3 با هشت سیلندر به صورت V شکل با قدرت 440 اسب بخار در طراحی اسپورت
موتور رده اسپورت شرکت کاوازاکی Kawasaki ZX-10R با حجم موتور 998cc با قدرت 160 اسب بخار
مزایا تسمه تایم یا تسمه تایمینگ چیست؟
- کاهش چشمگیر هزینه تولید
- کاهش وزن موتور نسبت به زنجیر تایم
- کاهش چشمگیر بسیار لزرش موتور
- کاهش چشم گیر صدای موتور
- راحتی سرویس و تعویض آن توسطه همگان
- با صرفه بودن برای خودرو های شخصی
معایب تسمه تایم یا تسمه تایمینگ چیست؟
- عمر پایین تر نسبت به زنجیرتایم حداکثر تا 60000 کیلومتر
- افزایش هزینه سرویس و نگهداری، عدم
- استفاده زیاد از دورهای بالای 4000دور در دقیقه باعث استهلاک سریع قطعات می گردد
- عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها باعث فشار خیلی زیاد روی تسمه میگردد
- خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن آن باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد
- زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد
- عدم استفاده از خودرو بمدت طولانی ( بیش از 1000کیلومتر به صورت مداوم)
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران
تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت
آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت
تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه
آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن
آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت
متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

دوستان موتور زنجیر تایم بهتره یا سوپاپ ؟ از لحاظ استهلاک و عمر موتور
زنجیر تایم

سلام ببخشید هوندا ۲۵۰ تیزپر زنجیر تایمی چهار سوپاپ بدرد میخوره من چون موندم بخرم یا نه
هر چیزی بجز ریال بارزش تر است

سلام ، الان موتور سیکلت های هوندایی جدید انژکتوری ویا کاربراتوری چه ۱۲۵ سی سی چه ۱۵۰ و چه ۲۰۰ سی سی ، تسمه تایم هستند یا دنده تایم یا زنجیر تایم؟
بستگی به رده و کلاس موتور دارد

سلام خسته نباشید ممنون از سایت و جوابگویی سریع شما. موتور سیکلت من ۲۰۰ زنجیر تایمی هست دود سفید میده و لباس هامم بوی دود میگیرن مشکل از چی هست؟ ممنون از راهنمایی تون.
مدت دود چقدر است؟

سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون ، بنده یک هندا ۲۰۰ زنجیر تایمی مدل ۱۴۰۰ خریدم بعضی وقتا دنده رو که عوض میکنم بعد از عوض کردن دنده گاز خالی می خوره مثل خلاص بودن بعد یکدفگی دنده جا میوفته ممنون می شم کمکم کنید.
گیربکس باید بررسی شود

به نظر کارشناسان خرید سیوان 200mkz دنده تایم خوب هست یا زنجیر تایم خوب بوده؟باتشکر♥️
زنجیر تایم بهتر است اما موتورسیکلتی که نام برده اید بهتر است در آن تجدید نظر کنید

موتور 150cc زنجیر تایم داره ؟
بله

سلام زمان تعویص زنجیر تایم بنلی چه مدت هست یا بعد از چند کیلومتر کارکرد
هر 100.000 کیلومتر

سلام خسته نباشید اپاچی 169ccزنجیر تایم خوبه؟
مشکلی نیافته ایم در ان

سلام من بین هوندا زنجیر تایم و دنده تایم موندم تفاضل قیمتش خیلیه و من برای مسافت های نسبتا طولانی میخوام و کدوم یک دیر تر خراب میشه؟
برای یک موتور هندا تا حجم 150 سی سی بهتر است دنده تایم خرید کنید