تا کنون از کیفیت و شکل ظاهری و امکانات موتور کویر تی تو Kavir T2 250cc گفتیم و توضیح دادیم که متاسفانه شرکت کویرموتور برخلاف گذشته که محصولاتی باکیفیت و مقاوم را روانه بازار می نمود اینبار محصولی را وارد بازار نموده است که بیشتر سعی شده در لوازم ظاهری آن و انجین موتور دارای کیفیت حداقلی نسبت با سایر رقبای خود را به مشتریان خود ارائه دهد. و کاملا شاهد هستیم که یک موتور 125cc را با افزایش حجم سیلند و تغییر در گیربکس و شاسی را روانه بازار نموده و از شواهد موجود کاملا مشخص است که میزان فشار تحریم ها بر بزرگان تولید کننده موتورسیکلت تا چه میزان خورد کننده بوده است.
حال میخواهیم کارایی این موتور را در شرایط مختلف بسنجیم تا ببینم این موتور تا چه میزان نسبت به شرایط محید کارایی دارد. پس در ادامه همراه ما باشید.
پس از یقریبا یک هفته موفق شدیم یکی از موتورهای سری جدید تریل کویر تی تو Kavir T2 250cc را بدست بیاوریم و آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
کالبد شکافی:
تا به اینجای کیفیت ظاهری تریل کویر تی تو Kavir T2 250cc در حد رقبای خود نبود اما رضایت بخش بوده.
امتیاز کیفیت ساخت قطعات از 10 نمره 7
کلیه امتیازات از 10 و بر اساس موتورهای هم رده خود ساخت چین موجود در بازار ایران میباشد
عدد های نزدیکتر به 10 به معنای بهتر بودن میباشد
شرایط انجام تست:
|
مشخصات راننده اول: |
مشخصات راننده دوم: |
مشخصات راننده سوم: |
وزن: |
78 کیلوگرم |
85 کیلوگرم |
97 کیلوگرم |
قد: |
182 |
178 |
180 |
سطح مهارت در رانندگی: |
خوب |
خوب |
خوب |
مدت تجربه رانندگی: |
8 سال |
11 سال |
5 سال |
شروع به حرکت:
زمانی که برای اولین بار سوار این موتور شوید متوجه میشوید که وزن این موتور به خوبی کمتر از سایر موتور های تریل هم رده خود می باشد که این امر خود میتواند در کنترل موتور تاثیر بسزایی داشته باشد.
اعداد کمتر به معنای سنگینی بیشتر می باشد
امتیاز هر سه راننده درباره وزن |
|
راننده اول |
4 |
راننده دوم |
4 |
راننده سوم |
4 |
جمع | 4 |
امتیاز سنگینی موتور از 10 نمره 9
باز هم هم چون سایر موتور های هم رده خود موجود در بازار ایران موتور با تک استار به بهترین صورت روشن شد اما با هندل پایی توسط هر راننده با دو تا سه بار هندل زدن روشن شد.
حرکت:
تعویض دنده های به خوبی و بدون صدا و به نرمی صورت میگیرد. شیوه تعویض دنده ها برای حرکت به صورت یکی پایین و چهار تا بالا میباشد. تنها نکته آزار دهنده در هنگام خلاص نمودن میباشد. زمانی که شما میخواهید موتور را در حالت N قرار دهید عمل خلاصی به راحتی صورت نمی پذیرد که در هنگام معکوس کردن دنده ها یا به وضعیت دنده یک میروید و یا از دنده یک به دو منتقل میشود که با کمی تغییر وضعیت در دنده ها به حالت N میرسید.
تعادل:
در هنگام رانندگی در درون شهر و اقدام به دادن مانور های متعدد در عبور بین ماشین ها و پیادرو ها در خیابان های شیراز به نتیجه زیر دست یافتیم.
حفظ تعادل در رانندگی و عبور از موانع شهری |
||||
سرعت |
20 |
30 |
50 |
70 |
راننده اول |
8.5 |
8.5 |
7 |
6 |
راننده دوم |
8.5 |
8.5 |
7 |
6 |
راننده سوم |
8.5 |
8.5 |
7 |
6 |
جمع | 8.5 | 8.5 | 7 | 6 |
امتیاز حفظ تعادل در رانندگی و عبور از موانع شهری از 10 نمره 7.5
حفظ تعادل در رانندگی و عبور از جاده های خاکی شهید آباد واقع در جاده شیراز - کوار |
||||
سرعت |
20 |
30 |
50 |
70 |
راننده اول |
7.5 |
7 |
6 |
5 |
راننده دوم |
7.5 |
7.5 |
5.5 |
6 |
راننده سوم |
7.5 |
7 |
5 |
6 |
جمع | 8 | 7.16 | 5.5 | 5.6 |
امتیاز حفظ تعادل در رانندگی و عبور از جاده های خاکی از 10 نمره 6.56
میزان تعادل در پیچ ها:
حفظ تعادل در کوچه های و بریدگی های بلوار ها |
||||
سرعت |
15 |
20 |
30 |
60 |
راننده اول |
8.5 |
8.5 |
8 |
7 |
راننده دوم |
8.5 |
8.5 |
8 |
7 |
راننده سوم |
8.5 |
8.5 |
8 |
7 |
جمع | 8.5 | 8.5 | 8 | 7 |
امتیاز حفظ تعادل در پیچ ها از 10 نمره 8
حفظ تعادل در پیست آفرود جاده سیمان |
||||
سرعت |
15 |
20 |
30 |
60 |
راننده اول |
7.5 |
7 |
7 |
6 |
راننده دوم |
7.5 |
7.5 |
7 |
6 |
راننده سوم |
7 |
7 |
7 |
6 |
جمع | 7.33 | 7.16 | 7 | 6 |
امتیاز حفظ تعادل در Off-road از 10 نمره 6.87
میزان قابلیت مانور:
قابلیت مانور دادن در ترافیک و پیاده رو ها |
||||
سرعت |
20 |
30 |
40 |
50 |
راننده اول |
7 |
7 |
6 |
3 |
راننده دوم |
7 |
7 |
6 |
3 |
راننده سوم |
7 |
7 |
6 |
3 |
جمع | 7 | 7 | 6 | 3 |
امتیاز قابلیت مانور دادن در ترافیک و پیاده رو ها از 10 نمره 5.75
قابلیت مانور دادن در بستر رودخانه خشک شیراز |
||||
سرعت |
20 |
30 |
40 |
50 |
راننده اول |
7 |
7 |
6 |
5 |
راننده دوم |
7 |
7 |
6 |
5 |
راننده سوم |
7 |
7 |
6 |
5 |
جمع | 7 | 7 | 6 | 5 |
امتیاز قابلیت مانور دادن در جاده های با پوشش خورده سنگی از 10 نمره 6.25
نرمی کمک ها:
برای تست نرمی و کارایی کمک ها، موتور را در سه شرایط اول در سطح خیابان های شهر شیراز و بیشتر بر روی برامدگی ها و چاله جوله ها تست کردیم با متوسط سرعت 45-60 کیلومتر در ساعت تست نمودیم. از نظر کیفیت ساخت کمک ها باید گفت که کمک های با کیفیتی میباشند و از نظر عملکرد به شرح زیر میباشند.
تست نرمی کمک ها با سرعت متوسط 60-45 کیلومتر در ساعت |
||
درون شهر | off road | |
راننده اول: |
8 |
6.5 |
راننده دوم: |
8 |
6.5 |
راننده سوم: |
8 |
6.5 |
جمع |
8 |
6.5 |
امتیاز نرمی کمک ها از 10 نمره 7.25
لرزش:
هنگام رانندگی در شهر به سرعت های متفاوت لرزش موتور مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به صورت زیر میباشد.
توجه: اعداد بیشتر به معنای لرزش کمتر میباشد.
تست لرزش در چهار سرعت بلوار چمران |
||||
سرعت |
30 |
50 |
70 |
90 |
راننده اول |
9 |
9 |
8 |
8 |
راننده دوم |
9 |
9 |
8 |
8 |
راننده سوم |
9 |
9 |
8 |
8 |
جمع | 9 | 9 | 8 | 8 |
امتیاز لرزش در جاده های آسفالت از 10 نمره 8.5
قابلیت کنترل لرزش در بستر رودخانه خشک شیراز |
||||
سرعت |
20 |
30 |
50 |
65 |
راننده اول |
6 |
6 |
5 |
3 |
راننده دوم |
6 |
6 |
5 |
3 |
راننده سوم |
6 |
6 |
5 |
3 |
جمع | 6 | 6 | 5 | 3 |
امتیاز لرزش در جاده های خاکی از 10 نمره 5
شتاب:
شتاب این موتور همانند موتور های هم رده دیگر خود خوب بوده به صورتی که شتاب برای هر سه راننده از صفر به هشتاد کیلومتر بر ساعت به شرح زیر میباشد.
مدت زمات رسیدن به سرعت 0 به 80 بر حسب ثانیه |
|
راننده اول |
19.7 ثانیه |
راننده دوم |
18.9 ثانیه |
راننده سوم |
18.1 ثانیه |
جمع | 18.9 ثانیه |
شتاب متوسط موتور از 0 تا 80 کیلومتر بر ساعت 18.9 ثانیه
امتیاز شتاب از 10 نمره 7
سرعت:
حداکثر سرعت در طی سه مسیر در جاده های اطراف شیراز:
تست سرعت |
||||
مصافت |
راننده اول |
راننده دوم |
راننده سوم |
|
5 کیلومتر |
سرعت |
سرعت |
سرعت |
|
جاده صدرا |
102 |
101 |
100 |
101 |
جاده شیراز - سپیدان |
114 |
112 |
111 |
112 |
جاده شیراز - بوشهر |
90 |
86 |
84 |
86 |
حداکثر سرعت متوسط در جاده های خارج از شهر 99 کیلومتر در ساعت میباشد |
امتیاز سرعت در جاده ها از 10 نمره 8
قدرت:
همانند گذشته در چهار مسیر در شیراز اقدام به گرفتن تست قدرت در باره این موتور نمودیم که به ترتیب در بلوار رحمت با شیب 0 درجه با طول 2 کیلومتر و جاده صدرا با شیب 8 درجه با طول 2 کیلومتر و خیابان ارم کوچه جنب دانشگاه با شیب 15 درجه به طول 200 متر و جاده سنگی بابا کوهی واقع در خیابان جمهوری جنب منابع طبیعی با شیب 20 درجه نمودیم که میزان سرعت، و مقدار دنده در هر مرحله به شرح زیر میباشد.
تست قدرت |
||||||
شیب |
راننده اول |
راننده دوم |
راننده سوم |
|||
0-8-15 |
شماره دنده |
سرعت |
شماره دنده |
سرعت |
شماره دنده |
سرعت |
بلوار رحمت (0%) |
5 |
103 |
5 |
101 |
5 |
101 |
جاده صدرا (8%) |
4 |
85 |
4 |
83 |
4 |
83 |
خیابان ارم (15%) |
2 |
27 |
2 |
26 |
2 |
25 |
امتیاز قدرت در سربالایی ها تا شیب 15 درصد از 10 نمره 7.5
شیب 20% |
حداکثر مسافت طی شده با دنده 1 |
راننده اول |
6 متر |
راننده دوم |
5.2 متر |
راننده سوم |
4.8 متر |
امتیاز قدرت در Off-road تا شیب 20 درصد از 10 نمره 7
توجه: صورت وارد آمد ضربه در هنگام سواری های آفرود با پرش های تا ارتفاع حدود 1 متر امکان آسیب به شاسی بسیار زیاد میباشد. یعنی مقاومت شاسی موتور کویر تی تو Kavir T2 250cc تقریبا برابر با خود احسان 200 جی وای است.
امتیاز مقاومت شاسی در برابر ضربات از 10 نمره 6
مصرف سوخت:
پس از طی حدودا 1100km مصافت به صورت رفت و برگشت از شیراز به سپیدان و به یاسوج و سیسخت و در آخر بازگشت از اقلید ، آباده ، مرودشت و به شیراز میزان مصرف سوخت را هم در جاده و هم در شهر مورد ارزیابی قرار دادیم و نتیجه آن به شرح زیر قرار داده ایم.
امتیاز مصرف سوخت با سرعت 80km طی 100Km به صورت میانگین 3.9 است و از 10 نمره 8.5
امتیاز قدرت 7
امتیاز شتاب 7
امتیاز کیفیت قطعات جانبی 7.5
امتیاز کیفیت قطعات انجین 8
ارزش خرید 7.5
امتیاز کل موتورسیکلت تریل کویر تی تو Kavir T2 250cc بطور میانگین
از 10 نمره 7.4
قسمت اول: نقد و بررسی تجهیزات و امکانات موتور سیکلت تریل کویر 250 Kavire T2
قسمت دوم: نقد و بررسی قدرت و شتاب موتور سیکلت تریل کویر 250 Kavire T2
نقد و بررسی تریل فلات Falat 250
نقد و بررسی تریل احسان Ehsan GY200
نقد و بررسی تریل پیشرو گلد کیوام Pishro Golde 250
نقد و بررسی تریل روان RAVAN QM-R200
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران
تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت
آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت
تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه
آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن
متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت
منبع: باشگاه موتور سواران ایران