EFI یا سیستم سوخت رسانی انژكتوری،یك تكنولوژی پیشرفته است كه می توان از آن به جای كاربراتور در اسكوتر ها و موتورسیكلت ها استفاده كرد. اما چرا به EFI نیاز است؟
استفاده از EFI می تواند محصول شما را در مقایسه با محصولاتی كه از كاربراتور های قدیمی استفاده می كنند ، ترفیع بخشد. از نظر هزینه مناسب است و تاثیرات محیطی را كاهش می دهد. در این مطلب اشاره می شود به اینكه چطورEFI می تواند كمك كننده باشد.
كاربراتورها از روش های ساده و ارزان قیمت برای كنترل انتقال هوا و سوخت به انجین هستند، اما كاربراتورها بهترین راه نیستند ،زیرا با محدودیت های زیادی رو به رو هستند. آنها دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا بتوانند قدرت قابل قبول و آلایندگی كم اگزوز را سبب شوند. به علاوه سیستم های كاربراتوری نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد،تنظیم مرتب وشستشو می باشند تا عملكرد قابل قبول آن ها حفظ شود. در شكل زیر یك سیستم انژكتوری و تجهیزات آن نمایش داده شده:
سیستم های كاربراتوری در اكثر مواقع واكنش سریع و به موقع نشان نمی دهند،به خصوص وقتی كه برای پاس كردن قوانین سخت آلایندگی آماده می شوند.نتیجه ی این واكنش دیر هنگام سرعت یا شتاب ضعیف، به سختی روشن شدن در هوای سرد یا اینكه راه اندازی مجدد انجین در گرما به سختی صورت گیرد. كاربراتور ها اغلب سوخت زیادی را به انجین می ریزند،كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیش از حد به محفظه احتراق می شود.
EFI یك سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به انجین و زمانبندی احتراق دارد. برای اینكه EFI مقدار مطلوب و بهینه ی نسبت هوا به سوخت و زمانبندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین می كند، بدین ترتیب انجین های مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته ، به نرمی حركت می كنند و كارآمد تر هستند. EFI مقدار سوخت و زمانبندی احتراق صحیح را براساس شرایط محیط-جاده- وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق می رساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در آن می شود.
سیستم EFI انجین را تحت نظر قرار می دهد و شرایط مناسب را تعیین كرده تا انتقال سوخت ، زمانبندی احتراق به خوبی انجام شده و زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دما های سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را به صورت اتوماتیك آسان می سازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به انجین های مجهز به EFI این امكان را می دهد تا در آزمون های سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند.
در ادامه تصاویر قطعات سیستم انژکتور موتورسیکلت را مشاهده خواهد نمود.
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران
تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت
آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت
تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه
آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن
آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت
متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

سلام وقت بخیر برای موتور سیکلت cdi200کثیر از روغن اسپیدی 20w50 استفاده می کردم دنده خیلی سفت جابه جا می شد و هر1500عوض می کردم. به تازگی از روغن موتور LUBRHINO10w40/sn/Jaso-ma2استفاده می کنم و بسیار موتور بی صدا و دنده ها نرم جابه جا می شود فقط زمان تعویض این مدل روغن هم1500هست؟؟؟

سلام موتور ۱۵۰ باسل دارم طرح هندا که چند وقتی که روشن میکنم باید بزارم گرم بشه کامل بعد گاز بدم وگرنه هی خف میکنه باید چکار کنم
موتور شما مشکلی ندارد و این گونه ایرادات در موتورهای انژکتوری در اوایل فصل بهار و اواسط فصل پاییز بسیار محسوس روئیت میگردد و به دلیل نوسانات دمایی محیطی و سنجش این نوسانات توسط سنسور دمای موتورسیکلت به وجود می آید

سلام من موتور ۱۵۰پرواز دارمیخام کاربراتوریش کنم یعنی سیستم سوخت رسانی کاربراتور و سیستم جرقه زنی انژکتور آیاجوابگو است؟!انجام دهم؟
میتوانید

سلام خسته نباشد من موتور ۱۲۵ کویر انژکتور دارم وقتی که یه تایم میرونم گاهن موتور خود به خود خاموش میشه یا بعضی موقع ها بعد یه تایم حرکت کردن همون موقع در حال حرکت وقتی میخوای گاز بدی موتور خفه میکنه سر شمع بدجور سیاه میشه که کلی شمع عوض کردم میخواستم بدونم علتش چیه ممنون میشم.
بهتر است با این ایرادات کنار بیایید این موارد در بسیاری از موتورهای EFI وجود دارد و در آنها از نظر کارخانه نقص محسوب نمیشود و طبیعی عنوان میگردد. در صورتی که این ایرادت نباید وجود داشته باشد و راه حلی برای آنها نیست مگر تغییر سیستم سوخت رسانی به کاربراتور

باسلام من ۱اماه پیش موتور احسان ۲۰۰انژکتوری خریده ام و۱۰۰تاهم کارکرده اما درجا درست کار میکنه ولی هنگام حرکت پت پت میکنه ودرست کارنمیکنه علتش چی میتونه باشه
موتور شما سالم است و مشکلی ندارد (در صورت استفاده مجدد از نام و یا ایمیل جعلی درسترسی شما به سایت قطع خواهد شد)

باسلام وقتتون بخیر من ۱۰روز پیش موتور پرواز ۲۰۰خریده ام اما تودنده یک ودورهای آرام ریپ میزنه وشمعو سیاه میکنه علتش چی میتونه باشه
موتور را به تعمیرگاه ببرید و دیاگ بزنید

سلام.شرکتهای موتور سازی آیا موتور کاربراتوری همچنان تولید میکنن..
بله تولید میکنند تحت عنوان مدل 1395

سلام من موتور پرواز125 مدل99دارم 6ماهه خریدم الان شمعش کم برق میده بردم نمایندگی سر در نمیاره بخوام موتور رو کاربراتور کنم بنظرتون مشکل نداره و اینکه از نظر موتوری باهم فرق میکنند ؟
در صورت کاربراتوری نمودن تا 5 سال بهتر است آن را نگه و استفاده نمائید زیرا هذینه کاربراتور نمودن کمی بالا است

سلام.اموزش تنظیم پیچ هوا موتور سیکلت انژکتور ۱۲۵بذارید ممنون میشم آخه تو روستای ما تعمیر کار موتور سیکلت انژکتور نیست.شمع موتور خیلی دوده زده
پیچ تنظیم پیچ وجود ندارد باید با دستگاه دیاگ تنظیمات ترکیب هوا و بنزین تنظیم گردد

درود به شما ممنون از پاسخگویی تون . ببخشید من یک آشیل ۱۲۵ طرح هوندا دارم ، ریپ زدن رو که فرمودید کنار بیایم البته خدارو شکر زیاد ریپ نمیزنه دو مورد دیگ رو بگم خدمتتون ، زمانی که موتور سرده استارت میزنم ۱۰ تا ۱۵ ثانیه یک دود سفید رقیق از اگزوز خارج میشه ولی بعد از اون رفع میشه در حال حرکت هم چند بار کنترل کردم دود نداره اگزور چرب نیست سر شمع هم چرب نیست علت چیه؟
بله دود نمودن صحیح است و نگران نباشید و این دود نیست بلکه بخار هوا است که درون اگزوز وجود دارد
بوق موتورم هم با گاز دادن خیلی ضعیف میزنه گاه به گاه، نور پاینی هم اولا کار میکرد الان اصلا کار نمیکنه ضمنا باتری رو یک ماهه انداختم
باتری نقص دارد در زمان خرید از تاریخ تولید باتری نباید بیشتر از 3 الی 6 ماه گذشته باشد