خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

×

توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتور یا EFI چیست؟ ( بروز شد ) بروز شده توسط: حمید حساس
20:20:55    1400/05/04

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتور یا EFI چیست؟ ( بروز شد )

EFI یا سیستم سوخت رسانی انژكتوری،یك تكنولوژی پیشرفته است كه می توان از آن به جای كاربراتور در اسكوتر ها و موتورسیكلت ها استفاده كرد. اما چرا به  EFI نیاز است؟

استفاده از EFI می تواند محصول شما را در مقایسه با محصولاتی كه از كاربراتور های قدیمی استفاده می كنند ، ترفیع بخشد. از نظر هزینه مناسب است و تاثیرات محیطی را كاهش می دهد. در این مطلب اشاره می شود به اینكه چطورEFI می تواند كمك كننده باشد.

 

كاربراتورها از روش های ساده و ارزان قیمت برای كنترل انتقال هوا و سوخت به انجین هستند، اما كاربراتورها بهترین راه نیستند ،زیرا با محدودیت های زیادی رو به رو هستند. آنها دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا بتوانند قدرت قابل قبول و آلایندگی كم اگزوز را سبب شوند. به علاوه سیستم های كاربراتوری نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد،تنظیم مرتب وشستشو می باشند تا عملكرد قابل قبول آن ها حفظ شود. در شكل زیر یك سیستم انژكتوری و تجهیزات آن نمایش داده شده:

 

 

سیستم های كاربراتوری در اكثر مواقع واكنش سریع و به موقع نشان نمی دهند،به خصوص وقتی كه برای پاس كردن قوانین سخت آلایندگی آماده می شوند.نتیجه ی این واكنش دیر هنگام سرعت یا شتاب ضعیف، به سختی روشن شدن در هوای سرد یا اینكه راه اندازی مجدد انجین در گرما به سختی صورت گیرد. كاربراتور ها اغلب سوخت زیادی را به انجین می ریزند،كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیش از حد به محفظه احتراق می شود.

EFI یك سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به انجین و زمانبندی احتراق دارد. برای اینكه EFI مقدار مطلوب و بهینه ی نسبت هوا به سوخت و زمانبندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین می كند، بدین ترتیب انجین های مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته ، به نرمی حركت می كنند و كارآمد تر هستند. EFI مقدار سوخت و زمانبندی احتراق صحیح را براساس شرایط محیط-جاده- وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق می رساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در آن می شود.

سیستم EFI انجین را تحت نظر قرار می دهد و شرایط مناسب را تعیین كرده تا انتقال سوخت ، زمانبندی احتراق به خوبی انجام شده و زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دما های سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را به صورت اتوماتیك آسان می سازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به انجین های مجهز به EFI این امكان را می دهد تا در آزمون های سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند.

 

در ادامه تصاویر قطعات سیستم انژکتور موتورسیکلت را مشاهده خواهد نمود.

جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

تیزپر ۱۵۰ انژکتوری مدل ۴۰۰ که ۵۰۰ تا کارکرد بیشتر نداره.مدام ریپ میزنه و درجا کار نمیکنه. با توجه به اینکه موتور زیاد هم کارنکرده چیکار باید بکنم.

ایراد ریپ زدن در اکثر موتورهای EFI وجود دارد و متاسفانه شرکت های منتاژ کننده تا کنون موفق به رفع نقص نشده اند و این مشکل به دلیل سیستم سوخت رسانی در بخش پاشش سوخت است و نمیتوانید در ایران آن را رفع کنید زیرا تمامی قطعات درون بازار همگی با این نقص هستند.

user

سلام ببخشید من یه موتور سیکلت 125هوندا دارم که وقتی روشن میکنم یکم که گاز میدم بلا فاصله خاموش میشه خواستم بپرسم که آیا موتونه مشکل از کاربراتور باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

توضیحات شما کافی نیست، شمع را بررسی کنید. 

user

سلام موتور ۲۰۰ انژکتور طرح هندا دارم. جدیدا بعد از یکی دو روز که روشنش میکنم به محض گاز دادن یا حرکت کردن همون ابتدای کار خاموش میشه. اما بعد از خاموشی در استارت دوم که انجام میشه و موتور روشن میشه اصلا این مشکل رو ندارم. ممنون میشم راهنمایی کنین.

همیشه پس از روشن شدن موتورسیکلت باید حداقل 3 دقیقه صبر کنید تا موتور کمی گرم گردد و سپس اقدام به حرکت کنید

سوال بعد اینکه قبلاً قسمت انژکتور موتور کاملاً تمیز بوده ولی الان اطرافش حالت ترکیب بنزین و گرد و خاک داره. این موضوع طبیعیه؟

باید هر ماه یک بار موتورسیکلت را بشورید

user

با سلام بنده یه موتور ۱۲۵ انژکتور احسان خریدم موتور صفره ولی دود سفید میده و انجین خیلی داغ میشه

سریعتر جهت بررسی بیشتر به مرکز فروش آن مراجعه نمائید تا موتورسیکلت بررسی گردد. هر گونه دریافت پاسخ را با ما در میان بگذارید تا از سوء استفاده احتمالی از شما جلوگیری شود

user

سلام‌یه سیکلت ۱۵۰ احسان دارم ۶۰۰ تا کارکرده ریپ میرنه دور پایین یا خاموش میکنه تو دورپایین و موقع ایستادن چه مشکلی داره ممنونم از راهنماییتون

مشکلی ندارد تمام انژکتورها همین گونه هستند و این ایراد در آنها فقط با تعویض کل سیم EFI به کاربراتور رفع می گردد

user

سلام موتور طرح هوندا 125 احسان خواستم راهنمایی فرمایید. مدل 98 دارم تا الان مشکلی نداشت . دو روزه که موقع گاز دادن جهت تعویض دنده ریپ می زند .بطوری که مجبور میشوی گاز را کم کنی .

شمع را تعویض کنید.

user

سلام بنده یه موتور نامی ۱۵۰ مدل ۹۸ انژکتور خریدم ۲۷۰۰ تا هم بیشتر کار نکرده فقط یه مشکلی هست وقتی اروم اروم گاز میدم در دور حدودا ۲۵۰۰ موتور ریپ میزنه و میره خاموش بشه ولی وقتی محکم گاز میدم خیلی خوب شتاب میگیره میتونه از چی باشه؟ با تشکر

بخش سوزن انژکتور، فیلتر هوا و پمپ انژکتور باید بررسی و تمیز شوند.

user

سلام ببخشید کویر ۹۷ انژکتور دارم آمپر بنزینش بعضی موقع ها یه لحظه بالا میاد بعد دوباره میره رو E

بخاط شناور درون باک است

user

چرا متین ۲۰۰ انژکتور با هندل پایی روشن نمیشه؟

دلایل بسیاری میتواند باعث عدم روشن شدن گردد و برای این کار نیاز به بازدید حضوری دارد. به یک تعمیر کار نشان دهید.

برق هم داره فقط با استارت روشن میشه؟

با توجه به توضیح شما در هندل زدن شما قدرت لحظه ای اولیه برای ایجاد پیشران کافی وجود ندارد

user

سلام خسته نباشید من یه موتور آشیل طرح هوندا 125. هندلی تازه گرفتم مدل 96 انژکتوری سرعت که میگیری بعد گاز رو ول میکنی عطسه با صدای بلند داره وه بعضی مواقع خفه میکنه و دیگه روشن نمیشه سرازیری هم که گاز نمیدی همش عطسه میکنه تعمیر گاه بردم دیاگ زد نوشته بود خطای دریچه گاز اینو باید چکارش کنم ممنونم جواب بدید

باید بخش سیستم مانی فولد EFI بررسی و همچنین کل سیستم انتقال سوخت سرویس گردد

user

علت تغییر رنگ اگزوز ۲۰۰ رنگ فابریک مشکی بود ولی الان ۲ قسمتش حالت سفید و خاکستری شده یک قسمتش از سیلندر تا پایین خمی اگزوز ویک قسمت راست کمک فنر عقب تقریبا ۱۵ سانت

حرارت باعث سوختن رنگ اگزوز می شود

user

با سلام مجدد ایا با کاربرات کردن موتور سیکلت ۲۰۰ انژکتور سوخت چند برابر میشه؟

خیر تنها حداکثر حدود ۰.۵ لیتر ممکن است مصرف افزوده شود

و ایا با تعویض انژکتور باک بنزین سیم گاز و سنگ و سیم کشی و کویل چیز دیگه نیاز به تعویض هست

خیر

چون رینگ و پیستون سیلندر موتور سیکلت انژکتور بزرکتره نسبت به کاربراتی ایا از این نظر مشکلی نداره

بزرگ یا کوچکتر بودن سیلندر ارتباطی به انژکتور یا کاربراتور بودن ندارد 

یا فقط مصرف سوخت داره یه سوال دیگه اینکه بعضی از دوستان با کاربرات کردن موتور سیکلت بعد از یک مدت دنده تایم چندین موتور به صدا در اومده علت چی میتونه باشه؟

ربطی به تغییر سیستم سوخت ندارد. مثل این است بگویی من آب را با لیوان میخوردم و اکنون با کاسه و پس از مدتی کمرم درد گرفته است

user

سلام موتور احسان 125 مدل 99 صفر خریدم استارت نداره و در فصل سرما هندل موتور به شدت سفت میشه جوری که هندل بزنی پا رو پس میزنه و وقتی پس بزنه دیگه باید خیییلی هندل محکم و قوی بزنی تا روشن بشه ولی تو فصل گرما این مشکل رو نداره راه حلی براش هست یا موتور رو تعویض کنم با تشکر

روغن موتور استفاده شده در فصل سرما توسط شما نامناسب است و همچنین برای روشن نمودن آن از ساسات استفاده باید نمائید

user

سلام من ۱۲۵ انژکتور کویر صفر خریدم بعد از یک ماه العان ریپ میزنه چه در حالت سکون چه در حالت حرکت

به نمایندگی  اهواز مراجعه نمائید

user

سلام وقتتون بخیر...عاقا خواهشا کمکم کنین...بنده رهرو ۱۲۵ خریدم یکماهه که ۵۰۰کیلومتر رفته... دیشب خواستم برم تو جاده و سرد بود ...موتورم ریپ میزد زیاااد...یعنی اصلا گازشو پُر نمیکرد حتی تو دنده دو...میخام ببینم چش میتونه باشه اخه موتوره صفر کیلومتر...باید باهاش مدارا کنم تا داغ بشه بعد گاز بدم یا مشکلی داره؟؟؟

در موتورسیکلت‌های انژکتوری تا زمانی که انجین موتور به خوبی گرم نشده است نباید حرکت کنید و باید موتورسیکلت در حالت درجا در فصل های سرد بین 8 تا 10 دقیقه و در فصول گرم بین 3 تا 5  دقیقه کار کند تا سنسور دما دستور میزان دما را به درستی به ECU انتقال دهد.

user

سلام من الان ۳ ماه است که موتور ۲۰۰ صفر فول انژکتور در آوردم وقتی که صبح ها روشن میکنم از اگزوز دود در میاد یه ۲ دقیقه بعد همان دود قطع میشود من الان ۱۴۰ کیلومتر رونم

مشکلی ندارد

سوال دوم این که من با چه دنده ای باید برونم و آیا باید موتور را در دنده ثابت نرونیم و این که اگه من با دنده ۲ میرونم موتور داغ میکنه مشکلی به وجود نمیاره لطفا راهنماییم کنید

آموزش آب بندی را مطالعه نمایید

user

سلام موتور همتاز۲۰۰انژکتوری مدل ۹۸ دارم یه مدت هست وقتی باموتور بیرون میرم وقتی گاز میدم موتور گاز نمیخور دسته گاز رو تا آخر میچرخونم ولی گازنمیخوره دستگاه دیاگ هم زدم وگفته مشکلی نداره

سنسور اکسیژن تمیز گردد

user

سلام موتورم (رادیسون بی کلاچ 125مدل92) به سختی روشن میشه حتی وقتی گرم باشه، وقتی شیر بنزین رو چند دقیقه میبندم روشن میشه. صبح ها بعضی وقتا تک استارت روشن میشه بعضی وقتا هم با چند بار استارت زدن روشن میشه، وقتی روشن هست به خوبی کار میکنه. باسپاس

اول بهتر است روغن موتور مناسب بااین موتورسیکلت را استفاده نمایید و دم اینکه سخت روشن شن موتورهای efi تقریبا در اکثر آنها در فصل سرما طبیعی است

user

سلام یه موتور دارم انژکتور کبیر مدل ۹۷ ، هیچ مشکلی نداشته تا الان ، یهویی از دیروز وقتی گاز میدم تپ تپ میکنه ، و باید کم گاز برم ، گاز رو زیاد کنم میره که خاموش کنه ، حتی رو حالت خلاص هم پرپر میکنه و گازش خود به خود کم و زیاد میشه ، مشکلش از چی میتونه باشه ، تو شهر من مکانیک حرفه ای نیست نمیدونن ، فقط از کاربرات سر درمیارن بسیار ممنون میشم پاسخ بدید

ابتدا شمع و سپس سوزن انژکتور را تمیز نمایید

user

سلام من یه موتور پیشرو۱۲۵مدل۹۸ انژکتور دارم با اینکه روغن را به موقع عوض میکنم و از بنزین سوپر استفاده میکنم کمی ریپ زدن در دور بالا و سرعت بالا را دارد

اولاً ریپ زدن ارتباطی به تعویض روغن ندارد ثانیاً توجیهی برای استفاده از بنزین سوپر برای موتورسیکلت شما وجود ندارد.

دوم اینکه در حالت درجا زیاد خاموش میشود و صبح ها هم بد روشن میشود یعنی با ۳یا۴هندل روشن میشه،شمع را هم در کیلومتر ۳۰۰۰عوض کردم و الآن که ۹۶۰۰هست نیاز به تعویض دارد توروخدا راهنمایی ام کنید

خاموش شدن رحالت درجا باید وجود داشته باشد زیرا موتورهای انژکتوری دارای سنسور دما هستند و با افزایش دما در زمان خلاصی موتور جهت جلوگیری از آسیب به رینگ ها موتور را خاموش می‌کند اگر میخواهید خاموش نشود میتواند گاز را کمی بیشتر بگیرد تا فرمان قطع سوخت توسط ECU صادر نگردد و یا پیچ تنظیم سوخت را تنظیم کنید. همچنین سخت روشن شدن موتورهای انژکتوری در فصل های سرد سال امری طبیعی است و اولا به دلیل کاهش دما عملکرد سنسورها و ECU کمی دچار مشکل میگردد اما چندان مشکل ساز نخواهد بود دوم بیشترین دلیل سخت روشن شدن به خاطر استفاده از روغن موتور نا مناسب است برای موتورسیکلت ها متاسفانه با درجه کیفیت SF و SG و SJ گرانروی 5w/30w و 10w/40w تولید نمیگردد بهتر است برای بهبود مشکل خود از روغن اسپسدی طلائئ یک لیتری با درجه کیفیت SF و گرانروی 20w/50w استفاده کنید و موتور کمی بهتر روشن می گردد.

شمع خود را هم بی دلیل بر روی 3000 کیلومتر تعویض نموده اید شمع معمولی را در هر 20 هزار کیلومتر  و شمع سوزنی را در هر 25 هزار کیلومتر تعویض نمائید. 

همچنین دوست عزیز آدرس ایمیل را با www وارد نمی نمایند.

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi