خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

×

توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتور یا EFI چیست؟ ( بروز شد ) بروز شده توسط: حمید حساس
20:20:55    1400/05/04

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتور یا EFI چیست؟ ( بروز شد )

EFI یا سیستم سوخت رسانی انژكتوری،یك تكنولوژی پیشرفته است كه می توان از آن به جای كاربراتور در اسكوتر ها و موتورسیكلت ها استفاده كرد. اما چرا به  EFI نیاز است؟

استفاده از EFI می تواند محصول شما را در مقایسه با محصولاتی كه از كاربراتور های قدیمی استفاده می كنند ، ترفیع بخشد. از نظر هزینه مناسب است و تاثیرات محیطی را كاهش می دهد. در این مطلب اشاره می شود به اینكه چطورEFI می تواند كمك كننده باشد.

 

كاربراتورها از روش های ساده و ارزان قیمت برای كنترل انتقال هوا و سوخت به انجین هستند، اما كاربراتورها بهترین راه نیستند ،زیرا با محدودیت های زیادی رو به رو هستند. آنها دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا بتوانند قدرت قابل قبول و آلایندگی كم اگزوز را سبب شوند. به علاوه سیستم های كاربراتوری نیازمند نگهداری و تعمیر زیاد،تنظیم مرتب وشستشو می باشند تا عملكرد قابل قبول آن ها حفظ شود. در شكل زیر یك سیستم انژكتوری و تجهیزات آن نمایش داده شده:

 

 

سیستم های كاربراتوری در اكثر مواقع واكنش سریع و به موقع نشان نمی دهند،به خصوص وقتی كه برای پاس كردن قوانین سخت آلایندگی آماده می شوند.نتیجه ی این واكنش دیر هنگام سرعت یا شتاب ضعیف، به سختی روشن شدن در هوای سرد یا اینكه راه اندازی مجدد انجین در گرما به سختی صورت گیرد. كاربراتور ها اغلب سوخت زیادی را به انجین می ریزند،كه باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اگزوز یا در برخی مواقع وارد شدن سوخت بیش از حد به محفظه احتراق می شود.

EFI یك سیستم دقیق است كه كنترل بسیار زیادی بر انتقال سوخت به انجین و زمانبندی احتراق دارد. برای اینكه EFI مقدار مطلوب و بهینه ی نسبت هوا به سوخت و زمانبندی مناسب احتراق را مشخص و تعیین می كند، بدین ترتیب انجین های مجهز به سیستم EFI قدرت خوبی داشته ، به نرمی حركت می كنند و كارآمد تر هستند. EFI مقدار سوخت و زمانبندی احتراق صحیح را براساس شرایط محیط-جاده- وضعیت وسیله نقلیه و غیره تعیین و سوخت را برای سوختن مناسب و كارآمد به محفظه احتراق می رساند و این اقدامات باعث كاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در آن می شود.

سیستم EFI انجین را تحت نظر قرار می دهد و شرایط مناسب را تعیین كرده تا انتقال سوخت ، زمانبندی احتراق به خوبی انجام شده و زمان واقعی برای استارت زدن آسان در دما های سرد و گرم بدون نیاز به ساسات را به صورت اتوماتیك آسان می سازد. البته این كنترل دقیق جریان سوخت به انجین های مجهز به EFI این امكان را می دهد تا در آزمون های سخت و محكم آلایندگی تائیدیه لازم را اخذ كنند و با استاندارد های جدید هماهنگی داشته باشند.

 

در ادامه تصاویر قطعات سیستم انژکتور موتورسیکلت را مشاهده خواهد نمود.

جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125 جایگزینی انژکتور بجای کاربراتور در موتورسیکلت 125

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام خسته نباشید من ی موتور سیکلت پرواز ۲۰۰ انژکتور خریدم ، ۱۷۰ کیلومتر کارکرد فعلی چند سوال داشتم ۱.مارک سیستم انژکتور یسون هست ، آیا ما ک خوبیه

مارک مهم نیست بلکه طراحی و کیفیت مدار الکترونیک آن مهم است. بسیاری از ecu های موتورهای efi گمنام هستند اما بهتر از آنها وجود ندارد

۲.اگر موتور رو همیشه با دزدگیر استارت و روشن کنم مشکلی داره

اگر دزدگیر مطابق با سیستم efi نباشد باعث آسیب به ecu می شود

۳.توی دور پایین مشکل ریپ داره ک ولی موتور دور بالا قشنگ گاز میخوره و تا رد لاین میره (البته فقط یکبار امتحان کردم)آیا راه حلی داره

مشکلی ندارد و سالم است

۳.موقع استارت زدن دور موتور کمی بالاست ایا میشه کمترش کرد

باید بالا باشد تا موتور روشن گردد

user

سلام تشکر از سایت خوبتون برای موتور اشیل دی وای 150 مدل 98 میخوام دیگ بلوتوثی بگیرم میخوام بدونم کدوم دیاگ بلوتوثی روی این موتور جواب میده؟؟

اطلاعی نداریم

و مدل دقیق ecu این موتور کسی میدونه ؟؟ پیشاپیش تشکر

user

سلام من یه موتور کویر ۱۵۰خشک از موتور فروشی گرفتم از روز اول صدای پمپ بنزینش بعد از روشن شدن قطع نمیشه مشکل داره یا همه موتور های انژکتور همین مدلیه

مشکلی ندارد

user

سلام. شیرکوه ۲۰۰ صفر خریدم انژکتوری احساس میکنم موتور خیلی داغ میشه یعنی حتی وقتی موتور هم تازه روشن شده هم احساس میکنم زیادی داغ شده قبلاً طرح ویو زمرد داشتم ، شاید به داغی عادت ندارم

موتور شما مشکلی ندارد. حرارت بالا در موتورهای با حجم سیلندر ۲۰۰ عادی است

user

سلام بهترین مارک کاربراتور برای موتور سیکلت 125چیه

راپیدو پیشنهاد می شود

user

سلام من موتورسیکلت 125انژکتور دارم تو سرعت پایین ریپ میزنه ولی تک هندل روشن میشه.علتش چیه آیا درست میشه؟

مشکلی ندارد و طبیعی است و همه موتورسیکلت های انزکتورها اینگونه هستند

میخوام کاربرات کنم نظرتون چیه و چه مارک کاربراتور بخرم که خیلی کیفیت داشته باشه

اگر قصد فروش تا 5 سال از تاریخ خرید را ندارد کاربراتور نمائید 

user

سلام خسته نباشید من حدود ۲۰ روز پرواز ۱۲۵ ، ۵ دنده خریدم استارتی صفر الان موتور انگار ریپ میزنه

مبارک باشد، با ریپ زدن کنار بیائید از این به بعد ریپ زدن وجود خواهد داشت و در همه موتورسیکلت های انژکتوری وجود دارد

و چراغ کیلومتر نورش کم و زیاد میشه هنگام حرکت و هنگام سلو کار کردن موتور هم وقتی چراغ ها خاموش میکنم موتور یکم پر قدرت تر سلو کار می‌کنه و وقتی چراغ ها روشن میکنم انگار میخواد خاموش بشه و زور میزنه تا سلو کار کنه مشکل از باتری می‌تونه باشه یا از ECU??

باتری موتور مشکل دارد برای تعویض به نمایندگی یا محل خرید مراجعه کنید موظف به تعویض آن هستند اگر امتناع کردند سریعا شکایت کنید

user

سلام کویر ۱۵۰ ۱۴۰۰ صفر ۹۰۰ تا کار کرد انژکتور ادرجا خوب روشن میشه کار می کنه ولی گاز تا ته می چرخونم گاز نمیخوره

نباید گاز بخورد چون در برنامه ECU مقرر گردیده است تا از چنین اقدام احمقانه و نادرستی جلوگیری به عمل آید تا انجین آسیب نبیند.

دور آرام پت پت می کنه و ی هو معلوم نمی کنه دور موتور میره بالا واصلا موتور جون گاز نداره وگاهی ریپ می زنه

درست است و در اکثر موتورسیکلت های EFI اینگونه است و این نقص در اکثریت این موتورها وجود دارد

لطفا کمک کنید چه کار کنم آخه صفر چرا باید اینطوری بشه ؟؟

باید با این مشکل کنار بیایید و برای این امر بی جهت پول های خود را به دیگران مفت نبازید و ریپ زدن در موتورهای EFI امری جدا نشدی از این موتورها در کشور ایران است و اگر خواهان رفع آن هستید یا سیستم سوخت رسانی آن را کاملا کاربراتوری نماید یا آن را بفروشید و یک موتورسیکلت کاربراتوری تهیه کنید.

تهران مرکز خوب برای تعمیر سراغ دارید

در هیچ کجای ایران تضمین شده وجود ندارد اما در تهران میتوانید به آدرس میدان رازی، کوچه اردستانی، جنب مجتمع تجاری رضا، تعمیرگاه اسماعیلی، مراجعه نمایید. شماره تماس ۰۹۱۲۸۳۸۰۷۱۰ ساعت کار ۹ الی ۲۰، لطفاًً قبل از هر اقدامی بدون مشورت با ما موتور را تعمیر نکنید.

user

سلام خسته نباشید موتورسیکلت بنلی 150 انژکتوری مدل 96 دارم در دور ثابت با هر دنده ای ریپ میزند فیلتر بنزین، هوا، روغن، تعویض شده وشمع سوزنی اصل دنسو انداختم. شست و شوی انژکتور و استپر موتور شده. ولی همچنان این مشکل هست. بعضی مواقع هم تو دنده معکوس گاز نمیخوره و میره که خفه کنه. تو شهر ماهم نمایندگی نداره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

ایراد مطرح شده در اکثر موتورسیکلت های EFI وجود دارد و این نقص در ایران یکی از نقص های جدا نا پذیر این موتورسیکلت ها می باشد و علن آن بی کیفیتی و نقص در سیستم محاسبات برنامه ریزی شده در ECU می باشد

user

تیزپر ۱۵۰ انژکتوری مدل ۴۰۰ که ۵۰۰ تا کارکرد بیشتر نداره.مدام ریپ میزنه و درجا کار نمیکنه. با توجه به اینکه موتور زیاد هم کارنکرده چیکار باید بکنم.

ایراد ریپ زدن در اکثر موتورهای EFI وجود دارد و متاسفانه شرکت های منتاژ کننده تا کنون موفق به رفع نقص نشده اند و این مشکل به دلیل سیستم سوخت رسانی در بخش پاشش سوخت است و نمیتوانید در ایران آن را رفع کنید زیرا تمامی قطعات درون بازار همگی با این نقص هستند.

user

سلام ببخشید من یه موتور سیکلت 125هوندا دارم که وقتی روشن میکنم یکم که گاز میدم بلا فاصله خاموش میشه خواستم بپرسم که آیا موتونه مشکل از کاربراتور باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

توضیحات شما کافی نیست، شمع را بررسی کنید. 

user

سلام موتور ۲۰۰ انژکتور طرح هندا دارم. جدیدا بعد از یکی دو روز که روشنش میکنم به محض گاز دادن یا حرکت کردن همون ابتدای کار خاموش میشه. اما بعد از خاموشی در استارت دوم که انجام میشه و موتور روشن میشه اصلا این مشکل رو ندارم. ممنون میشم راهنمایی کنین.

همیشه پس از روشن شدن موتورسیکلت باید حداقل 3 دقیقه صبر کنید تا موتور کمی گرم گردد و سپس اقدام به حرکت کنید

سوال بعد اینکه قبلاً قسمت انژکتور موتور کاملاً تمیز بوده ولی الان اطرافش حالت ترکیب بنزین و گرد و خاک داره. این موضوع طبیعیه؟

باید هر ماه یک بار موتورسیکلت را بشورید

user

با سلام بنده یه موتور ۱۲۵ انژکتور احسان خریدم موتور صفره ولی دود سفید میده و انجین خیلی داغ میشه

سریعتر جهت بررسی بیشتر به مرکز فروش آن مراجعه نمائید تا موتورسیکلت بررسی گردد. هر گونه دریافت پاسخ را با ما در میان بگذارید تا از سوء استفاده احتمالی از شما جلوگیری شود

user

سلام‌یه سیکلت ۱۵۰ احسان دارم ۶۰۰ تا کارکرده ریپ میرنه دور پایین یا خاموش میکنه تو دورپایین و موقع ایستادن چه مشکلی داره ممنونم از راهنماییتون

مشکلی ندارد تمام انژکتورها همین گونه هستند و این ایراد در آنها فقط با تعویض کل سیم EFI به کاربراتور رفع می گردد

user

سلام موتور طرح هوندا 125 احسان خواستم راهنمایی فرمایید. مدل 98 دارم تا الان مشکلی نداشت . دو روزه که موقع گاز دادن جهت تعویض دنده ریپ می زند .بطوری که مجبور میشوی گاز را کم کنی .

شمع را تعویض کنید.

user

سلام بنده یه موتور نامی ۱۵۰ مدل ۹۸ انژکتور خریدم ۲۷۰۰ تا هم بیشتر کار نکرده فقط یه مشکلی هست وقتی اروم اروم گاز میدم در دور حدودا ۲۵۰۰ موتور ریپ میزنه و میره خاموش بشه ولی وقتی محکم گاز میدم خیلی خوب شتاب میگیره میتونه از چی باشه؟ با تشکر

بخش سوزن انژکتور، فیلتر هوا و پمپ انژکتور باید بررسی و تمیز شوند.

user

سلام ببخشید کویر ۹۷ انژکتور دارم آمپر بنزینش بعضی موقع ها یه لحظه بالا میاد بعد دوباره میره رو E

بخاط شناور درون باک است

user

چرا متین ۲۰۰ انژکتور با هندل پایی روشن نمیشه؟

دلایل بسیاری میتواند باعث عدم روشن شدن گردد و برای این کار نیاز به بازدید حضوری دارد. به یک تعمیر کار نشان دهید.

برق هم داره فقط با استارت روشن میشه؟

با توجه به توضیح شما در هندل زدن شما قدرت لحظه ای اولیه برای ایجاد پیشران کافی وجود ندارد

user

سلام خسته نباشید من یه موتور آشیل طرح هوندا 125. هندلی تازه گرفتم مدل 96 انژکتوری سرعت که میگیری بعد گاز رو ول میکنی عطسه با صدای بلند داره وه بعضی مواقع خفه میکنه و دیگه روشن نمیشه سرازیری هم که گاز نمیدی همش عطسه میکنه تعمیر گاه بردم دیاگ زد نوشته بود خطای دریچه گاز اینو باید چکارش کنم ممنونم جواب بدید

باید بخش سیستم مانی فولد EFI بررسی و همچنین کل سیستم انتقال سوخت سرویس گردد

user

علت تغییر رنگ اگزوز ۲۰۰ رنگ فابریک مشکی بود ولی الان ۲ قسمتش حالت سفید و خاکستری شده یک قسمتش از سیلندر تا پایین خمی اگزوز ویک قسمت راست کمک فنر عقب تقریبا ۱۵ سانت

حرارت باعث سوختن رنگ اگزوز می شود

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi