خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

www.motorclub.ir

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آموزش فیلرگیری موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
11:40:51    1394/09/16

آموزش فیلرگیری موتورسیکلت

فیلر گیری یکی از مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن)را انجام دهد. هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند. یکی از سیستم های که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپ ها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپ ها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند.

همچنین فیلر سوپاپ ها در آوانس و ریتارد صحیح سوپاپ ها نقش بسزایی دارد.

 

فیلر گیری و آچار فیلر گیری چیست؟

به تنظیم فاصله بین دو سطح به واسطه هر ابزاری فیلر گیری گویند. آچار فیلر گیری در اصل ابزاری متشکل از صفحات فلزی با ضخامت های متفاوت بر اساس میلیمتر یا اینچ می باشد که در مقابل افزایش و کاهش دما کمترین میزان تغییر ضخامت را دارا می باشد.

 

چه زمانی بایستی فیلرگیری را انجام دهیم:

فیلرگیری را می بایستی در فصل های مختلف سال انجام داد. در کشور ما ایران به دلیل دارا بودن سه وظعیت اقلیمی می بایستی افراد در هر قسمت از مناطق شمالی، میانی، و جنوبی نسبت به فصل های مختلف سال عمل فیلر گیری را انجام دهند. افرادی که در در مناطق شمالی و جنوبی ایران می باشند یکبار در فصل پاییز حدودا در اواسط ماه آذر ماه و یک بار در فصل بهار در اواسط ماه خرداد می بایتس اقدام به فیلر گیری نمایند. و افرادی که در مناطق معتدل و میانی کشور هستند تنها یک بار نیاز به فیلر گیری دارند.

علت فیلرگیری در فصل های مختلف سال به دلیل تغییرات شدید دمایی می باشد. به دلیل افزایش و کاهش دما در مناطق قطعات فلزی نسبت به دمای کاری خود دچار انقباض و انبساط می گردند. که این امر باعث می گردد تا انجین موتور صحیح کار نکرده و یا بد روشن گردد.

کم بودن فاصله فیلر های سوپاپ ها باعث می گردد تا انجین کند تر گرم  گردد و زیاد بودن سوپاپ ها باعث می گردد تا انجین سریعتر گرم گردد و دمای انجین افزایش یابد. عدم تنظیم فاصله فیلر ها مخصوصا زمانی که میزان فاصله فیلرکم باشد باعث آسیب به سوپاپ ها و پیستون و حتی در بعضی موارد باعث خورد شدن شاتون و یا آسیب به میلنگ می گردد.

 

طرز استفاده از آچار فیلر گیری:

ابتدا شما می بایستی بسته به تنظیم فاصله بین دو سطح مد نظر خود آچار مناسب را استفاده نمائید. در اینجا ما از آچار فیلرگیری بر اساس درجه بندی میلیمتر استفاده می کنیم. در ادامه تصاویر کاملا گویای طرز استفاده از آچار فیلر می باشند.

توجه: همیشه آچار فیلرگیری خود را با یک دستمال آغشته به روغن موتور تمیز کنید و هر یک از تیغه های آچار فیلر را چرب نگه دارد..

 

 

طرز فیلر گیری موتورسیکت:

فیلر گیری موتورسیكلت یك مهارت فنی و بسیار حساس هست كه برای تنظیم فیلر هر موتورسیكلتی باید بر طبق توصیه كارخانه سازنده عمل كرد. ولی انچه مسلم هست در موتورسیكلت آنقدر كه سفت بودن سوپاپها و بی صدا بودن آن برای موتور مضرر است صدا دادن سوپاپها و شل بودن آن مضرر نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا با شیوه فیلرگیری موتورسیکلت ها آشنا شویم.

 

ابتدا می بایستی از میزان دقیق اندازه فیلر سوپاپ های موتور خود اطلاع داشته باشید. میزان فاصله فیلر در موتور های 110cc تا 250cc تک سیلندر به صورت استاندارد ما بین 0.05mm الی 0.08mm متغیر می باشد اما اکثر موتورهای طرح هندا همانند CG125 یا CDI 125 و یا کلیه موتورهایی که انجین آنها طرح CG یا CDI شرکت هندا می باشد و تنها افزایش حجم سیلندر در آنها روی داده است میزان فیلر آنها 0.08mm می باشد.

توجه: میزان فاصله فیلرها در موتورسیکلتهای مختلف با هم متفاوت است. برای کسب اطلاع از اندازه دقیق با شرکت سازنده موتورسیکلت خود تماس بگیرید.

 

اندازه خلاصی فیلر در برخی از انجین های طرح هندا CG & CDI در فصل سرد و گرم
ردیف نام حجم سیلندر اندازه فیلر
1  انرژی، تلاس، رهرو، جترو، روان، همتاز، ایران دوچرخ، آمیکو و ... 70cc - 125cc 0.05 - 0.08
2 تمامی موتورهای CGL و شکاری موجود در بازار و ... 110cc - 150cc 0.05 - 0.08
3 تریل پیشرو، کویر T2، تریل زمرد، تریل احسان، تریل پرواز، تریل فلات و ... 160cc - 200cc 0.06 - 0.08
4 تریل پیشرو، کویر T2، تریل زمرد، تریل احسان، تریل پرواز، تریل فلات و ... 220cc - 250cc 0.13 - 0.08
5 کلیه موتورسیکلت های وارداتی چون( آپاچی، پالس، کی تی ام، باجاج، زونتس و ...) 70cc - 250cc 0.05 - 0.08

 

1- برای تنظیم فیلرهای سوپاپ ابتدا انجین موتور می بایستی گرم (دمای بین 30 تا 35 درجه سانتی گراد) باشد تا چکش شک و سوپاپ ها در آخرین میزان انبساط خود قرار گرفته باشند همواره می بایستی ابزار های مناسب را محیا کنید. همیشه برای تنظیم از آچار بکس و یک پیچ گوشتی دوپخ و یک آچار فیلر و یک انبردست استفاده کنید.

 

 

2- ابتدا می بایستی هر دو پیچ وضعیت کاسه بوبین را باز کنید.

 

3- اکنون قالپاق سر سیلنر را باز کنید.

توجه: در موتور های تریل نیازی به باز کردن قالپاق سر سیلندر نیست. تنها کافیست پیچ های مختص به فیلر ها را از روی قالباق باز نمائید.

 

4- حال با یک آچار بکس میلنگ را در جهت عقربه های ساعت به حرکت در بیاورد تا در قسمت پیچ وضعیت میلنگ حرف T را ببینید. پس از دیدن حرف T علامتی که بر روی قسمت پیچ وضعیت میلنگ و بر روی کاسه بوبین است در یک راستا قرار بگیرند. حال با دست میزان لقی سوپاپ اولی که می خواهید فیلر گیری انجام دهید را آزمایش کنید. اگر سوپاپ سفت بود یک دور کامل دوباره میلنگ را بچرخانید تا دوباره به علامت T رسیده و علامت آن را با علامت دیچه وضعیت انطباق پیدا نماید. این عمل بدین صورت انجام می گیرد که شاید پیستون در حالت کار قرار نداشته باشد.  همین مرحله را یک بار دیگر برای سوپاپ دیگر انجام دهید.

توجه: در برخی از موتورسیکلت ها حرف T به معنای تایم و حرف F به معنای فیلر بوبین بر روی کاسه بوبین سر میلنگ درج گردیده است.

 

6- حال پیچ مربوط به چکش شک  قرار گرفته بر روی سوپاپ را کمی باز نمائید.

 

7- اکنون تیغه 0.08mm آچار فیلر را بر زیر چکش شک و سوپاپ قرار دهید و به واسطه پیچ ضامن فاصله را تنظیم نمائید.

 

8- اکنون پیچ مربوط یه چکش شک را با یک انبر دست خوب سفت کنید. پس از سفت نمودن دوباره تیغه فیلر را سرجای خود قرار دهید تا مطمئن شوید فاصله تنظیم شده صحیح باشد.

توجه: پس از سفت کردن پیچ دقت نمائید که تیغه آچار فیلر نه به راحتی و نه به سختی از زیر چکش شک خارج شود.

 

9- حال به ترتیب ابتدا قالباق سرسیلندر و سپس سایر پیچ ها و قسمت های دیگر را ببندید.

 

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

روغن موتور مناسب انجین موتورسیکلت شما

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

با سلام موتور هوندا 125 دارم که بعد از فیلر گیری باید دور موتور رو در دنده دو به 6 برسونم تا سرعت به 40 برسه بنظر شما فیلر رو برام سفت نگرفته موتور رو بعد از ده دقیقه کار کردن گذاشتم 2 ساعتی خنک شد بعد فیلر زد .

2 ساعت خنک شدن برای 10 دقیقه کارکردن غیر طبیعی است

user

سلام موتور کویر ۱۵۰ انژکتوری مدل ۹۹ ده روزخریدم ۱۵۰ کیلو متر هم باش رفتم. موتور وقتی روشن میکنی بعد از چند دقیقه سلند و اگزوز داخ میشه وقتی هم حدود شش کیلومتر میری سیلند و اگزوز داخ میشه و حتی سر شمع موتور که پلاستیکی هست هم داغ میشه انجین اینقد داغ نمیشه فقد اگزوز و سیلند بنظر شما این طبیعی است یانه؟ آیا از فیلر است ؟ بنظر شما فیلر گیری کنم ؟

باید داغ شود

در ضمن خیلی از موتور استفاده نمیکنم فقط شبا یه ربع ساعتی باهاش دور میزنم میخواستم بدونم اگه موتور داخ کنه و فیلر گیری نکنم اشکالی داره چون موتور نو دلم نمیاد آچار بندازم روش 

نیاز به فیلرگیری ندارد

user

سلام من موتور رو دو جا بردم فیلرگیری یکی از تعمیرکارها بدون آچار فیلر میزد یکی دیگه با آچار فیلرگیری کرد اون تعمیرکاری که از آچارفیلر استفاده نمیکرد شتاب موتور خیلی بالاتر میرفت ولی میترسم بعدا برای موتور مشکل ایجاد کنه

اگر شخصی بسیار تجربه در تنظیم فیلر داشته باشد نیازی به استفاده از آچار ندارد

بنظر شما کدوم بهتر

تنظیم با آچار

سوال دیگه اینکه هر دو با هندل سوپاپ رو برای فیلرگیری آماده میکردن مشکلی نداره .

درست است

user

سلام من موتور کویر 150 انژکتور دارم . در طول سال چند بار باید فیلر گیری کرد و بهترین و مناسب ترین فصل ها برای فیلر گیری چه فصل هایی است ؟ در جدول که گذاشتید فاصله فیلر در موتور 150 بین 0.08 و0.05 باشد.لطفا وقتی بهتر فصل ها رومیگین فاصله فیلردر همون فصل رو هم بگید؟ با تشکر فراوان

بستگی به موقعیت جغرافیایی متفاوت است مثلا برای استان فارس اواسط آذر ماه و اواخر خردادماه

user

سلام من موتور هندا کویر 150 انژکتوری واستارتی مدل 99 صفر کیلومتر خشک خودم خریدم الان 15 روز شده ودارم طبق دستور شما موتور رو اببندی میکنم ؟ باتوجه به نو بودن موتور تا چند سال نیاز نیست فیلر گیری کنم؟

بسته به شرایط محیطی بین یک الی دو سال

در ضمن در تابستان و زمستان اندازه یا شماره فیلر باید چند باشد؟ با تشکر

اندازه فیلرها یکسان است اما در زمستان 0.15 بسته تر باعث سریعتر گرم شدن انجین میشود

user

سلام جناب، خسته نباشید، قربان من دو روز پیش یه موتور هیرو تریلر 150 گرفتم 14 هزارتا کاکرد داره، مشکلی که من باهاش دارم یه صدایی از قسمت بالایی موتور میاد که وقتی جلو موتور میمونم صدا واضح تره و هم درجا موتور داره کار میکنه صدا میاد هم در حین رانندگی، صدایی شبیه به غر غر. یه جا تعمیر کار نشون دادم گفت چیزی نیست از سوپاپاشه و موتورت سالمه، یه جا دیگه نشون دادم گفت موتورت یکم شلوغ داره کار میکنه و این صدا از لقی رینگ و پیستون هات هست و با فیلر حل نمیشه، این تعمیر کار هم گفت مشکل خاصی نداره ، چون موتور نه دود میکنه نه قدرتش کمه نه شتابش، فقط این صدای اضافه هست. الان میخوام بدونم واقعا مشکلش چیه؟آیا با اچارکشی و فیلرگیری حل میشه؟

صدا با فیلرگیری بهتر خواهد شد و صدا به دلیل نوسانات دمای محیطی است و جای نگرانی نیست با تغییر فصل و کاهش یا افزایش دما میزان انقباض و انبساط فلزات و روغن موتور تغییر میکند و  به همین دلیل انجین و روغن تا زمان گرم شدن کامل به سباط نرسیده و همین امر باعث ایجاد صدا در بخش های متحرک چون فیلر میگردد

اگه واقعا رینگ و پیستون لق بزنه مگه نباید موتور به روغن سوزی بیوفته و یا دود کنه؟

اول اینکه حرف شما مبنی بر روغن سوزی صحیح است دوم اینکه تعمیرکار برای شپش انداختن در کلا شما یک حرف بی پایه ای زده است و مضحک ترین سخن را بیان نموده است زیرا که رینگ لق نمیشود و با فرسایش دچار کاهش چسبندگی به سیلندر شده و روغن سوزی یا ماهش قدرت را ایجاد می نماید

و یا انکه قدرت و شتابش کم بشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

صحیح است

user

سلام من یه موتور هوندا 125 دارم که بعد از گرم شدن موتور از قسمت سوپاپ ها صدای چریک چریک بسیار ضعیف مثل به هم خوردن دوتا کلید به هم میداد بردم تعمیر کار با آچار فیلرگیری فیلر زد ولی هنوز صدا هست ولی شتاب و کارکردن موتور خیلی خوب شده و موتور نرم کار میکنه به تعمیر کار که گفتم گفت مشکلی نداره اگر فیلر رو سفت تر از این بگیرم موتور تو سر بالایی زور میزنه آیا دوباره فیلر یزنم یا لازم نیست فکر کنم موتور هم یکم داغ میکنه البته قبل از فیلر یادم نیست که داغ میکرد یا نه .

وجود صدای بسیار کم فیلر طبیعی است و مشکلی ندارد

user

سلام بنده هروقت فیلر میگیرم روی موتور سیکات 125صدای موتور خوب میشه ولی بعد دو سه هفته باز صدای شل بودن فیلر را میفهمم در صورتی که قبلا هر یک یه بار فیلر شل میکرد ولی الان به یکماه نمیرسه که صدای شل بودن فیلر را میشنوم خاستم بدونم مشکل کجاس؟ ممنون از سایت خوبتون

فصل خوبی را برای انجام فیلر گیری انتخاب نکرده اید

user

سلام استاد. 1. فیلر روان ۲۰۰ رو چند بگیرم؟

0.08

2. موتور باید کاملا سرد باشه یا گرم؟چون دفترچه گفته باید کاملا سرد باشه.

در دفترجه فنی شرکت مجدد مراجعه نمودیم در رابطه با خنک بودن انجین چیزی مشاهده نکردیم

3. فصول سرد چند باشه و فصول گرم چند؟ سپاسگزارم از راهنماییاتون

0.08 و 0.13 میلیمتر

user

سلام خسته نباشین من شاتون موتورم هندا ۱۲۵حرکت چرخشی دور بلبرینگ نداره

به دلیل عدم روغن کاری و حرارت بالا جام نموده است

یا همون قفل کرده با اینکه روغن داشت اول میخام بدونم دلیل این مشکل چیه

استفاده از روغن موتور نامناسب یا تقلبی، وارد آمد فشار به انجین، نقص در پمپ روغن، دمای بالا

و اگه بخام شاتون تعویض کنم سایز بندی یا زخیم و نازک داره؟

شاتون دقیقا باید با اصل آن مطابق باشد

و پیشنهاد شما کدومه ایا تاثیر توی لرزش داره شاتون زخیم ؟

نمیتوانید هر شاتونی استفاده نماید. شاتون های باریک برای انجین های با دور بالا طراحی شده اند

user

سلام موتورم125 چندروزقبل دادم بردم برای فیلر گیری وفیلر گیری شد الان صدای فیلر نمیاد موتورهم سریع روشن میشه فقط مشکلش اینه یه ساعت توشهر بچرخی خیلی انجین داغ میکنه وزورش کم میشه فیلر هم بررسی کردم توحالتی که موتور سرده فاصله پیچ فیلرتاسوپاپه درحدی که فقط پیچ فیلر روسوپاپ بازی کنه ولقی نداشته باشه ممکنه فیلرسفت باشه؟

فیلرگیری باید با آچار صورت بگیرد و داغ شدن بیش از اندازه انجین نشان دهنده بسته بودن فیلرها دارد.

user

با سلام خدمت شما استاد بزرگوار آیا تنظیم نبودن فیلر میتواند باعث شود، زمانی که موتور سرد است به سختی روشن شود و زمانی که گرم است به آسانی روشن گردد ؟ با سپاس فراوان

بله می تواند. اما بیشترین دلیل سخت روشن شدن موتورسیکلت در هوای سرد به دلیل استفاده از روغن نا مناسب با توجه به شرایط محیطی است.

user

با سلام مجدد خدمت شما من قسمت سمت چپ انجین mkz200 رو که دوتا پیچ جهت بازدید داره رو باز کردم (قسمت فلایویل یا فلکه برق) مقداری روغن موتور خارج شده، آیا بوبین باید داخل روغن باشد یا بوبین خشک هست ؟ با سپاس

باید داخل روغن باشد

user

اگه فیلر انجین درست نباشه احتمال اینکه موتور بعضی اوقات خاموش میشه علتش فیلر باشه ؟

بله میتوانید باعث شود اما اندک

از سیم کشی و برق رسانی و تمیزی سوخت و کاربراتور و شمع هم مطمین هستیم. قبلا هر کدوم رو احتمال داده میشده رو تعویض یا تنظیم یا سرویس کردیم . بعدش بعضی از دوستان که تجربه بیشتری دارن احتمال رو عدم تنظیم فیلر تخمین زدن . نظرتون برام خیلی مهمه ممنون میشم راهنمایی کنید

نظر دوست شما میتواند درست باشد

user

سلام ، امروز خاستم فیلر گیری رو انجام بدم برای سوپاپ دود میشه اما برای سوپاپ هوا امکانم فیلر گیری وجود نداره . اخه پبچ مربوط به حفره سر سیلندر نزدیک به شاسی و باکه و امکان زدن فیلر نیس . باید باک باز بشه؟ چطور میشه فیلر بزنم ؟ ممنونم راهنمایی کنید لطفا.

یا باک باید آزاد شود یا انجین کمی به سمت پایین جابجا شود

user

دو تا حفره روی قالپاق سر سیلندر وجود داره که میشه با آچار بازشون کرد ، این محل دستررسی برای کار خاصی تعبیه شدند؟

اگر هر دو در طول سر سیلندر و مخالف هم هستند برای تنظیم فیلر موتورسیکلت است. به تصاویر بالا توجه کنید.

برای باز کردن قالپتاق فقط پیچ های محیط بیرونی قالپاق رو باز کنم ؟

بله

آخه تعداد دیگه ای پیچ به قالپاق وصله گفتم بپرسم چیزی رو به اشتباه باز نکنم. ممنونم مهندس جان .

تعداد پیچ بین سه تا نهایت چهار عدد است

user

سلام ، خوبین . موتورم ساوین 200 کاربراتوری زنجیر تایمی هستش . برای فیلر گیری نیاز به باز کردن قالپاق سر سیلندر هس؟

بله

صحت داره این انجین 4 سوپاپ داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

بله

user

سلام موتور هندا فیلر دود هر چند وقت خیلی شل میشه و باعث صدا میشه هر بار ۰.۸ دهم میلی متر میگیرم اما وقتی موتور گرمه و گاز زیاد میدم صدای انگشتی به گوش میاد و وقتی درب سوپاپ باز میکنم میبینم فاصله چکشک با سوپاپ حدود ۲ میلی متر شده این بخاطر چیه سوپاپ رفته داخل؟

چکشک را باید تعویض نمائید.

 

user

سلام و خدا قوت. سال گذشته در حدود اواسط تابستان در استان زنجان موتور سیکلت 10b ایران دوچرخ را فیلرگیری کردم و فیلر دود را 0.08 تنظیم و فیلر هوا را 0.05 تنظیم کردم. مسئله این بود که ابتدا موتور با صدای میزان کار می کرد اما پس از نیم ساعت رانندگی و گرم شدن انجین، صدای چق چق فیلر شروع می شد. زمان گذشت و الان در فصل سرد که رانندگی میکنم کاملا برعکس است یعنی وقتی موتور روشن می شود صدای چق چق شروع می شود و پس از گرم شدن صداها کم می شود. مسئله عجیبی که در کاتالوگ خود شرکت ذکر شده این است که فیلر گیری موتور مذکور بایستی در حالت سرد بودن انجین انجام شود البته بنده همان توصیه شما را عمل کردم و در حالت گرم بودن انجین فیلر گیری کردم. به نظرشما آیا این موتور در روش ساخت تفاوتی دارد که شرکت تاکید کرده حتما درحالت سرد فیلر گیری شود.؟

تاکید شرکت در این امر به دلیل آلیاژ استفاده شده در بخش چکشک ها  میباشد

آیا چکش شوک سابیده شده است؟

سابیده نمیشود بلکه در اثر ریتم ضربه هایی وارده به شکل نقطه ای فشرده و از حجم آن کاسته میشود

ممنون از وقتی که می گذارید و پاسخ می دهید.

user

سلام موتورهوندا125من صبح که میخام روشن کنم بدروشن میشه اینجاهواسرده وقتی موتورگرم میشه یکم فیلراش صدامیده به نظرشمافیلر8صدم بزنم یاکمترباتوجه به سردی هوا

بد روشن شدن موتور در سرما تنها به دلیل فیلر نیست بلکه بیشتر مربوط به نوع روغن موتور استفاده شده است

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi