خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آموزش فیلرگیری موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
11:40:51    1394/09/16

آموزش فیلرگیری موتورسیکلت

فیلر گیری یکی از مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن)را انجام دهد. هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند. یکی از سیستم های که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپ ها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپ ها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند.

همچنین فیلر سوپاپ ها در آوانس و ریتارد صحیح سوپاپ ها نقش بسزایی دارد.

 

فیلر گیری و آچار فیلر گیری چیست؟

به تنظیم فاصله بین دو سطح به واسطه هر ابزاری فیلر گیری گویند. آچار فیلر گیری در اصل ابزاری متشکل از صفحات فلزی با ضخامت های متفاوت بر اساس میلیمتر یا اینچ می باشد که در مقابل افزایش و کاهش دما کمترین میزان تغییر ضخامت را دارا می باشد.

 

چه زمانی بایستی فیلرگیری را انجام دهیم:

فیلرگیری را می بایستی در فصل های مختلف سال انجام داد. در کشور ما ایران به دلیل دارا بودن سه وظعیت اقلیمی می بایستی افراد در هر قسمت از مناطق شمالی، میانی، و جنوبی نسبت به فصل های مختلف سال عمل فیلر گیری را انجام دهند. افرادی که در در مناطق شمالی و جنوبی ایران می باشند یکبار در فصل پاییز حدودا در اواسط ماه آذر ماه و یک بار در فصل بهار در اواسط ماه خرداد می بایتس اقدام به فیلر گیری نمایند. و افرادی که در مناطق معتدل و میانی کشور هستند تنها یک بار نیاز به فیلر گیری دارند.

علت فیلرگیری در فصل های مختلف سال به دلیل تغییرات شدید دمایی می باشد. به دلیل افزایش و کاهش دما در مناطق قطعات فلزی نسبت به دمای کاری خود دچار انقباض و انبساط می گردند. که این امر باعث می گردد تا انجین موتور صحیح کار نکرده و یا بد روشن گردد.

کم بودن فاصله فیلر های سوپاپ ها باعث می گردد تا انجین کند تر گرم  گردد و زیاد بودن سوپاپ ها باعث می گردد تا انجین سریعتر گرم گردد و دمای انجین افزایش یابد. عدم تنظیم فاصله فیلر ها مخصوصا زمانی که میزان فاصله فیلرکم باشد باعث آسیب به سوپاپ ها و پیستون و حتی در بعضی موارد باعث خورد شدن شاتون و یا آسیب به میلنگ می گردد.

 

طرز استفاده از آچار فیلر گیری:

ابتدا شما می بایستی بسته به تنظیم فاصله بین دو سطح مد نظر خود آچار مناسب را استفاده نمائید. در اینجا ما از آچار فیلرگیری بر اساس درجه بندی میلیمتر استفاده می کنیم. در ادامه تصاویر کاملا گویای طرز استفاده از آچار فیلر می باشند.

توجه: همیشه آچار فیلرگیری خود را با یک دستمال آغشته به روغن موتور تمیز کنید و هر یک از تیغه های آچار فیلر را چرب نگه دارد..

 

 

طرز فیلر گیری موتورسیکت:

فیلر گیری موتورسیكلت یك مهارت فنی و بسیار حساس هست كه برای تنظیم فیلر هر موتورسیكلتی باید بر طبق توصیه كارخانه سازنده عمل كرد. ولی انچه مسلم هست در موتورسیكلت آنقدر كه سفت بودن سوپاپها و بی صدا بودن آن برای موتور مضرر است صدا دادن سوپاپها و شل بودن آن مضرر نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا با شیوه فیلرگیری موتورسیکلت ها آشنا شویم.

 

ابتدا می بایستی از میزان دقیق اندازه فیلر سوپاپ های موتور خود اطلاع داشته باشید. میزان فاصله فیلر در موتور های 110cc تا 250cc تک سیلندر به صورت استاندارد ما بین 0.05mm الی 0.08mm متغیر می باشد اما اکثر موتورهای طرح هندا همانند CG125 یا CDI 125 و یا کلیه موتورهایی که انجین آنها طرح CG یا CDI شرکت هندا می باشد و تنها افزایش حجم سیلندر در آنها روی داده است میزان فیلر آنها 0.08mm می باشد.

توجه: میزان فاصله فیلرها در موتورسیکلتهای مختلف با هم متفاوت است. برای کسب اطلاع از اندازه دقیق با شرکت سازنده موتورسیکلت خود تماس بگیرید.

 

اندازه خلاصی فیلر در برخی از انجین های طرح هندا CG & CDI در فصل سرد و گرم
ردیف نام حجم سیلندر اندازه فیلر
1  انرژی، تلاس، رهرو، جترو، روان، همتاز، ایران دوچرخ، آمیکو و ... 70cc - 125cc 0.05 - 0.08
2 تمامی موتورهای CGL و شکاری موجود در بازار و ... 110cc - 150cc 0.05 - 0.08
3 تریل پیشرو، کویر T2، تریل زمرد، تریل احسان، تریل پرواز، تریل فلات و ... 160cc - 200cc 0.06 - 0.08
4 تریل پیشرو، کویر T2، تریل زمرد، تریل احسان، تریل پرواز، تریل فلات و ... 220cc - 250cc 0.13 - 0.08
5 کلیه موتورسیکلت های وارداتی چون( آپاچی، پالس، کی تی ام، باجاج، زونتس و ...) 70cc - 250cc 0.05 - 0.08

 

1- برای تنظیم فیلرهای سوپاپ ابتدا انجین موتور می بایستی گرم (دمای بین 30 تا 35 درجه سانتی گراد) باشد تا چکش شک و سوپاپ ها در آخرین میزان انبساط خود قرار گرفته باشند همواره می بایستی ابزار های مناسب را محیا کنید. همیشه برای تنظیم از آچار بکس و یک پیچ گوشتی دوپخ و یک آچار فیلر و یک انبردست استفاده کنید.

 

 

2- ابتدا می بایستی هر دو پیچ وضعیت کاسه بوبین را باز کنید.

 

3- اکنون قالپاق سر سیلنر را باز کنید.

توجه: در موتور های تریل نیازی به باز کردن قالپاق سر سیلندر نیست. تنها کافیست پیچ های مختص به فیلر ها را از روی قالباق باز نمائید.

 

4- حال با یک آچار بکس میلنگ را در جهت عقربه های ساعت به حرکت در بیاورد تا در قسمت پیچ وضعیت میلنگ حرف T را ببینید. پس از دیدن حرف T علامتی که بر روی قسمت پیچ وضعیت میلنگ و بر روی کاسه بوبین است در یک راستا قرار بگیرند. حال با دست میزان لقی سوپاپ اولی که می خواهید فیلر گیری انجام دهید را آزمایش کنید. اگر سوپاپ سفت بود یک دور کامل دوباره میلنگ را بچرخانید تا دوباره به علامت T رسیده و علامت آن را با علامت دیچه وضعیت انطباق پیدا نماید. این عمل بدین صورت انجام می گیرد که شاید پیستون در حالت کار قرار نداشته باشد.  همین مرحله را یک بار دیگر برای سوپاپ دیگر انجام دهید.

توجه: در برخی از موتورسیکلت ها حرف T به معنای تایم و حرف F به معنای فیلر بوبین بر روی کاسه بوبین سر میلنگ درج گردیده است.

 

6- حال پیچ مربوط به چکش شک  قرار گرفته بر روی سوپاپ را کمی باز نمائید.

 

7- اکنون تیغه 0.08mm آچار فیلر را بر زیر چکش شک و سوپاپ قرار دهید و به واسطه پیچ ضامن فاصله را تنظیم نمائید.

 

8- اکنون پیچ مربوط یه چکش شک را با یک انبر دست خوب سفت کنید. پس از سفت نمودن دوباره تیغه فیلر را سرجای خود قرار دهید تا مطمئن شوید فاصله تنظیم شده صحیح باشد.

توجه: پس از سفت کردن پیچ دقت نمائید که تیغه آچار فیلر نه به راحتی و نه به سختی از زیر چکش شک خارج شود.

 

9- حال به ترتیب ابتدا قالباق سرسیلندر و سپس سایر پیچ ها و قسمت های دیگر را ببندید.

 

 


 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

 

روغن موتور مناسب انجین موتورسیکلت شما

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

تفاوت قدرت و گشتاور چیست؟

آموزش آب بندی موتورسیکلت

تشخیص ایرادها و انواع صداهای اضافی انجین موتورسیکلت

آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت

تفاوت دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در وسایل نقلیه

آشنایی با روغن موتور و زمان مناسب تعویض روغن

آشنایی با استانداردهای اجباری تولید موتورسیکلت

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

آموزش فیلرگیری موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام اگر فیلر گیری موتور یکم زمان ببرد و دسترسی به نعمیرگاه نداشته باشیم چه اتفاقی میفتد؟؟؟

مصرف سوخت افزایش و توان موتور کاهش پیدا میکند

user

سلام اندازه فیلر سوپاپ سوخت و دود موتور سیکلت 200CG چقدر هستش

با 125 یکی است

user

سلام خسته نباشید من موتور سیکلت هندا 125 دارم انگشتی های موتورم نو کردم یه مدت رفتم برای اینکه آب بندی شه بعد که فیلر گرفتم فیلرش شل شده میدونید علتش چی هست؟

طبیعی است یک بار باید شل شود و با تنظیم مجدد مشکل رفع میگردد

user

سلام اگر آچار فیلر نداشتیم از چی استفاده کنیم

تیغ صورت تراشی هم میتوانید اما کمی ضخامت بیشتر است و صدای فیلر به گوش میرسد

user

پیچ فیلربازکردم بازهم سفته

user

سلام موتور من هوندا ۱۲۵ هست و علی رغم تنظیم بودن برق و شمع و صفحه و ... هنگام رها کردن کلاچ موتور انگار میخواد خفه کنه و راه نمیفه و یا وقتی توی دنده دو گاز رو ول میکنم سرعت میاد پایین و دوباره گاز میدم، خیلی بایدگاز بدم. البته با تعوض صفحه و فیلر بهتر شده ولی هنوز اون چیزی که باید نیست. میشه لطفا رانمایی کنید؟

یک فیلم تهیه و برای ما ارسال کنید

user

سلام موتور هندا دویست پیشتاز دارم هر دو ماه یکبار روغن سوز میشه

روغن سوزی را چطور تشخیص میدهید؟ آیا با کاهش سطح روغن موتور؟ دود نمودن موتو؟ بوی روغن سوزی دادن موتور؟

و تقریباً هر پانصد کیلومتر یکبار فیلرهای موتور شل میشه بنظرتون مشکلش چیه؟

چگونه شل شدن فیلرها را تشخیص میدهید؟ از روی صدا یا آچار فیلر گذاشتن

شل شدن فیلر موتور بابت چیه لطفاً پاسخ دهید ؟

تغییر فاصله فیلرها در اصر دمای محیطی امری طبیعی است اما اینکه فیلرها شل میشوند به عبارتی یعنی مهره تنظیم فیلر واقع بر روی اسبک ها باید آزادانه بچرخد که اگر اینگونه باشد باید چکشکها تعویض شوند

user

سلام وقت بخیر ببخشید موتور متین خودرو زنجان تریل ۲۰۰ خریدم احساس میکنم بیش از اندازه داغ میکنه موتور در حد نو برای امسال هستش زیاد کار نکرده ممنون میشم راهنمایی کنید

دمای بالای انجین در این موتورسیکلت عادی است نگران آن نباشید

user

سلام من موتورم بعد از فیلر گیری روغن سوزی پیدا کرده و تو دور پایین خاموش میشه فک میکنید دلیلش چیه

فیلرها به اشتباه تنظیم و دمای انجین بسیار افزایش یافته و در نتیجه رینگ های پیستون دچار مشکل شده است البته این مودر بسیار نادر و کم اتفاق می افتد و معمولا روغن سوزی به دلیل رانندگی اشتباه و یا طول عمر استفاده بالای از موتورسیکلت صورت میگیرد و معمولا به صورت استاندارد توصیه میگردد هر 60.000 کیلومتر یا 10 سال یک بار در موتورسیکلت های تک سیلندر درون شهری رینگ کامپرس و روغن تعویض شود.  

user

سلام در موتور شكاري به علت نزديك بودن تنه درب قالپاق خارج نميشود؛ آيا براي فيلر زدن باز كردن دسته موتورها كار درستي است يا ارزش ندارد؟

تنها کافی است بخش اتصال پیچ های تنه انجین به شاسی که نزدیک به چرخ جلو است را آزاد کنید تا کمی انجین به پایین آمده و سپس درب قالپاق سر سیلندر آزاد و فیلرگیری را انجام دهید

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi