خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها بروز شده توسط: حمید حساس
09:01:09    1401/03/05

5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها

مدت زمان زیادی است که حجم سوالات ارسال شده برای ما نشان از تصورات نادرسی است که افراد به دلیل عدم اگاهی از مسائل فنی و استانداردهای صنعت موتورسیکلت را دارند. بر همین اساس مقاله ای تنظیم نمودیم تا 5 مورد از مهمترین تصورات اشتباه عموم موتورسواران را پاسخ دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

1- حجم سیلندر بیشتر:

اکثر افراد این تصور را دارند که هرچقدر حجم محفظه احتراق سوخت ( سیلندر )  در موتورسیکلت ها بالاتر می رود در نتیجه قدرت، شتاب و سرعت بیشتر می گردد در صورتی که این امر به تنهایی باعث افزایش گشتاور و سرعت نمی گردد بلکه سرعت و گشتاورتوسط گیربکس موتورسیکلت است که تعیین می گردد البته لازم به ذکر است که بالارفتن حجم CC موتور ( حجم سیلندر ) قدرت افزایش یافته و در گشتاور هم بی تاثیر نیست. اگر به تنهایی حجم سیلندر افزایش پیدا نماید و تغییرات در گیربکس اعمال نشود قدرت بالا رفته اما در میزان سرعت افزایشی محسوس وجود نخواهد داشت. لذا جهت تقویت به جهت افزایش سرعت بایستی گیربکس و چرخ دنده های خورشیدی موتور هم به نسبت افزایش حجم سیلندر تقویت یابند.

 مدتی است که شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در بازار ایران اقدام به افزایش حجم سیلندرهای موتورسیکلت های طرح هندا را نموده اند به گونه ای که حجم سیلندر موتورسیکلت های 125cc را تا 250cc افزایش داده اند و با نام و برند های مختلفی و با ایجاد شایعاتی به واسطه نمایندگی های فروش خود اقدام به رنگ کردن گنجشک به جای بلبل را نموده اند.

 

3 سوال بیشترین مقدار پرسیده شده توسط افراد از ما را پاسخ می دهیم

 1-1:  انجین های 200cc برای شاسی های موتورسیکلت های 125cc زیاد است و شاسی سریع از محل اتصال ( جوشها ) جدا می گردد.

جواب: این حرف صحت ندارد زیرا افزایش حجم سیلندر ارتباطی به اتصالات شاسی ندارد. البته باید گفت با افزایش حجم سیلند 125cc به 150 و 200 و 250 لرزش در سرعت های بالای 70 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می نماید که باعث می گردد تا در را نندگی های طولانی ( بیش از 60 کیلومتر ) گردش خون را تحت تاثیر قرار دهد و دست ها دچار گز گزه و خواب رفتگی شده و یا اثرات سویی بر سلامتی را باعث گردد.

2-1: چرا سرعت در این موتورها بیشتر از موتورسیکلت های دیگر نمی باشند:

جواب: زیرا گیربکس این موتورسیکلتها اکثرا همان گیربکس موتورسیکلتهای 125cc می باشد که از لحاظ استانداردهای موتورسیکلت های درون شهری حداکثر برای 100km/h طراحی گردیده اند.

3-1: شتاب و قدرت این موتورسیکات ها بسیار زیاد است

جواب: خیر این چنین نیست موتورسیکلت های 125cc درون شهری طرح هندا با دارا بودن حجم سیلندر 124 سانیمتر مکعب و با گیربکس طراحی شده در آن با توجه به کلاس درون شهری بودن آن قادر است تا قدرتی بین 7 الی 11 اسب بخار را ایجاد کند. حال آنکه با افزایش حجم سیلندر و عدم تغییر ضرایب گیربکس در این موتورها میزان قدرت حداکثر با حجم سیلند 250cc تنها می تواند بین 11 الی 14 اسب بخار قدرت را ایجاد نماید. که این امر توجیه اقتصادی در خرید کالا ندارد و تنها پول خود را برای افزایش سوخت به مرور زمان دور می ریزید. البته برای افرادی که قصد دارند تا از موتورسیکلت های طرح هندا با حجم های بالاتر از 125cc استفاده به جهت حمل بار نمایند این افزایش قدرت ایده‌ال است و خرید یک موتورسیکلت با حجم سیلندر بالا مسلماً بهتر است.

 

2- سرعت بیشر:

اکثر افراد بدون دانش فنی و بدون شناخت و آگاهی از رده و کلاس موتورسیکلت های خود بعضا برای خود نمایی می گویند که موتورسیکلت 125cc من با سرعت بیشتر از 140 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. این در حالی است که تمامی موتورسیکلت های درون شهری مونتاژ ایران و یا حتی شرکت های دیگری چون هندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بی ام دابلیو، کی تی ام و ... همگی از یک استاندارد پیروی می کنند. تمامی موتورسیکلت های درون شهری بر اساس رده بندی و رتبه آنها حداکثر برای سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طراحی و تولید گردیده اند که به شرح جدول زیر می باشد.

 

رده بندی موتورسیکلت های درون شهری
ردیف  گروه  حداکثر قدرت حداکثر سرعت
کیلومتر بر ساعت
حجم سیلندر
سی سی
 مثال
1 سبک تا 8 اسب بخار 75  50cc - 125cc ویو، اسکوتر
2 متوسط  تا 10 اسب بخار 95  110cc - 150cc طرح هندا
3 سنگین تا 12 اسب بخار  110  125cc - 250cc  طرح هندا
4 طرح اسپرت تا 15 اسب بخار 120 180cc - 250cc  آپاچی، پالس

لازم به ذکر است شرکت های منتاژ کننده موتورسیکلت در ایران برای آنکه بتوانند مشتریانی جذب کنند اقدام به راه حلی برای افزایش سرعت موتورسیکلت های درون شهری نموده اند. که آن هم ایجاد خطا در به نمایش گذاشتن سرعت توسط کیلومتر می باشد به این گونه که از سرعت 95 کیلومتر بر ساعت به بالا دیگر سرعت واقعی نشان داده نمی شود.

برای نمونه کیلومتر های موتورسیکلت های 125cc معمولا به دو صورت خطا دارند در مدل عقربه ای به دلیل کاهش طول فنر عقربه با افزایش میزان سرعت از 95km واقعی را تا 120km غیر واقعی نشان داده می شود و در کیلومتر های دیجیتال به ازای هر پنج کیلومتر سرعت بیش از 95 کیلومتر بر طبق برنامه ریزی مدار الکترونیکی ECU به صورت خودکار میزان سرعت نمایش داده شده را افزایش می دهد به گونه ای که مثلا اگر سرعت حقیقی شما 100 کیلومتر بر ساعت بود کیلومتر سرعت غیر واقعی 105 کیلومتر بر ساعت را نشان می دهد و یا در مثالی دیگر اگر سرعت واقعی شما 105 کیلومتر بر ساعت بود سرعت شما 112 کیلومتر بر ساعت نشان داده می شود همین رویه ادامه دارد تا جایی که سرعت موتور ثابت می گردد.

این امر باعث گردیده تا افراد تصور کنند موتورسیکلت مثلا 125cc طرح هندای آنها با سرعت بیش از 120km/h حرکت می کند در صورتی که حداکثر سرعت آنها تا 108km/h می باشد.

برای بدست آوردن سرعت حقیقی و واقعی خود تنها می توانید از GPS های آنلاین با دقت خطای کمتر از 3 متر سرعت را محاسبه نمائید.

 

3- بهترین موتورسیکلت 125cc:

شاید شده باشد زمانی که شما تصمیم به خرید یک موتورسیکلت درون شهری نموده اید با مارک ها و برند های مختلفی روبرو شده اید که آنقدر تعداد آنها زیاد است که انتخاب آنها را سخت و دشوار می کند. اما حقیقتی تلخ مخفی در پس بازار موتورسیکلت ها در ایران وجود دارد آن هم اینکه که تمامی موتورسیکلت های درون شهری طرح هندا 125cc همگی یکی هستند و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد (فارق از بحث نوع چراغ و لوازم ظاهری و روشنایی و ...) به گونه ای که اکثر شرکت ها همچون ایران دوچرخ، پیشرو، کویر و ... یک مدل از موتورسیکلت های هندا 125cc را تولید می کنند تنها با تغییر یک اسم و لوازم ظاهری بر روی این موتورسیکلت اقدام به فروش در بازار می کنند (مثلا بر روی یکی ترمز دیسکی و چراغ LED نصب بر روی یکی کاسه ای با لامپ معمولی حبابی نصب میگردد اما از نظر ساختار شاسی و انجین و محاسبات قدرت و گشتاور یکسان هستند. اگر دقت کنید تمامی قطعات اصلی آنها فارق از برند تولید کننده شرکت مونتاژ موتورسیکلت بر هم دیگر منطبق هستند) که معمولا شرکت های مونتاژ کننده کوچک و گم نام اقدام به خرید محصولات شرکت های بزرگتر نموده و این محصولات را پس از منتاژ در کارگاه های خود با نام و برند شرکت های خود به بازار عرضه می نمایند.

البته باید گفت برخی از شرکت ها با ایجاد تغییر کوچک در لوازم جانی همچون رنگ کمک فنر ها و یا تغییر شکل کیلومتر موتورسیکلتهای مونتاژ خود اقدام به فریب افراد می دهند تا بتواند سود آوری خود را بیشتر کنند. به طور کلی باید از ضرب المثل معروف " خر همان خر است و تنها پالون آن عوض شده " استفاده نمود. با این حال در بین همین موتورسیکلت ها معمولا باید آن موتورسیکلتی که بیشترین امکانات را دارا هست و از نظر قیمت با صرفه تر می باشد را انتخاب کرد برای این منظور  بهتر است مقاله " نحوه انتخاب یک موتورسیکلت مناسب با توجه به بودجه و کارایی آن " را مطالعه نمائید.

 

4- با کیفیت ترین موتورسیکلت:

یکی از سوالاتی که بسیار به دفعات پرسیده می شود این است که " باکیفیت ترین موتورسیکلت کدام است؟ " پاسخ به این سوال به این گونه است که تمامی شرکت های تولید کننده موتورسیکلت  و منتاژ کننده چه در ایران و چه خارج از ایران در زمان تولید محصول خود در کیفیت ساخت قطعات انجین نمی توانند هیچ گونه تقلبی نمایند و از قطعات بی کیفیت استفاده نمایند. آن هم به این دلیل که قطعات داخلی انجین تحت تاثیر دمای بالا و فشار زیادی قرار دارند و نمی توانند از آلیاژ های بی کیفیت در آنها استفاده نمود. در صورتی که کیفیت این آلیاژها کاهش یابند انجین بسیار سریع آسیب دیده و در اصطلاح موتورسیکلت جام می نماید. اما در سایر قطعات جانبی همچون جنس آلیاژ شاسی موتورسیکلت، صندلی، چراغ ها، سیم کشی موتورسیکلت، کایتها، سپرها، رینگ ها و ... شرکتها برای کاهش هذینه تمام شده قیمت نهایی تولید محصول اقدام به کاهش کیفیت ( مختص شرکت های ایرانی و چینی ) می کنند که البته شرکت های بزرگ ( هندا، سوزوکی، یاماها، کاوازاکی، کی تی ام و ... ) هیچ گاه کیفیت لوازم جانبی را کاهش نمی دهند و تنها تکنولوژی های موتورسیکلت ها را بر روی محصولات خود کم یا زیاد می کنند یعنی یک موتورسیکلت را با سیستم سوخت رسانی کاربراتور و دیگری را با EFI تولید می کنند و یا یکی را با سیستم راه انداز هندل و دیگری را با سیستم استارت و یا یکی را با گیربکس 4 دنده و دیگری را با گیربکس 5 یا 6 دنده و یکی را باسیستم تایم زنجیر و یکی را با دنده تایم و ... تولید و به بازار عرضه می کنند.

 

5- رانندگی با موتورسیکلت نا مناسب:

بسیاری از افراد بدون داشتن دانش فنی و بخاطر عدم و جود و درک کافی از عاقبت کار اقدام به خرید و رانندگی با موتورسیکلت های نامناسب درون شهر و یا برای طی مسیر های طولانی می کنند. موتورسیکلت های درون شهری به دو دسته کلی سواری و باری تقسیم می شوند.

 

1- سواری:

موتورسیکلت های سواری به دو گروه سبک و سنگین تقسیم می گردند.

موتورسیکلت های سبک همان ویو، اسکوتر، کاب هستند که برای مسیرهای کوتاه طراحی شده اند و برای حداکثر طی 30km طراحی و دارای ظرفیت معمولا یک نفر سرنشین هستند. و سنگین که همان موتورهای طرح هندا و CGL ها هستند که خود بر اساس سیستم خنک کننده دو دسته هستند.

1-سیستم های هواخنک

2-سیستم های خنک سازی با مایعات ( روغن، آب ).

 

سیستم های هوا خنک:

موتورسیکلت های دارای سیستم هوا خنک به دو دسته تقسیم می گردند.

1- بوبین های خشک

2- بوبین های غوطه ور در روغن

 

موتورسیکلتهای بوبین خشک:

این گونه موتورسیکلتها بیشتر برای ترددهای کوتاه درون شهری طراحی گردیده اند و برای طی حداکثر 60km طراحی گردیده اند و اکثرا فاقد سیستم استارت هستند.

 

موتورسیکلتهای بوبین مایع:

این موتورسیکلتها اغلب دارای دو نوع سیستم جهت خنک سازی می باشند و اقلب این موتورسیکلتها توانایی طی مسیر را به صورت نا محدود ( تازمانی که راننده خسته نباشد ) را دارا می باشند و می تواندد بدون مشکل تا بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند.

1- سیستم های خنک سازی با روغن ( که خود به دو بخش  الف: هوا خنک  ب) رادایتور تقسیم می شوند )

2- رادیاتور آب تقسیم می گردند.

 

الف) سیستم هوا خنک روغن :

موتورسیکلتهایی که اکثرا استارتی هستند دارای سیستم خنک سازی بوبین با روغن خود انجین می باشند و با عبور هوا از بین هد سینگ ( بادگیر ) سرسیلندر روغن درون انجین خنک گردیده و این کاهش دما روغن در طی کلیه محیط درون انجین جریان پیدا نموده و عمل خنک سازی قطعات صورت می گیرد. اما این موتورسیکلت ها در ترافیک های سنگین و توقف بیش از 15 الی 20 دقیقه ای در ترافیک با افزایش دمای انجین دچار و احتمال آسیب به آنها بسیار بالاتر است.

 

ب) سیستم رادیاتور روغن:

در این نوع موتورسیکلتها که معمولا حداقل 200cc را دارا می باشند و به دلیل ایجاد دمای بسیار بالا در این موتورسیکلتها برای افزایش بهره وری موتور و کاهش هر چه بیشتر دمای قطعات انجین به واسطه یک رادیاتور کوچک که در جلو موتورسیکلت نصب میگردد اقدام به خنک سازی انجین می کنند به این گونه که روغنی که گرمای انجین را به خود جذب نموده وارد رادیاتور گردیده و با عبور هوا از بین پره های رادیاتور، دمای روغن کاهش پیدا نموده و سپس روغن به کارتر انجین بر می گردد. معمولا روغن درون رادیاتور همان روغن موتور درون انجین می باشد. این موتورسیکلت ها در ترافیک های سنگین بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه میدهند.

 

2- باری:

این دسته از موتورسیکلتها اقلب با حجم موتورهای بین 150 الی 250cc هستند و به نام های شکاری شناخته می شوند که حداکثر سرعت  و قدرت در نظر گرفته شده برای این موتورسیکلت ها  سرعت 85 کیلومتر در ساعت و قدرت 12 الی 14 اسب بخار می باشد. این موتورسیکلتها با قدرت بهینه شده خود میتوانند 1 تن بار را یدک بکشند و یا 350 کیلوگرم بار را حمل کنند. و حداکثر قدر این موتورسیکلت ها در دنده یک و سپس دو است و با افزایش شمارش دنده قدرت آنها به طور چشمگیر کاهش پیدا می نماید.

 

 

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران

آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران

بهترین موتورسیکلت های کم مصرف درون شهری ویوو ، اسکوتر، کاب

آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها

عواملی که باعث خرابی سوپاپ ها می شوند

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام چکار کنیم که مصرف سوخت موتور کمتر شه

فیلترهوا را در هر 3000 کیلومتر تمیز یا تعویض کنید. شمع موتورسیکلت را در هر 3000 کیلومتر تمیز و تنظیم کنید. باد تایرها را هر 1000 کیلومتر تنظیم کنید. زنجیر چرخ را هر 500 کیلومتر تمیز و هر 1000 کیلومتر تنظیم کنید. از گازدادن های یکباره و یا توقف های طولانی در ترافیک با موتور روشن خودداری کنید.

user

سلام موندم ۲۰۰ شباب مدل ۹۸ بخرم یا لیفان مدل ۹۰ ۱۲۵ هست برای تفریح و کورث میخوام اصلا شباب موتور خوبیه یا لیفان

فرقی ندارند

user

سلام ‌. موتور برای کار های شهری و در حد روزی ۵۰ کیلو متر می‌خوام ازش استفاده کنم . هندا ۱۲۵ بهتره یا ۲۰۰ ؟

در صورت استاری بودن موتورسیکلت فرقی ندارد. البته 125 مقرون به صرفه تر و 200 قدرت بهتری دارد

user

سلام من یه موتور ۱۲۵مدل نود پنج دنده دارم ک تازگیا وقتی میزنی دنده سه صدا میده رفتم تعمیرگاه گفت خلاص کرده یه مشکل دارم ک نمیدونم کدوم مارک رو بخرم راپیدو بگیرم انرژی چی بگیرم

مارک به هیچ عنوان مهم نیست بلکه باید حتما خودتان برای خرید اقدام و با یک کولیس قطر چرخ دنده را اندازه گرفته و دقیقا قطر باید یکسان و تعداد دندانه ها یکی باشد در غیر این صورت اگر تعداد دندانه ها یکی بود ولی قطر چرخ دنده حتی یک میلیمتر کوچکتر باشد پس از مدتی دنده سه مجدد از کار خواهد افتاد

user

سلام فرق انجین موتورای۱۲۵و۲۰۰فقط تو حجم شون هست؟

بله

منظورم اینه که مثلا گیربکس ۱۲۵با ۲۰۰یکیه یا فرق میکنه؟

یکی است

user

سلام من میخوام ی موتور از شرکت تلاش بخرم بین 125 و 200 سی سی موندم ک کدومو بخرم از چندین نفر هم سئوال کردم یکیشون میگه 200 یکی میگه 125 نظر شما چیه کدومو بخرم؟؟

اگر قدرت بالاتر را میخواهید 200 در غیر این صورت 125 پیشنهاد میگردد

البته نا گفته نماند ک خودم 125 تلاش سوار شدم خیلی وحشیه شتابش عالیه ولی چرا دروغ 200 تا حالا سوار نشدم

user

سرسیلندر موتور عوض کردم یه دونه تکتازی صفر گذاشتم موتور دیگه فقط گاز میخوره لطفا راهنمایی کنید

بجز سر سیلندر آیا قطعه دیگری هم تعویض شده است؟ آیا بعد تعویض سر سیلندر اقدام به فیلرگیری مجدد نموده اید؟ 

user

احسان شکاری چه نوع سیستم خنک سازی داره؟

هوا خنک

حداکثر مسافتی که میتونه به طور مداوم بره چقدره؟

1000 کیلومتر

user

سلام خسته نباشید واسه خرید موتور ۱۲۵ یا ۱۵۰ کدوم شرکت رو پیشنهاد میدید؟

بستگی به نیاز شما دارد

تلاش هنوزم کیفیت سابق رو داره ؟

در برخی محصولات خود بله

user

سلام برای ارتقاء موتور سیکلت هندا ۱۲۵ چیکار کنم و این که آیا این ارتقاع باعث مشکل میشه؟

چه نوع و تا چه میزان ارتقا مد نظر شما است

user

سلام.من میخام موتور200شباب بخرم.یکی میگه بخر یکی میگه نخر. موندم چکارکنم؟

بعد از مشاوره با دیگران در نهایت به عقل خود رجوع کنید

سوال دیگرم اینه که مگه موتورهایی که انژکتور هستند مشکل دارن وحتما باید به کاربرات عوض شن؟ممنوم

خیر حتما در کار نیست

user

سلام موتور ۲۰۰ هندا چقدر مصرف سوختش بیشتر از ۱۲۵ هست؟

چیزی در حدود 0.3 الی 0.5 لیتر در هر صد کیلومتر

user

سلام برای بار و پیک و توی هوای گرم تهران و سربالایی تجریش و اتوبان و مشکلات فشار نیومدن به موتور حین بار یا دوترک و علاوه بر این که وزن خودم ۱۱۵ قد ۱۹۶ هستش بین هندا ۱۲۵ و۱۵۰ و۲۰۰ و۲۲۰ پالس موندم کدوم مناسب من هست چون ۱۲۵ تست کردم خیلی لش و کنده زور نداره در حدی که یه بار گاز زیادی دادم سیلندر ترکید اگه موتور میشناسید که درخواست بالا برو رفع کنه ممنون میشم بگید چون موندم علت چابکی از ایرودینامیک موتور هست یا قدرت من دو ترک توی تجریش ۱۲۵ داشت جون میکند بره جلو دست دوم خریدم خواستم بدونم صفرش بهتر یا دسته دوم یا این که فرقی نداره من موتورهای بالا گفتم دسته دو با صفرش قدرت یکی هست ؟

با توجه به نیاز شما و شرایط فیزیکی شما تریل روان 200 پیشنهاد میگردد

user

سلام خسته نباشید من هندا 95 ، 125 رو گرفتم 400 هزارتا کار کرده ، این برای مدل 95 خیلی زیاده یا عادیه؟

بسیار بالا است

user

سلام بین 200 کویر 200 پرواز 200 احسان 200 شباب کدام کارایی بهتری دارند ممنون ❤️

فرقی ندارند

user

سلام خسته نباشید . من میخام موتور شکاری احسان رو بگیرم ولی تفاوت ۱۵۰ و ۲۰۰ شکاری احسان رو نمیدونم ممکنه شما بفرمایید چه تفاوتی دارن؟

تنها تفاوت آنها در میزان مصرف سوخت و قدرت آنها است. 

user

سلام علت سرخ شدن قسمت سنسور اکسیژن اگزوز موتور های سی جی 200 چیه؟

دمای بالای اگزوز است و اشکالی ندارد

user

من تا الان موتور نداشتم و هیچی از موتور نمیدونم فقط میخواستم بدونم که می‌خوام موتور بگیرم و می‌خوام باهاش مسافت طولانی برم میشه بهم بگید چه برند و چه مقدار ccرو پیشنهاد میکنید و کدومشون شتاب و قدرت بالایی دارند فقط برا دور دور می‌خوام

مطالعه کنید "راهنمای خرید موتورسیکلت با توجه به امکانات و بودجه"

user

سلام خسته نباشید بنده قست خردید موتور هندا دارم و بین مارک 200 کویر و 250 تیزپر مانده ام اونم بیشتر به دلیل تبلیغاتی گیج کننده و مزایا هایی مختلف که دارند بنده نه برای پیک میخوام نه اهل آرام رفتن به سرعت و قدرت در اول نیاز دارم و دووم به بهتر بودن جنسیت موتور کدام یک به نظر شما بهتر هست

با توجه به توضیحات شما تیزپر 250 پیشنهاد میگردد

و یه سوال دیگر که ذهن من رو در گیر کرده اینکه تیزپر 250 میگن زنجیر تایم هست و این که فرق هایی که بین زنجیر تایم و دنده تایم هست مزایا معایب هرچی کله توضیح اگه بدین ممنون میشم

مطالعه کنید مطلب "مزیت و معایب دنده تایم و زنجیرتایم و تسمه تایم در موتور وسایل نقلیه"

 

user

سلام خسته نباشید من تا بحال موتور نخریدم میخوام یکی بخرم لطفا راهنماییم کنید که چه موتوری و چه حجمی و از چه شرکت یا نمایندگی بخرم، وزنم بالایه و مسافت طولانی رو باید هر روز طی کنم، مننون میشم اگر یک راهنمایی خوب بکنید که پولمو درست خرج کنم

راهنمای خرید موتورسیکلت با توجه به امکانات و بودجه

user

سلام من موتورم ۱۵۰ دستی هستش یعنی فقط سیلندرش ۱۵۰ هست میخواستم بدونم اگه سیلندر رو ۱۲۵ کنم تاثیری تو سرعت و شتاب داره ؟

خیر

user

سلام بین ۱۲۵ و ۱۵۰ و ۲۰۰ کودوم پیشنهاد میکنید برای کار و پیک میخواستم

125

user

سلام وقت بخیر من میخوام تو پیک کار کنم بین کویر و نامی خودم نامی رو انتخاب کردم کیفیت بیشتری داره و اپشن زیاد تر فقط خواستم بپرسم 200 سی سی بگیرم برا پیک مشکلی نداره؟

خیر مشکلی ندارد بجز مصرف سوخت بالاتر

user

کدوم یک از مدل هایcdi200بهتر

فقط رده تریل و شکاری و اسپرت

user

سلام مهندس خسته نباشید موتور 200 نیکتاز مدل 95 200 کویر مدل 95 200 نیکتاز مدل 97 کدام اولویت خرید

کویر و سپس نیکتاز

و شتاب

کویر کمی بیشتر است

و سرعت دارند ممنون میشم جواب بدین با تشکر

یکسان هستند

user

سلام من موتورم ۱۲۵ مدل ۸۱ هست میخوام بدونم اگه روش ترانزیستور ۲۰۰ بندازم اسیبی به بوبین و کوئل میرسه ممنون میشم زود جوابمو بدید

تنها آسیب وارده شده به جیب شما خواهد بود چون فرقی بین ترانزیستور 125 یا 150 یا 200 وجود ندارد و هر همگی ولتاژ ثابتی را ایجاد میکنند

user

بنظرتون تریل پیشرو زیپ استار ۲۰۰ سی سی مدل ۹۴ جفت اگزوز درد میخوره برای رفت امد کوتاه و گردش چاده خاکی

جواب گوی نیاز شما می باشد

و شیب دارو آفرودی ؟؟؟

چندان قدرت مناسبی ندارد

 

user

سلام منظورتون از اینکه شاتون خمیری میشود چیه؟

با افزایش دما و فشار شاتون نرم و بر اثر فشار خم شده و انجین خاموش میگردد

راهی نیست که بتونیم شاتون رو هم تقویت کنیم؟

باید از آلیاژهای بهتر مقاو در برابر حرارت و فشار استفاده نمود

user

سلام خسته نباشید موتور من الان دوبار هست که واشر سیلندر سوزنده روغن میده 125بوده تقویت کردم 150شده چهار دنده سرعت و شتابش هم عالیه زمانی که داغ می‌کنه خیلی سرعت می‌ره علت سوختن واشر چیه ؟

با افزایش حجم محفظه احتراق سیلندر باعث افزایش میزان دما در سر سیلندر میگردید و چون انجین به خوبی خنک نمیگردد بعد از مدتی حرارت بالا باعث آسیب به قسمت های مختلف انجین میشود.

user

سلام اگه حجم سیلندر رو تا حد ممکن بالا ببریم و خورشیدی جلو رو بزرگ و عقب رو کوچک کنیم سرعت بیشتر میشود؟

بیشتر میشود اما شاتون خمیری میگردد

user

سلام خسته نباشید من یه موتور دارم روی کپه و فرمون موتور ک اسم و مشخصاتش رو میزنن نوشته ۱۲۵ ولی پنج دنده هست و استارت هم داره مدلش هم ۸۹ هست حالا موتور ۱۲۵ هست یا ۱۵۰

125 است

user

سلام ببخشید من اگه بخوام سرعت موتور رو بیشتر کنم باید چه کاری انجام بدم موتور۱۲۵هستش

باید آن را بفروشید و یک موتورسیکلت اسپرت خریداری نمائید

user

سلام اگه خورشیدی عقب رو بزرگ و جلو رو بزرگ کنیم سرعت اضاف و قدرت کم میشه راه کارایی نیست که قدرت رو افزایش بدیم

تعداد سیلندر باید بیشتر شود

مثلا دیسک صفحه شش پیچ ببندیم؟؟

خیر

user

سلام شما در مطلب بالا گفتین که بالا بردن سیلندر ربطی به سرعت ندارد بستگی به گیربکس داره باید چه عملی رو گیربکس انجام بشه که هم سرعت هم قدرت موتور بیشتر بشه؟

سرعت و قدرت دو معلفه متضاد هم هستند و با بالا رفتن سرعت - قدرت کاهش می یابد و با بالا رفتن قدرت - سرعت کاهش می یابد. برای درک بهتر از بخش آموزش مطالب راه های افزایش سرعت و محاسبات نسبت خورشیدی موتورسیکلت را مطالعه نمائید

اگه روی موتور ۱۲۵اگزوز۲۰۰ببندیم مشکلی پیش میاد برا موتور؟

فقط پول خود را از بین برده اید

user

باسلام واحترام ببخشیدمیخواستم بدونم‌موتورنیکتاز250حداکثرسرعتش چقدراست

100 کیلومتر بر ساعت

وآیاقطعاتش توبازارشهرستان هاپیدامیشه

بله

آخه بعضی هامیگن که قطعاتش همه جاپیدانمیشه وتعمیرکارشونم کارهرکسی نیست واینکه مصرف سوختش به چه صورت است؟

صحت ندارد

وسوال آخراینه که قیمت آک نو ازکارخانه یامغازه چه قیمت هست؟ممنون‌میشم بهم جواب بدیدباتشکروخسته نباشید

user

سلام من یه ۱۲۵ دارم که روی انجینش نوشته شده HAILI ولی هرچی توی سایتا و اینا گشتم هیچ موتوری با این اسم برند پیدا نکردم

این نام تجاری شرکت چینی سازنده پوسته انجین است نه نام شرکت سازنده موتورسیکلت

user

سلام جناب روز خوش خسته نباشید ببخشید بین موتور کویر 200 و نیکتاز 200 به نظر شما کدوم برای سرعت و شتاب بهتره؟

چه مدلی 

user

سلام من بین اینکه 200 همتاز بخرم یا یه دونه موتور 150 موندم چون مصرف 200 همتاز میگن 2.3 هست

اگر قصد کار کردن در پیک یا رفتن به محل کار و منزل خود را دارید و استفاده شما از موتورسیکلت برای حمل بار نیست بهتر است موتورسیکلت 125cc بخرید در غیر این صورت هرچه حجم سیلندر موتور بیشتر باشد قدرت بیشتر است

user

سلام بین کویر ۲۰۰ و نیکتاز ۲۵۰ کدوم موتور با کیفیت تریه

یکسان هستند

روزی ۲۰ کیلومتر مسافت طی میکنم اهل لایی کشیدن و سرعت هستم

برای قدرت بیشتر نیکتاز ارجعیت دارد

user

سلام. آیا تو انجین های استارتی طرح هوندا تفاوتی در سایز و قطر پیستون یا شاتون ایجاد شده یعنی ضعیف تر شده تا راحتتر با استارت روشن بشه؟

تفاوت وجود دارد اما ارتباطی بین راحتتر روشن شدن یا نشدن در این امر وجود ندارد

به نظر شما برای طی مسافت طولانی مثلا هشتاد کیلومتر در روز یک ترک و در هوای گرم طرح هوندا ۱۵۰ بهتره یا ۱۲۵؟ ممنون از شما و سایت خوبتون.

به طبع هرچه حجم محفظه احتراق سیلندر کمتر باشد حرارت ایجاد شده هم کمتر است اما سیستم خنک کننده انجین بیشترین تاثیر در میزان دفع حرارت را دارد.

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi