خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
17:37:55    1395/12/11

آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن موتورسیکلت

همواره یکی از مهارت های بسیار معمول در موتورسواران تعویض فیلتر روغن و روغن موتورسیکلت می باشد. امروز به دلیل ارسال تقاضاهی بسیار زیاد توسط کاربران آموز نحوه تعویض اصولی و صحیح روغن موتور را آموز می دهیم. در امامه با ما همراه باشید.

 

قبل از هر چیزی باید از نوع کیفیت مناسب روغن موتور و فبلتر روغن ویژه موتورسیکلت خود آگاه باشید.

 

فهرست روغن موتور مناسب موتورسیکلت ها بر اساس شرکت سازنده

 

 

وسایل لازم:

 1- یک ظرف با حجم حداقل 1.5 لیتر برای جمع کردن روغن کارکرده

2- یک دستمال برای تمیز کرده آثار روغن از روی بدنده موتورسیکلت

3- یک عدد قیف برای خالی کردن روغن تمیز

4- آچار مناسب با پیچ های تخلیه روغن و در قسمت فیلتر روغن

5- دستکش های لاتکس و یا دستکش های پلاستیکی

 

شروع کار:

همیشه قبل از انجام هر کاری باید بدانید که انجبن موتورسیکلت در هنگام تعویض روغن می بایستی گرم باشد. میزان گرم بودن باید تا حدی باشد که دست شما را نسوزاند. بهترین زمان تعویض روغن موتور حدودا 30 دقیقه بعد از طی یک مصافت نسبتا طولانی ( 10 کیلومتری ) است.

علت این امر بخاطر آن است که با گرم شدن روغن موتور میزان غلظت افزایش یافته و هر آنچه ذرات ریز جدا شده از قطعات داخلی و یا هر گونه دوده جذب شده در روغن موتور به راحتی و تا حداکثر مقدار از انجین خارج می گردد.

توجه:

ویژه موتورسیکلت های طرح هندا 125cc که دارای 2 پیچ تخلیه روغن می باشند.

همیشه توجه داشته باشید به ازای هر 3 بار تعویض روغن از قسمت پیچ تخلیه روغن در سمت چپ موتور سیکلت، یک بار روغن را باید از پیچ کف کارتر روغن در زیر انجین تخلیه نمائید.

 

توجه:

همیشه روغن کارکرده را در یک ظرف پهن و نسبتا بزرگ خالی کنید و پس از خنک شدن روغن با دقت تمام کف ظرف را بررسی کنید تا اگر ذرات ریز و یا قطعات غیر عادی درون روغن مشاهده کردید حتما نسبت به تشخیص و رفع عیب اقدام کنید. 

 

ابتدا می بایستی پیچ ورودی روغن را باز کنید و سپس ظرفی که جهت تخلیه روغن کارکرده انتخاب نموده اید را بر زیر قسمت پیچ تخلیه روغن ( پیچ کارتر ) قرار دهید. سپس پیچ تخلیه راغن را با یک آچار مناسب ( به صورت استاندارد آچار شماره 18 ) باز نموده و روغن را تخلیه کنید.

 

توجه:

معمولا به دلیل فشار روغن در موتورسیکلت های مجهز به فیلتر روغن فلزی، فیلتر روغن به بیرون پرت می گردد.

 

 

در هنگام خالی شدن روغن به درون ظرف می بایستی در حالی که موتورسیکلت خاموش است به آرامی با دست هندل بزندید این عمل را برای 5 الی 8 بار تکرار کنید و حدودا 10 الی 20 دقیقه صبر کنید تا تمامی روغن از درون  انجین موتورسیکلت خارج گردد. دقت کنید بهتر است هر 5 دقیقه 2 الی 3 هندل بزنید.

اکنون فیلتر فلزی را به صورت کامل تمیز کنید و بر سر جای خود قرار دهید و پیچ تخلیه روغن را ببندید.

 

هشدار:

تحت هیچ شرایطی تا زمانی که انجین گرم است در درون انجین روغن جدید نریزید.

این عمل باعث بروز آسیب به بخش هایی از پمپ روغن و صفحات کلاچ و در موارد بسیار نادر آسیب به چرخدنده‌های گیربکس و ... میگردد.

به هیچ عنوان در هنگام سفت کردن پیچ کارتر به پیچ فشار وارد نکنید و در حد طبیعی و نرمان پیچ را سفت کنید.

 

اکنون قیف را به صورت کامل تمیز کنید و در قسمت پیچ ورودی روغن قرار دهید و به آرامی و صبر کامل روغن را به درون انجین بریزید.

دقت کنید میزان روغن ریخته شده درون انجین را با توجه به حجم مجاز تعیین شده برای موتورسیکلت به درون انجین بریزید. به طور معمول 960cc الی 1000cc کافی بوده و سپس پیچ ورود روغن را سفت کنید.

 

 

تعویض فیلتر روغن کاغذی:

به طور معمول فیلتر روغن های کاغذی موتورسیکلت را می بایستی در هر 10.000 کیلومتر یا هر 4 بار تعویض روغن، فیلتر را تعویض نمود. توجه داشته باشد همیشه فیلتر های روغن اصلی و درجه یک را خریداری نمائید و از خریداری نمودن فیلتر های ارزان قیمت و بی کیفیت جدا خودداری کنید.

پس از انجام دادن کلیه مراحل بالا می بایستی با یک آچار مناسب ( به صورت استاندارد آچار 8 ) اقدام به باز کردن پیچ قسمت فیلتر روغن نمائید.

 

 

پس از باز کردن در قسمت فیلتر روغن که معمولا دارای 2 الی 3 پیچ می باشد به آرامی با یک پیچ گوشتی و یا دست فیلتر روغن را خارج نمائید.

 

توجه:

به جهت قرار گیری فیلتر در درون محفظه دقت کنید و در هنگام خارج کردن فیلتر روغن همیشه مقدار نسبتا زیادی روغن از درون فیلتر به بیرون میریزد.

 

اکنون فیلتر کاغذی جدید را  همانند جهت فیلتر قبلی در سر جای خود قرار دهید و درب فیلتر را به صورت نسبتا محکم سفت نمائید.

 

هشدار:

در هنگام سفت نمودن پیچ ها بسیار دقت کنید و خیلی آنها را سفت نکنید.

 

 

اکنون برای 6 الی 10 بار به صورت نسبتا آرام با دست هندل بزنید تا روغن درون انجین به طور کامل در بین قطعات به گردش در آید. سپس می توانید موتور را روشن کنید.

پس از روشن شدن انجین موتورسیکلت برای حدودا 3 دقیقه بگذارید تا موتور درجا کار کند و سپس موتور را خاموش کنید یک دقیقه صبر کنید و سپس میزان سطح روغن را بررسی کنید اگر میزان سطح روغن کم بود مقدار کمی حدودا بین 40 الی 60 سی سی روغن به درون انجین اضافه کنید.

 

 

 

آموزش تعویض لنت ترمز موتورسیکلت های دیسکی

آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت های دیسکی

محاسبه اندازه خورشیدی

آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام خیلی ممنون بابت پاسخگوییتون، فرمودید تریل روان یا پرواز 200 فرمودید SF/SG، اولاً چه نوع روغنی 1040 یا 2050؟

20w/50w

دوماً چه مارکی پیشنهاد میدید؟

برندهای ایرانی

با تشکر از سایت خوبتون

user

با سلام تریل روان 200 یا تریل پرواز 200 چه روغنی باید استفاده بشه؟

SF/SG

و روغن موتور، موتورهای انزکتور و کاربراتور متفاوته؟ ممنون

خیر

user

سلام خسته نباشین فیلتر روغن tvs راکز کجاست ؟

با شماره 09367147548 تماس بگیرید

و چقدر و چ نوع روغن موتوری لازم هست؟ باتشکر

SG/SJ

user

سلام. موتورسیکلتهای طرح ویو فیلتر روغن دارند؟

بله

یا همون تعویض روغن کافیه؟

user

سلام و خسته نباشید.من موتور سیکلت هندا رهرو ۱۲۵ دارم و روغن موتور اسپیدی طلایی ۲۰-۵۰ میریزم آیا این روغن موتور ۲۵۰۰ کیلومتر تو موتور من کار میکنه و روغن را بعد از ۲۵۰۰ کیلومترکارکرد عوض کنم اوکیه

نهایت بر روی 1500 کیلومتر در تابستان و در زمستان 2500 کیلومتر باید تعویض گردد

user

سلام وقتتون بخیر داخل باکسر 150 چقدر روغن باید بریزیم؟

1 لیتر

نشانگرش کثیف شده اصلا مشخص نیست

user

سلام خسته نباشید موتور دینو z2 دویست سی سی چقدر روغن میخواد وچه روغنی. ممنون

یک لیتر و SG

user

روی مطلب قبلی در مورد زونتس لینک سایت اصلی شرکت سازنده روببینید zt250r متین خودرو رفته همون مطالب رو ترجمه کرده اینجا نمیشه لینک و اسکرین مطلب رو گذاشت و گرنه براتون اسکرین شات رو میذاشتم

لینک صفحه را ارسال نمائید

user

در مورد سوال قبلی منظورم انجین کارتل خشک زونتس هست که تو سایت متین خودرو نوشته جریان روغن با پمپ گردش پیدا میکنه از کف کارتل به سمت رادیاتور روغن دوباره برمیگرده به کارتل که اصطلاحا میگن کارتل خشک ...

به مطالبی که در سایت شرکت متین خودرو زنجان درج شده است بهتر است تنها به هدف مطالعه سطحی اکتفا کنید و بیشتر در حد یک سایت فوکاهی به آن نگاه کنید تا یک سایت با مطالب صحیح فنی زیرا تمامی مطالب این سایت کپی شده و تقطیع شده از وبلاگها و وب سایت های دیگر به صورت ناقص و دستکاری شده بوده و بعضا در اکثر موارد اشتباه است. که متاسفانه شخصی که اقدام به کپی مطالب نموده هیچ گونه دانشی در زمینه فنی مکانیک و بخصوص موتورسیکلت نداشته و حتی در صورت تماس با واحد فنی این شرکت هم درک خواهید نمود که در زمینه مسائل فنی کمترین سطح اطلاعات را دارا میباشند و متاسفانه بسیاری از شرکت های نام دار و به اصطلاح تولید کننده موتورسیکلت در ایران به همین منوال هستند. 

و این کاربا توجه به سرعت انجین سرعت ترین یا کندتر انجام میشه ...

در تمامی موتورسیکلت ها گردش روغن از کارتر روغن به سمت سر سیلندر و بازگشت مجدد روغن به کارتر است و اگر موتورسیکلتی دارای رادیاتور روغن باشد روغن بعد از عبور از قطعات انجین و سر سیلندر به رادیاتور منتق شده و پس از کاهش دما مجدد روغن به کارتر باز میگردد. سرعت چرخش روغن در تمام موتورسیکلت ها بر اساس دور میلنگ است و هر چه دور میللنگ بالاتر رود در نتیجه دور میزان پمپاژ در پمپ روغن سریعتر شده و روغن سریعتر در مسر خود در انجین حرکت میکند و این علت به این دلیل است تا نسبت به افزایش سرعت حرکت قطعات میزان روانکاری سریعتر و همچنین کاهش دما بهتر اتفاق افتد.

حالا سوال اینه که در این نمونه انجین های روغن خنک وقتی خطر تبخیر شدن روغن از طریق رادیاتور ممکنه وجود داشته باشه آیا سطح استاندارد روغن بهتر نیست بالاتر انتخاب بشه؟

تبخیر روغن امری اجنتاب نا پذیر است و سطح تبخیر روغن در فصل های گرم سال یا رانندگی های طولانی مدت بیشتر از هر زمانی است و دلیل آن افزایش دمای روغن در بخش سیلندر و در نتیجه تجزیه ساختار مولکولی روغن است که باعث کاهش حجم سطح روغن و تخلیه بخار روغن از بخش های مختلف انجین است.

user

در انجین کارتل خشک که رادیاتور روغن داره

متوجه منظور شما از انجین کارتل خشک نشدیم

و مدام پمپ پایین انجین روغن رو به گردش در میاره و روغن دوباره برمیگرده به کف کارتل

مسیر روانکاری در تمام موتورسیکلت و خودروها دقیقا همین گونه است

ارتباطی میتونه به درجه کیفی روغن برای طول عمر انجین داشته باشه؟

متوجه منظور دقیق شما نشدیم اما طول عمر عملکرد کاری قطعات درون انجین به روغن وابسته است و هر چقدر روغن بهتر و سریعتر تعویض شود قطعات بیشتر عمر کاری دارند

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi