در سال 1404، بازار موتورسیکلتهای انژکتوری در ایران شاهد رقابت فزایندهای است و مدلهای متنوعی با امکانات و قیمتهای گوناگون عرضه میشوند. موتورسیکلتهای انژکتوری به دلیل بهرهوری سوخت بالاتر، آلایندگی کمتر و عملکرد نرمتر نسبت به نمونههای کاربراتوری، محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. در این میان، مدلهایی با طراحیهای اسپرت و شهری، پیشرانههای کممصرف و قدرتمند، سیستمهای ترمز ABS، و امکانات رفاهی مانند نمایشگرهای دیجیتال و درگاه USB، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کردهاند. انتخاب بهترین موتورسیکلت در این بازار پویا، نیازمند بررسی دقیق نیازهای کاربر، بودجه، و مقایسه امکانات فنی و خدمات پس از فروش هر مدل است. برندهای داخلی و خارجی متعددی در این عرصه حضور دارند و هر یک تلاش میکنند با ارائه محصولاتی با کیفیت و قیمت رقابتی، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. پس در ادامه با من حمید حساس در سایت باشگاه موتورسواران ایران همراه باشید تا ببینم بهترین موتورسیکلت های عرضه شده در سال 1403 کدام هستند.
-
معیارهای انتخاب بهترین موتورسیکلت انژکتوری:
- بحث در مورد فاکتورهای مهم برای خریداران ایرانی در این رده (مانند قیمت، مصرف سوخت، قدرت و گشتاور، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش، طراحی و امکانات).
- تاکید بر اهمیت استاندارد آلایندگی و نقش سیستم انژکتور در این زمینه.
-
چالش مصرف سوخت در موتورسیکلتهای انژکتوری بازار ایران (با تمرکز بر رده زیر 450 سیسی):
- علیرغم گذشت حدود 9 سال از ورود گسترده سیستم انژکتور به بازار ایران، همچنان گزارشهایی از مصرف سوخت بالاتر برخی مدلها نسبت به استانداردهای جهانی وجود دارد. با اشاره به اینکه در سطح جهانی، موتورسیکلتهای انژکتوری با حجم مشابه معمولاً مصرف سوخت بهینهتری دارند اما می توان از دلایل مصرف بالای سوخت در موتورسیکلت های موجود در بازار ایران می توان به مواردی چون زیر اشاره نمود:
- تفاوت در استانداردهای آلایندگی و تنظیمات کارخانه.
- کیفیت سوخت موجود در بازار ایران.
- نوع طراحی پیشرانه و فناوریهای به کار رفته.
- وزن موتورسیکلت و آیرودینامیک آن.
- نحوه رانندگی و شرایط ترافیکی.
- علیرغم گذشت حدود 9 سال از ورود گسترده سیستم انژکتور به بازار ایران، همچنان گزارشهایی از مصرف سوخت بالاتر برخی مدلها نسبت به استانداردهای جهانی وجود دارد. با اشاره به اینکه در سطح جهانی، موتورسیکلتهای انژکتوری با حجم مشابه معمولاً مصرف سوخت بهینهتری دارند اما می توان از دلایل مصرف بالای سوخت در موتورسیکلت های موجود در بازار ایران می توان به مواردی چون زیر اشاره نمود:
چالش شاخص چالاکی در موتورسیکلتهای عرضه شده در بازار ایران (با تمرکز بر رده زیر 450 سیسی):
- بسیاری از کاربران ایرانی از پایین بودن شاخص چالاکی (شتاب و کشش) در برخی موتورسیکلتهای موجود در بازار، به ویژه در ردههای پایینتر از 450 سیسی، گلهمند هستند.این مورد کاملا صحیحی بوده و به دلیل ایجاد محدودیت های قانونی اعمال شده در عرضه موتورسیکلت ها به بازار باعث تشدید این امر شده است اما از دلایل اثر گذار در این باره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تمرکز بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به جای افزایش قدرت و گشتاور در طراحی برخی پیشرانهها.
- محدودیتهای قانونی و استانداردهای مربوط به قدرت و سرعت.
- وزن نسبتاً بالای برخی مدلها.
- نوع گیربکس و ضرایب دنده.
- تأثیر این موضوع بر تجربه رانندگی: اشاره به مشکلاتی مانند ضعف در سربالاییها، سبقتگیریهای دشوار و لذت رانندگی کمتر.
همانند بررسی های صورت گرفته در سال های گذشته علی رغم تبلیغات گسترده ای که توسط مونتاژ کنندگان موتورسیکلت در سال 1403 و 1404 صورت گرفته تنها چیزی که باعث می گردد تا نسبت به خرید موتورسیکلت های سال 1404 ترقیب شویم تنها بهبود در ظاهر موتورسیکلت ها و با کمی نادیده گرفتن برخی موارد میتوان گفت کیفیت قطعات جانبی و ظاهری نسبت به مدل های سال 1403 هستیم و بهبود چندانی در قدرت و گشتاور شاهد نیستم اما جای امیدواری است که د قدرت و گشتاور در موتورسیکلت ها مانند سال قبل بوده و ثابت باقی مانده است. امروز نتایج بررسی های موتورسیکلت های 1404 که از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا نیمه اول خرداد ماه صورت گرفته است را در اختیار شما گذاشته ایم تا با بررسی آنها ببینیم ایا این تبلیغات شرکت های عرضه کننده تا چه میزان به واقعیت نزدیک هستند. پس در ادامه با من حمید حساس در سایت باشگاه موتورسواران ایران همراه باشید تا ببینم بهترین موتورسیکلت های عرضه شده در سال 1404 کدام هستند.
از سال 1395 خط تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری در ایران متوقف گردید و جایگزین آنها موتورهای با سیستم سوخت رسانی EFI یا همان انژکتوری جهت جلوگیری از آلودگی بیشتر محیط زیست روانه بازار شده اند و اکنون پس از گذشت 9 سال از عرضه موتورسیکلت های انژکتوری (EFI) به بازار ایران می گذرد و علاقه مندان به موتورسیکلت ها با سوالات بسیاری مواجه هستند و کسانی که قصد خرید این موتورسیکلت ها را دارند منتظراند تا به سوالات آنها پاسخ داده شود.
طی سالهای قبل با ببرسی موتورسیکلت های انژکتوری شاهد بودیم از سال 1396 تا 1401 کیفیت محصولات رو به کاهش بود و تنها مدل های 1402 کمی از سیستم انژکتور بهتری نسبت به مدل های سال قبل بهتر بودند. نقص های بسیار زیادی در سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت های انژکتوری وجود داشت که بیسترین دلیل نقص ها به ترتیب از کار افتادن پمپ بنزین و یا نقص در پاشش سوخت در محفظه احتراق بود که باعث ریپ زدن موتورسیکلت بود و اینکه تمامی ECU های بخش مدیریت سوخت رایانه انژکتورها پس از حدود 4000 ساعت کارکرد دچار آسیب میگردید و عملاً رانندگان راحی بجز تغییر سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت خود از EFI به کاربراتور نداشتند.
هرچند که در مدل های 1402 شاهد بودیم این نقایص نسبتا بهبود داشته اند اما همچنان در موتورسیکلت های زیر 150 میلیون تومان همچنان ایرادات وجود داشت و حتی در بسیاری از موارد شاهد کاهش بسیار چشمگیر کیفیت در سیستم سوخت رسانی و حتی قطعات موتورسیکلت بودیم و عملا موتورسیکلت ها بسیار نا ایمن بودند و جوانان زیادی به دلیل همین کیفیت پایین قطعات جان خود را از دست داده یا دچار آسیب های جبران نا پذیری شده اند.
متاسفانه شرایط اقتصادی و تحریم ها باعث گردیده است تا محصولات درجه یک کشورهای دیگر توسط بسیاری از وارد کنندگان با اعمال تغییراتی در بحث کیفیت یا تغییر لوازم به جهت حمایت از تولیدات داخلی جایگزین گردیده و در نهایت محصولی با ظاهر موتورسیکلت اصلی اما با کیفیت بسیار پایین تر به بازار عرضه گردد.
طبق تعهدات شرکت های وارد کننده به وزارت صنایع و معادن در جهت عرضه محصولات با ضمانت و خدمات پس از فروش به مشتریان متاسفانه شرکت های عرضه کننده فقط در حد یک شعار اقدام به دادن خدمات به مشتریان میکنند و در صورت هر گونه نقصی در محصول با بیان خارج از شرایط ضمانت یا فاقد ضمانت اقدام به دست بسر نمودن مشتری نموده و نتیجه آن تحمیل هزینه های بالا در رفع نقص در محصولات است.
برخلاف سالهای قبل این بار تنها بهترین های موجود در بازار را فارغ از دسته بندی همیشگی به شما معرفی می نمائیم.
بهترین موتورهای 250cc:
250cc | کویر موتور کاوازاکی نینجا زد ایکس 249 Kawasaki ZX-25R 249 |
نیکران موتور پاسارگاد بنلی Z 4 249 T |
همتاز موتور بلنتا زد 249 Blenta 249 Z |
کویر موتور کاوازاکی Kawasaki Z1 |
نیکران موتور کی وی 249 آر KeeWay K249R |
تولیدی نیرومحرکه نامی آر ایکس 250 Nami RX250NEW |
صبا سیکلت گلگسی اس وای ام Galaxy SYM NH250 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
قدرت اسمی: | 48 اسب بخار | 34 اسب بخار | 34 اسب بخار | 34 اسب بخار | 32 اسب بخار | 28 اسب بخار | 26 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 46.6 اسب بخار | 33.2 اسب بخار | 32.2 اسب بخار | 32.6 اسب بخار | 28.6 اسب بخار | 25.1 اسب بخار | 24.9 اسب بخار |
گشتاور: | 37.5 نیوتن متر | 21.4 نیوتون متر | 21.6 نیوتون متر | 21.7 نیوتون متر | 22.5 نیوتون متر | 23.3 نیوتن متر | 18.8 نیوتون متر |
گیربکس: | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده | 6 دنده |
خنک کننده: | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | آب خنک | روغن خنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 120 کیلومتر | 124 کیلومتر | 125 کیلومتر | 125 کیلومتر | 115 کیلومتر | 120 کیلومتر | 120 کیلومتر |
مصرف سوخت: | 4.2 لیتر | 2.4 لیتر | 3.5 لیتر | 2.8 لیتر | 3.3 لیتر | 3.4 لیتر | 2.8 لیتر |
ترمز جلو;: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | ABS | دیسکی - ABS | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | ABS | دیسکی - ABS | دیسکی | دیسکی |
وزن: | 170 کیلوگرم | 184 کیلو گرم | 152 کیلو گرم | 133 کیلو گرم | 165 کیلو گرم | 170 کیلوگرم | 136 کیلو گرم |
مسافت طولانی: | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10: | 10 | 10 | 10 | 9.5 | 9.5 | 9.5 | 9.5 |
ارزش خرید از 10: | 10 | 10 | 10 | 10 | 9.5 | 9.5 | 9.5 |
200cc | ایران دوچرخ کی پی تی 200 KPT 200 Pro |
تکتاز موتور روان 200 کیو ام Ravan 200 QM |
نیرو محرکه نامی 200 کیو ام Nami 200 QM |
نیرو موتور شیراز گلکسی 180 ان اچ Galexy 180 NH |
نیکران موتور پاسارگاد بنلی لیونسینو 249 Beneli Leoncino 249 |
نیرو موتور احسان ای اف آی 200 Ehsan 200 EFI |
اصفهان سیکلت جترو سی جی 200 Jtro CG 200 EFI |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|
قدرت اسمی: | 22 اسب بخار | 16 اسب بخار | 16 اسب بخار | 14 اسب بخار | 26 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 20 اسب بخار | 15.1 اسب بخار | 14.9 اسب بخار | 14.2 اسب بخار | 24.8 اسب بخار | 12.4 اسب بخار | 12.2 اسب بخار |
گشتاور: | 18.6 نیوتون متر | 14.2 نیوتون متر | 14.0 نیوتون متر | 15.8 نیوتون متر | 18.9 نیوتن متر | 11.6 نیوتون متر | 11.1 نیوتون متر |
گیربکس: | آب خنک | روغن خنک | هواخنک | آب خنک | 5 و 6 دنده | هواخنک | هواخنک |
خنک کننده: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | آب خنک | الکتریکی | الکتریکی |
استارت: | 110 کیلومتر | 105 کیلومتر | 105 کیلومتر | 110 کیلومتر | الکتریکی | 105 کیلومتر | 106 کیلومتر |
حداکثر سرعت: | 6 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 6 دنده | 118 کیلومتر | 5 دنده | 5 دنده |
مصرف سوخت: | 3.4 لیتر | 3.2 لیتر | 3.2 لیتر | 2.9 لیتر | 2.8 لیتر | 2.8 لیتر | 2.7 لیتر |
ترمز جلو;: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | کاسه ای | کاسه ای |
وزن: | 155 کیلو گرم | 126 کیلو گرم | 124 کیلو گرم | 134 کیلو گرم | 155 کیلوگرم | 106 کیلو گرم | 106 کیلو گرم |
مسافت طولانی: | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10: | 10 | 10 | 9 | 9.5 | 9 | 9 | 9 |
ارزش خرید از 10: | 10 | 10 | 9.5 | 10 | 10 | 9 | 9.5 |
150cc | نیرو موتور یاماها ایکس اس آر 155 Yamaha XSR 155 |
ایران دوچرخ آزما ای اف آی 200 Azma 200 EFI |
ایران دوچرخ ارشیا ای اف آی 200 Arshia 200 EFI |
نیرو محرکه نامی 150 سی در آی Mani 150 CDI |
گروه صنعتی فارس احسان EH 150 Ehsan 150 EH |
ایران دوچرخ XY150-10B |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|
قدرت اسمی: | 18 اسب بخار | 14 اسب بخار | 14 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار |
قدرت واقعی: | 16.4 اسب بخار | 12 اسب بخار | 12 اسب بخار | 11.26 اسب بخار | 11.2 اسب بخار | 10.7 اسب بخار |
گشتاور: | 13.7 نیوتون متر | 11.4 نیوتون متر | 11.4 نیوتون متر | 10.6 نیوتون متر | 10.1 نیوتون متر | 9.5 نیوتون متر |
خنک کننده: | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک | هواخنک |
استارت: | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی | الکتریکی |
حداکثر سرعت: | 102 کیلومتر | 105 کیلومتر | 104 کیلومتر | 95 کیلومتر | 96 کیلومتر | 95 کیلومتر |
گیربکس: | 6 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده | 5 دنده |
مصرف سوخت: | 2.2 لیتر | 2.3 لیتر | 2.3 لیتر | 2.8 لیتر | 3.0 لیتر | 2.3 لیتر |
ترمز جلو: | کاسه ای | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب: | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای | کاسه ای |
وزن: | 110 کیلو گرم | 102 کیلو گرم | 100 کیلو گرم | 98.5 کیلو گرم | 110 کیلو گرم | 104 کیلو گرم |
مسافت طولانی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امتیازکیفیت از 10 | 9.5 | 8.5 | 8.5 | 8 | 8.5 | 9 |
ارزش خرید از 10 | 9.5 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
منبع: باشگاه موتور سواران ایران