در بازار جهانی، بسیاری از برندهای مشهور سازنده موتورسیکلت، مدلهای متنوع مناسب سفرهای خارج جاده تولید میکنند. این محصولات، پیشرانههای قدرتمند، سیستم تعلیق پیشرفته و امکانات مخصوص طبیعتگردی ارایه میدهند. قطبهای موتورسیکلتسازی دنیا در ژاپن، اروپا و امریکا، رقابت نزدیک برای ساخت مدلهای مناسب آفرود دارند. کلاس ادونچر (Adventure) برای علاقهمندان طبیعتگردی و سفرهای بلندمدت، بسیار محبوب است. البته این محصولات، چندان ارزان نیستند اما برتریهای خاص نسبت به خودروهای دو دیفرانسیل فراهم میکنند.
روی کاغذ، پرداخت مبلغی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار برای موتورسیکلت کلاس ادونچر، مشابه کراساورهای خانوادگی مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان به نظر میرسد. البته با این مبلغ در کشورهای توسعهیافته، شاسیبلندهای دو دیفرانسیل دست دوم نیز، قابل خرید هستند اما مانورپذیری یک موتورسیکلت تجهیزشده برای طبیعتگردی، فراتر از تصور است و آزادی عمل برای مسافر فراهم میکند.
چهار غول موتورسیکلتسازی ژاپن، همراه دوکاتی، KTM، تریومف، هارلی دیویدسن و بیامو، بهترین برندهای کلاس ادونچر هستند. در ادامه مطلب، فهرستی از محصولات این شرکتها ارایه شده و ترتیب قرارگیری، به انتخاب کارشناسان وبسایت TopSpeed بوده است.
سوزوکی V استروم ۱۰۵۰
دلیل محبوبیت V استروم در بازار جهانی، عملکرد عالی با قیمت مناسب است. اصولا محصولات سوزوکی برای کلاسهای مختلف، چنین شرایطی دارند و از نظر هزینه خرید، برتری جالب نسبت به رقبا فراهم میکنند.
سوزوکی V استروم ۲۰۲۳ از پیشرانه ۱۰۳۷ سیسی، قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰ نیوتنمترمیگیرد. وزن خالص این مدل، ۲۵۱ کیلوگرم است و در زمان ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. سوزوکی V استروم با گیربکس ۶ سرعته و نمایشگر ۵ اینچ TFT و نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر برساعت، آستانه قیمت ۱۵ هزار دلار دارد.
هوندا آفریکا توئین ادونچر
اختلاف عملکرد هوندا آفریکا نسبت به سوزوکی V استروم، متناسب با قیمت آنها است. این شرایط، بازار موتورسیکلتهای ادونچر، در محدوده قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار را ساده میکند.
هوندا آفریکا توئین از موتور ۱۰۸۴ سیسی ۱۰۰ اسب بخار و ۱۰۶ نیوتنمتر استفاده میکند. جالبتر اینکه، وزن موتورسیکلت در مدل استاندارد، ۲۳۹ کیلوگرم است و در زمان ۳/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت، میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر، کروزکنترل، نمایشگر TFT با ابعاد ۶/۵ اینچ و آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار، دیگر مشخصات هوندا آفریکا توئین ادونچر اسپرت هستند. هزینه خرید نسخهی پایه، فاقد فنرهای مخصوص آفرود، ۱۵ هزار دلار است.
دوکاتی مولتی استرادا V4 رالی
حدود یک ماه پیش، نسخه سطح بالا از دوکاتی مولتی استرادا به نام دِزرت ایکس با پسوند رالی معرفی شد. این مدل با پیشرانه ۹۰۰ سیسی و قیمت ۲۳ هزار، برای کاربری حرفهای در مسابقات صحرانوردی است. دیگر محصول دوکاتی به نام استرادا V4 رالی، پیشرانه ۴ سیلندر و قدرت بالاتر ارایه میکند تا حمل بار هنگام عبور از شیبهای تند را سادهتر کند.
برای ارزانترین نسخهی استرادا V4 رالی، بودجهی ۲۰ هزار دلاری لازم است. امکانات اضافی دوکاتی برای این مدل، ۱۰ هزار دلار به قیمت اولیه اضافه میکنند. پیشرانهی ۱۱۵۸ سیسی دوکاتی گرنتوریسمو، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. وزن خالص دوکاتی مولتی استرادا V4 رالی، ۲۶۰ کیلوگرم است و میتواند در زمان ۳/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
موتورسیکلت KTM سوپرادونچر R
برند محبوب اتریشی، از سال ۲۰۰۳ با ادونچر ۹۵۰ به کلاس ابرموتورسیکلتهای مناسب طبیعتگردی وارد شد. شرکت KTM خیلی زود پیشرانههای قدرتمند با حجم بالای ۱۰۰۰ سیسی را به سری ادونچر اضافه کرد و حالا یکی از بهترین موتورسیکلتهای این کلاس را با قیمتی نسبتا گران، عرضه میکند.
پیشرانه قدرتمند ۱۳۰۱ سیسی دو سیلندر برای KTM سوپرادونچر، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتنمتر گشتاور دارد. این موتورسیکلت ۲۱۷ کیلوگرمی، در زمان ۳/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر برساعت فراهم میکند. مصرف سوخت KTM سوپرادونچر، ۵/۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر است. قیمت این محصول از ۲۰ هزار دلار شروع میشود. البته نسخهی مجهز به موتور ۸۹۰ سیسی با قیمت ۱۵ هزار دلار نیز وجود دارد.
تریومف تایگر ۱۲۰۰ رالی
مشهورترین موتورسیکلتساز بریتانیا، حدود یک قرن سابقهی تولید مدلهای ادونچر دارد. اولین مدل از سری تایگر، دههی ۱۹۳۰ با موتورهای ۲۵۰ و ۳۵۰ و ۵۰۰ سیسی معرفی شد. حالا در سال ۲۰۲۳ نیز، تریومف تایگر با پیشرانهها متنوع تولید میشود.
پیشرانه ۱۱۶۰ سیسی تایگر ۱۲۰۰، قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتنمتر دارد. وزن این مدل، ۲۴۵ کیلوگرم است و در زمان ۳/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. قیمت تریومف تایگر ۱۲۰۰ رالی با امکانات اضافی، ۲۴ هزار دلار و آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار است.
یاماها سوپر تنره
یکی از پرافتخارترین موتورسیکلتها در مسابقات رالی و کویر، یاماها سوپر تنره است. نام این محصول، از صحرای تنره (Ténéré) در افریقا گرفته شده و براساس XT1200Z ساخته میشود.
پیشرانه ۱۱۹۹ سیسی یاماها برای سوپر تنره، ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، تفاوتی خاصی با رقبای همرده ندارد اما با وزن ۲۶۱ کیلوگرم، کمی سنگینتر است. یاماها سوپر تنره با آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته میشود.
بی ام و R1250 GS ادونچر
بدون شک، R1250 بیامو یکی از بهترین موتورسیکلتهای مخصوص سفر و جهانگردی است. بسیاری از ماجراجویان، سوار بر این محصول، قارههای مختلف جهان را طی کردهاند.
پیشرانه ۲ سیلندر بوکسر با حجم ۱۲۵۴ سیسی، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. موتورسیکلت ۲۵۰ کیلوگرمی بیامو، در زمان ۳/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد ومیانگین مصرف بنزین ۵ لیتر در صد کیلومتر دارد. قیمت R1250 GS از ۱۸ هزار دلار شروع میشود و در نسخه ادونچر، ۲۲ هزار دلار است.
هارلی دیویدسن پن امریکا
وبسایت تاپاسپید، موتورسیکلت پن امریکا را بهترین مدل ادونچر دنیا در کلاس سنگینوزن میداند. احتمالا دلیل این انتخاب، قدرت بسیار خوب محصول هارلی دیویدسن است.
پیشرانه ۲ سیلندر ۱۲۵۲ سیسی برای پن امریکا، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.این موتورسیکلت ۲۴۲ کیلوگرمی، ۴/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نسبت به رقبا، پرشتاب نیست. نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر است. هارلی دیویدسن پن امریکن، همراه گیربکس دستی ۶ سرعته با قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته میشود.
منبع: visordown, madornomad, pedal نویسنده: محمدرضا اشتری