موتورسیکلت یکی از جذابترین وسایلی است که تا کنون اختراع گردیده به گونه ای که در سرتاسر دنیا اکثر افراد علاقه زیادی به سواری با آن را دارد. یکی عواملی که باعث میگردد لذت مسافرت را چندین برابر کند موتورسیکلت می باشد. در سرتاسر دنیا افراد زیادی هستند که به واسطه موتورسیکلت اقدام به مسافرت می کند. همان گونه که مسافرت با موتورسیکلت لذت بخش و جذاب است به همان گونه هم می تواند خطرناک باشد. امروز می خواهم تجربه خود و اصول مسافرت با موتورسیکلت را برای علاقه مندان به موتورسیکلت را بیان کنم تا لذت سفر برای شما بیشتر گردد و سلامتی شما تا رسیدن به مقصد افزایش یابد. پس در ادامه با من ( حمید حساس ) همراه باشید.
افرادی که تمایل دارند با موتورسیکلت شخصی به سفرهای خارجی بروند، احتمالا با واژهی کاپوتاژ روبهرو خواهند شد. کابوتاژ ( Cabotage ) موتورسیکلت به معنی گرفتن مجوز خروج از کشور برای موتورسیکلت می باشد. این مجوز از طریق اداره کمرگ ایران صادر می شود. افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی چون برنامههای کاری یا تفریحی به سفر میروند. در بین مسافران، اشخاصی هستند که مسیر زمینی را برای سفر خود انتخاب کرده و ترجیح میدهند از موتورسیکلت شخصی برای این کار استفاده کنند. این افراد باید برای رانندگی در خاک کشور دیگر نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بدون مشکل از سفر خود لذت ببرند. در این مطلب میخواهیم هر آنچه که باید دربارهی کاپوتاژ موتورسیکلت بدانید برای شما بازگو کنیم. پس در ادامه با من حمید حساس همراه باشید تا از جزء به جزء مراحل انجام کاپوتاژ اطلاع کسب نمائید.
حمل موتورسیکلت با قطار، از آن دسته امکاناتی است که سفر با قطار را از سایر انواع سفر متمایز میکند. تصورش را بکنید، سوار قطار میشوید و تا خود مقصد استراحت میکنید، کتاب میخوانید یا به تماشای طبیعت مشغول میشوید. نه نگرانی شرایط سفر با هواپیما را دارید و نه خستگی رانندگی با موتورسیکلت را به جان میخرید. در ضمن میتوانید رودرروی دوستان یا خانوادهتان بنشینید و گل بگویید و گل بشنوید. از طرف دیگر در سفر با قطار، این امکان را دارید، که موتورسیکلت خود را هم با قطار ببرید، و وقتی که به مقصد میرسید، موتورسیکلت را تحویل بگیرید و هر جا که میخواهید، بروید. با این اوصاف دیگر نیازی نیست برای رفتن به محل اقامت یا اماکن گردشگری منتظر تاکسی بمانید. انگار در شهر و خانه خودتان هستید، به پارکینگ میروید، موتورسیکلت را روش میکنید و راهی میشوید.
شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به تازگی موتوری را خریداری نموده اید و میخواهید آن را به خوبی آب بندی کنید و دوس دارد خودتان بتوانید به صورت صحیح و اصولی اقدام به سرویس و نگهداری و حتی برطرف سازی عیب موتورسیکلت خود نمائید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا برای اولین بار در دنیای اینترنت به خوبی و اصولی همه چیز را فرا بگیرید.
عیب است صاحب موتورسیکلت انژکتوری باشید، اما اسم دیاگ زدن یا دیاگ موتورسیکلت به گوشتان نخورده باشد. دستگاه دیاگ یکی از روشهای ساده عیبیابی موتورسیکلتهای انژکتوری است که معمولاً کمترین خطا را در شناسایی ایرادهای مدار برق و عملکرد انجین دارد. برای آشنایی بیشتر با دیاگ موتورسیکلت های انژکتوری و کارکرد آن با ما در باشگاه موتورسواران ایران همراه باشید.
خرابشدن موتورسیکلت امری اجتنابناپذیر است و هیچکس نمیتواند انتظار داشته باشد از روزی که موتورسیکلت را میخرد، هرگز خراب نشود. بااینحال برخی خرابیها در موتورسیکلت ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخشهای دیگری از موتورسیکلت را هم خراب کنند و خسارتهای بیشتری به بار آورند. یکی از این مشکلات جدی در موتورسیکلت، خاموش شدن موتورسیکلت بهشکل ناگهانی درحال حرکت، در حال در جا زدن و بعد از کاهش سرعت است. در این مطلب به علل این مشکل و نحوه برطرفکردن آنها خواهیم پرداخت.
بدنه موتورسیکلتها در هر کلاس و شکلی که باشند برخی اجزا و بخشهای ثابت دارند. مانند ستونها، سپر، کاپوت و درها. این اجزا ممکن است در طراحیهای مختلف بزرگ، کوچک، بلند یا کوتاه شوند اما در هر حال هستند. این اجزای ثابت در بدنه، عموما وظایف مهمی دارند و بودنشان دلایل مشخصی دارد که قابل حذف نیستند. یکی از اجزای ثابت بدنه موتورسیکلتها گلگیر است. اصولا نمیتوان موتورسیکلتیی را حتی در ابعاد بزرگ و باری بدون گلگیر تصور کرد. اما نقش گلگیر موتورسیکلت چیست؟ آیا آن را باید بخشی از بدنه دانست یا جزئی جدا و مستقل؟ امروز در باشگاه موتورسواران قصد داریم در این خصوص بیشتر صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.
یکی از مواردی که این سالها هنگام ارائه مشخصات فنی موتورسیکلت روی آن تأکید ویژه میشود نوع سیستم ترمز موتورسیکلت است. اینکه یک موتورسیکلت از ترمز دیسکی بهره میبرد یا کاسهای بهعنوان برتری یا ضعف موتورسیکلت از سوی کارشناسان مطرح میشود. گاهی حتی استفاده از ترمزهای دیسکی بهعنوان یک آپشن ویژه و قابلسفارش از سوی تولیدکنندگان ارائه میشود. اما آیا واقعا تفاوت این سیستمهای ترمز تا این حد چشمگیر است؟ نوع ترمز چقدر در میزان امنیت یک موتورسیکلت مؤثر است؟ کارایی این دو چه تفاوتهایی با هم دارد؟ در این مطلب از سلسله مقالات دانشنامه موتورسیکلت قصد داریم در باشگاه موتورسواران ایران به سؤالات فوق پاسخ داده و جزئیات کاملی از مقایسه ترمز دیسکی با ترمز کاسهای ارائه نماییم. ما را دنبال کنید.