شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به تازگی موتوری را خریداری نموده اید و میخواهید آن را به خوبی آب بندی کنید و دوس دارد خودتان بتوانید به صورت صحیح و اصولی اقدام به سرویس و نگهداری و حتی برطرف سازی عیب موتورسیکلت خود نمائید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا برای اولین بار در دنیای اینترنت به خوبی و اصولی همه چیز را فرا بگیرید.
عیب است صاحب موتورسیکلت انژکتوری باشید، اما اسم دیاگ زدن یا دیاگ موتورسیکلت به گوشتان نخورده باشد. دستگاه دیاگ یکی از روشهای ساده عیبیابی موتورسیکلتهای انژکتوری است که معمولاً کمترین خطا را در شناسایی ایرادهای مدار برق و عملکرد انجین دارد. برای آشنایی بیشتر با دیاگ موتورسیکلت های انژکتوری و کارکرد آن با ما در باشگاه موتورسواران ایران همراه باشید.
خرابشدن موتورسیکلت امری اجتنابناپذیر است و هیچکس نمیتواند انتظار داشته باشد از روزی که موتورسیکلت را میخرد، هرگز خراب نشود. بااینحال برخی خرابیها در موتورسیکلت ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخشهای دیگری از موتورسیکلت را هم خراب کنند و خسارتهای بیشتری به بار آورند. یکی از این مشکلات جدی در موتورسیکلت، خاموش شدن موتورسیکلت بهشکل ناگهانی درحال حرکت، در حال در جا زدن و بعد از کاهش سرعت است. در این مطلب به علل این مشکل و نحوه برطرفکردن آنها خواهیم پرداخت.
بدنه موتورسیکلتها در هر کلاس و شکلی که باشند برخی اجزا و بخشهای ثابت دارند. مانند ستونها، سپر، کاپوت و درها. این اجزا ممکن است در طراحیهای مختلف بزرگ، کوچک، بلند یا کوتاه شوند اما در هر حال هستند. این اجزای ثابت در بدنه، عموما وظایف مهمی دارند و بودنشان دلایل مشخصی دارد که قابل حذف نیستند. یکی از اجزای ثابت بدنه موتورسیکلتها گلگیر است. اصولا نمیتوان موتورسیکلتیی را حتی در ابعاد بزرگ و باری بدون گلگیر تصور کرد. اما نقش گلگیر موتورسیکلت چیست؟ آیا آن را باید بخشی از بدنه دانست یا جزئی جدا و مستقل؟ امروز در باشگاه موتورسواران قصد داریم در این خصوص بیشتر صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.
یکی از مواردی که این سالها هنگام ارائه مشخصات فنی موتورسیکلت روی آن تأکید ویژه میشود نوع سیستم ترمز موتورسیکلت است. اینکه یک موتورسیکلت از ترمز دیسکی بهره میبرد یا کاسهای بهعنوان برتری یا ضعف موتورسیکلت از سوی کارشناسان مطرح میشود. گاهی حتی استفاده از ترمزهای دیسکی بهعنوان یک آپشن ویژه و قابلسفارش از سوی تولیدکنندگان ارائه میشود. اما آیا واقعا تفاوت این سیستمهای ترمز تا این حد چشمگیر است؟ نوع ترمز چقدر در میزان امنیت یک موتورسیکلت مؤثر است؟ کارایی این دو چه تفاوتهایی با هم دارد؟ در این مطلب از سلسله مقالات دانشنامه موتورسیکلت قصد داریم در باشگاه موتورسواران ایران به سؤالات فوق پاسخ داده و جزئیات کاملی از مقایسه ترمز دیسکی با ترمز کاسهای ارائه نماییم. ما را دنبال کنید.
بهطور کلی راننده همیشه باید از وضعیت روغن انجین ، بنزین، باد لاستیکها و بسیاری دیگر از موارد فنی موتورسیکلت اطلاع داشته باشد. وظیفه انتقال این اطلاعات ضروری به عهدهی سنسورهای موتورسیکلت است. سنسور یا حسگر وسیلهای است که به محرکهای فیزیکی واکنش نشان داده و تحریکات آنها را بهعنوان ورودی دریافت میکند، به سیگنالهای الکتریکی قابل اندازهگیری تبدیل و بهعنوان خروجی ارائه میدهد. تعداد سنسورهای موتورسیکلت از مزایای آن محسوب میشود و موتورسیکلتسازان همواره تلاش کردهاند تا با طراحی و بهکارگیری حسگرهای متعدد برای بررسی و گزارش شرایط قسمتهای مختلف موتورسیکلتها، رفاه، آسایش و امنیت بیشتری را برای راننده و سرنشینهای محصولاتشان تأمین کنند. یکی از سنسورهایی در موتورسیکلتها که مورد استفاده است، سنسور مپ است.
رینگ اسپرت رینگ آلیاژی از ترکیبی از فلز و عناصر دیگر است. شوق داشتن رینگی با بهترین طراحی و زیباترکردن موتورسیکلت باعث میشود که بعضی برای خرید رینگ اسپرت هزینه کنند. حتی برخی از موتورسیکلتسازان مانند بیامو، هارلی دیوید سون و مرسدس بنز ترجیح میدهند که رینگ اسپرت طراحیشده خود را روی موتورسیکلتهایشان قرار دهند. گرچه رینگ اسپرت میتواند موتورسیکلت را اسپرتتر و زیباتر کند، ولی دلایل بیشتری برای خرید آن وجود دارد. در ادامه درمورد رینگ اسپرت، کاربردها و انواع آن توضیح میدهیم و معایب و مزایای استفاده از آن را بیان کنیم.
در زمان خریداری انواع روغن موتور بنزینی یا دیزلی، اولا باید بدانید که براساس دفترچه راهنمای موتورسیکلتتان، کارخانه چه نوع روغن موتوری را براساس استانداردهای SAE و API یا JSON به شما پیشنهاد داده است. اما بعد از فهمیدن این موضوع، حالا باید یک کار مهمتر انجام دهید که چیزی نیست جز نخریدن روغن موتور تقلبی! روغن موتور برای موتورسیکلت شبیه خون است برای انسان؛ همانطور که خون، غلظت مشخصی دارد، روغن موتور نیز باید ویسکوزیته معینی داشته باشد. همانطور که خون، وظیفه پاکسازی رگها را برعهده دارد، روغن موتور نیز باید ناخالصیها را از قلب موتورسیکلت جدا کند. اما همه این تنها به شرطی اتفاق میافتد که از روغن موتور اصلی و اورجینال استفاده کنید.