در کشور عزیزمان ایران کمتر زن و مرد جوانی می باشد که به موتورسواری علاقه نداشته باشد. امروزه اکثر جوانان کشورمان لذت موتورسواری را تجربه نموده اند و با رانندگی با موتورسیکلت های خود لذت و نشاط را تجربه می کنند اما متاسفانه اکثر علاقه مندان به موتور سواری و رانندگی در کشور مان هیچ گونه آشنایی با تجهیزات و لوازم ایمنی سواری را ندارد. امروز قصد داریم تا قبل از انتشار مقاله های آموزش موتورسواری حرفه ای ابتدا جوانان کشورمان را به تجهیزات موتورسواری و اتومبیل رانی آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
همواره شناخت لوازم و کاربرد آنها خود یک مهارت و دانش فنی محصوب می گردد. امروز با اصلی ترین لوازم آشنا می شویم تا با استفاده از آنها و کاربرد آنها بتوان سلامت خود را حفظ کرد و لذت بیشتری را از رانندگی کسب کنیم. کلیه تجهیزات ایمنی در سراسر دنیا گران قیمت می باشند زیرا فن آوری های بکار رفته در آنها بسیار به روز و مدام در حال تغییر می باشد.
1- کلاه ایمنی
یکی از اصلی ترین و مهم ترین جزء در اتومبیل رانی و موتورسواری استفاده از کلاه ایمنی است. کلاه ایمنی و شناخت آن خود یک بحث مفصل و مستفل می باشد. کلاه های اتومبیل رانی از نوع سه چهارم باز و سه چهارم بسته می باشند. در موتورسواری های سبک آفرود کلاه های سه چهارم کشیده بسته فاقد شیشه می باشند که در جهت حفاظت از نور آفتاب از کلاه های سایبان دار استفاده می کنند.
![]() |
![]() |
نمونه یک کلاه کراس سایه بان دار |
نمونه یک سایبان کلاه ( نقاب کلاه )
|
جهت کسب اطلاعات بیشتر و اصولی تر مقاله " مشخصات و نحوه انتخاب كلاه ایمنی استاندارد " را مطالعه نمائید.
به طور میانگین قیمت یک کلاه متوسط چیزی در حدود 180.000 تومان می باشد.
2- شولدر ( حفاظ قفسه سینه )
شولدر ها یا Roost Deflectors یا Protection در اصل یک لباس محافظ دار می باشد که از گردن، کتف، قفسه سینه، ستون فقرات ( نخاع )، شکم، بازو، آرنج، ران پا، استخان لگن، بیضه ها در آقایان محافظت می کند. شولدرها به صورت لباس و شلوار تولید می گردند و اکثرا تنگ و چسبان هستند و معمولا در زیر لباس های موتورسواری پوشیده می شوند و جریان هوا به خوبی از آنها عبور می کند اما امروزه به دلیل زیبا سازی ظاهری آنها کمتر کسی بر روی آنها تیشرت های رنگی می پوشد. بهترین شولدر ها از حفاظ های ترکیبی ابر های فشورده با فیبر و الیاف کربن ساخته شده اند که قادر اند در حین حفظ انعطاف پذیری ضربات را به خوبی دفع و در برابر آتش گرفتن تا سه دقیقه به خوبی مقاومت می کنند. شولدرهای فایبر گلاس هم دارای توانایی انعطاف و دفع ضربات می باشند اما در صورت در برابر آتش مقاوت پایین داردند و در صورت آتش گرفتن سوختگی های شدیدی را ایجاد می کنند.
![]() |
![]() |
نمونه یک شولدر فیبر و الیاف کربن
|
نمونه یک شولدر ابر و فایبر گلاس
|
شولدر های فیبر کربن بیشتر برای اتومبیل رانی و موتور سواران اسپرت استفاده میگردد این شولدر ها معمولا یک تیکه بوده و به صورت یک لباس کامل یک تیکه از پیرهن و شلوار می باشد شولدر های الیاف کربنی در رانندگش هایی که دارای سرعت بالا بوده و احتمال وقوع تصادف و آتش سوزی در آنها بالا است استفاده می شود و شولدر های فایبر گلاس برای موتورسواری های سبک کراس و موتورسواری های درون شهری استفاده می شود.
بعضی از شولدرها فقط از شکم و قفسه سینه و ستون فقرات محافظت می کنند و به شولدر های جلیقه ای معروفند. و بعضی دیگر فقط از ستون فقرات محافظت می کنند که به نخاع بند شهرت دارند.
![]() |
![]() |
نمونه یک شولدر جلیغه ای
|
نمونه یک شولدر نخاع بند
|
بعضی از شولدر ها به صورت کاپشن می باشند و در برابر نفوذ سرما و نفوذ آب بسیار مقاوم هستند و بیشتر مناسب فصل های سرد سال می باشند.
![]() |
![]() |
نمونه یک شولدر کاپشنی ( نمای جلو )
|
نمونه یک شولدر کاپشنی ( نمای پشت )
|
در فصل هایی که بارندگی وجود دارد و یا در رانندگی های مسابقات آفرود که موتورسواران در گل و لای حرکت می کنند جهت جلوگیری از گل آلود شدن لباس ها از لباس های کاور استفاده می کنند که از جنس پلاستیک نایلونی هستند.
شولدر های شلوارکی که یکی دیگر از این شولدر ها می باشند جهت حفاظت از لگن و بیضه ها در آقایان طراحی گردیده اند و بسیار نرم و مقاوم بوده و برای موتورسواران استفاده می گردد و در رانندگی های طولانی مدت بیش از 3 ساعت گرم هستند.
![]() |
![]() |
نمونه یک شولدر شلوارکی( نمای جلو )
|
نمونه یک شولدر شلوارکی ( نمای پشت )
|
به طور میانگین قیمت یک شولدر متوسط چیزی در حدود 200.000 تومان می باشد.
3- دستکش ها
دستکش ها هم مانند سایر لوازم مهم هستند و جهت چسبندگی دست به فرمان ها و جلوگیری از دماهای بالا و پایین و عرق کردن دست و دیدن آسیب به صورت خراش و زخم بسیار کارا هستند در نمونه های خوب دستکش ها الیاف نخ استفاده شده و بر روی آنها از لاستیک های فشورده در قسمت بند های انگشت و یک لایه نسبتا ضخیم ابری در کف دستکش جهت افزایش استحکاک نصب شده است.
![]() |
![]() |
نمونه یک دستکش ( نمای پشت)
|
نمونه یک دستکش ( نمای کف)
|
به طور میانگین قیمت یک دستکش متوسط چیزی در حدود 40.000 تومان می باشد.
4- پیراهن ها
پیراهن های موتورسواری و رانندگی معمولا بسته به شرایط محیطی استفاده در برابر سرما و گرما مقاوم هستند اما همه آنها در برابر نفوذ باد مقاوم هستند و جنس آنها از الیاف های بسیار نرم و لطیف می باشد و در طرح ها و رنگ های بسیاری تولید می گردند. در پیراهن های اصلی و خوب در قسمت آستین ها در سمت پشت جایی که آرنج ها قرار دارد یک لایه ابر نرم قرار دارد و سطح این لباس ها لیز می باشد تا در سرعت های بالا باد باعث کاهش سرعت نگردد و بافت پارچه بسیار ریز دانه است.
به طور میانگین قیمت یک پیراهن متوسط چیزی در حدود 90.000 تومان می باشد.
5- شلوار ها
شلوارها یا Pant ها یکی دیگر از تجهیزات ایمنی می باشند که علاوه بر حفظ سلامت پوست بدن از آسیب دیدن وظیقه زیبا سازی ظاهری راننده و حفظ دمای بدن در سرما یک وظیفه بسیار مهم و کلیدی دارند این شلوار ها از جنس الیاف کربن و آزبست ساخته می شوند و دو تیکه هستند در برابر آتش تا چند دقیقه مقاومت می کنند در قسمت ساق های پا جنس پارچه معمولا از آزبست می باشد تا در برابر حرارت ناشی از انجین موتورسیکلت به خوبی دوام بیاورد.
شلوارها در برابر ورود هوا مقاوم هستن و باعث می شوند تا جریان هوا باعث کاهش سرعت رانندگی نشود. معمولا بر روی این شلوارها لاستیک هایی که معمولا از نوع فشورده هستند قرار گرفته اند که در صورت زمین خوردن راننده در سرعت های بالا هم از خراش های سطحی جلوگیری کنند و هم با ایجاد استحکاک باعث توقف راننده در هنگام لیز خوردن بر روی زمین را دارند. فاق (پشت) شلوار ها نسبت به شلوار های معمولی بسیار بلندتر می باشد و آن هم به این دلیل است که در زمان نشستن بر روی موتورسیکلت قسمت شکاف پشت راننده بیرون نباشد. این شلوارها به صورت کشی ساخته میشوند و برای آنکه در مواقع ضروری در صورت آتش گرفتن راننده بتواند به سرعت آنها را بیرون بیاورد.
![]() |
![]() |
نمونه یک شولدر شلوارکی( نمای جلو )
|
نمونه یک شولدر شلوارکی ( نمای پشت )
|
به طور میانگین قیمت شلوار متوسط چیزی در حدود 450.000 تومان می باشد.
6- زانو بند ها و آرنج بندها
یکی دیگر از وسایل ایمنی در موتورسواری ها ایتفاده از زانو بندها و آرنج بندها و ساق بندها می باشد. این وسایل در جلوگیری از وارد آمدن اسیب به آرنج و زانوها و ساق پاها بسیار کمک می کنند و در زمانهای زمین خوردن بسیار نجات دهنده هستن و از شکستگی ها تا حد بسیار زیادی جلو گیری میکنند. همانند شولدر ها کلیه آرنج بندها و زانوبندها و ساق بند ها از الیاف و فیبرهای کربن و فایبر گلاس به صورت یک تیکه اما به صورت مفصلی متحرک ساخته می شوند.
![]() |
![]() |
نمونه یک زانو بند الیاف کربن
|
نمونه یک زانو بند فایبرگلاس
|
به طور میانگین قیمت یک ست زانو بند و آرنج بند متوسط چیزی در حدود 100.000 تومان می باشد.
7- جوراب
جورابهای موتورسواری معمولا کاملا بلند هستند و جوراب های ساق بلند و جوراب های پاچه ای برای گرم نگه داشتن پاها در سرعت های بالا می باشند و معمولا از جنس نخ طبیعی و یا الیاف ابریشم مصنوعی هستند.
به طور میانگین قیمت یک جفت جوراب متوسط چیزی در حدود 35.000 تومان می باشد.
8- کفش
یکی دیگر از تجهیزات با اهمیت در موتورسواری و اتومبیل رانی کفش است. کفشها در افزایش مهارت ترمز گرفتن و تعویض به موقع دنده و حفظ تعادل و حفظ مچ پا بسیار کارا هستند. کفش های موتورسواری اکثرا جنس داخلی آنها نرم اما بیرون آنها سخت و محکم می باشد و تنها به صورت بالا و پایین متحرک هستند و به چپ و راست خم نمی شوند علت هم جهت جلوگیری از لغزش مچ پا و استحکام صحت قرار گیری وضعیت پا می باشد.
به طور میانگین قیمت یک کفش متوسط چیزی در حدود 450.000 تومان می باشد.
9- عینک
رانندگان جهت حفاظت از چشمان خود از عینک های فایبرگلاس منعطف و یا لاستیکی بسیار نرم استفاده می کنند. این عینک ها معمولا دارای شیشه های ضد UV هستند. این عینک ها نمی شکنند و درون آنها از ابر نرم است و به واسطه یک کش پهن که به پشت سر قرار می گیرد بر روی چشم ها جا گیری می شود. عینک ها از خشکی چشم ها در رانندگی و یا نفوذ اجرام خارجی به چشم محافظت میکنند.
به طور میانگین قیمت یک عینک متوسط چیزی در حدود 50.000 تومان می باشد.
10- تجهیزات رفاهی
دو وسیله در اتومبیل رانی و موتورسواری کاربرد دارند یکی استفاده از بطری های آب و دیگری کیف های کولی مخصوص موتورسواری. بطری های آب معمولا از جنس پلاستیک و برای حفظ دمای پایین آب تا حداکثر 6ساعت می باشند و کیف های کولی مختص موتورسواری که هم برای حمل وسایل هستند و هم مجهز به یک مخزن آب می باشند. از مخزن آب یک لوله بیرون آمده که مستقیما به دهن راننده متصل می گردند و نیاز آبی راننده را تامین می کنند این کوله پشتی ها با حجم زخیره با واحد لیتر شناخته می شوند که پرکاربرد ترین آنها 2 لیتری و 3 لیتری می باشد. این کیفها در حفظ دمای مواد داخل آنها بسیار پایدار هستند و در برابر نفوذ آب و گرما مقاوم هستند.
![]() |
![]() |
کیف کولی موتورسواری
|
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

آین پیراهن ها و شلوارها زنانه و مردانه اش متفاوته آیا؟ و از کجا میتونیم تهیه کنیم؟
خیر متفاوت نیستند. بجز شولدر ها که متفاوت است. مغازه های تجهیزات موتورسواری محل تهیه این تجهیزات است.