زیبایی امری سلیقهای بوده و چیزی که از نظر شما زیبا است، ممکن است از دیدگاه شخصی دیگر زشت باشد. البته عکس همین موضوع هم صادق است. این مسئله در دنیای موتورسیکلتها هم وجود داشته و علاقهمندان به موتورسیکلت، هر کدام در مورد ظاهر آن سلیقه مخصوص به خود را دارند. با وجود موارد ذکر شده، تعداد بسیار کمی از موتورسیکلتها هستند که تقریباً همه علاقهمندان به موتورسیکلت آنها را از نظر ظاهری زشت میدانند. همراه باشگاه موتورسواران ایران باشید تا با 10 مدل از زشتترین موتورسیکلتهای اخیر بیشتر آشنا شوید.
1- BMW K1
اگر در طراحی یک موتورسیکلت توجه ویژهای به مسئله آیرودینامیک شده باشد، لزوماً نتیجه موتورسیکلتی زیبا نخواهد بود. بامو K1 که مدلی مربوط به اواخر دهه 80 میلادی بوده و از نوع «فول فِرد» (Full-Faired) است، این موضوع را به خوبی نمایش میدهد. به لطف وجود مواردی همچون چراغ جلوی جعبهای شکل با طرحی ناخوشایند و یکی از زشتترین گلگیرهای موجود در میان تمامی موتورسیکلتهای دنیا، بامو K1 موفق شده در لیست ما جایگاه ویژهای کسب کند!
2- KTM 690
معمولاً به ندرت پیش میآید که فقط یکی از اجزای موتورسیکلت، کل طراحی آن را زیر سوال برده و آن را تبدیل به مدلی زشت کند. این دقیقاً همان مشکلی است که مدل 690 از برند اتریشی «کِیتیاِم» (KTM) با آن دست و پنجه نرم میکند. در مجموع میتوان گفت مدل 690 از کیتیام طرحی ساده و آفرودی داشته که قابلقبول به نظر میرسد، اما اگر به قسمت جلوی این موتورسیکلت نگاه کنید، با یکی از زشتترین و زنندهترین دماغههای موجود در میان تمامی موتورسیکلتها روبهرو خواهید شد. اگر کمی دقت کنید، متوجه میشوید که اگزوز با طرح کلی 690 همخوانی نداشته و قسمت پایین باک هم چندان جالب نبوده و با بخشهای دیگر هماهنگ نیست. با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده، کیتیام 690 هم به این لیست راه پیدا میکند.
3- Honda DN-01
هوندا DN-01 که از سال 2008 تا 2010 میلادی به تولید رسید، از همان ابتدا مدلی کاملاً شکستخورده به حساب میآمد. با نگاه اول کاملاً مشخص است که هوندا تصمیم داشته موتورسیکلتی آیندهنگرانه از نوع «کروزِر» (Cruiser) طراحی کند که بسیار خوابیده بوده و ارتفاع کمی داشته باشد، اما متاسفانه DN-01 مدلی موفق نبوده است. با کمی دقت متوجه شباهت میان یکی از موجودات در بخش اول سریال انیمیشنی آمریکایی به نام «عشق، مرگ و رباتها» و این موتورسیکلت ژاپنی زشت خواهید شد! در مجموع میتوان گفت به غیر از «سوئینگ آرم» (Swing Arm) یک طرفه و رینگها، قسمت جذاب دیگری در این موتورسیکلت به چشم نمیخورد که بتواند زشتی بخشهای دیگر آن را جبران کند.
4- Buell RR1000 Battletwin
برند آمریکایی «بیول» (Buell) که زیرمجموعه هارلی-دیویدسن بوده و در سال 2009 میلادی به فعالیتش خاتمه داد، با مدل RR1000 «بَتِلتوئین» (Battletwin) در این لیست حضوری پررنگ دارد. در طراحی این موتورسیکلت هم همانند بامو K1، توجه ویژهای به مسئله آیرودینامیک شده که نتیجه آن یکی از زشتترین موتورسیکلتهای معاصر شده است. درست است که به نظر میرسد این موتورسیکلت آمریکایی آیرودینامیک بسیار خوبی دارد، اما قطعاً از نظر زیبایی ظاهری حرف زیادی برای گفتن ندارد. مواردی همچون فرورفتگیها و چین و چروکهای نامتقارن و ناهماهنگ روی بدنه و گلگیری که از نظر زشتی رقیبی برای گلگیر بامو K1 محسوب میشود، سبب شدهاند که با نگاه کردن به بیول RR1000 بتلتوئین حس ناخوشایندی در شما ایجاد شود.
5- BMW R1200ST
بامو در سرتاسر دنیا طرفداران سرسخت خودش را دارد که به خودروها و موتورسیکلتهای آن علاقه خاصی نشان میدهند. اما حتی اگر شما از طرفداران دوآتشه بامو باشید، باز هم نمیتوانید زشت بودن طرح مدل R1200ST را انکار کنید. با وجود این که اکثر قسمتهای این موتورسیکلت آلمانی از نظر طراحی قابلقبول به نظر میرسد، اما متاسفانه همانند کیتیام 690، طرح زشت قسمت جلو بخشهای دیگر را هم تحت شعاع قرار داده است. صفحه ضدباد بزرگ در قسمت جلو در کنار چراغی عمودی با شکل و شمایلی عجیب، سبب شده بامو R1200ST از نمای روبهرو یکی از زشتترین موتورسیکلتها باشد. به این ترتیب، این موتورسیکلت آلمانی هم به این لیست راه پیدا کرده است.
6- Aprilia 6.5
موتورسیکلت ایتالیایی اپریلیا موتو 6.5 که توسط فیلیپ اِستارک، طراح مشهور فرانسوی طراحی شده، قطعاً سبکی نو در طراحی موتورسیکلت به حساب میآید. اما با این وجود، ظاهر موتو 6.5 مورد پسند بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت قرار نگرفته است. سبک طراحی فریم و اگزوز ایدهای ناب و جالب به نظر میرسد، اما در عمل چندان خوب از آب درنیامده است. علاوهبراین، سبک طراحی صندلی و امتداد آن در قسمت عقب موتو 6.5 هم در زشت بودن این موتورسیکلت ایتالیایی تاثیر کمی نداشته است.
7- MV Agusta F4Z
شرکت مستقل ایتالیایی «زاگاتو» که در شهر میلان واقع شده، تولیدکننده بدنه وسایل نقلیه است. زاگاتو مدلهایی خاص و جذاب از خودروسازانی همچون استونمارتین و مازراتی را انتخاب کرده و آنها را بیش از پیش جذاب و هیجانانگیز میکند. با این حساب، زمانی که مطلع شدیم زاگاتو مشغول کار بر روی نسخهای ویژه بر پایه مدل F4 از تولیدکننده ایتالیایی موتورسیکلت به نام «اِموی آگوستا» است، بسیار هیجانزده شدیم. باید بدانید که مدل F4 از اموی آگوستا، توسط ماسیمو تامبورینی، طراح افسانهای ایتالیایی طراحی شده است.
متاسفانه زمانی که اموی آگوستا F4Z رونمایی شد، نتیجه آنطور که انتظار میرفت نبود. همانند بسیاری از موتورسیکلتهای موجود در این لیست، اموی آگوستا F4Z هم از طراحی ضعیف در قسمت جلو رنج میبرد، موضوعی که صفحه ضدبادِ عجیب و غیرعادی باعث تشدید آن هم شده است. علاوهبراین، قسمت انتهایی با روکش تمام چرم، اصلاً با سبک طراحی نیمه جلویی این موتورسیکلت ایتالیایی هماهنگی ندارد. اموی آگوستا F4Z اولین موتورسیکلت محسوب میشود که توسط زاگاتو طراحی شده است. با توجه به نتیجه کار، میتوان گفت بهتر است زاگاتو بیشتر روی طراحی خودرو تمرکز کند تا موتورسیکلت.
8- Morbidelli v8
به نظر میرسد این مورد به توضیح خاصی نیاز نداشته باشد، چرا که تصویر گویای همه چیز است. درست است که ایده یک موتورسیکلت با موتور هشت سیلندر جالب به نظر میرسد، اما متاسفانه بدنه مدل V8 از مربیدلی (Morbidelli) طرحی بسیار زشت دارد. حتی مربیدلی هم از ضعفهای طراحی مدل V8 کاملاً آگاه بود، چرا که این موتورسیکلت چندین بار بازطراحی شد، اما نتایج آنها نسخههایی بهبودیافته و مدرنتر از موتورسیکلتی بسیار زشت بود. البته ناگفته نماند که مربیدلی قیمتی 90,000 پوندی برای مدل 1998 از V8 اعلام کرد که آن را تبدیل به گرانقیمتترین موتورسیکلتِ تولید انبوه جهان کرده بود. قطعاً این موضوع هم یکی از نقاط ضعف مربیدلی V8 محسوب میشود.
9 - Johammer J1
«یوهامر» (Johammer) مدل J1 موتورسیکلتی تمام برقی بوده و توسط یک شرکت اتریشی ساخته شده است. یوهامر J1 که توسط دو نفر به نامهای لئونی لانیچک و جین-ماری لانیچک طراحی شده را قطعاً میتوان یکی از زشتترین و زنندهترین موتورسیکلتهای تاریخ دانست. علاوهبراین که یوهامر J1 فوقالعاده زشت است، به سختی میتوان جلو و عقب آن را از هم تشخیص داد. البته این موضوع از قابل تحملترین مشکلات طراحی این موتورسیکلت برقی اتریشی به حساب میآید. با کمی دقت متوجه میشوید که سبک کلی طراحی یوهامر J1 چندان هم بیشباهت به پینهدوز نیست!
10- Bimota Mantra
«بیموتا مَنترا» (Bimota Mantra) آخرین موردی است که موفق شده به عنوان یکی از زشتترین موتورسیکلتهای معاصر به لیست ما راه پیدا کند. اما نکته عجیب و گیجکننده در مورد مدل منترا این است که این موتورسیکلت توسط شرکت بیموتا طراحی شده، شرکتی ایتالیایی که معمولاً موتورسیکلتهایی زیبا و جذاب تولید میکند. بایموتا منترا چه در قسمت جلو و چه در قسمت عقب، از نظر طراحی حرفی برای گفتن ندارد. در مجموع در هیچ کدام از قسمتهای بیموتا منترا زیبایی و جذابیتی به چشم نمیخورد و همین موضوع سبب شده بسیاری این موتورسیکلت ایتالیایی را یکی از زشتترین موتورسیکلتهای تولید شده در تاریخ بدانند.
منبع: rideapart نویسنده: بهنام اصغریان