تاریخچه
در دهه ۱۹۶۰ میلادی تقریباً تمام موتورسیکلتها دارای رینگهای سیمی بودند سپس در دهه ۷۰ رینگهای یکتکه آلومینیومی ساخته شدند. بااینکه رینگهای سیمی قدیمی محسوب میشوند هنوز در انواع موتور کراس، موتورسیکلتهای چندمنظوره و ادونچر ها بهاجبار استفاده میشوند. زیرا برخلاف رینگهای آلومینیومی دوام بیشتری دارند، ضربهپذیرترند و بهسادگی قابل تعمیرند.
دلیل استفاده از آنها چیست؟
استفاده از انواع سیمی نوعی شیوه طراحی نیز محسوب میشود. بسیاری از کروزرهای امروزی و مدلهای رترو یا گذشتهنگر به دلایل زیباییشناسی با رینگهای سیمی عرضه میشود.
البته تولیدکنندگان به سمت تولید رینگهای آلیاژی آلومینیوم رفتهاند زیرا ساختنشان آسانتر است و بهطور قابلتوجهی از انواع سیمی سختتر هستند و مزایای زیادی برای استفاده روی جاده دارند. لاستیکهای تیوبلس روی تمام انواع آلومینیومی قابلاستفادهاند تغییر لاستیک و پنچرگیری نیز در این نوع آسانتر است.
Kineo Tubeless Wire-Spoked Wheels
قیمت: ۲۳۹۰ دلار
ساخت ورونا، ایتالیا
رینگ آلومینیومی قالب گیری شده و توپی چرخ آلومینیومی فورج کاری شده ۳۲ تا ۴۲ شاخه سیمی
رینگهای کینو از آخرین فنّاوری تولید رینگ با طراحی کلاسیک بهره میبرد رینگهایی کاملاً مدرن که برای طیف وسیعی از موتورسیکلتها قابلاستفاده است توپی چرخ فورج کاری شده رینگ آببندیشدهای را که لاستیک تیوبلس روی آن قرار میگیرد، سر جای خود نگه میدارد.طراحی منحصربهفرد اسپوک ها اجازه تعویض آنها بدون باز کردن چرخ یا درآوردن لاستیک را میدهد.
Marchesini M10RS Kompe Wheels
قیمت: ۲۳۴۹ دلار
ساخت پیانورو، ایتالیا
آلمینیومی فورج کاری شده
درحالیکه اکثر رینگهای آلومینیومی با ریختن آلومینیوم مذاب در قالب ساخت میشوند، Marchesini تلاشی برای ساخت رینگهای آلیاژی آلومینیوم و منیزیم گرانقیمت نمیکند و تنها رینگهای آلومینیومی فورج کاری شده تولید میکند. فرآیند فورج کاری فلز را سختتر می کند درنتیجه رینگ، پره ها و توپی چرخ میتواند نازکتر و سبکتر تولید شود. استحکام فوقالعاده و وزن کم دلایلی است که رینگهای Marchesini انتخاب اول تیمهای موتوجی پی و سوپربایک در جهان است.
منبع: حساس کامپیوتر، Pedal, motorcyclistonline نویسنده: حسین مقدسی

تو کامنت ها گفته بودید که رینگ پرهای به اسپرت ارجحیت داره، دلیلش چیه؟
مطلب بالا را مطالعه نمائید

۱سلام و درود اگر هواکش موتور هوندا وصل نباشه چه اتفاقی میافته منظورم اینکه کلا وصل نباشه کاربرات خالی
مستقیما هر آنچه گرد و غبار است وارد کاربراتور گردیده و باعث اسیب به ژیگلور میشود
۲بعد نظر شما درمورد لیفان پلاسور ۲۰۰ مدل ۹۵که انجینش رنگ دلفینی داره چیه
معمولی
ایا قابل مقایسه هست با هندا ۲۰۰ رهرو
از چه نظر
۳بعد رینگ اسپرت روی سرعت تاثیر مثبت یا منفی داره؟اگه مثبته کدوم مدلش
مطالعه کنید: رینگ سیمی یا آلومینیومی مسئله این است!
۴اگه اسامی موتور های چهار سوپاپ هندا ۲۰۰ رو به من بگید ممنون میشم ۵ممنون از تمام زحماتتون
هندا رهرو 200، هندا سنین 200، کلیه محصولات 200 سی سی با انجین MKZ متین خودرو زنجان

سلام وقتتون بخیر ببخشید یه سوال داشتم میخواستم بدونم نظر کلی تون در مورد رینگ سیمی و اسپرت چیه؟؟ به نظر شما کدوم یکیش بهتره؟؟
رینگ سیمی دارای مقاوت و انعطاف بیشتری در برابر استپرت است

سلام وقت بخیر بین رینگ سیمی و آلومینومی بر اساس متن بالا ، آلومینیومی بهتره ، اگه تاب برداره قابل بالنس کردن هستش؟؟
اگر میزان تاب برداشتن کم باشد بله میتوان ولی معمولا در موتورسیکلت ها میزان آسیب بالا است و باید تعویض گردد
الان توی فروش موتورهای طرح 125 ما به تفاوت رینگ سیمی و اسپرت حدودا 500 تومنه ، به صرفه است ؟؟ ممنونم.
برای تردد شهری بله