خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 1401 ارسال شده توسط: حمید حساس
09:02:04    1400/08/24

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 1401

عبداله متولی مدیرامور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور از برخورد جدی و بدون مماشات با تخلف مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: بر اساس تبصره ۲ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۱ تردد موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌های کاربراتوری در شهرهای دارای اولویت آلایندگی ممنوع است.

وی ادامه داد این مساله‌ای است که متاسفانه برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی مناسبی در خصوص آن صورت نگرفته و بستر آن فراهم نشده است.

او در تشریح روند تأثیر معاینه فنی در آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال و همچنین نقش معاینه فنی در ایمنی خودرو و سلامت شهروندان گفت: به رغم سرمایه گذاری گسترده و آماده بودن زیرساخت‌های فنی، سخت افزاری و نرم افزاری از ظرفیت بزرگ معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته ای در راستای کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرویی و ایمنی تردد در کشور استفاده نمی‌شود.

متولی با بیان اینکه معاینه فنی، ملاک عمل فرسودگی خودروهاست، افزود: در گذشته ملاک فرسودگی خودروها تعیین سن خودرو بود، به عنوان نمونه یک خودرو پس از رسیدن به یک سن مشخص فرسوده محسوب می شد و پس از آن حق تردد  از آن سلب و اسقاط می‌شد اما به جهت اینکه امکان حق سلب  مالکیت  از افراد بر اساس قانون وجود ندارد دیوان عدالت اداری کشور این مساله را مغایر با قانون تشخیص داد و هم اکنون ملاک فرسودگی خودرو؛ سن خودرو نیست بلکه ملاک تائید سلامت خودرو از طریق انجام آزمون‌های دوره ای معاینه فنی بر اساس سن مرز فرسودگی خودرو است.

 مدیرامور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور ادامه داد: جهت راه اندازی هر مرکز معاینه فنی چند میلیارد تومان هزینه می شود و چند ماه تا یکسال هم  به منظور آموزش کارکنان متخصص و کارشناسان مربوطه زمان نیاز است اما به رغم  وجود این بستر ارزشمند از حدود ۳۶ میلیون خودروی کشور (۲۴ میلیون خودرو سبک و سنگین، ۱۲ میلیون موتور سیکلت) تنها حدود۹ میلیون خودرو سبک و سنگین و ۶۶ دستگاه موتور سیکلت در سال ۱۳۹۹ و در شش ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۸۱ دستگاه موتور سیکلت از خدمات معاینه فنی استفاده کرده اند  که این مسئله به دلیل عدم رعایت قانون هوای پاک از جانب برخی ارگان های مسئول  بر الزام شهروندان از خدمات معاینه فنی است.

متولی با اشاره به اینکه در جدول ذیل تبصره ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک سن مرز فرسودگی انواع خودروهای سبک و سنگین مشخص شده است، افزود: سن مرز  فرسودگی براساس تعریفی که درماده یک آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از آن به عمل آمده سنی است که  وسایل نقلیه به علت طول عمر  و  میزان کارکرد دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری بیشتر می‌باشند و بدیهی است تردد این گونه خودروها مشروط به دفعات بیشتر معاینه فنی براساس جدول ذیل ماده سه آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک خواهد بود.

متولی در ادامه با تاکید بر اجرای قانون هوای پاک توسط ارگان‌های ذیربط گفت: اعمال کد جریمه توسط دوربین‌های بین جاده‌ای بر اساس تاکید صریح ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر وظایف نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی برای فراهم آوردن زیر ساخت‌های قانونی تحقق این ماده قانونی از مهمترین مواردی است که می‌تواند در ترغیب شهروندان به اخذ دریافت گواهی معاینه فنی و بهبود عملکرد خودرویی و در نتیجه بهبود کیفیت هوای کلانشهرها بسیار موثر باشد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشورهمچنین گفت: با توجه به رصد آنلاین و شبانه روزی مراکز معاینه فنی و همچنین ایجاد قابلیت استعلام آنلاین اصالت گواهی معاینه فنی؛ از طریق سامانه ملی سیمفا؛ تخلفات مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است.

متولی با تاکید بر بازدیدهای سرزده و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی از برخورد جدی و بدون مماشات با هرگونه تخلفی در مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده امکان بروز تخلفات در مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است؛ اما با این همه هر گونه تخلفی به سرعت به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود و در این ارتباط به همکاری مضاعف ارگان‌های مسئول (پلیس راهور و سازمان محیط زیست) نیازمند هستیم.

 

ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 1401



منبع: همشهری آنلاین   نویسنده: نا مشخص

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

قبول دارید دولت با الزام به انژکتوری کردن موتورسیکلت ها باعث درست کردن دردسر برای خریداران موتورسیکلت شده بجای الزام انژکتوری کردن موتورها میتونستن کارخونه های مونتاژ رو ملزم به استفاده از کاتالیزورهای قویتر در کاتالیزورها کنند ضمن اینکه بنزین دارای سرب از اگزوز موتورهای انژکتوری هم بیرون میاد کلا بنزین سرب دار در دنیا داره منسوخ میشه فقط صورت مساله رو پاک کردن و مالکان موتورسیکلت رو دچار دردسر کردن من سال 87 طرح ویو روان 110 کاربراتور خریدم بعد از 13 سال یکبارهم بعد از 60 هزار کیلومتر به تعمیرگاه مراجعه نکردم تا اینکه بعد از 60 هزار مشکل در بلوک سیلندر و رینگ و سوپاپ پیدا کردم اونم چی سیلندرموتوری که روغن سوزی داره و با 100 سی سی روغن هم هنوز انجین جون داره نفس میکشه انجین مشکل خام سوزی داره با اینکه مشکل خام سوزی داره اما راکب رو جابجا میکنه

ادامه نظرات
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi