موارد مختلفی وجود دارند که میتوانند بهعنوان عاملهایی چالشبرانگیز، هنگامیکه ما روی وسایل دوچرخ موتوری نشسته و رانندگی میکنیم، عمل کنند. مواردی که هریک توانایی ایجاد خطر برای راننده را داشته و میتوانند حتی منجر به بروز حادثه شوند.
برای خیلی از افراد که موتورسیکلت، تنها وسیله نقلیهشان است، بدون شک تاکنون با چنین شرایطی مانند آبوهوای بد و بارانهای ناگهانی و شدید که نهتنها جاده را لغزنده و خیس میکنند بلکه توانایی کنترل ما بر روی موتورسیکلت را نیز تا حد قابلتوجهی کاهش میدهند، مواجه شدهاند. درواقع ممکن است تجربه و مهارتهایی که فرد، تاکنون به دست آورده است، بتوانند کمکحال او باشند. حال، چه نکات و مواردی میتوانند در رانندگی در هنگام هوای بارانی و آبوهوای نامساعد به ما کمک کنند؟
بهترین کار این است که تمام حواستان به جلو باشد، برنامهریزی و آمادگی برای لیز خوردن موتور را داشته باشید و خیلی نرم و آهسته رانندگی کنید. درواقع باید بهگونهای برانید که نیازی نداشته باشید، بهصورت ناگهانی ترمز موتور را گرفته تا در آن آبوهوای ناامیدکننده، اتفاقی برایتان نیفتد.
درواقع این آرام رانندگی کردن اگرچه برای راننده هر وسیله نقلیهای در چنین مواقعی، ضروری به نظر میرسد اما رانندگان ماشین و کامیون، به دلیل چهارچرخ بودن وسایلشان، نیازی به اینهمه مراقبت مانند یک موتورسوار ندارند. حتی باید بدانید که در مواقع بارانی، دید رانندگان وسایل نقلیه دیگر نیز بسیار کمتر بوده و باید حواستان به آنها نیز باشد. آنها بهمراتب، دید محیطی کمتری نسبت به مواقع عادی، دارند.
نکات و مواردی که میتوانند در رانندگی در هنگام هوای بارانی و آبوهوای نامساعد به ما کمک کنند:
نکته اول اینکه اگه واقعاً مجبور نیستید در هوای بارانی رانندگی نکنید! حالا اگه به هر دلیلی مجبور شدید در هوای بارانی موتور سواری کنید نکات زیر رو رعایت کنید.
- با چراغ روشن و فلاشر حرکت کنید
- با سرعتپایین رانندگی نمائید بیشتر از 50 کیلومتر در ساعت سرعت نداشته باشید
- پوشیدن لباس مناسب، داشتن لباس بارانی و بوت ضد آب برای خشک نگه داشتن شما بسیار الزامی هست
- جابجاییهای کمتر در طول رانندگی از عوض کردن ناگهانی لاین پرهیز کنید
- آرام نگهداشتن بدن
- در مواقع استفاده از ترمز به دلیل لغزندگی جاده از 40% ترمزها استفاده کنید
- به علت لغزندگی جاده از شتاب گرفتن ناگهانی بپرهیزید
- داشتن آج لاستیک در مواقع بارندگی باعث میشود تا از لیز خوردن موتور سیکلت جلوگیری کند پس اگر لاستیک های شما صاف هستند ترجیحا توقف کنید تا بارندگی تمام شود.
- 10 دقیقه اول شروع بارندگی کف جاده های آسفالت به علت دوده گرفتن و آلودگی بسیار لغزنده است لطفا در هنگام شروع بارندگی حداقل 10 دقیقه توقف کنید سپس حرکت کنید
- برای کم کردن سرعت از دور موتور استفاده کنید
- از رد شدن بر روی چاله های آب پرهیز کنید چون به دلیل آب گرفتگی عمق چاله معلوم نیست
- از رفتن روی خط کشی های سفید وسط جاده و عابر پیاده اجتناب کنید چون در هنگام بارندگی به شدت لغزنده و خطرناک هستند
- پوشیدن گِتر کوهنوردی در روزهای بارانی پیشنهاد می شود
- به یاد داشته باشید که دید جلوی وسیله حتی برای رانندگان خودرو، بسیار بد است
اما چه اتفاقی میافتد زمانی که باران میبارد؟
واضح تین چیز این است که بدن شما خیس میشود. جاده زیر پای شما نیز خیس شده و همین، عاملی میشود برای اینکه نیروی کششی بین لاستیک و آسفالت، بسیار پایین بیاید. درواقع در زمانهای خشک و غیر بارانی سال، سطح جادهها، روغنها و مواد دیگر را به خود جذب کرده و در مواقعی که باران میآید و سطح جاده خیس میشود، این مواد دوباره به سمت سطح جاده، میرسند. خطرناکترین زمان برای رانندگی با موتور، در ساعت اولیه یک باران شدید است؛ یعنی زمانی که همهی این مواد زائد و روغنها، به سطح جاده رسیدهاند و هنوز شسته نشدهاند. چهکاری در اینگونه مواقع میتوان انجام داد؟
شاید بتوان گفت که بهطورقطع و بدون هیچ شکی، آرام رانندگی کردن و کم کردن سرعت، بهترین راهحل باشد. درواقع با آرام رانندگی کردن، نهتنها اصطکاک (همان مقدار ناچیز در هنگام باران) لاستیک موتور با جاده، بیشتر میشود بلکه فرصت بیشتری نیز برای واکنش نشان دادن به شما خواهد داد.
مورد دیگر اینکه باید بدنتان را آرام و بدون استرس روی موتور، نگهدارید. این کار هم باعث خونسردی خودتان میشود و هم میتواند فشار کمتری به انگشتان دستوپاهایتان براثر شرایط آبوهوایی و ترمزهای مکرر و مواردی از این قبیل، وارد نماید.
ترمز گیری در مواقع بارانی
ترمز گیری یک عامل بهواقع مهم و حیاتی در اینطور شرایط جوی، بهحساب میآید. کافی است کمی فشار ترمز را بر روی لاستیک عقب افزایش دهیم و بعد نیز شاهد لیز خوردن موتور و ایجاد یک حادثه باشیم. مهمترین نکته در ترمز گیری در مواقع بارانی، آهسته و بهصورت پیوسته ترمز گرفتن است. ابتدا باید نیروی ترمزی را بر روی ترمز جلو بهصورت خیلی آرام وارد کرده و کمکم از ترمز عقب نیز استفاده نمایید.
البته ممکن است تاکنون درجایی شنیده باشید یا حتی کسی به شما گفته باشد که در هنگام باران، از ترمز عقب استفاده نمایید؛ اما باید گفت که این نظر کاملاً اشتباه است. اول اینکه ترمز عقب کنترل کمتری روی توقف شما در جادههای خیس دارد و مورد دوم هم اینکه ترمز جلو، قدرت بهمراتب بیشتری برای توقف پیوسته و آرام، برای شما فراهم میکند.
ترمزهای ABS و سیستمهای کنترل کشش روی موتورسیکلت، میتوانند کمکحال بسیار مفیدی در چنین مواقعی باشند. هردوی این امکانات، اگر روی موتور شما بوده باشند، خود میتوانند مانند یک عامل حیاتی عمل کنند؛ اما این باعث نمیشود که بازهم دستمان را روی گاز گذاشته و با سرعت بیشتر و تنها با اتکا به این سیستمهای الکترونیکی، رانندگی کنیم.
همهی موارد بالا بهعلاوه پوشیدن لباس مناسب (حتیالمقدور لباسهای مخصوص موتورسواری) و کلاه ایمنی، میتوانند تا حد زیادی از ایجاد چنین حوادث ناگواری در هنگام باران، جلوگیری کنند.
رانندگی با موتور در جاده هنگام بارش باران:
موتورسیکلت سواران لازم است هنگام حضور در جاده تجهیزات ایمنی همراه داشته باشند و از سالم بودن چراغهای عقب و جلو مطمئن باشند. رانندگان و سرنشینان موتورسیکلتها باید مجهز به کلاه ایمنی باشند و در طول حرکت از آن استفاده کنند. اما در بسیاری از کشورهای دنیا رانندگی در هوای بارانی در جاده ها ممنوع است علاوه بر آن رانندگان موتورسیکلت مجاز نیستند سرنشین اضافه سوار و یا از آن برای حمل اشیاء استفاده کنند. رانندگان موتورسیکلت از جمله کاربران آسیب پذیر در چرخه ترافیک هستند که در زمان وقوع سانحه دچار مصدومیتهای شدیدی مانند ضربه به سر و گردن میشوند از این رو حتما باید حتما از کلا ایمنی استفاده کنند.
در بسیاری از موارد در هنگام رانندگی در جاده هایی که در حال مسافرت در آن هستید به ناگهان ممکن است قافل گیر شوید و با بارش باران و برف مواجه گردید. در اولین واکنش نباید نگران هیچ هیجزی شوید و بهترین کار این است در لحظات اولیه باران سعی کنید به نزدیک ترن محلی که بتوانید در آن متوقف و پناه بگیرید برود.
دقایق اولیه باران یکی از خطرناکترین لحظات در طول رانندگی به شمار می آید. زیرا که باران یا برف با سح مسیر جاده که حاوی خاک است برخورد و با ترکیب با آن ایجاد سطحی غیر قابل اصطحکاک نموده و سطح چسبندگی لاستیک با آن به حداقل ممکن خود میرسد و به سادگی با کوچکترین موردی موتورسیکلت از کنترل خارج میگردد.
منبع: باشگاه موتور سواران ایران