خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آشنایی جامع با استارت موتورسیکلت ارسال شده توسط: حمید حساس
10:19:01    1400/05/19

آشنایی جامع با استارت موتورسیکلت

استارت موتورسیکلت یک نوع موتور الکتریکی پرقدرت و کوچک است که موجب حرکت انجین و راه‌اندازی آن می‌شود. این قطعه از قسمت‌هایی مانند زغال، آرمیچر و … درون بدنه فلزی شکل گرفته است. در گذشته قطعات استارت به شکل امروزی و سیستم پیچیده‌ای نداشت و موتورها از نوع هندل بودند و با قطعه‌ای که هندل نام داشت، آن را روشن می‌کردند. ولی امروزه با پیشرفت وسایل‌نقلیه، از قطعات مختلفی در این زمینه استفاده می‌شود. استارت موتورسیکلت دارای انواع مختلفی است که با توجه به موتورسیکلت‌های متفاوت، نوع این سیستم فرق می‌کند. استارت موتورسیکلت مدل‌ها و حجم‌های مختلفی دارد. برای شناخت و آشنایی با نحوه عملکرد جامعتر استارت در موتورسیکلت ها در ادامه با باشگاه موتورسواران ایران همراه باشید تا به بررسی و آشنایی نحوه عملکرد استارت آشنا گردید

 

انواع استارت موتورسیکلت

استارت موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که می‌توان به استارت موتورسیکلت مدل HNDA200، استارت موتورسیکلت مدل AP180، استارت کامل موتورسیکلت هوندا CDI125، استارت کامل هوندا ۱۲۵، استارت موتورسیکلت فلات Archives و … اشاره کرد.

با در اختیارداشتن مدل موتورسیکلت می‌توان استارت موتورسیکلت مورد نیاز را از فروشگاه اینترنتی قطعات موتورسیکلت جاویدان که در زمینه انواع قطعات موتورسیکلت فعالیت دارد، سفارش داد. استارت موتورسیکلت دارای طرح‌ها و برندهای مختلفی است. کشورهای مختلفی این قطعات موتورسیکلت را تولید و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. 

اگر استارت موتورسیکلت دچار مشکل شود، ممکن است مکانیک استارت موتورسیکلت را باز کند و قطعات آن را تعویض کند و یا در صورت نیاز ممکن است کل استارت موتورسیکلت را تعویض کند.

 

قطعات استارت موتورسیکلت

بدنه استارت موتورسیکلت از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

درپوش عقب،درپوش جلو و تنه یا پوسته اصلی

تمامی این قطعات در موتورهای استارت مشترک هستند و شامل قسمت‌های اضافی دیگر نیستند. البته ممکن است در برخی موتورها، تفاوت‌های خیلی جزئی با یکدیگر داشته باشند.

 

زغال استارت موتورسیکلت

به بدنه یا پوسته اصلی موتور استارت، دو زغال مثبت متصل است که این زغال‌ها به داخل پوسته اصلی وصل هستند. داخل پوسته اصلی موتور استارت، بالشتک یا کفشک‌های داخل پوسته موتور استارت نام دارد. قطعه دیگری که در استارت موجود است، با عنوان ورودی برق بالشتک و همچنین زغال‌های مثبت شناخته می‌شود که به کابل مثبت باتری وصل می‌شود.

 

آرمیچر در استارت موتورسیکلت

در قسمت بالا و پایین پوسته اصلی، دو عدد پوسته فرعی یا درپوش جلو و درپوش عقب وجود دارد. قطعه‌ای با نام آرمیچر در استارت موتورسیکلت به کار رفته است که این آرمیچر از قسمت پایین به درپوش عقب وصل می‌شود و از قسمت بالا به درپوش جلو یا پوسته جلویی وصل می‌شود. از قسمت وسط نیز داخل پوسته اصلی یا تنه اصلی موتور استارت قرارمی‌گیرد و به طور کلی می‌توان گفت که در داخل بالشتک‌های استارت جای می‌گیرد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این بالشتک‌ها آهنربا هستند و قطعه را به خود جذب می‌کنند. قطعه دیگری که در استارت موتورسیکلت مشاهده می‌شود، جازغالی و یا صفحه نگهدارنده زغال‌ها است.

در استارت موتورسیکلت، پیچ‌ها و فنرهای زغالی به کار رفته است که تعداد فنرهای زغال برابر با تعداد زغال‌های خود استارت است.

برای عملکرد استارت از تعدادی واشر استفاده شده است. یکی از واشرهای فاصله‌انداز در قسمت پایین آرمیچر قرارمی‌گیرد و دو عدد واشر نیز در قسمت بالای آرمیچر جای دارد. این واشرها باید به درستی در محل مناسب خود قرار گرفته باشند تا آسیبی به موتور وارد نشود. هر یک از قطعات استارت موتورسیکلت باید دارای کیفیت مطلوب باشند تا در کنار یکدیگر به عملکرد مناسب خود ادامه دهند.

 

عملکرد رله استارت موتور سیکلت

رله استارت یکی از قطعات مهم موتورسیکلت است که انتقال‌ جریان از باتری به استارت را انجام می‌دهد و با این کار موجب حرکت استارت و روشن‌شدن آن می‌شود. گاهی اوقات ممکن است این قطعه کوچک خراب شود و به درستی کار نکند. در صورت خرابی رله استارت باید قطعه را تعمیر و یا تعویض کرد.  تمام قطعات ریز و درشت موتورسیکلت و از جمله آن‌ها رله استارت برای اطمینان از کارایی صحیح وسیله‌نقلیه لازم و ضروری است که کیفیت مناسبی داشته باشند.

 

علایم خرابی رله استارت موتورسیکلت

عواملی مانند سیم‌های اتصال بی‌کیفیت، قطعه‌های آسیب‌ دیده یا فرسودگی در سیستم استارت موتور سیکلت، نشت روغن و خوردگی باتری موجب خرابی رله استارت موتور سیکلت شود. البته افزایش جریان باتری و گردوخاک نیز می‌تواند رله استارت را دچار مشکل کند. برای اطمینان از عملکرد مناسب این قطعه باید همیشه آن را بررسی کرد و در صورت خرابی، یک رله استارت جدید جایگزین آن کرد.

 

استارت خوردن نامنظم موتور

از علایم خرابی رله استارت موتورسیکلت، استارت خوردن نامنظم آن است. اگر موتور سیکلت یک بار با استارت زدن روشن شود و بار دیگر با استارت روشن نشود نشان از رله استارت معیوب است که در فرصت مناسب باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

معمولا با وجود مشکل در رله استارت، موتور سیکلت روشن نمی‌شود. با فشار دادن دکمه و یا چرخاندن کلید در سوییچ‌ دستی، موتور سیکلت روشن نشود در این صورت مشکلی در رله استارت موتور سیکلت ایجاد شده و باید برطرف شود.

 

مدار استارت موتورسیکلت چگونه است؟

استارت موتورسیکلت باید دارای اجزای مناسبی باشد تا فرآیند فعالیت موتورسیکلت به درستی انجام شود. بنابراین در هنگام خرید قطعات موتورسیکلت از جمله استارت آن، باتری، دنده و سایر موارد دیگر باید قطعات مورد نیاز را بررسی کرد و در این زمینه آگاهی‌های لازم را به دست آورد. 

برای آگاهی از استارت موتورسیکلت اصل و مرغوب توجه به نکاتی ضروری است که به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

 

صدای تق‌تق استارات موتورسیکلت

اگر سوییچ را بازکنیم و دکمه استارت را بزنیم و در این موقع هیچ واکنشی در مدار دیده نشود؛ یعنی صدای اتوماتیک استارت و صدای موتور آن شنیده نشود، و یا اینکه اگر سوییچ را باز کرده و صدای تق‌تق اتوماتیک شنیده شود و موتور استارت به حرکت درنیاید، نشان‌دهنده این است که مدار استارت موتورسیکلت اصل نیست و باید آن را تعمیر یا تعویض کرد.

در صورت بروز چنین مشکلی، نخستین قسمتی که باید بررسی شود، باتری آن است. باتری از این لحاظ که سالم باشد و سرباتری آن کثیف نشده باشد باید به طور کامل بررسی شود. پس از بررسی باتری مجدد باید سوییچ را باز کرد و اگر مشکل برطرف شود، اتصالات آن مشکل دارد و نیاز است برطرف شود. اگر مدار استارت موتورسیکلت دارای کیفیت مطلوبی باشد، مشکلاتی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

 

نحوه عملکرد مطلوب استارت موتورسیکلت

در ابتدا برای روشن کردن موتور به مقداری توان و نیرو برای به گردش درآوردن آن نیاز است تا جریان هوا و مقداری سوخت به درون سیلندر راه‌یابد. این گردش و به حرکت درآمدن از طریق استارتر موتور به وجود می‌آید.

 

دنده استارترموتورسیکلت

دنده استارتر در قسمت جلوی شافت قرار گرفته است و از طریق شیارهایی که بر روی شافت و همچنین در قسمت وسط دنده استارتر وجود دارد به یکدیگر وصل می‌شوند. دنده استارتر به طور مستقیم با دنده‌ای که به فلایویل موتور وصل است، برخورد می‌کند. استارتر بر روی پوسته یا بدنه اصلی موتور قرارمی‌گیرد. استارتر به جریان قوی و پرقدرت برای شروع نیازمند است که کنترل این جریان قوی از طریق یک کلید اتوماتیک انجام می‌شود که عملکرد آن بسیار سریع‌تر از سوییچ دستی است. این کلید جریان را به اتوماتیک استارت انتقال‌می‌دهد.

 

اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت یک فنر بازگرداننده دارد که به یک قطعه متصل است. وقتی جریان وارد اتوماتیک استارت می‌شود موجب عملکرد قطعات شده و فنر را برمی‌گرداند. سالم بودن این فنر بسیار مهم است؛

زیرا یک استارت باید در لحظات نخست استارت موتور با آن درگیر شود و پس از روشن شدن موتور از مدار بیرون رود. وجود فنر سالم و بدون نقص موجب برگشت قطعات به حالت اولیه می‌شود و دنده استارت از دنده فلایویل کاملا جدا می‌شود. اگر فنر هرگونه نقصی داشته باشد با عدم فعالیت قطعات، استارت می‌سوزد و کارایی خود را از دست می‌دهد. برای اطمینان‌یافتن از عملکرد استارت مطلوب توصیه می‌شود برای تهیه استارت موتورسیکلت و همچنین قطعات آن، از فروشگاه‌های معتبر نسبت به خرید این محصولات اقدام کرد. 

آشنایی جامع با استارت موتورسیکلت



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

سلام وقت بخیر وقتی باتری موتور رو وصل میکنم یکسره استارت میخوره فیش کلید استارت رو کندم ولی باز هم استارت ادامه داشت

اتصالی در سیم کشی برق وجود دارد

user

سلام. وقتتون بخیر. سوال داشتم و ممنون میشم پاسخگو باشید. من میخام از استارت موتور سیکلت به عنوان یک موتور دی سی استفاده کنم. در صورت خنک ماندن میتونه ساعتها ادامه بده به گردش؟

مشکلی ندارد

user

سلام موتور صفر خریدم پرواز ۲۰۰سی سی سویچ که میچرخونیم برق پشت کیلومتر قطع وصل میشه ترمز جلو میگیری کلا قطع میشه استارت هم نمیخوره

به نمایندگی مراجعه کنید جهت رفع عیب و احتمالا شاید تعویض موتورسیکلت

user

وقتی استارت میزنم صدای تق استارت میاد .باطری هم سالمه ولی انگار در گیر نمیشه

باید حضوری بررسی گردد به تعمیرگاه مراجعه کنید

user

با گذاشتن کلید و چرخاندن روی دکمهon موتور روشن می شود بدون استفاده از دکمه استارت و یا هندل.(محض اینکه سوییچ میره روی قسمت on موتور روشن میشه)

اتصالی در بخش سویچ وجود دارد

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi