یکی از مهارت های موتور سواران حرفه ای انجام دادن سرویس های به موقع در حفظ ایمنی موتورسیکلت می باشد یکی از این مهارت ها آشنایی با نکات مهم در سیستم ترمز موتورسیکلت می باشد. امروز می خواهیم طرز تعویض لنت موتورهای دیسکی را به شما آموزش دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.
برای تعویض لنت ترمز موتورهای دیسکی احتیاج به یک پیچ گوشتی دو پخ بلند و یک پیچ گوشتی کوچک ظریف دو پخ و آچار بکس و یک آچار آلن ( آچار ال ) دارید. بهترین آچار بکس برای انجام چنین کاری آچار بکس های مینی ( کوچک ) می باشد.
ابتدا موتور را بر روی جک قرار داده و سپس موتور را خلاص می کنم.
اخطار:
درهنگاه خریدن لنت بسیار دقت کنید
لنت جدید نبایستی کوچکترین تفاوتی در
ضخامت فلزهای آن با لنت فابریک باشد.
1- با یک پیچ گوشتی دو پخ خار های کنار دو پیچ سیلندر را باز می کنیم و سپس با یک آچار بکس و میله افزایش دهنه طول پیچ های سیلندر را باز می نمائیم.
2- حال به استفاده از یک پیچ گوشتی دو پخ کوچک لاستیک حفاظ بر روی سیلندر ترمز را از جای خود خارج می نمائیم و سپس با استفاده از آچار L پیچ داخل سیلندر را باز می کنیم. در قسمت دیگر سیلندر یک پیچ دیگر وجود دارد و می بایستی آن را با یک آچار 13 ( بسته به نوع پیچ متفاوت است ) باز نمائید.
توجه: دقت کنید لاستیک حفاط بر روی سیلندر آسیب نبیند.
توجه: پیچی که با آچار L باز میکنید را پس از باز کردن از جای جود خارج نکنید و فقط آن را کمی به عقب بکشید. دقت کنید که واشری که در انتهای پیچ قرار دارد در کدام جهت است.
3- حال با عقب کشیدن لاستیکی که در انتهای پیچی که با آچار 13 باز کرده اید به آرامی سیلندر را از جای خود خارج کنید. دقت کنید که واشر اسپرینگی را گم نکنید.
4- حال دو پیچی که با آچار بکس باز کرده اید کمی به عقب بکشید تا لند های از جای خود خارج شوند.
توجه در هنگام در آوردن لنت ها دقت کنید که کاغذ نسوز و فنری که در انتهای لنتها قرار دارد در چه جهتی می باشد.
5- حال با یک دستمال آغشته به بنزین تمامی سیلندر را با دقت زیاد تمیز کنید.
6- حال تمامی قسمت های که از درون سیلندر خارج می نمائید را با پارچه آغشته به بنزین تمز کنید.
توجه: کاغذ نسوز ( آبزست ) را با دستمال خشک تمیز کنید و به آن بنزین نزنید..
7- حال پیستون سیلندر را با انگشتان دست به محکمی فشار دهید تا پیستون به عقب برود.
8- حال لنت ترمز جدید را جایگذین لنت های ترمز قدیم میکنی.
توجه» علت ایجاد صدای جیغ در زمان ترمز گرفتن به دلیل اتمام لنت است و یا لنت شما بر اثر ایجاد حرارت زیاد در ترمز های شدید صاف و سیقلی شده است. در زیر می توانید تفاوت لنت نو با لنت کار کرده را ببینید.
9- حال می بایستی سیلندر را در جای خود سوار کنید و پیچ های آن را ببندید. پس از سفت کردن پیچ ها خارهای پیچ را دوباره به حالت اول بر گردانید.
10- اکنون در قسمت پیچ L دهانه آن را به وسیله گریس نسوز پر نمائید و سپس در پوش آن را نصب کنید.
توجه: دقت کنید در پوش را اشتباه نصب نکنید.
آموزش تعویض روغن ترمز موتورسیکلت های دیسکی
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های درون شهری ایران
آشنایی با بهترین موتورسیکلت های تریل مونتاژ ایران
بهترین موتورسیکلت های کم مصرف درون شهری ویوو ، اسکوتر، کاب
تشخیص ایرادها انجین موتورسیکلت
روغن موتور مناسب انجین موتورسیکلت
آموزش نصب دزدگیر بر روی موتورسیکلت
آموزش تعویض لنت ترمز موتورسیکلت های دیسکی
مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها
عواملی که باعث خرابی سوپاپ ها می شوند
متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

سلام میشه ترمز عقب موتور سیکلت طرح هوندا رو دیسکی کرد ؟
بله
مثل نامی 200 انجین زنجیری مدل های 90 تا 95 جسارتا میشه در این مورد توضیح یا آموزش بزارین ؟
به دلیل اینکه هزینه اقتصادی ندارد و عملا ترمزهای کاسه ای در موتورهای سبک استهلاک کمتر و کاربردی تر است آموزشی قرار داده نمیشود اما دوشاخ و توپی عقب راباید تعویض و پدال ترمز و بر روی شاسی پمپ روغن جدید نصب کنید
آیا ترمز عقب ازکفشک به دیسک تغییرکنه سوا از مسایل مالی و هزینه ای ، از نظر فنی مشکل ساز خواهد شد ؟
تنها موقعیت اگزوز ممکن است باعث شکل شود
با تشکر

سلام ترمز جلو موتور من دیسکی است ازتون پرسیدم وقتی ترمز میگیرم دسته ترمز که ول میکنم صدای تق از جایی که ترمز بسته شده میاد شما جواب دادید نگاه کنم جایی که لنت وجود داره شل است یا نه؟ من نگاه کردم شل نیست بنظر شما مشکل از چیه ؟
باید از نزدیک بررسی گردد
و اگه شل باشه مشکل از چیه اگه میشه راحل هر دو مورد بگید؟
احتنال شکستگی پایه ضامن ترمز وجود دارد
در ضمن امکان داره بخاطر نو بودن موتور و اببندی نشدن موتور و ترمز ها باشه یا نه؟ با تشکر
ممکن است

سلام ترمز جلو موتور من دیسکی است وقتی ترمز میگیرم دسته ترمز که ول میکنم یه صدای تق میاد از گلو فرمان نیست صدای تق از جلو موتور که دیسک بسته شده و لنت ها هستند میاد در ضمن موتور هوندا کویر است خیلی وقت نیست خریدم کلا ۵۰۰تا باهاش رفتم لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه؟ با تشکر
بررسی کنید آیا بخش ترمز که لنت در آن نصب شده است آیا شل می باشد یا خیر

سلام.در رابطه با سوالی که درمورد ضربه ترمز ازتون پرسیدم و جوابی که شما دادید جسارتأ عرض میکنم که دلیلش اینی که شما گفتید نیست،اتفاقی دلیلش رو پیدا کردم،یه واشر بود که از بین رفته بود و باعث شده سیستم ترمز فیکس و محکم نباشه. اگه تمایل داشتید میتونم عکسشو براتون بفرستم.شماره واتساپم اینه: ۰۹۰۱۴۴۸****
خوشحال میشیم در افزایش آگاهی ما کمک کنید به شماره 09367147548 ارسال کنید

سلام.طرح ویو رادیسون دارم که ترمز عقبش کاسه ای هست.وقتی شروع به حرکت میکنم پدال ترمز کمی بیشتر از معمول میره پایین و یه ضربه نسبتأ شدید داخل کاسه احساس میشه و بعد از حرکت دیگه این اتفاق نمیفته.دلیلش چیه؟ ممنون
فنر پدال ضعیف است

سلام از لنت های موجود در بازار برای ترمز های کاسه ای و دیسکی کدام برند لنت رو پیشنهاد میدین؟؟ممنون برای موتور طرح هوندا 200 میخام بگیرم
معمول ترین برندهای قابل اعتماد بازار انرژی می باشد اما مارک های خوب قیمت هایی بالای ۲۰۰ هزار تومان دارند که مقرون به صرفه نیستند

سلام من لیفان 200 دارم موتور را از وقتی خریدم ترمز دیسک جلوش با چرخ کمی درگیره چیکارکنم؟؟

سلام طبق آموزش سایت لنت های کهنه رو درآوردم حواسم نبود دستم رو کتی ترمز رفت پیستون ها اومدن جلو الان چطوری باید پیستون ها رو به سمت عقب ببرم تا لنت های جدید رو بتونم سوار کنم؟ خیلی پیستون ها سفت شدن اصلا عقب نمیرن باتشکر
با تمام قدرت فشار دهید

سلام روان 110 دارم لنت جلو دیسک و عقب کاسه ای وقتی موتور به سمت راست میپیچم لنت های عقب کمی درگیر میشن بدون اینکه پدال ترمز رو فشار داده باشم آیا علت از توپی چرخ عقب هست؟
فنر ها در توپی شل شده اند

ایا تمیز کردن کامل پیستون تاثیری در کمتر درگیر شدن چرخ دارد یعنی بعد از دارودن لنت کامل ترمز را فشار دهیم تا سطح پیستون کامل مشخص شود بعد ان را با بنزین پاک کنیم
خیر تنها باعث بهبود عملکرد ترمز می گردد.