آب بندی چیست؟
منظور از آب بندی عمل صحیح عملکرد و قرار گیری قطعات و اجزای خودرو میباشد که پس از منتاژ قطعات به دلیل وجود اصطحکاک هایی که بین اجزای منتاژ شده وجود دارد این قطعات در اثر کارکرد در جای خود با عمل سایشی اقدام به قرارگیری صحیح در جای خود مینمایند که در اصطلاح آب بندی گفته میشود. اما تازمانی که این قطعات به صورت درست در جای خود قرار نگرفته اند هرگونه فشار کاری که به آنها وارد گردد باعث میگردد که عمل سایش صورت نگیرد و عمل شکستگی و یا ایجاد ترک هایی باعث گردد که قطعات آسیب ببیندد و در طی مدت کوتاهی از کار بیوفتند و عملا باعث ایجاد هزینه و آسیبهای بعضا جبران ناپذیری گردند.
آب بندی انجین خودرو:
شرکت های سازنده موتورسیکلت و ماشین های معروفی چون AOD, Honda,Susuki,BMW,Benz , ... قبل از فروش مرحله اول آب بندی را انجام و پس از اطمینان از صحت عملکرد و رفع عیب های احتمالی اقدام به فروش مینمایند. عمل آب بندی در خودرو ها سه مرحله ای میباشد. اما در کشور ایران چنین رویه ای توسط هیچ یک از سازندگان طی نمیشود و این امر به مشتری واگذار میگردد. که متاسفانه شاهد هستیم که اکثر عموم مردم با ذهنیت های اشتباه و نظرات بی پایه و اساس بدون داشتن هیچ دانش فنی اقدام به آب بندی مینمایند. شاید بار ها شنیده باشید که عموم مردم مخصوصا تعمییرکاران گفته اند آنقدر برانید تا خودرو شما هار شود. آب بندی صحیح انجین افزایش عمر خورو را تضمین میکند. در این بخش روش آب بندی صحیص توضیح داده میشود.
زمانی که شما یک خودرو را خریداری مینمائید توسط کارخانه سازنده روغنی در موتور ریخته شده است که این روغن از بهترین و مرغوب ترین روغن های موتور میباشد زیرا که اولین استارت یک انجین نیازمند یک روغن بسیار با کیفیت میباشد که به خوبی بتواند اصطحکاک اولیه بین قطعات را کاهش دهد. زمانی که برای اولین بار انجین استارت میشود میبایستی حدود 3 دقیقه انجین در حالت عادی ( در اصطلاح درجا ) کارکند تا کلیه قطعات به صورت کامل روغن کاری شوند سپس به آرامی با افزایش میزان سوخت دور موتور را از 1000rpm تا حداکثر 1600rpm رسانده تا با افزایش فشار روغن ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت انجین بر اثر سایش از قطعات جدا شده اند در سطح روغن به حرکت در آیند سپس انجین را در حالت عادی رها نموده تا 5 دقیقه. پس از صحت عملکرد انجین و عملیات سوخت رسانی نسبت به تکنولوژی ساخت انجین خودرو پس از طی حداکثر 300 کیلومتر با حداکثر دور موتور 2500rpm الی 3500rpm میبایستی روغن انجین تعویض گردد.
توجه در زمان آب بندی خودروها به دلیل استفاده از فیلتر های روغن کاغذی نیازی به تعویض مدام روغن موتور وجود ندارد و میبایستی پس از طی حداکثر 4000 کیلومتر اول روغن موتور را تعویض نمائید.
روان شدن تدریجی یک موتور نو و دستگاه انتقال حرکت ( جعبه دنده و دیفرانسیل ) در خودرو اهمیت زیادی دارد که کاملا باید تحت مراقبت راننده قرار گیرد چه در این صورت میتوان مطمئن بود که اجزا مختلف خودرو در یک مدت طولانی و با حداقل هزینه بیشترین بازده را خواهند داشت. باید اضافه شود. عمل روان شدن قسمتها نه تنها در مورد موتور و دستگاه دند هها مورد نظر است بلکه در اجزا دیگر شاسی از قبیل بلبرین گهای چرخها و قسمتهای متحرک دیگر یک خودرو، دارای اهمیت خاصی م یباشد. این عمل باید با مراقبت کامل و به تدریج طی 2000 کیلومتر اول رانندگی انجام پذیرد.
باید در نظر داشت که در مدت روان شدن نباید به موتور فشار اضافی وارد شود مثلا در حرکت سربالائی، در دنده چهار با سرعت کم. در چنین مواردی باید از دند ههای کم سرعت (سنگی نتر) استفاده شود. مدارا کردن با خودروی نو در دوران روان شدن ( آب بندی ) چه در ضمن حرکت و چه در حالت کار کردنِ در جا اهمیت بسزائی دارد.
هشدار: در خودروهای دوگانه سوز تا قبل از طی 800km اول به هیچ عنوان با گاز اقدام به رانندگی ننمائید.
تعویض مناسب دنده خودرو
مرحله اول | شمارش گر مصافت موتور بر حسب KM | حداکثر سرعت Km/h |
نوع موتور | کیفیت روغن |
رانندگی 800 - 0 KM |
دنده یک | 15 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN |
دنده دو | 30 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده سه | 45 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده چهار | 60 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده پنج | 75 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده شش | 90 | 1400cc - 4000cc | SG ~ SN | |
رانندگی 1600 - 800 KM |
دنده یک | 20 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN |
دنده دو | 40 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SM | |
دنده سه | 60 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده چهار | 80 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده پنج | 90 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN | |
دنده شش | 100 | 1400cc - 4000cc | SG ~ SN | |
رانندگی 2000 - 1600 KM |
اختیاری و بدون وارد آوردن فشار به موتور | حداکثر تا 120 | 1400cc - 4000cc | SG ~ SN |
رانندگی بیش از 2000 KM |
اختیاری و بدون محدودیت | بیش از 100 | 1400cc - 3000cc | SG ~ SN |
ویژه خودروهای تولد شده از سال 2010 تا 2016 |
توجه:
از خرید روغن موتورهایی که تاریخ تولید آنها
بیش از یک و نیم سال می باشد خوداردی کنید.
در فصل سرد روغن با گرانروی 10W/40w
در فصل گرم روغن با گرانروی 20w/50w
سه مرجع مهم برای استانداردگذاری در صنعت خودرو و صنايیع مربوطه وجود دارد. API (آمريکا) ACE (اروپا) ILSAC (آسيا) سطوح کیفیت روغنهای بنزینی در API بر اساس تکنولوژی ساخت |
|
SN | عرضه به بازار مصرف، سال ۲۰۱۰ كاربرد در كلیه خودروهای مدرن تا سال ۲۰۱۵، دارای مقاومت بهتر در برابر اکسیداسیون، پوشش دهی بیشتر و محافظت در برابر رسوب گذاری بر روی قطعات و افزایش کارایی روغن موتور در دمای پائین بهبود یافته است. گرید های سبک این روغن موتور صرفه جویی قابل ملاحظه ی در مصرف سوخت فراهم می آورد. برخی روغنهای SN دارای استاندارد ILSAC از نظر کیفیت حفظ انرژی هستند. (مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 650cc~4000cc) |
SM | عرضه به بازار مصرف، سال ۲۰۰۵ كاربرد در كلیه خودروهای مدرن تا سال ۲۰۱۰، دارای خاصییت پایداری خوب در برابر اكسیداسیون و سایش، محافظت بهتر در مقابل رسوب گذاری بر روی قطعات و كارایی بهتر روغن در دمای پایین. گریدهای سبك این روغن صرفه جویی قابل ملاحظهای را در مصرف سوخت فراهم میآورند. (مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 200cc~4000cc) |
SL | برای مصرف در خودروهای سال ۲۰۰۴ و قدیمی تر و طبق خط مش و قابلیت های مورد انتظار API برای آزمون درجه گرانروی SAE در موتورهای بنزینی مدرن. (مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین موتورسیکلت های 1800cc~2800cc) |
SJ | برای مصرف در خودروهای طراحی سال ۲۰۰۱ و قدیمی تر. (مناسب خودروها و موتورسیکلت هایی با حجم انجین 160cc~2000cc) |
SG | برای مصرف در خودروهای سال ۱۹۹۳ و قدیمی تر، نسبت به SF دارای مقدار بیشتری از موادافزودنی. (منسوخ شده فقط برای خودروهایی دارای انجین پیکان ، پراید توصیه می گردد) |
SA - SB - SC - SD - SE - SF - SG (منسوخ شده و اصلا توصیه نمی گردد) |
نوع روغن موتورهایی که در بازار ایران وجود دارد بسیار است اما روغن موتور هایی که مناسب خودرو های تولید ایران است به ترتیب کیفیت استاندارد API و قیمت از بهترین تا متوسط در جدول زیر فهرست شده اند.
توجه: جدول زیر بهترین روغن موتورها ویژه خودرو ها از بهترین کیفیت با توجه به کمترین قیمت فهرست شده اند در صورت استفاده برای موتورسیکلتها میبایستی بر اساس استاندارد API پیشنهاد شده توسط سازنده روغن موتور مورد نظر خود را انتخاب نمائید.
ردیف | شرکت | نام |
درجه گرانروی |
درجه کیفیت |
کارکرد واقعی |
کارکرد اسمی |
3 |
شرکت نفت سپاهان |
آریا اسپیدی | 20W50 | SG | 4000 | 6000 |
4 | ایرانول | ایرانول 8000 | 20W50 | SG | 4000 | 6000 |
5 | بهران | بهران تکتاز | 20W50 | SG | 4000 | 6000 |
6 | شرکت نت لوب ایران | کاسترول GP | 20W50 | SG | 4000 | 6000 |
7 | شرکت نفت سپاهان | کیمیا اسپیدی | 20W50 | SJ | 5000 | 8000 |
8 | ایرانول | ایرانول 12000 | 20W50 | SJ | 5000 | 8000 |
9 | بهران | بهران پیشتاز | 20W50 | SJ | 5000 | 8000 |
10 | شرکت نت لوب ایران | کاسترول GTX | 20W50 | SJ | 5000 | 8000 |
11 | شرکت نفت سپاهان | سوپر اسپیدی | 20W50 | SL | 6000 | 16000 |
12 | ایرانول | ایرانول Racing | 20W50 | SL | 6000 | 16000 |
13 | ایرانول | ایرانول 16000 | 20W50 | SL | 6000 | 16000 |
14 | ایرانول | بهران سوپر پیشتاز | 20W50 | SL | 6000 | 16000 |
15 | بهران | Racing | 20W50 | SL | 6000 | 16000 |
16 | شرکت نفت سپاهان | لیزویل ™Lizoil | 20W50 | SM | 8000 | 18000 |
17 | ایرانول | ایرانول Royal | 20W50 | SM | 8000 | 18000 |
توجه: میزان کارکرد واقعی در جدول بالا بر اساس کارکرد در خودروها بیان گردید( منظور زمان تعویض روغن میباشد)
آیا می دانید...
وظیفه اصلی فیلتر بنزین در خودروها، پالایش و جذب ذرات معلق و ناخالص یهای موجود در بنزین و کمک به بهبود احتراق سوخت در سیلندر موتور خودرو م یباشد.
به طور معمول در ساختمان داخلی فیلتر بنزین، از کاغذهای مخصوص با سورا خهای ریز استفاده شده که این سورا خها به مرور زمان و در اثر جذب ذرات معلق موجود در بنزین، مسدود م یگردند.
مسدود شدن سورا خهای فیلترب اعث کاهش کارایی آن،ا خلال در فرآیند احتراق موتور و افزایش مصرف سوخت ناخواسته میگردد، لذا شایسته است با توجه به مواردیا ز قبیل:
- شرایط محیطی و جاد های موجود
- احتراق بهتر سوخت در موتور
- عدم اعمال فشار ناخواسته و غیرضروری بر روی پمپ بنزین
- عدم افزایش مصرف سوخت
نسبت به تعویض فیلتر بنزین خودروهای انژکتوری و نصب فیلتر استاندارد حداکثر پس از هر 20000 کیلومتر اقدام گردد. استفاده از فیلترهای استاندارد و مورد تایید گروه صنعتی ایران خودرو الزامی است.
توصیه میگردد از تعویض فیلتر بنزین در تعمیرگاه های متفرقه که بعضاً با نحوه باز و بست سوکت اتصال سریع متصل به فیلتر بنزین آشنا نیستند، خودداری کرده و تا حد امکان این کار در تعمیرگا هها و نمایندگی های مجاز ایران خودرو که از ابزار ویژه و پرسنل کارآزموده بهره می جویند، صورت گیرد.
توصیه های مصرف سوخت
جهت کاهش مصرف سوخت و دستیابی به کمترین میزان مصرف سوخت خودرو به موارد زیر توجه فرمایید.
- همواره با بازدیدهای دور های و نگهداری خودرو ( تعویض به موقع فیلتر هوا) بر اساس اطلاعات دفترچه راهنما ارائه شده هنگام خرید خودرو از سلامت موتور اطمینان حاصل کنید.
- از تایر مناسب خودرو( طبق کتابچه راهنما) استفاده نموده و همواره باد تایر را تنظیم کنید.
- با آرامش رانندگی کنید و از شتا بگیری و ترم زگیری ب یمورد هنگام رانندگی پرهیز کنید.
- از رانندگی با سرعت بالا در جاده پرهیز کنید. مصرف کمینه (مناسب) سوخت در سرعت ثابت 90 کیلومتر بر ساعت اتفاق م یافتد.
- بار اضافی را از خودرو خارج کنید.
- در توق فهای طولانی مدت، وسیله نقلیه خود را خاموش کنید.
- سفرهای درون شهری خود را طوری برنام هریزی کنید که در ساعت / مسیرهای ترافیک سنگین نباشید.
- خودروی خود را در محل مناسب در فصول مختلف سال (مکا نهای مسقف، سایه) پارک نمایید.
- هنگام رانندگی در سراشیبی از دنده سنگین مناسب، بدون نیاز به فشردن پدال گاز باشد استفاده کنید.
صرف هجویی در سوخت
صفحه محافظ حرارتی مانیفولد اگزوز به منظور حذف اثرات تشعشع حرارتی مانیفولد اگزوز به دریچه گاز و مجموعه مانیفولد هوا، یک صفحه محافظ بین مانیفولد هوا و اگزوز تعبیه شده است.
مصرف سوخت
مصرف سوخت فقط بستگی به طراحی خودرو ندارد بلکه به روش رانندگی و نگهداری خودرو نیز بستگی دارد. در صورت رعایت نکات زیر مصرف سوخت را م یتوانید به حد قابل ملاحظ های کاهش دهید.
توجه: فیلتر هوای مسدود شده از توان موتور م یکاهد، چنانچه خودرو در جاد ههای خاکی مورد استفاده قرار م یگیرد، فاصله تعویض فیلتر را کوتا هتر کنید.
نکات مهم سرویس و نگهداری خودرو:
الف-نگهداری خودرو
- سرویس نگهداری مواد خودرو در فواصل توصیه شده و تعویض بموقع مواد مصرفی ( روغن و... ) و نیز کنترل مرتب قطعاتی که در مصرف سوخت تاثیر دارند.
- تنظیم موتور طبق توصی ههای سازنده خودرو فیلرگیری صحیح شم عها
- تعویض فیلتر هوا در فواصل زمانی معین شده در بخش سرویس و نگهداری.
- رعایت فشار باد لاستیک ها (با کم بودن باد لاستیک ها سطح اصطحکاک آن با جاده افزایش یافته، باعث ازدیاد مصرف سوخت م یگردد).
- استفاده از لاستیک های توصیه شده استاندارد.
ب-نحوه رانندگی
- با پی شبینی سرعت ترافیک از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.
- دنده را به آرامی عوض کنید و این تعویض را هنگام رسیدن به سرعت متعادل موتور صورت دهید.
- با سرعت زیاد رانندگی نکنید. بهترین مصرف سوخت را در دنده 5 با سرعت 90 کیلومتر در ساعت کسب خواهید کرد.
- با افزایش سرعت، مصرف سوخت نیز افزایش م ییابد. ( میزان مصرف سوخت در مسافت 100 کیلومتر با سرعت 90 کیلومتر در ساعت، در حدود 6/ 7 لیتر م یباشد) پس از بالا آمدن دمای آب از حد نرمال، به آرامی حرکت کنید و از دادن گاز اضافی بپرهیزید.
- موتور را در چند کیلومتر اولیه، با رانندگی در سرعت متعادل، به تدریج گرم کنید.
- رانندگی با شتاب بالا مصرف سوخت را بالا م یبرد بهتر است به آرامی رانندگی کنید.
- در دنده سنگین (یک و دو)، از سرعت گرفتن زیاد اجتناب ورزید. از بالاترین دنده ممکن، بدون فشار آوردن به موتور استفاده کنید. با حفظ فاصله مناسب از خودروی جلویی، استفاده از ترمز را به حداقل ممکن برسانید.
- با پیشبینی تغییرات ترافیک، میتوان با رها کردن گاز و بدون استفاده از ترمز، سرعت خودرو را با ترافیک هماهنگ نمود.
-
تجهیزات الکتریکی را زمانی که واقعاً به آنها نیازی نیست خاموش کنید.
-
ترجیحاً به جای پایین کشیدن شیش ه ها از دریچ ههای تهویه استفاده کنید.
-
با برنام هریزی مسافرت کنید.
- حت یالامکان در سفرهای کوتاه از خودرو استفاده نکنید.
- رانندگی در شهر بیشترین مصرف سوخت را دارد.
- در مسافرت از جاد ههای کمربندی استفاده کنید و از ورود به شهرها و در نتیجه برخورد با ترافیک خودداری کنید.
وضعیت مکانیکی موتور
تنظیم نبودن و بد کار کردن موتور بر میزان مصرف سوخت م یافزاید.
سیستم جرقه زنی:
فاصله دهانه شمع بازدید و در صورت لزوم تنظیم گردد.
سیستم سوخت رسانی:
سیستم سوخت رسانی شامل انژکتورها، ریل سوخت، لول ههای سوخت پمپ بنزین و فیلتر بنزین را از نظر عدم نشتی بررسی نمائید.
توجه: در خودروهای پایه گاز سوز برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از اندازه دور موتور، در دور بالاتر از 5500 ، تزریق سوخت به موتور قطع میگردد.
بنزین:
کیفیت بنزین نه تنها در میزان مصرف سوخت موثر است، بلکه در دراز مدت بر شرایط مکانیکی و عملکرد موتور نیز موثر خواهد بود.
پر کردن باک بنزین:
باک بنزین حتما باید در زمان خاموش بودن خودرو پر شود. اگر باک را پر کردید به نحوی که نازل پمپ بنزین منقطع شد، از ادامه بنزین زدن خودداری نمایید.
تعویض روغن موتور
با توجه به کیفیت روغن معرفی شده، میزان کیلومتر برای تعویض، هر 5000 کیلومتر در شرایط عادی و 3000 کیلومتر در شرایط سخت* توصیه میشود.
بازدید سطح روغن موتور:
سطح روغن موتور باید مرتبا بازدید شده و در بین فاصله تعویض روغن، مقدار کسری آن تکمیل شود.
- سطح روغن موتور، در حالی که خودرو در سطح همواری متوقف بوده و موتور نیز سرد م یباشد، توسط میله روغن و با توجه به دو علامت حک شده روی آن به
طور صحیح انداز هگیری میشود:
- علامت H: حداکثر، علامت L: حداقل
بازدید و تعویض روغن ها
سطح روغن موتور نباید از علامت H بالاتر و از علامت L پایی نتر باشد. در صورتیکه سطح روغن، روی علامت L قرار گرفته باشد باید به میزان یک لیتر روغن اضافه شود تا به علامت H برسد و در صورتی که بین این دو علامت باشد بایستی به میزان مورد نیاز روغن اضافه شود؛ همچنین دقت شود که سطح روغن از علامت H نگذرد.
روغن سوخته:
- از هرگونه تماس طولانی روغن سوخته با پوست بدن اجتناب شود.
- روغن سوخته را در مجاری آب یا روی زمین نریزید.
- برای اطمینان از کارکرد صحیح و طولانی مدت موتور، نباید هیچگونه مواد اضافی به روغن موتور افزود.
بازدید روغن جعبه دنده:
روغنی که در موقع تحویل خودروی نو در جعبه دنده وجود دارد باید طبق جدول سرویس و در فواصل تعیین شده بازدید شود.
- روغن گیربکس نیاز به تعویض نداشته و در هر مرحله سرویس، فقط سطح روغن را کنترل نمایید.
بازدید روغن دیفرانسیل
در موقع تحویل خودروی نو دیفرانسیل آن از روغن پر شده است. در هر مرحله از سروی سهای نوبتی باید روغن دیفرانسیل بازدید شود.
برای این منظور ابتدا اتومبیل را در سطح تراز و همواری متوقف کنید و سپس اطراف پیچ سر ریز روغن دیفرانسیل را کاملاً تمیز کنید و پیچ درپوش مجرای A را باز کرده و سطح روغن را بازدید کنید. میزان صحیح روغن در دیفرانسیل وقتی است که تا رزوه پیچ مذکور پر شده باشد.
بازدید روغن ترمز
روغن ترمز در مخزنی واقع در جلو و در داخل جایگاه موتور نزدیک میله فرمان ریخته م یشود. سطح روغن ترمز در مخزن را در هر 1600 کیلومتر بازدید و در صورت لزوم آن را تا 12 میلیمتر مانده به سطح فوقانی مخزن پر کنید.
اضافه کردن روغن باید به فاصل ههای طولانی انجام پذیرد و چنانچه سطح روغن در مخزن به میزان زیادی پایین برود علامت روغن ریزی دستگاه ترمز است که باید فورا محل آن را تعیین و تعمیر کرد.
دقت کنید که سوراخ هواکش در مخزن روغن ترمز بسته نباشد چون مسدود شدن آن سبب کشیده شدن ترمز م یشود. روغن ترمز مورد استفاده در آريسان باید دارای حداقل استاندارد( DOT4 ) باشد.
بازدید گریس چر خهای جلو
پس از 8000 کیلومتر رانندگی، توپی چر خهای جلو باید گریس زده شود. برای این منظور باید کلاهک توپی را بردارید و کاملا تمیز کنید، سپس بلبرین گها را بازدید و با گریس پر کنید.
تعویض فیلتر هوا
برای سهولت در تعویض فیلتر هوا، محفظه فیلتر هوا بر روی بدنه خودرو ثابت شده است و برای تعویض فیلتر، کافی است 2 عدد گیره فلزی روی آن را باز کنید.
فیلتر تهویه بخار روغن و گازهای نفوذی محفظه کارتر
برگرداندن گازهای نفوذی محفظه کارتر توسط یک س هراهی و دو مجرای پلاستیکی جداگانه به لوله ورودی هوا و توسط یک نازل به مانیفولد هوا صورت میگیرد.
مراقبت هایا یمنی
سیستم جرقه زنی موتورهای انژکتوری
سیستم جرقه زنی خودروهای انژکتوری از نوع الکترونیکی دوبل Double Ignition Coil است. به علت آنکه ولتاژ در سیستم های جرقه زنی الترونیکی بالاتر از سیستم های متداول مکانیکی است، همواره قبل از کار با این سیستم ها اطمینان حاصل نمایید که سوئیچ اصلی بسته بوده یا کابل اتصال باتری قطع باشد.
تست این گونه سیستم ها منحصراً باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.
سوئیچ ثقلی یا سوئیچ ایمنی:
در خودروهای انژکتوری به منظور قطع جریان بنزین در زمان ضربه شدید یا واژگونی خودرو از یک کلید ایمنی استفاده شده است. در این کلید، یک گوی وجود دارد که با اعمال ضربه یا واژگونی خودرو، جریان برق به پمپ بنزین قطع م یگردد. چنانچه به هر دلیل کلید فوق از حالت تحریک خارج شود (قطع گردد) باید توسط فشاری به بالای کلید به حالت اولیه برگردانده شود، در غیر این صورت موتور روشن نخواهد شد.
سیستم خنک کننده
در این سیستم که معمولا مجهز به رادیاتور و دو فن الکتریکی میباشد ( همانند ماشین های پژو پارس و وانت آریسان ) که در درجه حرارت 86 درجه سانتی گراد دور اول فن ها و در درجه حرارت 91 درجه سانتی گراد دور دوم فن ها فعال خواهد گردید. رادیاتور و منبع انبساط این سیستم بصورت یکپارچه بوده و عمل پر کردن و یا جبران کمبود آب سیستم از طریق درِ رادیاتور انجام م یگیرد.
توجه :
چنانچه هر قطعه ای از سیستم خنک کننده ( بغیر از درِ رادیاتور) باز شود، بایستی عمل هواگیری مجدداً توسط نمایندگی مجاز مطابق دستورالعمل انجام پذیرد.
شارژ باتری
خودروی دارای باتری ضعیف را م یتوان با استفاده از باتری دیگر که ولتاژ 12 ولت دارد، روشن کرد. برای این کار بترتیب زیر عمل کنید:
- سوئیچ اصلی را بسته و برای اتصال از کابل ها و گیر ههای قوی استفاده نمائید.
- قطب مثبت باتری کمکی را به قطب مثبت باتری اتومبیل و قطب منفی باتری کمکی را به قطب منفی و یا بدنه اتومبیل که نیاز به باتری کمکی دارد بوسیله گیر ههای کابل متصل کنید که نياز به باتري کمکي دارد به وسيله گير ههاي کاب متصل کنيد (اتصال موازی).
- پس از روشن شدن اتومبیل بلافاصله گیر ههای کابل باتری کمکی را از روی باتری اتومبیل باز کنید.
اخطار
- اسید سولفوریک داخل باتری، خورنده است چنانچه این ماده با پوست تماس پیدا کرد آن را فوری با آب بشوئید. باتری شارژ شده یا باتری در حال شارژ شدن از خود ئیدروژن متصاعد م یکند که بسیار قابل اشتغال است. هرگز شعله آتش را به آن نزدیک نکنید. (خطر انفجار)
- مراقب باشید که کابل ها به طور صحیح اتصال داده شود تا از بروز خسارت به سیستم شارژ خودرو جلوگیری شود.
- باتری مشکوک به یخ زدگی را شارژ نکنید.
- در زمان شارژ باتری، جرقه یا آتش را از آن دور کنید (باتری شارژ شده یا در حال شارژ، هیدروژن قابل اشتعال متصاعد می کند).
- پس از شارژ باتری و قبل از اتصال آن به خودرو، یک ساعت صبر کنید تا گازهای قابل اشتعال آن خارج و خطر اشتعال کم شود.
- هرگز نباید باتری های مستعمل را در طبیعت رها نمود، آنها را در اختیار سازمان هایی که مسئولیت جمع آوری و بازیافت اینگونه باتری ها را دارند قرار دهید.
هشدار
- در مواقعی که باتری اتومبیل شما مشکوک به یخ زدگی است موتور را روشن نکنید.
- مطمئن شوید که ولتاژ هر دو باتری یکسان است (12 ولت) کابل های رابط دارای گیره های عایق دار و برای استفاده در باتریهای 12 ولتی مناسب هستند.
- هنگام اتصال باتری به باتری هرگز کابل های باتری تخلیه شده را از آن جدا نکنید.
- هرگز قطب مثبت باتری را به قطب منفی وصل نکنید و اطمینان حاصل کنید که کاب لهای رابط از قطعات متحرک موتور دور بمانند.
- اضافه نمودن تجهیزات برقی غیر استاندارد موجب آسیب به سیستم الکتریکی خودرو و باتری و باطل شدن گارانتی این قسم تها م یگردد.
- در صورتی که خودرو را با هل روشن کنید احتمال بریدن تسمه تایمر وجود دارد. و صدمات جدی به سیستم الکترونیکی خودرو شما وارد م ینماید.
اخطار
اسید موجود در باتری خورنده و سمی است، در صورت نشت آن به موارد زیر توجه کنید:
- در صورت ریختن آن روی لباس یا پوست، بلافاصله لباس آلوده را درآورید و پوست ناحیه تماس را با آب فراوان بشویید و به پزشک مراجعه کنید.
- در صورت تماس با چشم بلافاصله چشم را حداقل بمدت 15 د قیقه با آب تمیز بشویید و بسرعت به پزشک مراجعه کنید.
- اگر فورا اقدامات پزشکی لازم انجام نگیرد، نوشیدن اسید باتری م یتواند کشنده باشد.
- باتریِ در حال شارژ گاز هیدروژنِ قابل انفجار متصاعد م یکند، جرقه و آتش را از محفظه موتور دور نگه دارید.
حین کار در محفظه موتور و به منظور امنیت خود، دستبند و کلیه زیورآلات را از خود جدا کنید. هرگز نگذارید قط بهای باتری با ابزار و قسمت های فلزی خودرو تماس یابند.
هشدار
- باتری را هنگام یکه به خودرو متصل است شارژ نکنید. این کار ممکن است به سیستم برق خودرو خسارت جدی وارد آورد.
- بهتر است هر ماه در صورتیکه درهای باتری قابل باز شدن هستند سطح آب و اسید باتری تا خط حداکثر روی دیواره باتری بررسی شود و در صورت کم بودن آب و اسید آب مقطر اضافه گردد.
- چنانچه خودرو به مدت بیش از 6 روز بلا استفاده باشد، م یباید حداقل یک بار روشن شده و به مدت یک ساعت روشن بماند.
منبع: باشگاه موتور سواران ایران