خوش آمدید به باشگاه موتور سواران ایران

×
توجه! لطفاً فیلتر شکن خود را ببنید. در غیر این صورت قادر به ارسال پیام نخواهید بود
آشنایی با موتورسیکلت های کراس Cross، تریل Trail، تریال Blazers ارسال شده توسط: حمید حساس
09:15:06    1395/05/06

آشنایی با موتورسیکلت های کراس Cross، تریل Trail، تریال Blazers

شاید شما هم جزو آن دسته به علاقه مندان موتورسواری هستید و بسیار به موتورسیکلت های تریل یا کراس علاقه دارید و همیشه اقدام به سواری در پیست های افرود می نمائید. اما اکثر موتورسواران هنوز شناختی از سبک های مختلف ورزش موتورسواری ندارند و هر گونه موتورسیکلتی که در اصطلاح عامیانه به موتورهای پا بلند معروف است را به عنوان موتورسیکلت های افرود شناخته و با انها اقدام به رانندگی می کنند و انتظارات زیادی از آنها را دارندکه هیچ گاه تعمین نمی شود. امروز می خواهیم شما را با موتورسیکلت های کراس Cross، تریل، تریال Blazers آشنا کنیم  پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

چند سالی است که شرکت های مونتاژ موتورسیکلت در ایران با تغییر سیاست های کاری خود تنوع بسیاری در محصولات خود را ایجاد کرده اند. شرکت های مطرحی چون تکتاز موتور، صنعتی فارس، گروه کثیر، صنعتی نیرو محرکه، کویر و ... اقدام به عرضه محصولاتی در رده Duall Sport به در عموم مردم به تریل یا پا بلند مشهور است نموده اند. موتورسیکلت هایی که توسط این شرکت ها در ایران تولید می گردند همگی از بهترین تا بدترین کیفیت ها را شمال می شوند.

 

اکثر جوانان کشورمان با عشق به موتورسواری و علاقه به سرعت و قدرت در سبک موتورسواری های آفرود اقدام به تهیه این موتورسیکلتهای رنگارنگ نموده بدون آنکه شناخت درستی از تفاوت این موتورسیکلتها داشته باشند. 

 امروز می خواهیم تفاوت های این موتورسیکلت ها را با ذکر شمخصات فنی و کاربرد آنها بیان کنیم تا به خوبی متوجه گردید هر موتورسیکلتی برای یک کاربردی طراحی و ساخته شده اند.

 

 

 دو منظوره ورزشی Duall Sport ( تریل ):

 

 

موتورسیکلت های دو منظوره ورزشی که با نام Duall Sport  شناخته می شوند یا همان تریل ها هستند که برای سواری های بسیار طولانی در سخت ترین شرایط آب و هوایی و مسیر های سخت و دشوار کوهستانی و خاکی طراحی گردیده اند. این موتورسیکلتها از حجم سیلندر های 75cc تا 250cc هستند ( تنها شرکت هندا یک مدل 650cc را تولید کرده است )  و اقلب با قدرت های حداقل 16 اسب بخار تا حداکثر 30 اسب بخار طراحی گردیده اند و دارای حداکثر سرعت اسمی 120km/h و متوسط 8 ثانیه گشتاور 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند و قادر هستند شیب های بسیار تند تا 35 درجه و 10 متر طول را طی کنند و همچنین می تواند پرش هایی تا ارتفاع 6 متری را انجام دهند و اکثرا سنگین وزن هستند و چیزی در حدود 120kg الی 140kg وزن دارند. از مشخصه های این موتورسیکلتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • دارای سیستم روشنایی ( چراغ جلو، چراغ عقب، فلاشر های خطر)
  • دارای باک هایی با ظرفیت زیاد ( بین 10 الی 16 لیتر )
  • دارای زین های پهن و کشیده برای 2 نفر سرنشین
  • دارای سیستم خنک سازی رادیاتور روغن و هوا خنک
  • دارای سیستم کامل داشبورد ( کیلومتر های پیشرفته )
  • حداکثر سرعت واقعی 100 کیلومتر بر ساعت
  • مجهز به زوج کمک در عقب یا تک کم در عقب
  • مجهز به کمک های معکوس در موتورهای گران قیمت
  • خورشیدی های عقب کوچک تا متوسط ( از T36 تا T43 )
  • مقاوت شاسی ها متوسط
  • بالاترین فن آوری های ( سنسورهای، LED، Euro3 , ...)
  • دارا بودن وزن زیاد موتورسیکلت

 

معمولا این موتورسیکلتها دارای هذینه های کم سرویس و نگهداری در کلاس خود می باشند به طوری که متوسط هذینه سرویس و نگهداری این موتور ها در یک سال چیزی حدود 250.000 تومان است.

 

بهترین موتورسیکلت:

 

در بازار ایران تنها سه موتورسیکلت وجود ( تا تاریخ درج این مطلب ) دارند که از نظر قیمت و کیفیت ساخت و میزان قدرت و گشتاور بهترین های بازار ایران را تشکبل می دهند که به ترتیب تریل روان QM 200 با قیمت تقریبی 6.5 میلیون تومان و پیشرو گلد 250  با قیمت تقریبی 5.5 میلیون تومان هر دو ساخت کشور چین و هندا CRF 250 با قیمت تقریبی 28 میلیون تومان ساخت کشور ژاپن هستند.

 

 

معروفت ترین مدل ها:

مدل

شرکت سازنده

AX1 250

CRF 250

XR650L

 

HONDA

DR200

SUSUKI

W125R

W125X

YAMAHA
QM-R200 Ravan

Golde 200

Golde 250

Pishro

 

 

 

کراس Cross:

 

موتور سیکلت کراس

 

موتورسیکلت های کراس یا با نام اشتباه همان تریل ها هستند که برای سواری های کوتاه مدت تا حداکثر 300 کیلومتر در سخت ترین شرایط کوهستانی و خاکی و تنها برای استفاده در پیست های آفرود طراحی گردیده اند. این موتورسیکلتها از حجم سیلندر های 125cc تا 750cc هستند  و اقلب با قدرت های حداقل 18 اسب بخار تا حداکثر 90 اسب بخار طراحی گردیده اند و دارای حداکثر سرعت اسمی 95km/h و متوسط 6 ثانیه گشتاور 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند و قادر هستند شیب های بسیار تند تا 45 درجه و 50 متر طول را طی کنند و همچنین می تواند پرش هایی تا ارتفاع بیش از 12 متری را انجام دهند. این موتور سیکلتها از مهندسی بسیار دقیقی در ساخت و طراحی برخوردار هستند زیرا شاسی و انجبن این موتورسیکلتها می بایستی سخت ترین فشار ها و ضربات را تحمل نماید و چیزی در حدود 105kg الی 120kg وزن دارند. از مشخصه های این موتورسیکلتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  •  فاقد سیستم روشنایی کامل ( تنها چراغ جلو دارند )
  • دارای باک هایی با ظرفیت متوسط ( بین 6 الی 9 لیتر )
  • دارای زین های بارید و کشیده برای تنها یک نفر سرنشین
  • دارای سیستم خنک سازی رادیاتور روغن و رادیاتور آب به همراه فن
  • دارای سیستم داشبورد ( تنها فشار روغن، دور موتور، سرعت )
  • دارای کمک فنر های تکی و پر قدرت عقب
  • دارای کمک فنر های قوی معکوس جلو
  • حداکثر سرعت واقعی 90 کیلومتر بر ساعت
  • خورشیدی های چرخ عقب بسیار بزرگ ( از T46 تا T68 )
  • مجهز به اگزوز های با خمره های بسیار بزرگ ( قهرمانی )
  • بالاترین میزان سطح مهندسی در طراحی و ساخت را دارند
  • دارای میزان وزن متوسط موتورسیکلت

 

معمولا این موتورسیکلتها دارای هذینه های بسیار بالای سرویس و نگهداری در کلاس خود می باشند به طوری که متوسط هذینه سرویس و نگهداری این موتور ها در یک سال چیزی حدود 800.000 تومان است.

 

بهترین موتورسیکلت:

 

در بازار ایران تنها یک شرکت وارد کننده و مونتاژ کننده این موتورسیکلت می باشد و آن هم شرکت کویر موتور با برند KTM ساخت اتریش است که با قیمت تقریبی 28 میلیون تومان به بازار عرضه می گردد.

 

 

معروفت ترین مدل ها:

مدل

شرکت سازنده

CRF 250

CRF 450

 

HONDA

RMZ 250

RMZ-450

SUSUKI

E-SX 250

E-XC 250

KTM

 

 

تریال Blazers:

 

موتورسیکلت تریال

 

موتورسیکلت های تریال یا با نام اشتباه مینی تریل ها هستند که برای سواری های بسیار کوتاه مدت تا حداکثر 60 کیلومتر در سخت ترین شرایط کوهستانی و تنها برای استفاده در پیست های آفرود صخره ای طراحی گردیده اند. این موتورسیکلتها از حجم سیلندر های 125cc تا 450cc هستند و اقلب با قدرت های حداقل  20 اسب بخار تا حداکثر 50 اسب بخار طراحی گردیده اند و دارای حداکثر سرعت اسمی 60km/h و متوسط 4 ثانیه گشتاور 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند. طراحی این موتورسیکلت های برای پرش های بین صخره ای می باشد و قادر هستند شیب های نسبتا تند تا 35 درجه و 15 متر طول را طی کنند.  این موتور سیکلتها از مهندسی بسار ساده اما دقیقی در ساخت و طراحی برخوردار هستند زیرا شاسی و انجبن این موتورسیکلتها می بایستی قدرت و گشتاور بالایی را تولید کند و چیزی در حدود 50kg الی 90kg وزن دارند. از مشخصه های این موتورسیکلتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  •  فاقد سیستم روشنایی کامل
  • دارای باک هایی با ظرفیت کوچک( بین 2 الی 4 لیتر )
  • دارای ابعاد کوچک در اندازه موتورسیکلتهای درون شهری سبک
  • فاقد زین ( بدون هیچ گونه صندلی )
  • دارای سیستم خنک سازی رادیاتور روغن و رادیاتور آب به همراه فن
  • فاقد سیستم داشبورد
  • دارای کمک فنر های تکی و پر قدرت عقب
  • حداکثر سرعت واقعی 50 کیلومتر بر ساعت
  • خورشیدی های چرخ عقب متوسط تا بزرگ ( از T46 تا T52 )
  • مجهز به اگزوز های با خمره های کوچک
  • بالاترین میزان سطح مهندسی در طراحی و ساخت را دارند
  • دارای میزان وزن سبک موتورسیکلت

 

معمولا این موتورسیکلتها دارای هذینه های متوسط سرویس و نگهداری در کلاس خود می باشند به طوری که متوسط هذینه سرویس و نگهداری این موتور ها در یک سال چیزی حدود 350.000 تومان است.

 

بهترین موتورسیکلت:

 

در بازار ایران این موتورسیکلت ها بسیار کم بوده و دو مدل از محصولات شرکت هندای ژاپن با قیمت تقریبی بین 18 الی 30 میلیون تومان به بازار عرضه می گردد.

 

 

معروفت ترین مدل ها:

مدل

شرکت سازنده

Montesa 4RT260

Montesa 300RR

 

HONDA

 

 

 

 

 

 

محاسبه اندازه خورشیدی

آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها

5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها

سیستم انژکتور  یا EFI چیست؟

مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها

عواملی که باعث خرابی سوپاپ ها می شوند

متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت

آشنایی با موتورسیکلت های کراس Cross، تریل Trail، تریال Blazers



منبع: باشگاه موتور سواران ایران

با عضویت در سایت می‌توانید سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید
به سوالات تکراری یا نامرتبط با مطلب هیچ پاسخی داده نمی‌شود
   
  
    



user

بین تریل های 250آب خنک یه چیز قیمت مناسب و ارزان معرفی کنید

user

قیمت کراس 450 رو میخواستم بدونم

بین 3500 الی 5000دلار

user

سلام خسته نباشید . یه مدل تریل قدیمی خوب معرفی کنید لطفا . مثل کادیکس و .....

موتور کارکرده و بالای عمر ۱۵ سال دیگر ارزش خرید و استفاده ندارد

بعد بگید برای خرید به چه چیز هایی دقت کنیم . ممنون

از یک تعمیرکار قبل از خرید مشاوره بازدید بگیرید

user

با سلام در تریل روان اگر با توجه به اینکه قدم کوتاهه و پاهام درست به زمین نمیرسه و این موضوع باعث ایجاد خطر در راننگی میشه و شده ، کاهش ارتفاع کمک وسط مشکلی در عملکرد و .... موتور ایجاد نمی کنه؟

کاهش ارتفاع کمک باعث سفت شدن عملکرد کمک فنر شده و در نتیجه احتمال آسیب به قطعه نعلی آلاکلنگی خواهد شد.

user

از مطلب خوبتون استفاده کردم با تشکر، فروشگاه یدک خواجه

user

ازبزرگواری شما سپاسگزارم.پایدار باشید.

 

user

باسلام و تشکر از سایت بسیار عالی شما.من یکدستگاه روان مدل 93 در حدصفر دارم.4000 تا کارکرده مشکلی هم نداره.حدودا هم سالی 2500کیلومترسوار میشم.به نظرتون با یک CPI همینطوری در حدصفر عوضش کنم

پیشنهاد نمی شود. به دلیل تامین قطعات آن. اما از نظر قدرت با توجه به توضیحات تمیز بودن موتورها انتخاب خوبی است.

ادامه نظرات
کلمات کلیدی
مطالب مرتبط
محبوبترین
پرطرفدارترین مطالب
logo-samandehi