موتورسیکلت یکی از جذابترین وسایلی است که تا کنون اختراع گردیده به گونه ای که در سرتاسر دنیا اکثر افراد علاقه زیادی به سواری با آن را دارد. یکی عواملی که باعث میگردد لذت مسافرت را چندین برابر کند موتورسیکلت می باشد. در سرتاسر دنیا افراد زیادی هستند که به واسطه موتورسیکلت اقدام به مسافرت می کند. همان گونه که مسافرت با موتورسیکلت لذت بخش و جذاب است به همان گونه هم می تواند خطرناک باشد. امروز می خواهم تجربه خود و اصول مسافرت با موتورسیکلت را برای علاقه مندان به موتورسیکلت را بیان کنم تا لذت سفر برای شما بیشتر گردد و سلامتی شما تا رسیدن به مقصد افزایش یابد. پس در ادامه با من ( حمید حساس ) همراه باشید.
هشدار: هرگز از موتورسیکلتی که از صحت سلامت فنی آنها اطمینان ندارید و یا فاقد سیستم بوبین غوطه ور در روغن است جهت مسافرت استفاده نکنید.
مسافرت با موتورسیکلت بسیار جذاب و لذت بخش است اما به همان نسبت بسیار خطرناک و دردسرساز می باشد. اگر شما هم تمایل دارد اقدام به مسافرت با موتورسیکلت نمائید بایستی این نکته ها را بدانید که اگر توضیحاتی که در ادامه داده می شود را بادقت تمام مطالعه نکنید و حتی اگر یک نکته را فراموش کنید مسافرتی که انجام می دهید بدترین خاطره زندگی شما خواهد شد. پس به صورت کاملا و کلمه کلمه و با هوشیاری تمام مطاب را مطالعه کنید.
1- اقدامات قبل از سفر
همیشه بایستی اقداماتی را قبل از سفر خود انجام دهید و توجه داشته باشید که این اقدامات در باعث افزایش لذت و هیجان در مسافرت برای شما می گردد.
1-1- تعیین مقصد
اولین کاری که باید انجام دهید تعیین مقصد مسافرت است. پس از تعیین مقصد می بایستی اطلاعاتی از مسیر حرکت، امکانات رفاهی و امنیتی موجود در مسیر تا مقصد خود تهیه کنید. امروزه کسب این اطلاعات بسیار ساده و راحت است برای این کار با یک جستجوی ساده در سایت گوگل می توانید از این اطلاعات با خبر شوید. همیشه با استفاده از نرم افزار Google Earth Pro اقدام به تعیین مسیر جاده از مبدا تا مقصد نمائید. نکاتی که باید به انها توجه داشته باشید به ترتیب عبارت اند از:
1-1-1- طول مسیر:
بررسی کنید که از مبدا حرکت تا مقصد حرکت چقدر فاصله وجود دارد مثلا از شیراز تا شهر بوشهر 290 کیلومتر فاصله می باشد.
2-1-1- تعیین فواصل سوخت گیری:
یکی از مهمترین مسائل تعیین فاصله جایگاه های سوخت در جاده می باشد. که می بایستی قبل از حرکت کردن بدانید فاصله بین اولین جایگاه سوخت تا جایگاه سوخت بعدی چقدر می باشد. این امر در مسافرت با موتورسیکلت بسیار مهم است زیرا که مصرف سوخت موتورسیکلتها در جاده میتواند تا 3 برابر افزایش یابد و شما مجبور هستید در هر جایگاه سوختی توقف و اقدام به سوختگیری کنید. تحت هیچ شرایطی ریسک نکنید و پس از هر 200 کیلومتر حتی اگر سوخت هم دارید، حتماً باک موتورسیکلت خود را تا انتها پر کنید.
هشدار: قبل از هر سوخت گیری موتور را خاموش و حتما برای 15 دقیقاً صبر نمائید تا دمای انجین و اگزوز کاهش پیدا نماید. در صورت ریختن حتی یک قطره بنزین بر روی انجین یا اگزوز امکان آتش گرفتن موتورسیکلت بسیار زیاد است.
توجه: اگر با موتورسیکلت های انژکتوری اقدام به مسافرت مینمائید قبل از هر سوخت گیری حتماً حداقل 30 دقیقه پس از خاموش نمودن موتورسیکلت صبر نمائید و سپس اقدام به سوخت گیری کنید زیرا کاهش دمای یکباره پمپ بنزین درون باک به واسطه بنزین باعث جام شدن یا سوختن پمپ میگردد.
3-1-1- تعیین و شناسایی مجموعه های رفاهی:
رانندگی با موتورسیکلت نیازمند صبر زیاد و هوشیاری بالا می باشد و در رانندگی با موتورسیکلت پس از طی هر 100km شما بایستی در مکانی که دارای امکانات رفاهی می باشد توقف و استراحت کنید. در هنگام رانندگی به دلیل ثابت بودن وضعیت فیزیکی کلیه ماهیچه های بدن کاملاً منقبض بوده و تحت فشار می باشد که این فشار ها را باید با استراحت نمودن و مصرف یک لبوان چای و خوردن مواد غذایی همچون بیسکویت کنترل نمائید.
4-1-1- تحقیق از امنیت:
متاسفانه همیشه افرادی سودجو وجود دارند که تأمین امنیت را سخت و یا قوانین را رعایت نمی کنند همیشه باید قبل از مسافرت با موتورسیکلت کلیه نقاطی که دارای امنیت کمی هستند را مطلع گردید. برای نمونه دقت کنید در شهرهای بسیار کوچک و روستاها و مناطق کویری تحت هیچ شرایطی توقف نکنید و مستقر نگردید احتمال سرقت و یا از دست دادن جان شما بسیار بالا و امکان به خطر افتادن سلامتی شما وجود دارد.
"بارها توسط افرادی مورد سوء قصد قرار گرفتم برای نمونه آخرین بار در شهر اردکان استان یزد( 1395/03/24). لذا به صرف اینکه بعضی اقوام مومن و یا ... هستند جان خود را به خطر نیندازید."
5-1-1- ساعات اوج ترافیک:
قبل از هر چیز بررسی کنید ساعات اوج ترافیت جاده در مقصد مورد نظر شما چه ساعاتی هستند مثلا از شیراز به بوشهر بیشترین حجم ترافیک وسایل نقلیه سنگین بین ساعت 16 تا 20 شب می باشد. جوری اقدام به حرکت کنید که در کمترین ساعات ترافیکی باشد بهترین زمان ها بین ساعت 5 الی 11 صبح می باشد.
2-1- تجهیزات
در زمان مسافرت با موتورسیکلت شما نیاز به تجهیزاتی دارید که کاملا کم حجم و مفید و کارا باشند. به ترتیب برخی از این تجهیزات را بیان می نمایم.
1-2-1- تجهیزات امنیتی:
همیشه به همراه خود یک وسیله برای دفاع از خود و تأمین امنیت جان خود همراه داشته باشد. بهترین مورد برای این کار یک اسپری فلفل و یا یک باتوم رزمی تا شو میباشد. حیوانات وحشی جان شما را تهدید نمی کنند بلکه افراد سود جو جان و امنیت شما را تهدید می کنند.
2-2-1- جعبه کمک های اولیه:
سعی کنید یک کیف کوچک که حاوی وسایل کمک های اولیه می باشد را همیشه همراه داشته باشد. در طی مسافرت بنا به دلایل مختلفی امکان دارد به هر کدام از وسایل آن نیاز پیدا کنید. مثلا احتمال زمین خورد و یا سوختگی دست و پا و یا شکستگی و یا احتمال گزیدگی توست عقرب و یا مار، نیاز به یک کش مسدود کننده رگ دارید تا بتواند دست یا پای خود را بسته و با ایجاد شکاف در قسم گزش با فشردن بخش گزش زهر را خارج کنید یا امکان دچار شدن به اسهال به دلیل خوراک نا مناسب و یا به دلیل نشستن بر روی موتورسیکلت به مدت طولانی دچار یبوست شدید گردیده و یا به دلیل تابش زیاد نور خورشید به صورت شما نیاز به یک کرم ضد آفتاب پیدا کنید و ...
توجه: اگر توسط خزندگان سمی مورد گزش قرار گرفتید تحت هیچ شرایطی ناحیه مورد گزیده شدن را همانند فیلم های تلوزیونی مورد مکیدن قرار ندهید این اقدام میتواند باعث مسمومیت یا مرگ شما شود.
همچنین سعی کنید بخیخه زدن را یاد بگیرید تا اگر در مواقع لزوم نیاز شد آشنا به بخیه زدن جراحت باشید برای نمونه از فیلم های آموزشی درون اینترنتی کمک بگیرید.
اما بهتر است است که محتوای درون این کیف را به صورت زیر تهیه و گرد آوری نمایید.
- حداقل یک عدد پماد آنتی هموروئید
- سه عدد باند
- یک بسته چسم زخم
- یک بسته کچ شکستگی فوری
- اسپری مخصوص زخم
- اسپری مخصوص سوختگی
- چسب نواری پانسمان
- یک بسته قرص زد اسهال (دیفنوکسیلات)
- یک بسته قرص ضد یبوست (سی لاکس)
- یک بسته قرص استامینفون کدوئین
- سه عدد تیقه چاقوی جراحی
- نخ و سوزن و بخیه (در سه سنوع و سایز)
- یک عدد پنس کوچک
- یک عدد کرم ضد افتاب
- شش عدد پنبه آغشته به الکل
- چند عدد آب نبات کوچک
- یک عدد کش مسدود کننده راه رگ ها
- یک عدد پماد دور کننده حشرات موزی
- دو عدد دستکش
3-2-1- ابزارها کمکی:
همواره در هنگام مسافرت با موتورسیکلت احتمال خرابی موتورسیکلت وجود دارد. بهتر است همراه خود یک کیف حاوی ابزارهای کوچک و لوازم یدکی کمکی همراه داشته باشد. همواره احتمال پاره شدن زنجیر چرخ وجود دارد بهتر است یک دانه رابط زنجیر چرخ را همراه داشته باشید و یا احتمال سوختن لامپ چراغ ها و یا راهنما وجود دارد بهتر است از هر لامپ یکی را همراه داشته باشید.
یا اگر تایر شما پنچر شد برای این امر همیشه یک پمپ باد کوچک تا شونده یک عدد تیوپ همراه داشته باشد تا در صورت نیاز تنها تیوپ را تعویض نمایید. امکان پنچر گیری در وسط جاده وجود ندارد به همین دلیل بهترین راه تعویض تیوپ و یا استفاده از یک اسپری پنچر گیری می باشد.
همیشه یک بطری یک لیتری حاوی بنزین همراه خود داشته باشید تا در صورت اتمام ناگهانی بنزین بتوانید به واسطه آن خود را به اولین جایگاه سوخت برسانید و یا به واسطه یک متر شلنگ باریک مخصوص بنزین بتوانید از افراد درون جاده بنزین دریافت کنید. گاهی امکان دارد درون جاده نیاز به مهار کردن موتورسیکلت و یا وسایل خود بر روی ترک موتور باشد به همین منظور بهتر است طناب و یا کش های مهار همراه خود داشته باشید. پیشنهاد می کنیم ابزار های فوق را به صورت زیر تهیه کنید.
- پیچ گوشتی دو پخ و چهار پخ
- آچار شمع
- آچار چرخ برای تنظیم و رگلاژ زنجیر چرخ
- یک عدد رابطه زنجیر چرخ
- دو عدد تایلیور کوچک
- یک چسب برق
- یک چسب دوقولوی دو رنگ (مهندس غفاری)
- فیوز مدار موتورسیکلت معمولا 10A
- یک عدد شمع
- لامپ راهنما، لامپ چراغ جلو و عقب
- حداقل 6 عدد سیم پره (اسپوک یا اسپیک) برای چرخ جلو و چرخ عقب
- یک تیکه سیم نازک به اندازه 0.5 متر
- تیوپ و یا اسپری پنچر گیری
- یک عدد پمپ دستی کوچک تا شونده
- یک شلنگ باریک بنزین در اندازه 1 متر
- طناب باریک ( بند رخت ) 10 متری
- دو عدد کش مهار بار دو سر غولاب
- یک عدد سیم کلاچ به همراه گیره مهار کننده
- یک عدد سیم ترمز جلو
توجه: در طی مسافرت با موتورسیکلت به دلیل عدم آگاهی از دست اندازهای مسیر و یا وزن زیاد بار و سرنشین احتمال شکستگی سیم پرههای چرخ (اسپوک یا اسپیک) بسیار زیاد است و حتماً باید چند عدد از آن را به همراه داشته باشید و پس از شکستن بیش از 2 عدد از آنها سریعاً نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.
توجه: در مسافرتهای طولانی با موتور سیکلت پس از هر 2000 الی 3000 کیلومتر زنجیر چرخ به شدت با افزایش طول مواجه شده و دیگر قابل تنظیم نخواهد بود و بایستی نسبت به تعویض هر چه سریعتر آن اقدام نمائید در غیر این صورت با آسیب جدی چرخ دندههای چرخ عقب و چرخ دنده سر شافت گیربکس مواجه خواهید شد.
هشدار: در طی مسافرت در شهرهای شمالی ایران به شدت بایستی مراقب دست اندازهای مسیر باشید زیرا به سادگی دوشاخ عقب موتور یا کمکهای جلو میتواند آسیب ببینید
4-2-1- ظرف و مواد غذایی:
همواره لذت خوردن و آشامیدن در سفر یکی از جذابیت ها می باشد. نیاز به تجهیزات و وسایل کوچک دارد بهترین این وسایل، وسایل کوهنوردی هستند. یک کپسول کوچک گاز، یک سر شعله، ظروف فلزی، قاشق، فلاکس های فلزی، یک ظرف جا تخم مرغی 4 عددی، صابون جامد کاغذی و ...
5-2-1- تجهیزات اقامتی:
اگر قصد دارید تا در جاده و یا کوه و سایر قسمت های مسیر اقامت کنید و از استقرار در طبیعت و زیبایی شب می خواهید استفاده نمایید بهتر است از چادر های مسافری جمع شونده که ارتفاع آنها کم می باشد استفاده نمایید. بهترین چادر مسافری برای مسافرت با موتورسیکلت و استقرار در طبیعت با قیمت بسیار مناسب چادر مسافرتی F.I.T در ابعاد 210cm (L) x 240cm (W) x 1.80cm (H) می باشد. این چادر محصولی ضد آب بسیار کارامد با ابعادی مناسب و ارتفاع کوتاه که طرحی خاص دارد بیشتر برای استفاده های کمپینگ و کوهنوردی است، جنس بدنه چادر مسافرتی از پلیستر و برزنت بوده و سازه های فایبر گلاسی که با یک کش از وسطشان رد شده است چادر را برپا میکنند ( اسایی)، برای ثابت ماندن در برابر باد چند میخ نگهدارنده با طناب دارد که از قسمت بالای چادر میتوان آنرا مهار کرد، درب جلویی چادر بسیار بزرگ است و یک پوش پشه بندی دوطرف زیپ دارد مجزا از چادر دارد در ضمن درب این محصول همانطور که از شکلش پیداست جلوتر از درب پشه بندی بسته شده که با این کار هم در برابر باد بهتر و ثابت تر میماند و هم میتوان از این قسمت برای نگهداشتن لوازم بیرون چادر استفاده کرد، یک شکاف مثلثی با رنگ طوسی روی قسمت بالایی این چادر کمپینگ دیده میشود که برای تردد هوا تعبیه شده است، یک جای لوازم روی بدنه داخلی این محصول تعبیه شده است.
هر چقدر ارتفاع کمتر باشد در وزش های باد استقرار چادر پایدارتر و در هنگام وزش های شدید باد میزان مقاوت در برابر باد و همچنین میزان حفظ دمای درون چادر بهتر می باشد. در این چادر به خوبی 2 نفر آزادانه و بسیار راحت می توانند بخوابند و همزمان کلیه وسایل شما را در خود جای می دهد. توصیه می کنیم در هنگام خرید رنگ های بسیار شاید چون نارنجی و زرد را انتخاب نمایید زیرا که در صورت در معرض قرار گرفتن این چادر ها در آفتاب دمای داخلی آنها کمتر گرم می گردد خود می تواند باعث نمایی زیبا در طبیعت ایجاد تصاویری زیبا نماید.
2- اقدامات هنگام سفر
زمانی که می خواهید سفر خود را آغاز کنید، می بایستی قبل از شروع به حرکت مسائل فنی و ایمنی موتورسیکلت و تجهیزات ایمنی خود را دوباره بررسی و تست کنید. همیشه به یاد داشته باشید بدون تجهیزات سلامتی چون کلاه، لباس مناسب، کفش و آینه اقدام به رانندگی نکنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات سلامتی مقاله " آشنایی با تجهیزات ایمنی موتورسواری و اتومبیل رانی " را مطالعه نمایید. همواره به یاد داشته باشید از کلاه های دارای حفاظ شیشه ای استفاده کنید زیرا که در طول مسیر چشمان و صورت شما در معرض خطر می باشد. همیشه در جاده ها سنگ های بسیار ریزی که توسط لاستیک کامیون یا اتوبوس ها به سمت عقب پرتاب می گردند می تواند به صورت و چشمان شما برخورد نماید و بسیار خطرناک می باشند.
1-2- بررسی های قبل حرکت:
قبل از شروع به حرکت و پس از هر توقف در مسیر می بایستی همیشه میزان سطح روغن را بررسی کنید و با دقت کامل سطح بدنه انجین را بررسی کنید تا اگر هر گونه روغن ریزی غیر طبیعی را مشاهده کردید بتوانید جلوی هرگونه پیش آمدی را بگیرید. همچپنین میزان باد لاستیک ها و سطح آب باتری، روشن شدن چراغ های عقب و جلو و راهنماها، بوق و میزان آزاد بودن زنجیر چرخ را قبل از شروع به حرکت بررسی کنید. حتما آینه های موتورسیکلت را تمیز نمایید و بدون آینده بر روی موتورسیکلت خود اقدام به رانندگی در جاده نکنید. از محکم بسته شدن وسایل و تجهیزات همراه خود بر روی موتورسیکلت اطمینان خاطر پیدا نمایید.
میزان باد لاستیک ها را برای طی مسیرهای طولانی بالای 100 کیلومتر در زمان سرد بود لاستیک به صورت چرخ جلو 29Psi و چرخ عقب 31Psi تنظیم نمایید. دقت نمایید به هیچ عنوان میزان باد لاستیک ها را با دست بررسی نکنید و تنها از درجه های باد استاندارد تعیین کنید. باد لاستیک های موتورسیکلت پس از طی 60 کیلومتر به آرامی شروع به گرم شدن می نماید و با گرم شدن لاستیک میزان فشار باد افزایش می یابد و در صورتی که میزان باد لاستیک ها را فرا تر از حد تعیین شده تعیین کنید باید منتظر ترکیدن لاستیک ها باشید.
2-2- نکات هنگام رانندگی:
رانندگی درون جاده ها نیازمند مهارت خاص خود و پیروی از اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی را طلب می کند. نکاتی که در ادامه بیان می شود در صورتی که هر کدام از آنها را رعایت نکنید احتمال سالم رسیدن به مقصد بسیار کاهش می یابد و باعث می گردد خاطرات تلخی را برای شما به دنبال داشته باشد.
تحت هیچ شرایطی عجله ای در سیدن به مقصد نکنید و همواره در جاده ها در سمت راست اقدام به رانندگی کنید. حداکثر فاصله مجاز حرکت از حاشیه سمت راست جاده برای موتورسیکلت یک متر می باشد.
همیشه با حداقل سرعت 75 کیلومتر و حداکثر 95 کیلومتر بر ساعت اقدام به رانندگی نمایید. در زمان هایی که سایر وسایل نقلیه بخصوص کامیون ها و اتوبوس ها از سمت چپ شما سبقت میگیرند، فشار جریان باد لاستیک های آنها بر مسیر حرکت شما بسیار تاثیر میگذارد و در صورتی که سرعت شما بالاتر از 80 کیلومتر باشد، حفظ تعادل بر مسیر حرکت موتورسیکلت بسیار سخت و دشوار می گردد و باعث می شود که به ناگهان موتورسیکلت شتاب ناگهانی گرفته به سمت چرخ های کامیون یا اتوبوس متمایل گردید و یا در انتهای سبقت کامیون یا اتوبوسها ، موتورسیکلت شما به بیرون جاده منحرف شوید. لذا توجه داشته باشید همیشه حداقل 2 متر در عرض جاده و حداقل 100 متر در طول با سایر وسایل نقلیه فاصله خود را حفظ نمایید.
همچنین زمانی که اتوبوس یا کامیونهایی که از روبرو از کنار شما عبور میکنند، جریان موجی باد چرخهای آنها باعث میگردد تا در چشم بهم زدنی کلاه ایمنی شما به سرعت از سر شما در بیایید و یا باعث شود تا کلاه به صورت نیمه بیرون آمده و دید شما را مسدود نماید. در چنین مواقعی خونسر باشید و با زدن بلافاصله راهنما در سمت راست جاده متوقف شوید.
در تمام طول مسیر به واسطه آینه های موجود وضعیت حضور خودروهای پشت سر خود را بررسی کنید و در صورت لذوم فاصله خود را با آنها تنظیم نمایید.
هیچ گاه در طول مسیر برای مدت طولانی با دور موتورهای بالا اقدام به حرکت نکنید. به عبارت دیگر سعی نکنید با حداکثر سرعت ممکن توسط موتورسیکلت حرکت کنید. زیرا در مسیرهای جاده چشم نمیتواند شیب های مخالف ( سربالایی) با شیب بسیار کم را تشخیص دهد و شما به اشتباه با حداکثر دنده و با حداکثر گاز دادن برای حفظ سرعت خود به طور ناخواسته به انجین موتورسیکلت فشار وارد می آورید و پس از طی چند کیلومتر به باعث میشوید تا دمای انجین بیش از اندازه بالا رود و خطر جام نمودن انجین افزایش یابد.
تحت هیچ شرایطی مگر در مواقع خطر اقدام به سبقت از سمت چپ نکنید و با روشن نمودن راهنما رانندگان پشت سر خود را از اقدام خود اگاه سازید.
پس از طی هر 100 کیلومتر یا هر یک ساعت رانندگی حتما حداقل 30 دقیقه توقف و از موتورسیکلت خود پیاده شودید و کمی قدم بزنین و بر روی زمین کمی دراز بکشید.
هشدار: در صورت عدم توقف و اقدام به رانندگی طولانی مدت سلامتی شما به خطر خواهد افتاد. نشستن طولانی مدت بر روی صندلی موتورسیکلت باعث آسیب جدی به مقعد و ایجاد یبوست و به بیماریهای متعددی دچار خواهید شد. در صورت آسیب دیدن مقعد هیچ راه درمانی تا به امروز برای آن وجود ندارد.
توجه: پس از هر بار رفتن به سرویس بهداشتی، با انگشت وضعیت تورم مقعد خود را بررسی کنید. اگر میزان تورم بیش از 24 ساعت ادامه یافت، حتماً سریع از یک پماد آنتی هموروئید برای 3 نوبت پشت سر هم و هر 8 ساعت یک بار استفاده نمائید. در صورت عدم جدی گرفتن این موضوع پس از 72 ساعت با درد شدید مواجه شده و در نتیجه باعث میشود حداقل 10 روز مسافرت را متوقف و به درمان و استراحت مطلق بپردازید.
در صورت مواجه شدن به تاریکی هوا و مجبور شدن به رانندگی در تاریکی شب حتما فلاشر خطر ( جفت راهنما ) موتورسیکلت خود را روشن نمایید و سرعت خود را تا 75 کیلومتر بر ساعت کاهش دهید. تحت هیچ شرایطی بجز مواقعی که خودروهای روبروی شما فاصله حداقل 150 متری را با شما ندارند از نور بالا استفاده نکنید. زیرا که دید راننده روبرو کور و به اشتباه شما را یک اتومبیل تصور نموده، که یک چراغ آن سوخته است و به اشتباه ممکن است اقدام به تغییر فاصله در عرض جاده با شما نماید و خطر برخورد با شما افزایش یابد.
گالری تصاویر:
آشنایی با راه های افزایش سرعت و قدرت در موتورسیکلت ها
5 تصور نادرست افراد از موتورسیکلت ها
مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها
عواملی که باعث خرابی سوپاپ ها می شوند
متن قولنامه خرید و فروش موتورسیکلت
منبع: باشگاه موتور سواران ایران

سلام ب استاد و دوستان عزیز بنظر بنده با موتور هوندا ۱۲۵ میشه ب هرجا ک آدم دلش میخواد سفر کنه حتی سفرهای خارجی این وسط ۳ تا چیز مهمه عشق زمان حوصله پول زیاد و انجین بالا و و و...خودتونو با این چیزا درگیر نکنید اون ۳ تارو داشته باشید با توکل ب خدا یا علی(ع) بگید

درود و وقت بخیر شما خودتون بخواید موتوری زیر ۳۰۰ تا ۴۰۰ پیشنهاد بدید که به درد مسافرت و شهر بخورد انتخابتون چیست تشکر
هم خدا و خرما نمیشود. موتوردرون شهر باید کم حجم و سبک و کم مصرف و جمع و جور باشد ولی موتور جاده برعکس است

سلام ، همون طور که خودتون هم اشاره کردین مهم ترین خطر در این گونه سفر ها ،سوءقصد جانی و مالی توسط افراد هست لطف کنین به صورت دقیق تری توضیح بدین در اینگونه شرایط(که با موتور و تنها هستیم) باید چه عکس العملی داشته باشیم و چه کاری های انجام بدیم مخصوصا در شرایطی که قصد طبیعت گردی داریم و میخواهیم چند روز و شب در طبیعت ، بیابان و اینگونه مکان ها کمپ کنیم ، چگونه امنیت خودمون رو حفظ کنیم یا در جاده های بین شهری وقتی موتور دچار مشکل میشه
در ایران تنها کار توکل به خدا و تسلیم کامل شدن است تا جان شما به خطر نیفتد. در صورت هر گونه دفاع از خود و وارد آمدن اسیب به مهاجمان، این شما هستید که باید روزها و ماهها در دادگاه بالا و پایین بروید و درنهاید اگر معجزه ای رخ دهد و بخت یار شما باشد تنها مجازت شما پرداخت دیه است در غیر این صورت باید به زندان یا قصاص و .. را به جان بخرید.

سلام، میخواستم یه سفر کوتاه از تهران به قم داشته باشم بخاطر دیدن دوستی با بنلی جفت سیلندر میشه؟
مشکلی ندارد
و اینکه جاده قدیم باید برم یا ازادراه؟
جاده قدیم

سلام و درود. آیا با طرح کلیک کویر از مشهد به شمال یا به تهران میتونم برم؟
میتوانید ولی باید هر 30 کیلومتر یک ساعت توقف کنید تا موتور خنک شود. همچنین در جاده حداکثر سرعت شما بین 45 ال 65 کیلومتر و در مسیرهای شیب دارد نهایت سرعت شما به 20 الی 30 کیلومتر خواهد رسید

سلام با بنلی ۱۵۰ میشه از تهران تا گرگان رفت؟
مشکلی ندارد
اگر میشه کدوم مسیر و جاده و پیشنهاد میکنید برای سفر؟
بهتر از مسیر خود را طولانی تر کنید و از سمت دماوند به مسافرت بپردازید

سلام من یک موتور کویر cdi 200 دارم برای عید به خاطر ترافیک میخوام فاصله تهران تا چالوس رو برم .
با این موتور مشکلی برای رفتن دیده نمیشود
براتون مقدور هست راهنمایی کنید چطور این سفر را انجام بدهم یا بخاطر نوع موتورم پیشنهاد نمیدید
مطلب بالا را مطالعه کنید

سلام.من تصمیم گرفتم با موتوره 125cc xigma sushs از تهران برم سمت قشم.میشه چنتا توسیه مهم بهم بکنید که موتور تو سفر ازیتم نکنه.
با توجه به حجم موتورسیکلت شما بهتر است در جاده بسیار صبور باشید و تمام توصیه های بالا را به ترتیب رعایت نمائید

سلام ی سوال داشتم موتور kpt 200 cc برند ایران دوچرخ مناسبه برای سفر های خیلی طولانی
مناسب است
بعد من 18 سالمه گواهینامه رانندگی ماشین و موتور رو دارم میتونم مسافرت برم پلیس گیر نمیده
مشکلی ندارد

سلام . ممنونم از راهنمایی هاتون . سوالی داشتم ازتون مصافت تقریبا ششصد کیلومتری رو به طور متوسط چند ساعته میشه رفت.
حدودا 45 دقیقه
از تهران تا مهاباد.
مسیر 700 کیلومتری برای یک روز اگر حرفه ای باشید در 10 ساعت در غیر این صورت حدود 14 ساعت
ممنونم میشم اگه راهنمایی کنید لطفا.